ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Θεού σκηνώματα
Εκκλησιαστικά μνημεία της Εύβοιας (Ιστορία-Τέχνη-Ζωή)

Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου

Στην νέα εμβριθή μελέτη του για τα χριστιανικά μνημεία της Εύβοιας, ο Πανιερ. Μητροπολίτης Φαναρίου παρουσιάζει την μοναδική χριστιανική κληρονομιά της μεγαλονήσου της Εύβοιας, όπως αυτή αποτυπώνεται διαχρονικά στα Παλαιοχριστιανικά, Βυζαντινά, Υστεροβυζαντινά και Νεώτερα μνημεία της Ι. Μητροπόλεως Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων. Πρόκειται, όπως τονίζει ο συγγραφεύς, για «έναν οδηγό «σωτηρίας» για τους επιθυμούντες να θαυμάσουν τον μοναδικό πλούτο των χριστιανικών μνημείων και των ωραιοτάτων και μοναδικής τέχνης τοιχογραφιών και να αναχθούν στο υπερβατικό μέσα από το κάλλος και την ομορφιά». Η πολυτελής αυτή έκδοση, στην οποία συμμετείχε και η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, κοσμείται από σπανίου κάλλους φωτογραφίες που αποτυπώνουν όλες τις εκφάνσεις της ευσέβειας και της λατρείας προς τον Τριαδικό Θεό και τους προστάτες Αγίους σε περικαλλείς ναούς, αριστουργηματικές τοιχογραφίες και αγιογραφήσεις, μοναδικά παλαιοχριστιανικά γλυπτά και μαρμαροθετήματα με φόντο την μοναδική ομορφιά της Ευβοϊκής φύσης. Την υπό τις ευλογίες της Α. Θ. Παναγιότητος, του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και του Σεβ. Μητροπολίτου Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου παρούσα έκδοση, προλογίζει ο Γεν. Γραμματεύς Θρησκευμάτων του ΥΠΠΘ κ. Γεώργιος Καλαντζής.

Το έργο διαιρείται σε πέντε Κεφάλαια-Ενότητες. Στο Α΄ κεφάλαιο περιλαμβάνεται μία ιστορική επισκόπηση της ιστορίας της Εύβοιας από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας, στο Β΄ παρουσιάζονται Ναοί από όλες τις εκκλησιαστικές περιφέρειες της Ι. Μητροπόλεως (Χαλκίδος, Ληλαντίων & Ν. Αρτάκης, Ψαχνών, Διρφύων, Μαντουδίου & Αγ. ΄Αννης, Λίμνης, Λουτρών Αιδηψού, Ιστιαίας & Ωρεών και Βορείων Σποράδων), στο Γ΄ οι Ιερές Μονές, στο Δ΄ τα Ιερά Προσκυνήματα, ενώ το Ε΄ Κεφάλαιο είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στον εικονογραφικό διάκοσμο. Το έργο αφιερώνει ο συγγραφεύς του στους Ευβοείς αγωνιστές και τους πεσόντες μαρτυρικώς υπέρ Πίστεως και Πατρίδος κατά την ΄Αλωση της Χαλκίδος υπό των Οθωμανών την 12η Ιουλίου 1470.

Σχ. 25Χ 28, Σελ. 622, Τιμ. 40€.

 
 
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
 

 

Μια ξεχωριστή μέρα του μπαρμπα - Πανώφ
Ρούμπεν Σάιλλενς

Ανήμερα Χριστούγεννα και ο Μπάρμπα-Πανώφ περιμένει τον επισκέπτη. Περνά η μέρα χωρίς να τον δει και απογοητεύεται. Όμως ο Χριστός ήταν εκεί και η ευτυχία επιστρέφει.

Σελ.28, Σχ. 21Χ28, Τιμ. 6€.

 
 
 
 

 

Η ιστορία των τριών δένδρων
A . Hunt

Μία συναρπαστική ιστορία για το πώς η αγάπη του Θεού φροντίζει για την εκπλήρωση των ονείρων μας, μέσα από την περιπέτεια των τριών μικρών δέντρων, που ονειρεύονταν τι θα γίνουν όταν μεγαλώσουν.

Σελ.28, Σχ. 21Χ28, Τιμ. 6€.

 
 
 

Το μικρό δένδρο των Χριστουγέννων
Andrea   Skevington

Ένα γοητευτικό παραμύθι για ένα μικρό έλατο και τη νύχτα που γεννήθηκε ο Χριστός.

Σελ.16, Σχ. 24Χ26, Τιμ. 6€.

 
 

 

Μπάμπουσκα
Arthur Scholey

Μία διαχρονική ρωσική ιστορία. Μία μέρα έφτασαν στο χωριό οι τρεις Μάγοι και έμειναν στο σπίτι της Μπάμπουσκα. Της μίλησαν για το Χριστό και την επόμενη μέρα έφυγαν, ζητώντας της να τους ακολουθήσει.

Σελ.32, Σχ. 21Χ28, Τιμ. 6€.

 

 
 
ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ
 

22 Δεκεμβρίου

†Μνήμη Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολύτριας

Γεννήθηκε στη Ρώμη από αρχοντική οικογένεια στα τέλη του 3 ου μ.Χ αιώνα. Ο πατέρας της Πραιτέξτατος, υπήρξε επιφανής ειδωλολάτρης της εποχής, ενώ η μητέρα της Φλαβία ήταν χριστιανή. Η Αναστασία βαφτίστηκε χριστιανή και ανατράφηκε εν Χριστώ από την μητέρα της, που εκοιμήθη πρόωρα, και ακολούθως από τον χριστιανό διδάσκαλο Χρυσόγονο. Ο πατέρας της την υποχρέωσε να παντρευτεί παρά τη θέλησή της τον επιφανή Ρωμαίο εθνικό Πόπλιο, τον οποίο και απέφευγε σαρκικά, προφασιζόμενη ασθένεια. Ο αιφνίδιος θάνατος του ειδωλολάτρη συζύγου της την απελευθέρωσε και έτσι διέθεσε όλη την περιουσία της σε φιλανθρωπικά έργα για τους πτωχούς χριστιανούς, ενώ επισκεπτόταν τις φυλακές ενθαρρύνοντας τους χριστιανούς για να μη δειλιάσουν ενώπιον του μαρτυρίου τους.

Έδρασε και εκτός Ρώμης στις ανατολικές επαρχίες της Μ. Ασίας και κυρίως στη Θεσσαλονίκη, όπου ανεδείχθησαν οι μαθήτριές της Αγάπη, Χιονία και Ειρήνη , οι οποίες και μαρτύρησαν για την πίστη τους στην Ξηροκρήνη επί των διωγμών του Διοκλητιανού. Όταν οι αρχές πληροφορήθηκαν την δράση της την φυλάκισαν την υπέβαλαν σε φρικτά βασανιστήρια και τελικώς την έδεσαν σε πασσάλους και την πυρπόλησαν στις 22 Δεκεμβρίου του  303  ή  304   μ.Χ. στη Θεσσαλονίκη ή κατ’ άλλους στο Σίρμιο. Το τίμιο σώμα της Αναστασίας, το παρέλαβε μια ευσεβής αρχόντισσα και το ενταφίασε στον κήπο της οικίας της, όπου αργότερα ανήγειρε χριστιανικό ναό. Το προσωνύμιο Φαρμακολύτρια της αποδιδόταν γιατί είχε το χάρισμα να λύει και να καταστρέφει τις παρενέργειες φαρμάκων και των δηλητηρίων είτε διότι παρείχε η ίδια αφθόνως φάρμακα για την θεραπεία ασθενειών. Κατά μία άλλη παράδοση έλυε τις φαρμακείες, ήτοι τα μάγια σε όσους είχαν καταστεί υποχείρια μάγων και μαγισσών.

 

 

 
ΑΡΘΡΟ
 

Οι Μάγοι και το άστρο της Βηθλεέμ

Πρωτοπρ . Ιωάννου Αγγελιδάκη, Ο λόγος σαρξ εγένετο- Το μυστήριο της Γεννήσεως-
Ενανθρωπήσεως του Σωτήρος Ημών Ιησού Χριστού,
Ερμούπολις 2017, εκδ. Ι. Μ. Σύρου, σελ. 133-142

Οι Μάγοι, επιστήμονες αστρονόμοι και αστρολόγοι της εποχής εκείνης, από τα βάθη της Ανατολής, όπου ήταν γνωστή η επίδοση των σοφών σε θέματα ουρανίων φαινομένων, δεν διαπιστώνουν καμία αμφιβολία για την ορθότητα της «πρόγνωσής» τους, αντίθετα τονίζουν ότι « είδομεν τον αστέρα αυτού εν τη Ανατολή και ήλθομεν προσκυνήσαι αυτώ» (Ματθ. β' 2). Η βεβαιότητα αυτή των Μάγων ανησυχεί και ταράσσει τον Ηρώδη, που ήταν πολιτικός άρχοντας και βασιλέας στην Ιουδαία τα χρόνια εκείνα, προς τον όποιο έρχονται να ζητήσουν πληροφορίες για τη γέννηση του νέου τεχθέντος Βασιλέως των Ιουδαίων και να πάρουν φυσικά την άδεια να τον προσκυνήσουν, και «μετ' αυτού εταράχθη και Ιερουσαλήμ», για τις τραγικές συνέπειες που θα μπορούσε να έχει η αναπάντεχη αυτή πληροφορία από τους ξένους σοφούς, γιατί γνωρίζουν τη μανία του άρχοντά τους προς κάθε κίνηση διαδοχής του θρόνου. Η άπάντηση που δόθηκε στον Ηρώδη, από τους αρχιερείς τους οποίους κάλεσε σε μυστική σύσκεψη για να δώσουν εξήγηση και ερμηνεία για το φαινόμενο που υπαινίσσονται οι Μάγοι, ήταν θετική, ότι δηλαδή, πράγματι οι Γραφές και οι προφητικές παραδόσεις αιώνων, ομιλούν για την έλευση και γέννηση ενός «βασιλέως» Μεσσία, όχι όμως στα Ιεροσόλυμα αλλά στην αρχαία και ένδοξη πόλη της Βηθλεέμ της γης Ιούδα, «όστις ποιμανεί τον λαόν του Ισραήλ» ( Ματθ. β', 6. Μιχ. Ζ΄ 1-2. Β' Βασ. ε΄ 2 κ.εξ.).

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

 
     
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
   
     
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ