Νέες Εκδόσεις

 

«ΕΙΡΜΟΣ», Ετήσια Επιστημονική Επετηρίδα•
τεύχος 1ο, έτος 1ο, 2004.

Εκδόθηκε και κυκλοφορείται το 1ο τεύχος του συλλογικού τόμου «ΕΙΡΜΟΣ», ο οποίος «... επιδιώκει να αποτελεί το πρώτο βήμα για την έκφραση και διατύπωση του θεολογικού στοχασμού και λόγου των νέων επιστημόνων. Σε αυτό τον τόμο θα εκδίδεται και θα κυκλοφορεί το επιστημονικό έργο των νέων θεολόγων... Θα γράφεται από νέους θεολόγους επιστήμονες και θα απευθύνεται στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, όχι αποκλειστικά σε ειδικούς επιστήμονες. Οι εγκεκριμένες διατριβές και οι πρωτότυπες μελέτες θα αποτελούν κυρίως την πρώτη ύλη του τόμου».
Ο πρώτος τόμος περιλαμβάνει –κατά σειρά– τις εξής εργασίες:
1. Πρωτοπρ. Δημητρίου Ιω. Κωνσταντέλου, «Η ιστορική εκκλησιαστική σημασία των κανόνων της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου».
2. Πρωτοπρ. Θεμιστοκλή Χριστοδούλου, «Ευχολόγιον εις κεκοιμημένους».
3. Θανάση Ν. Παπαθανασίου, «Οι μεταμορφώσεις του 108ου Κανόνα της Συνόδου της Καρθαγένης και οι περιπέτειες της ελεύθερης αποδοχής του Χριστιανισμού».
4. Efthalia Rentetzi, Il Monastero di Hosios Lukas in Focide.
5. Κωνσταντίνου Δ. Γούλα, «Η "Κατά ειμαρμένης" διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου Νύσσης».
6. Σωτηρίου Δεσπότη, «Η πορεία προς Εμμαούς».
7. Κωνσταντίνου Π. Παπαθανασίου, «Ο Ιησούς και οι Ιουδαίοι στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο».

Σχήμα 17Χ24, σελίδες 565.
Τιμή: 20 €.

 

 

«Μικρόν Ιερατικόν», Τόμ. Β΄.
Η Θεία Λειτουργία Βασιλείου του Μεγάλου.

Η Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος, ανταποκρινόμενη στην ανάγκη εκδόσεως ενός Μικρού Ιερατικού περισσότερο εύχρηστου, κυκλοφορεί, με την ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Χριστοδούλου, την παρούσα έκδοση και του Β΄ Τόμου Ιερατικού, που περιλαμβάνει τον Εσπερινό, τον Όρθρο και τη Θεία Λειτουργία Βασιλείου του Μεγάλου, από το Ιερατικό, το οποίο εκδόθηκε με την επιστασία της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής για την έκδοση Νέου Ιερατικού. Στον παρόντα Β΄ Τόμο συμπεριλήφθηκαν επίσης οι Απολύσεις και τα Εισοδικά των Δεσποτικών και άλλων εορτών (κατ' εκλογή), τα Αναστάσιμα Απολυτίκια και Κοντάκια (κατ' εκλογή), η Ακολουθία της Μεταλήψεως, τυπικές διατάξεις καθώς και διάφορες Ακολουθίες και Ευχές και σύντομο Εορτολόγιο.

Διαστάσεις: 14Χ21, 249 σελίδες.
Τιμή: 12 €
Τιμή: 14 € (Πολυτελής έκδοση, χρυσόδετο)

 

 

«Κλήσεως Επουρανίου μέτοχοι»,
Εγκόλπιον Ιεροσπουδαστού,
Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στην Εκκλησία, το Σώμα του Ζώντος Χριστού, η Ιερωσύνη αποτελεί τη σημαντικότερη δωρεά και το πρώτο Μυστήριο, «θείον τι χρήμα η ιερωσύνη και των όντων απάντων το τιμιώτατον». Οι εμπεριστατωμένες εργασίες, που δημοσιεύονται υπό τον ανωτέρω τίτλο, είναι ικανές να βοηθήσουν τους Ιεροσπουδαστές και γενικότερα όλους εκείνους που θα ακολουθήσουν την Ιερωσύνη. Οι Εισηγήσεις είναι οι ακόλουθες:
α) Αρχιμ. Δημητρίου Αργυρού: «Εγκόλπιον υποψηφίου Ιεροσπουδαστού και υποψηφίου Κληρικού».
β) Αρχιμ. Θεοδοσίου Μαρτζούχου: «Κλήσεως επουρανίου μέτοχοι».
γ) Αρχιμ. Παύλου Ιωάννου: «Εγκόλπιον Ιεροσπουδαστού».
δ) Πρωτ. Αντωνίου Πινακούλα: «Πως πρέπει να σκέπτεται ένας νέος που επιθυμεί να γίνει κληρικός».
Ο κύριος σκοπός της προετοιμασίας των στελεχών μας δεν είναι μόνον η συμπλήρωση γνώσεων, αλλά η «μεταμόρφωσή» τους μέσα στην εν Χριστώ Καινή ζωή «μέχρι ου μορφωθή Χριστός εν υμίν».

Διαστάσεις: 14Χ21, 249 σελίδες.

 


Προς Έκδοσιν

Ερμηνεία Παλαιάς Διαθήκης, Τόμος 1ος, Γένεσις

Υπό Αρχιμ. Ιερεμία Φούντα, Ιεροκήρυκος Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και Επίκουρου Καθηγητού Εισαγωγής στην Παλαιά Διαθήκη και Ερμηνείας των Ο΄ του Πανεπιστημίου Αθηνών

Ως αίρεση θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την περιφρόνηση και την παραθεώρηση της Παλαιάς Διαθήκης υπό πολλών στον χώρο μας. Κατά την ορθόδοξη θεολογία μας, όχι μόνον της Καινής, αλλά και της Παλαιάς Διαθήκης το θέμα είναι ο Χριστός. Και τις δύο Διαθήκες τις ενώνει το Πρόσωπο του Μεσσία, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Η μεν Παλαιά Διαθήκη προφητεύει για την έλευση του Μεσσία και προετοιμάζει τον κόσμο για την υποδοχή του, η δε Καινή Διαθήκη μάς λέει για την εκπλήρωση των προφητειών της Παλαιάς Διαθήκης περί του Χριστού. Την στενή σχέση των δύο Διαθηκών, την σύνδεσή τους στο Πρόσωπο του Ιησού Χριστού, εκφράζουν οι ωραίοι αυτοί λόγοι του ιερού Χρυσοστόμου: «Προέλαβε την Καινήν η Παλαιά και ηρμήνευσε την Παλαιάν η Καινή. Και πολλάκις είπον, ότι δύο Διαθήκαι και δύο παιδίσκαι και δύο αδελφαί τον ένα Δεσπότην δορυφορούσι. Κύριος παρά προφήταις καταγγέλλεται, Χριστός εν Καινή κηρύσσεται. Ου καινά τα καινά, προέλαβε γαρ τα παλαιά. Ουκ εσβέσθη τα παλαιά, ηρμηνεύθη γαρ εν τη Καινή».
Και ο ιερός Αυγουστίνος είπε αυτόν τον ωραίο, πάλι, λόγο: «Η Καινή Διαθήκη κρύβεται στην Παλαιά και η Παλαιά Διαθήκη ανοίγεται στην Καινή».
Η Παλαιά Διαθήκη πρέπει να ερμηνεύεται χριστολογικά. Έτσι την ερμήνευσαν οι άγιοι Απόστολοι και οι Πατέρες της Εκκλησίας μας. Πραγματικά η Παλαιά Διαθήκη χωρίς την χριστολογική της ερμηνεία έχει «κάλυμμα», είναι ακατανόητη (βλ. Β΄ Κορ. 3,12-16). Όλη την Παλαιά Διαθήκη την βλέπουμε σαν μιά προφητεία περί του Χριστού, προφητεία είτε με λόγια είτε με τύπους. Το θέμα της Παλαιάς Διαθήκης, λοιπόν, όπως και της Καινής, είναι ο Χριστός. Με την διαφορά ότι, ενώ στην Νέα Διαθήκη ο Υιός του Θεού είναι σαρκωμένος, στην Παλαιά Διαθήκη είναι άσαρκος.
Πρέπει να διαβάζουμε την Παλαιά Διαθήκη για τον λόγο ότι η θεία αποκάλυψη που περιέχεται στην Αγία Γραφή δόθηκε προοδευτικά. Για να σπουδάσουμε, λοιπόν, την αποκάλυψη αυτή, θα πρέπει να αρχίσουμε από τα πρώτα μαθήματά της, που περιέχονται στην Παλαιά Διαθήκη και έπειτα να προχωρήσουμε στα υψηλά της μαθήματα, που περιέχονται στην Καινή Διαθήκη. Γιατί, διαφορετικά, θα μας είναι ακατανόητη η υψηλή διδασκαλία της Καινής και δεν θα μπορέσουμε να συλλάβουμε το σχέδιο που έγινε για την σωτηρία μας και που αρχίζει από την Παλαιά Διαθήκη (βλ. Εβρ. 1,1). Η Παλαιά Διαθήκη είναι η βάση της Καινής. Η Εκκλησία μας στηρίζεται στην διδασκαλία των Προφητών και των Αποστόλων, στην Παλαιά, δηλαδή, και στην Καινή Διαθήκη. Την Κυριακή της Ορθοδοξίας (Α΄ Κυριακή Νηστειών) διακηρύσσουμε: «Οι προφήται ως είδον, οι απόστολοι ως εδίδαξαν... ούτω φρονούμεν, ούτω λαλούμεν».
Η Καινή Διαθήκη δεν κατήργησε την Παλαιά, αλλά την συμπλήρωσε. Ο Κύριός μας είπε: «Μη νομίσητε ότι ήλθον καταλύσαι τον νόμον ή τους προφήτας. Ουκ ήλθον καταλύσαι αλλά πληρώσαι» (Ματθ.5,17).
Ο σκοπός του νόμου της Παλαιάς Διαθήκης είναι να κάνει τους αναγνώστες του να νοήσουν ότι είναι αμαρτωλοί με τις παραβάσεις των εντολών του. Και ένοχοι για τις παραβάσεις τους αυτές να κραυγάσει ο καθένας: Ελέησόν με τον αμαρτωλό. Και επειδή η σωτηρία, όπως η ίδια η Παλαιά Διαθήκη το λέει, θα ερχόταν από τον αναμενόμενο Μεσσία, τον Ιησού Χριστό, τον Υιό του Θεού, υπόβαθα η προσευχή και του κόσμου της Παλαιάς Διαθήκης ήταν αυτή: Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με (έλα να με σώσεις) τον αμαρτωλό.
Στην Παλαιά Διαθήκη ως να βλέπουμε τον Θεό να καλλιεργεί το κηπάριό του, τον λαό του Ισραήλ. Και όταν το κηπάριό του αυτό δίνει τον πιο γλυκό καρπό, τότε ο Θεός τον κόβει, τον παραλαμβάνει και εργάζεται από τον καρπό αυτό του Ισραήλ την σωτηρία για όλο τον κόσμο. Ποιος είναι ο καρπός αυτός; Είναι η Παναγία!
Πραγματικά, «η Παναγία, κατά τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό και την Ορθόδοξο πίστη, είναι η κορυφή και το τέλος όλης της Π. Διαθήκης, και εις αυτήν αναφέρονται όλαι αι προεικονίσεις και προτυπώσεις και προφητείαι της Π. Διαθήκης (Β΄, 9-10). Είναι η αποκορύφωσις και ο καρπός όλης της παλαιοδιαθηκικής "παιδαγωγικής" προετοιμασίας της ανθρωπότητος διά την υποδοχήν του σαρκωθέντος Θεού Σωτήρος, και διά τούτο είναι αδύνατον να γίνη ο χωρισμός της από το ανθρώπινο γένος του Αδάμ. Διά τούτο την ονομάζει ο ιερός Πατήρ "θυγατέρα του Αδάμ" (Γ΄, 2. Α΄, 6), ενώ τον Δαβίδ ονομάζει "προπάτορα και θεοπάτορα" (Γ΄, 2) από την ρίζαν του οποίου "κατ' επαγγελίαν" (Β΄, 7. Έκδ. IV, 14) εγεννήθη η Παναγία, συνενούσα εν εαυτή την ιερατικήν και βασιλικήν ρίζαν (Α΄, 6)».
Ο Θεός θέλει να μη μολυνθεί το κηπάριό του, να παραμείνει ο λαός του ανέπαφος από κάθε ξένο στοιχείο. Θέλει η δική του γενεά να μείνει καθαρή, τα τέκνα του να αγωνίζονται ενάντια προς το σπέρμα του όφεως και ποτέ να μη συνθηκολογήσουν με αυτό. Από την αρχή ο Θεός κήρυξε έχθρα μεταξύ των δύο γενεών, της καλής και της κακής (βλ. Γεν. 3,15). Όταν έγινε η μίξη των δύο αυτών γενεών (Γένεσις κεφ. 6), έγινε ο φοβερός κατακλυσμός. Ποτέ, λοιπόν, φιλία, ποτέ συνθηκολόγηση με τους αλλοτρίους. Πόλεμος κατά των εχθρών της πίστεως, για να παραμείνει ο λαός του Θεού καθαρός από την πλάνη τους και την διαφθορά τους και να πετύχει τον σκοπό για τον οποίο εξελέγη. Σ' αυτή περίπου την βάση θα πρέπει να ερμηνευθούν οι πόλεμοι του Ισραήλ, που διεξάγει με την εντολή του Θεού κατά των αλλοτρίων προς την πίστη του εθνών.
Με τα παραπάνω θέλουμε να πούμε ότι η Παλαιά Διαθήκη πρέπει να ερμηνεύεται θεολογικά και ειδικώτερα χριστολογικά. Άν δεν σπουδάσουμε να βρούμε το βάθος της, την θεολογία της, δεν θα την κατανοήσουμε και θα την θεωρούμε ένα άνοστο και σκανδαλώδες ακόμη ανάγνωσμα. Και έτσι θα την περιφρονούν οι πολλοί, όπως είπαμε και όπως πράγματι συμβαίνει.
Για να επιτύχει όμως την σωστή ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης ο ειδικός μελετητής της, μαζί με τις άλλες πνευματικές προϋποθέσεις πρέπει να έχει και ποικίλες άλλες γνώσεις, σχετικές με τον κόσμο της Βίβλου. Να γνωρίζει, δηλαδή, τήν γεωγραφία της Παλαιάς Διαθήκης, τα ήθη των ανθρώπων της, την γλώσσα και τον πολιτισμό των κατοίκων της αρχαίας εγγύς Ανατολής, ο οποίος επέδρασε επί της Παλαιάς Διαθήκης, να παρακολουθεί δε και το ολοέν εκσκαφόμενο υλικό των χωρών αυτών για καλύτερη σπουδή και βεβαίωση της αλήθειας των βιβλικών γεγονότων. Απαραίτητη δε για τον μελετητή είναι η γνώση της αρχαίας Εβραϊκής για την σπουδή της Παλαιάς Διαθήκης και από το Εβραϊκό πρωτότυπο, όπως τουλάχιστον το κατέχουμε σήμερα (Μασοριτικό κείμενο), και όχι μόνον από την μετάφραση των Ο΄. Η μετάφραση αυτή χρησιμοποιήθηκε από την Εκκλησία μας εξ αρχής, όπως το βλέπουμε από την χρήση της στην Καινή Διαθήκη, θεωρείται «ως θεόθεν οικονομηθείσα», όπως λέγει ο Ευσέβιος και ως γενομένη «τω δακτύλω της θείας Προνοίας», όπως λέγει ο Ανδρούτσος, ουδέποτε όμως εχαρακτηρίσθη από την Εκκλησία μας ως θεόπνευστη, όπως εσφαλμένως ενόμισε ο Οικονόμος, διότι θεοπνευστία σε μετάφραση δεν δύναται να νοηθεί. Και ουδέποτε πάλι η Εκκλησία μας απεδοκίμασε την διόρθωση των Ο΄ από εκκλησιαστικούς άνδρες βάσει του Εβραϊκού κειμένου, όπως το αποδεικνύει το παράδειγμα του Ωριγένους με τα Εξαπλά του. Η Καινή Διαθήκη δε σε χωρία που διαφέρουν τα δύο κείμενα, Εβραϊκό και Ο΄, προτιμά ενίοτε το Εβραϊκό κείμενο (για παράδειγμα, Ματθ. 2,15.12,18 εξ.).
Αφού γίνεται από όλους σχεδόν παραδεκτό ότι η Παλαιά Διαθήκη έχει περιφρονηθεί στο χώρο μας, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το κακό αυτό, την ζημιά αυτή και πρέπει «κάτι» να κάνουμε για την διόρθωσή της. Εν πρώτοις, η Παλαιά Διαθήκη πρέπει να εισέλθει στο κήρυγμα και την κατήχηση της Εκκλησίας μας, όπως τούτο γίνεται στους αγίους Πατέρες, οι οποίοι στις ομιλίες και τους λόγους τους «παίζουν» με τα χωρία της Παλαιάς Διαθήκης και «πιέζουν» αυτά ερμηνευτικώς, όπως ο Γεδεών τον πόκον (!), για την εξαγωγή ωραίων διδαγμάτων. Μερικοί δε εκ των Πατέρων υπεμνημάτισαν πολλά βιβλία της ή, πολλοί απ' αυτούς, και μεμονωμένα κεφάλαια από τα βιβλία της. Τέτοια χρήση της Παλαιάς Διαθήκης εννοεί ο συγγραφέας στο κήρυγμα, ερμηνευτική, και όχι το να κατασκευάζουμε εμείς το ηθικολογικό μας κήρυγμα και να επικολλάμε σ' αυτό έπειτα ένα σχετικό χωρίο από την Παλαιά Διαθήκη για στηριγμό του. Τέτοια χρήση δεν θα μας δώσει ποτέ γνώση του ωραίου κόσμου και της θεολογίας της Παλαιάς Διαθήκης. Ως ωραία σειρά για απλοϊκό ακροατήριο θεωρούμε το να δίδουμε σε κάθε κήρυγμά μας το νόημα δύο ή τριών κεφαλαίων εκάστου βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης.
Η παρούσα ερμηνευτική μας Σειρά, επιγραφομένη ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ, η οποία αρχίζει με τον παρόντα τόμο, χωρίζεται σε δύο μέρη: Το Α΄ Μέρος είναι πρακτικό, γραμμένο ειδικά για τον λαό. Αποτελείται από το κείμενο των Ο΄, την μετάφρασή του και σύντομη, όσο το δυνατόν, ανάλυση εκάστης περικοπής. Το Β΄ Μέρος είναι καθαρώς ερμηνευτικό, γραμμένο για τους θεολογούντας και ιδιαίτερα για τους αγαπητούς φοιτητές της θεολογίας των Πανεπιστημίων μας, που επιθυμούν να έχουν ένα σύγχρονο και σύντομο ολοκληρωμένο υπόμνημα της Παλαιάς Διαθήκης, βασιζόμενο στα δεδομένα της Επιστήμης των τελευταίων ετών. Ένα τέτοιο σύγχρονο ερμηνευτικό έργο επί όλων των βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης ελλείπει πράγματι από τον χώρο μας.
Την πατερική ερμηνεία ασφαλώς λαμβάνει υπ' όψιν του ο συγγραφέας ιδιαίτερα στο Α΄ Μέρος του έργου, δεν παραθέτει όμως εκτενή πατερικά χωρία, γιατί πρακτικό σχολιασμό της Παλαιάς Διαθήκης με πατερικό υπομνηματισμό σκοπεύει να δώσει σε άλλη ερμηνευτική Σειρά, που θα αποτελεί βοήθημα για τους κήρυκας του θείου λόγου.

 


Ανακοινώσεις

Το Νέο Θεολογικό Φοιτητικό Οικοτροφείο
της Αποστολικής Διακονίας

Το Θεολογικό Φοιτητικό Οικοτροφείο της Αποστολικής Διακονίας μεταστεγάστηκε (από την περιοχή του Καρέα), και ήδη λειτουργεί, στο προσφάτως ανακαινισθέν ιδιόκτητο κτίριο της, πλησίον του ιερού Προσκυνήματος της Αγ. Βαρβάρας, του ομώνυμου Δήμου Αττικής, το οποίο πλέον έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί ακόμη περισσότερους φοιτητές (περί τους 100).

 

 

56η Διεθνής Έκθεση Φρανκφούρτης
6 - 10 Οκτωβρίου 2004

Από τις 6 έως τις 10 Οκτωβρίου 2004 θα πραγματοποιηθεί στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας η 56η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου. Στην Έκθεση αυτή, η οποία θεωρείται διεθνώς η μεγαλύτερη Έκθεση Βιβλίου, θα συμμετάσχει, για τέταρτο συνεχές έτος, με ιδιαίτερο Περίπτερο η Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Στο Halle 5.1 stand F 974 οι επισκέπτες δύνανται να ενημερωθούν για όλες τις τελευταίες εκδόσεις της Αποστολικής Διακονίας στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Οι ώρες λειτουργίας της Εκθέσεως είναι από 09.00 έως 18.00. Το κοινό δύναται να επισκεφθεί την Έκθεση το Σάββατο και την Κυριακή 9 και 10 Οκτωβρίου αντιστοίχως.

 

«Φεστιβάλ Βιβλίου»

Από την Δευτέρα 4 Οκτωβρίου μέχρι την Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2004 θα πραγματοποιηθεί στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου το 33ο «Φεστιβάλ Βιβλίου». Η Έκθεση θα λειτουργεί καθημερινώς από τις 18:00 - 22:30, ενώ τις Παρασκευές και τα Σάββατα έως τις 23:00 μ.μ. Τις Κυριακές το πρωί 10:00 - 14:00 και το απόγευμα από 18:00 - 22:30. Στην Έκθεση θα συμμετάσχει και η Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος με το υπ' αριθμ. 212 Περίπτερο.

 

Δωρεάν Φυλλάδια

Ζητήστε από τα βιβλιοπωλεία μας για την ενορία σας την αφίσα για την μελέτη της Αγίας Γραφής, τα έντυπα «Ο λόγος του Θεού», «Μετάνοια - Εξομολόγηση» και «Οι καταστροφικές λατρείες» που διανέμονται δωρεάν.

 


Προτάσεις

Τις ημέρες αυτές η Εκκλησία μας εισήλθε στο νέο Εκκλησιαστικό Έτος (νέα 'Ινδικτος). Για το λόγο αυτό η Αποστολική Διακονία σας προτείνει να μελετήσετε τα ακόλουθα κείμενα:

«EYXAΡΙΣΤΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΗΧΗΣΗ»

υπό του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Φαναρίου κ. Αγαθαγγέλου
Γενικού Διευθυντού της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος

 

«Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ»

Υπό Σπυρίδωνος Δημ. Κοντογιάννη
Αναπληρωτού Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Διαβάστε επίσης και το αφιέρωμα στην Εθνική Εορτή της 28ης Οκτωβρίου:

«ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ»

Κείμενα, Φωτογραφικό Άλμπουμ, Συναξάρι Εθνομαρτύρων Κληρικών.

 


New Publications

 

«EIRMOS», Annual Scientific Yearbook•
Issue No.1, Year 1, 2004.

Published and in circulation is the 1st issue of the collective Volume “EIRMOS”, which “…..strives to comprise the first step in the expression and formulation of theological reflections and works of younger scientists. This volume will be publishing and circulating the scientific works of young theologians….. It will be written by young scientist theologians and will be directed to the broader reading public, and not exclusively to specialists. The raw material of the first volume will chiefly consist of approved dissertations and original studies..”

The first volume includes the following essays, in the following order :
1. Rev.Protopresbyter Demetrios J. Konstantelos, «The historical ecclesiastic significance of the 5th-6th Ecumenical Synod».
2. Rev.Protopresbyter Themistocles Christodoulou, «Benedictions for the deceased».
3. Thanasis N. Papathanasiou , «The transformations of the 108th Canon of the Carthagen Synod and the adventures of unhindered acceptance of Christianity».
4. Efthalia Rentetzi, Il Monastero di Hosios Lukas in Focide.
5. Constantine D. Goulas, «Saint Gregory of Nyssa’s teachings "Opposing Fate"».
6. Sotirios Despotis, «The course to Emmaus».
7. Constantine P. Papathanasiou, «Jesus and the Judeans in Saint John’s Gospel».

Dimensions 17 x 24, 565 pages.
Price 20 €.

 

 

"Minor Hieraticon", Vol. B΄ . The Divine Liturgy of Vasilios the Great.

 

In response to the need for publishing a handier Minor Hieraticon, the Apostoliki Diakonia of the Church of Greece is currently circulating with the blessing of His Beatitude the Archbishop of Athens and All Greece Christodoulos the current edition as well as the 2 nd volume of the Hieraticon which includes Vespers, Matins and the Divine Liturgy of Vasilios the Great, taken from the Hieraticon which was published under the supervision of the Special Synodic Committee for the issue of a New Hieraticon.

In the present Volume B' are also included the Closing Hymns and the Introductory Hymns of all Magisterial and other feasts (selectively); the Resurrectional Closing Hymns and Verses (selectively), the Service for Holy Communion, typical formalities, as well as various other Services and Benedictions and an abridged index of feast-days.

 

Dimensions : 14 x 21 , 249 pages.
Price: 12 €
Price: 14 € ( Luxury edition, gold binding )

 

 

"Participants of a Celestial Calling",
Handbook for Hieratic Students,
Holy Synod of the Church of Greece

In our Church, which is the Body of the living Christ, Priesthood comprises the most significant gift and the foremost Sacrament: "priesthood, a divine service and the most valued amongst all things". The detailed works that are published under the above title are adequate enough to assist Hieratic students and generally anyone who is oriented towards Priesthood. The preambles are the following:
a) Archmandrite Demetrius Argyros: "Handbook for the candidate Hieratic student
and the candidate Cleric".
b) Archmandrite Theodosios Mardzouhos: " Participants of a Celestial Calling".
c) Archmandrite Paul Ioannou: "Handbook for the Hieratic Student"
d) Prot. Anthony Pinakoulas: "How a young man desiring priesthood must think".
The main purpose of preparing our hieratic staff is not just the supplementing of their knowledge; it is also that they may achieve "metamorphosis" within their New Life in Christ, "until Christ is formed within us".

Dimensions: 14 x 21, 249 pages.


To be published

 

Interpretation of the Old Testament - Vol.1 - Genesis

By Archmandrite Jeremiah Foundas, Holy Sermon Preacher of the Archdiocese of Athens and Reserve Professor of the Athens University, for Introduction to the Old Testament and the Septuagint Interpretation.

We could define the term "heresy" to mean the scorning and disregarding of the Old Testament by most of us. In accordance with our orthodox theology, the theme of not only the New Testament, but the Old Testament as well, is Christ. Both Testaments are linked together by the person of the Messiah, our Lord Jesus Christ. Where the Old Testament foretells the coming of the Messiah and prepares the world to receive Him, the New Testament expounds the fulfilling of the Old Testament prophecies pertaining to Christ. The close relationship between the two Testaments and their reference to the Persona of Christ are expressed by the profound words of Saint John the Chrysostom : "The Old Testament had anticipated the New, and the New Testament interpreted the Old. And I have said many times, that the two Testaments are the two maidservants and sisters, who are both satellites to the same Master. The Lord had been pre-announced by prophets, and Christ was proclaimed in the New Testament. The new were not actually new; as they had been anticipated by the old. The old were not extinguished, as they were interpreted within the new." Saint Augustine had also said the following wonderful words : "The New Testament is hidden inside the Old and the Old Testament unfolds within the New".
The Old Testament must be interpreted Christologically. This is the way the holy Apostles and the Fathers of our Church had interpreted it. Indeed, without its Christological interpretation, the Old Testament remains "veiled" and unintelligible (see Corinthians II, 3 12-16).
We look upon the entire Old Testament as a prophecy related to Christ, whether in verbal form, or symbolic. The theme therefore of the Old Testament, as well as the New, is Christ. The only difference is, that in the New Testament the Son of God is incarnated, while in the Old Testament He is fleshless.
We must embrace the reading of the Old Testament, for the reason that the divine revelation that is contained in the Bible was given to us progressively. In order therefore to study this revelation, we must commence from its first lessons that are contained in the Old Testament and then proceed to its advanced lessons that are contained in the New Testament, otherwise the sublime teachings of the New Testament will be entirely incomprehensible to us, and we will not be able to perceive the master plan for our salvation, which has its sources in the Old Testament (see Hebrews, 1,1). The Old Testament comprises the foundation of the New Testament. Our Church is supported on the teachings of the Prophets as well as the Apostles, that is to say, on both the Old and the New Testaments. On the Sunday of Orthodoxy (1st Sunday of Lent), we proclaim : "As the prophets had foreseen, and the Apostles had taught.. thus we believe, and thus we speak".
The New Testament did not abolish the Old Testament; it actually supplemented it. Our Lord had said : "Do not think that I came to abolish the Law or the prophets; I did not come to abolish, but to fulfil" (Matthew, 5,17).
The purpose of the Old Testament Law was to make its readers understand that they became sinners when violating its commandments and thus burdened with a sense of guilt for these violations, to cry out "Have mercy on me, the sinner". Given that salvation - as stated in the Old Testament - was to come from the long-awaited Messiah (who is Jesus Christ, the Son of God), deep down, the prayer of the Old Testament world was "My Lord Jesus Christ, Son of God, have mercy on me (save me), the sinner".
In the Old Testament, we imagine God as cultivating His garden plot, which represents the people of Israel; when this garden produced its sweetest fruit, God then picked it, He took it to Himself, and utilized this fruit of Israel for the salvation of all mankind. Who was this fruit ? It was the Most Holy Virgin Mary ! Indeed, "the Most Holy Virgin - according to saint John the Damascene and the Orthodox faith - is the summit and the summation of the entire Old Testament, and it is she, to whom every prefiguration and pre-characterization and prophecy of the Old Testament refers" (B', 9-10). She is the culmination and the fruit of every Old Testament "educative" preparation of mankind for the reception of the incarnated Saviour God, and it is for this reason that it is impossible to separate her from the human lineage of Adam. This is why the holy Father refers to her as "the daughter of Adam" (C, 2. A',6), while he refers to David as "forefather and godsire" (C,2), from whose roots the Most Holy Virgin was born "as promised" (B',7 Ed.IV,14), bearing inside her, united, both hieratic and regal roots (A',6).
It is God's desire that His garden remains unpolluted, and His people untouched by any foreign element; He desires His generation to remain undefiled and His children perpetually battling against the seed of the serpent, never compromising with it.
From the very beginning, God had proclaimed enmity between the two generations - the good and the bad (Genesis 3,15). When these two generations intermingled (Genesis chapter 6), a devastating flood ensued.
No friendship, no compromising with the alienated ones; war, against the enemies of the faith, in order to keep the people of God untainted by delusions and corruption, in order that they fulfil the purpose for which they were chosen.
It is on this basis that the wars of Israel should be comprehended, inasmuch as they were initiated at God's command, against those nations that were alien to His faith.
With the above, we wish to stress that the Old Testament must be interpreted theologically and more especially, Christologically; If we do not study it in depth, to discover its profundity, its theology, we shall never comprehend it and will look upon it as a tasteless and even scandalous narration. Thus, many people will scorn it as we already mentioned, and indeed this is what has happened.
In order to successfully interpret the Old Testament, the specialized scholar must have - among other, spiritual prerequisites - a variety of other knowledge pertinent to the realm of the Bible. For example, he must be familiar with the geography of the Old Testament, the customs of its people, as well as the language and the culture of the citizens of the Far East of ancient times that had an effect on the Old Testament; he must furthermore stay informed of the material that is continuously unearthed by these countries, to assist in his study and the verification of biblical events. It is also imperative that the scholar be familiar with the ancient Hebrew language in order to study the Old Testament, at least from the Hebrew original that we possess today (the Masoritic text), and not exclusively from the Septuagint translation.
This translation was used by the Church from the beginning, as we see it used within the New Testament; it is considered "divinely provided" as Eusebius said, and as drafted by "the finger of divine providence" as said by Androutsos, however, it has never been characterized by our Church as divinely inspired - as incorrectly believed by Economos - because divine inspiration cannot be attributed to a translation. Then again, our Church has never disapproved any alterations to the Septuagint based on the Hebrew text by ecclesiastic men, as proven by the example of Origen and his Exapla.
Where certain verses showed differences between the Hebrew and the Septuagint text, the New Testament usually preferred the Hebrew text (for example, Matth.2,15.12,18). Since it has been almost unanimously admitted that the Old Testament has been scorned by us, we must consciously realize this wrong, this damage, and "do something" to amend matters. Firstly, the Old Testament must be included in the sermons and catechism of our Church as was done by the holy Fathers who, in their homilies and speeches "toyed" with excerpts from the Old Testament and "squeezed" them in an interpretational manner, just like Gideon, in order to extract magnificent teachings.
Some of the Fathers had annotated many Old Testament Books; many even made reference to isolated chapters from its Books; this is the kind of usage of the Old Testament that the author proposes for sermons, which is an interpretational usage. We should not concoct our own moralistic sermons and in order to support them, append to them a relevant verse from the Old Testament. Such a usage will never allow us to become familiar with the charming world and theology of the Old Testament. A satisfactory means of introducing the Old Testament to an uninformed audience would be to convey the meaning of two or three chapters of an Old Testament Book in each sermon.
The present interpretational Series, titled "INTERPRETATION OF THE OLD TESTAMENT", which commences from this volume, is divided into two sections, i.e., Part A is the practical section, written especially for the laity and is comprised of the Septuagint text, its translation and a brief analysis of each excerpt. Part B is wholly interpretational, written for the theological researchers and more specifically for the beloved students of theology of our Universities, who wish to have an up-to-date and concise memorandum to the Old Testament, based on scientific facts of recent years.
This kind of contemporary interpretational work pertaining to all the Books of the Old Testament was truly lacking in our field.
The author has undoubtedly kept in mind the patristic interpretations, especially in Part A of his work, however, he has not inserted extensive patristic texts, as he intends to provide a practical commentary on the Old Testament with patristic annotations in a separate interpretational Series which will assist as a guidebook for sermon preachers of the Divine Word.

 


Announcements

The New Theological Boarding School
of the Apostoliki Diakonia

The Theological Boarding School of the Apostoliki Diakonia has transferred (from the Kareas suburb), and has commenced operating in its recently renovated, private-owned building, near the Holy Shrine of Saint Barbara in the Attica province of the same name, which now has the capacity to host even more students (about 100).

 

 

56th International Exhibition of Frankfurt
6 - 10 October 2004

From the 6th to the 10th of October 2004, the 56th International Book Exhibition will be taking place in Frankfurt, Germany.
In this Exhibition, which is acknowledged internationally as being the largest book exhibition of its kind, the Apostoliki Diakonia of the Church of Greece will be participating for the fourth consecutive year with its own Stand.
In Hall 5.1 - Stand F974, visitors can be informed of all the latest publications of the Apostoliki Diakonia, in both the Greek and the English language.
Visiting hours of the Exhibition are between 9.00 am and 18.00 pm. The public may visit the Exhibition on Saturday and Sunday, the 9th and 10th October respectively.

 

«Book Festival»

From Monday, October 4th to Sunday October 17th 2004, the 33rd "Book Festival" will take place on the Dionysios Areopagitis Avenue promenade.
The Exhibition will be open daily, between 6.00 pm and 10.30 pm, while on Fridays and Saturdays it will remain open until 11.00 pm. On Sundays from 10.00 am through to 2.00 pm and in the afternoons between 6.00 pm and 10.30 pm.
The Apostoliki Diakonia of the Church of Greece will also be participating, at Stand No.212.

 

Free pamphlets

Enquire at our bookshops for the poster on the study of the Bible, and the leaflets "The Word of God", "Repentance-Confession" and "The destructive cults" that are given away free of charge, to be distributed in your parish.

 


Suggestions

Our Church is entering the new Ecclesiastic Year (new Indictus). For the occasion, the Apostoliki Diakonia proposes the study of the following texts (in Greek):

"EUCHARIST AND CATECHISM"

by His Eminence the Bishop of Fanarion Agathangelos, General Director of the
Apostoliki Diakonia of the Church of Greece

"THE CONTEMPORARY WORD OF CATECHISM"

by Spyridon Kondoyannis
Reserve Professor of the Athens University School of Theology

 

Also read the dedication on the National Holiday of October 28th :

"Dedication to the Occupation"

with texts, photo album, Book of National Martyrs.