ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
 

Οκτώηχος- Η Αναστάσιμος Ακολουθία της Κυριακής

Νέα αναθεωρημένη και επιμελημένη έκδοση του περιεκτικού βοηθήματος για τις Αναστάσιμες Ακολουθίες της Κυριακής, ήτοι του Εσπερινού, του Μεσονυκτικού, του Όρθρου και της Θείας Λειτουργίας, με συμπληρωμένα ορισμένα στοιχεία χάρις στην λειτουργική συνεισφορά του αειμνήστου π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη για τις εκδόσεις της Αποστολικής Διακονίας. H παρούσα έκδοση αποτελεί επιτομή τρόπον τινα της Παρακλητικής και περιέχει τους ψαλλόμενους την Κυριακή στον ίδιο ήχο αναστάσιμους ύμνους των οκτώ ήχων, παραπέμπει δε στην αρχική μορφή της, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τον άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό για την κατά Κυριακή περίοδο των οκτώ ήχων με σκοπό την εδραίωση του πληρώματος στην ορθόδοξη δογματική διδασκαλία και στην υμνογραφική εξύμνηση του Χριστού και της Θεοτόκου.

Σχ. 14Χ21, Σελ. 446, Τιμ. 18€.

 
     
 

Η διαμόρφωσις της θείας Λατρείας- Από το μέσον της β΄ εκατονταετηρίδος έως και της Αλώσεως(1453)
Αρχιμ . Βασιλείου Κ. Στεφανίδου, Καθηγ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Το παρόν κείμενο του αειμνήστου Καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών προέρχεται από το μνημειώδες έργο του Εκκλησιαστική ιστορία απ’ αρχής μέχρι σήμερον, αναθεωρημένο από τον συγγραφέα στην β΄ έκδοση του 1959, εκδίδεται δε κατόπιν εισηγήσεως της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Λειτουργικής Αναγεννήσεως. Το έργο χωρίζεται σε τρία μέρη: το πρώτο εξ αυτών εξετάζει τη οργάνωση της θείας Λατρείας κατά τους πρώτους δύο αιώνες υπάρξεως της Εκκλησίας, το β΄ μέρος κατά τους Γ΄ και Δ΄ αιώνες, ενώ το Γ΄ μέρος επικεντρώνεται στη θεία Λατρεία από του Σχίσματος έως και της Αλώσεως.

Σχ. 14X21, Σελ. 96, Τιμ. 5 €.

 
     
 

Λεῖτον ἔργον- Τιμητικός Τόμος στη μνήμη του Καθηγητού π. Δημητρίου Τζέρπου

Η έκδοση του παρόντος τιμητικού τόμου στη μνήμη του μακαριστού λειτουργιολόγου και καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ π. Δημητρίου Τζέρπου περιλαμβάνει επιστημονικές μελέτες Πανεπιστημιακών, Ιεραρχών και επιστημονικών ερευνητών που καλύπτουν ένα ευρύτατο πεδίο της θεολογικής σκέψης και έρευνας.

Σχ. 17x24, Σελ. 848, Τιμ. 20€.

 
     
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
 

 

Ο Σταυρουπόλεως Μάξιμος (1955-1991)-Ένα βιωματικό ανθίβολο
Μελίτωνος Καρρά, Μητροπολίτου Φιλαδελφείας

Ένα έργο αφιερωμένο στον φωτισμένο και εμβληματικό τελευταίο σχολάρχη του διαχρονικού φυτωρίου μεγάλων μορφών της σύγχρονης Ορθοδοξίας, της περίφημης Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Στη σύντομη αλλά περιεκτική παρουσίαση του έργου του από τον πρώην μαθητή του Μητροπολίτη Φιλαδελφείας Μελίτωνα, παρουσιάζονται κάποιες πτυχές της αρχιερατικής διακονίας του Μαξίμου στην Μητέρα Εκκλησία, καθώς και το πλούσιο διδακτικό και παιδαγωγικό του έργο.

Σχ. 14x21, Σελ. 72, Τιμ. 6€.

 
     
 

1821-2021 Οι Νεομάρτυρες του Γένους
Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου,  
Γενικού Διευθυντού της Αποστολικής Διακονίας
της Εκκλησίας της Ελλάδος

Συναξαριστικός εικονογραφημένος Τόμος με Συναξάρια όλων των Νεομαρτύρων, αφιέρωμα στην άλωση της Πόλης και τον τελευταίο αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ΙΑ' Παλαιολόγο.
Ο αγώνας των Ελλήνων έγινε, όπως ομολογούσαν οι Αγωνιστές του 1821,   «για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία».   Δεν πρόκειται συνεπώς μόνο περί μιας εθνικής επετείου, αλλά περί συζεύξεως, αλληλοπεριχωρήσεως, κοινής πορείας και αδιατάρακτης ενότητας Ελληνισμού και Ορθοδοξίας. Αυτή την αλήθεια εκφράζουν οι άγιοι Νεομάρτυρες που ήταν η ψυχή του αγώνα. Αυτοί σήμερα, με την πίστη τους, τη θυσία τους και το μαρτύριο τους, μας δίνουν τη δύναμη να αντέχουμε, να αγωνιζόμαστε, να ελπίζουμε. Έτσι, το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα εισοδικό στην πίστη και τη μαρτυρία του ζώντος Τριαδικού Θεού, την ιστορία της Πατρίδας μας και του Γένους των Ελλήνων.

Σχ. 25Χ27,5, Σελ. 442, Τιμ. 30 €.

 
     
 

Οι άγγελοι και η αποστολή τους
Jean Daniélou

Η κλασική πραγματεία αγγελολογίας του περίφημου πατρολόγου Jean Daniélou στην οποία εξετάζεται η πολύπλευρη αποστολή των αγγέλων: από την κοινοποίηση του Νόμου και την πνευματική προετοιμασία των εθνών, έως τη συμμετοχή τους στο σωτηριολογικό σχέδιο του Θεού και τον ρόλο τους τόσο στον λειτουργικό βίο της Εκκλησίας, όσο και στην ζωή κάθε πιστού ξεχωριστά. Το έργο καλύπτει ένα μεγάλο κενό στην ελληνόγλωσση βιβλιογραφία. Εντυπωσιακή είναι η χρήση πατερικών κειμένων και ο εύληπτος τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται η περί αγγέλων διδασκαλία της Εκκλησίας μας.

Σχ. 14Χ24, Σελ. 174, Τιμή: 6€

 
     
 

 

Ιστορία ενός μικρού αγγέλου
Αθηνάς Ντάσιου - Γιάννου

Ένας μικρός άγγελος κάνει το πρώτο του ταξίδι προς τη γη. Εκεί συναντά ανθρώπους - μικρούς και μεγάλους. Σπέρνει αγαθές σκέψεις, αποτρέπει ατυχήματα, γαληνεύει τους θυμούς και γλυκαίνει τον πόνο των ανθρώπων.

Σχ. 22Χ28, Σελ. 28, Τιμ. 6 €

 
     
 

Η Ιουλία και ο κάμπος του Θεού
Μαρίας Κασαμπαλάκου

Μία αλληγορική παιδική ιστορία με ηρωίδα την 9χρονη Ιουλία, η οποία περνά επτά ημέρες στην εξοχή και μαθαίνει μέσα από την μοναδικότητα κάθε δημιουργήματος, από τα λουλούδια μέχρι τις μέλισσες, ότι είναι θέλημα Κυρίου ο άνθρωπος να κρατήσει και να διαφυλάξει το οικοσύστημα σε ισορροπία και αρμονία και να διδάσκεται δια του κάλλους της φύσης την αγάπη προς όλα τα πλάσματα του Θεού. Η εικονογράφηση είναι της ίδιας της συγγραφέως.

Σχ. 29 X 21,Σελ. 44, Τιμ. 10€.

 
     
ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ
 

† 25 Ιουνίου

Μνήμη Αγίου Νεομάρτυρος Γεωργίου του Θαλασσινού, του εξ Ατταλείας

Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου, Οι Νεομάρτυρες του Γένους,
Αθήνα 2021, εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 99-102.

Ο Άγιος Νεομάρτυς Γεώργιος προερχόταν από τουρκόφωνους ευλαβείς χριστιανούς γονείς της περιοχής της Αττάλειας, οι οποίοι είχαν και ιδιόκτητη εκκλησία προς τιμήν της Αγίας Αικατερίνης. Κάποια μέρα, ενώ έπαιζε με άλλα παιδιά τον άρπαξε ο Αγάς της περιοχής, τον πήρε σπίτι του και σαν μικρό παιδί που ήταν κατάφερε να τον εξισλαμίσει. Για να τον κρατήσει μάλιστα κοντά του, τον πάντρεψε αργότερα με την κόρη του. Οι γονείς του- αγνοώντας τα συμβάντα- θρηνούσαν την απώλειά του, και όταν τέλος έμαθαν την φρικτή είδηση, οδύρονταν και προσπαθούσαν να βρουν τρόπο να τον δουν έστω και από μακριά. Μην μπορώντας να τον πλησιάσουν, παρακάλεσαν κάποια γνωστή τους χριστιανή γυναίκα, ονόματι Μαρία, η οποία ήταν υπηρέτρια στο σπίτι του Αγά, να θυμίσει στον νέο την καταγωγή του. Με φόβο λοιπόν η Μαρία τόλμησε να μιλήσει στον Γεώργιο για τους γονείς του, την καταγωγή του και τη θρησκεία του. Πράγματι, ο λόγος της είχε αποτέλεσμα, καρποφόρησε αμέσως στην καρδιά του και ήθελε να φύγει, αλλά πώς; Μηχανεύτηκαν το εξής, να προφασιστούν ότι ο μεν ένας θα πήγαινε για προσκύνημα στην Μέκκα, η δε άλλη στα Ιεροσόλυμα. Πράγματι, συναντήθηκαν στα Ιεροσόλυμα και προσκύνησαν με χαρά και ευλάβεια τους Αγίους Τόπους. Η Μαρία έγινε η πνευματική του μητέρα. Στην Μονή του Αγίου Σάββα εξομολογήθηκε ο Γεώργιος και επανεντάχθηκε στην Εκκλησία. Λούσθηκε στον Ιορδάνη και αξιώθηκε των Αχράντων Μυστηρίων. Στην Ιερουσαλήμ έμεινε δύο χρόνια, παρακαλώντας τον Θεό για τέλεια συγχώρεση. Αργότερα εγκαταστάθηκαν στην Κρήνη της Μ. Ασίας, όπου ο Γεώργιος επαγγελόταν τον καφεπώλη και εκεί νυμφεύθηκε.

Λόγω της Επανάστασης του 1821 γίνονταν μετακινήσεις του τουρκικού στρατού. Ο Άγιος επειδή γνώριζε την τουρκική γλώσσα, έγινε ιπποκόμος στο Διοικητήριο. Κάποια μέρα διαδόθηκε ότι θα περάσει ο Πασάς της Αττάλειας. Η Μαρία και η σύζυγος του Αγίου Ελένη τον παρακάλεσαν να φύγει για λίγο, μέχρι να περάσει ο Πασάς. Ο Άγιος τις διαβεβαίωσε ότι δεν πρέπει να φοβούνται και ότι δεν πρόκειται να πάθει κανένα κακό, αντίθετα μάλιστα είχε να ωφεληθεί. Οι αγαθές γυναίκες δεν εννόησαν ότι εκείνος είχε αποφασίσει να μαρτυρήσει για τον Χριστό.

Όταν ήρθε ο Αγάς, ο ΄Αγιος, ως ιπποκόμος έτρεξε να τον υποδεχθεί, κράτησε το χαλινάρι του αλόγου και τον βοήθησε μάλιστα να αφιππεύσει. Εκείνος, όταν τον αναγνώρισε, με πολύ θυμό μάλωσε τον Πασά της Κρήνης διότι είχε τον γαμβρό του σε τέτοια υποτιμητική θέση και διέταξε να τον φέρουν στο Δικαστήριο. Όταν παρουσιάσθηκε μπροστά του, τον ρώτησε: «Γιατί Μεχμέτ, έφυγες με δολιότητα από το σπίτι σου; Δεν λυπήθηκες τη σύζυγό σου και το παιδί σου;» Ο Άγιος του απάντησε: «Κάνεις λάθος, δεν ομομάζομαι Μεχμέτ, αλλά Γεώργιος και Χριστιανός θα αποθάνω». « ΄Απιστε», του είπε με πολύ θυμό ο Πασάς, «δεν είσαι περιτετμημένος από μικρό παιδί, δεν είμαι εγώ που σε ανέθρεψα, σε έκαμα γιο μου, δεν σου έδωσα την κόρη μου και τόσα άλλα καλά, και τώρα μού λες ότι κάνω λάθος;» Τότε ο ΄Αγιος με πολύ θάρρος του απάντησε : «Μάλιστα, κάνεις λάθος, διότι ούτε εσύ με γέννησες, ούτε εγώ σε γνώρισα για πατέρα, ούτε Μεχμέτης είμαι, αλλά Γεώργιος Χριστιανός». Ο Πασάς θυμωμένος διέταξε να τον κλείσουν στην φυλακή και να τον δείρουν. Ο αξιωματικός που τον συνόδευε τον συμβούλευε να ακολουθήσει την γνώμη του πεθερού του και έχει να απολαύσει πολλά αγαθά και πολύ πλούτο. Ο ΄Αγιος όμως του απάντησε ότι όλα τα αγαθά δεν μπορούν να συγκριθούν με την αγία πίστη του Ιησού Χριστού.

Τον φυλάκισαν, τον έδειραν ανηλεώς και του έκλεισαν τα πόδια στο τιμωρητικό ξύλο (φάλαγγα). Ένας ευλαβέστατος ιερέας, ο Γρηγόριος, κατάφερε να φυλακισθούν και δύο χριστιανοί, επειδή δήθεν όφειλαν χρήματα, για να συμπαρασταθούν στον Μάρτυρα. Οι βασανιστές άρχισαν με κολακείες και απειλές. Έπειτα ακολούθησαν τα βασανιστήρια, ένα πυρωμένο χάλκινο σκεύος στο κεφάλι, ενώ περιέχυναν το σώμα του με ζεματιστό λάδι. Ο ΄Αγιος τα δεχόταν όλα με πολλή υπομονή. Βλέποντας την σταθερότητά του ο Πασάς διέταξε τον απαγχονισμό του. Με ένα Χριστιανό που του έφερνε τροφή, του έστειλε ο ιερέας Γρηγόριος τα Άχραντα Μυστήρια μέσα σε μία σταφίδα και μετάλαβε όλος αγαλλίαση. Όλη την νύχτα έμεινε άγρυπνος προσευχόμενος. Το επόμενο πρωί τον έφεραν στο κέντρο της Κρήνης, όπου είχαν στήσει την αγχόνη. Εκεί τον ρώτησαν για τελευταία φορά αν αλλάζει γνώμη, προσφέροντάς του πολλά αξιώματα, τιμές και πλούτη. Ο ΄Αγιος τους απάντησε: «Το μόνο αξίωμα που επιθυμώ είναι να πάω μία ώρα γρηγορότερα στον Χριστό». Τότε οι δήμιοι του πέρασαν τον βρόγχο στον λαιμό και ο ΄Αγιος στρέφοντας το πρόσωπό του προς ανατολάς και προφέροντας το « Μνήσθητί μου, Κύριε» παρέδωσε το πνεύμα. Μαρτύρησε στην Κρήνη ( Τσεσμέ) της Μ. Ασίας στις 23 Ιουνίου 1832.

Σύμφωνα με την συνήθεια, το λείψανό του έμεινε κρεμασμένο και φρουρούμενο τρία μερόνυχτα. Κάθε νύχτα ουράνιο φως ερχόταν πάνω στο άγιο λείψανο και ένας ιερέας το θυμιάτιζε. Όταν πήγαν να του μιλήσουν οι φύλακες Αγαρηνοί, ο ιερέας έγινε άφαντος μαζί με το φως. Οι φύλακες είπαν στους κυρίους τους ότι «ο Μάρτυρας και μετά θάνατον κρατά το πείσμα του, γιατί το πρόσωπό του που είναι στραμμένο προς ανατολάς δεν μπορούμε να το στρέψουμε αλλού, και ο Θεός οργίσθηκε με μας και μας έριξε φωτιά να μας κάψει». Τότε διατάχθηκαν να τον κατεβάσουν κι αφού τον σύρουν στους δρόμους ν’ ανοιχτούν με βάρκα στην θάλασσα και να τον ρίξουν να τον φάνε τα ψάρια.

Ο Θεός, ο οποίος τιμά τους Αγίους Του, οικονόμησε τα πράγματα έτσι ώστε ν’ ανασυρθεί από κάποιο πλοίο και να μεταφερθεί στην Ρωσία, όπου έτυχε τιμητικής ταφής. Ο ΄Αγιος εμφανίζεται σε όσους τον επικαλούνται, ως ναυτικός, ως ο ΄ Αγιος Γεώργιος ο Θαλασσινός.

 
     
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
 

Οι Πατέρες της Εκκλησίας για τον πόλεμο και την ειρήνη

Ιωάννου Κωστώφ,
Οι Πατέρες της Εκκλησίας για τον πόλεμο και την ειρήνη,
εκδ. Αποστολική Διακονία, Αθήνα 1984, σελ. 21-38

Οι Πατέρες δεν παραλείπουν να τονίσουν την αναγκαιότητα της εσωτερικής ειρήνης και της ψυχικής γαλήνης: Η ειρήνη του κόσμου συνάπτεται μερικές φορές και για κακό σκοπό. Η ειρήνη όμως του Χριστού δεν μας παρακινεί να ειρηνεύουμε μόνο προς τους άλλους, αλλά και προς τους εαυτούς μας (Αμμώνιος Αλεξανδρηνός, PG 85, 1492D).

Η ειρήνη αποτελεί την κορυφή της πυραμίδας των ευλογιών· χαρακτηρίζεται από ηρεμία και αταραξία του λογικού. Έτσι ο άνθρωπος που εχει ειρήνη είναι φανερός από τον ήπιο χαρακτήρα του. Αυτός όμως που πολεμάται από τα πάθη του, δεν απόλαυσε ακόμα την ειρήνη που προέρχεται από το Θεό, την οποία ο Κύριος χάρισε στους Μαθητές Του ( Ιω. ιδ΄ 27) και η οποία, «όντας πάνω από τις δυνατότητες οποιοσδήποτε νου» ( Φιλιπ. δ' 7) θα φρουρεί τις ψυχές αυτών που αξίζουν. Αυτή την ειρήνη εύχεται και ο Απόστολος στις Εκκλησίες, όταν λέγει: «Ας πλεονάσει σε σας η χάρη και η ειρήνη» (Α' Πέτρ. α΄ 2) (Μ. Βασίλειος, ΒΕΠ 52, 54, 1).

Διαβάστε τη συνέχεια

 
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
 

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα