ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
 

Ανθολόγιο Συμβουλών
Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου

Οι λόγοι του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου μας εισάγουν στο περιβάλλον της νηπτικής θεολογίας, ήτοι την συνεχή πνευματική εγρήγορση του ανθρώπου, και υπενθυμίζουν στον ευρισκόμενο σε σύγχυση σύγχρονο άνθρωπο τον σκοπό της υπάρξεώς του, την αγιότητα και την ομοίωση με τον Τριαδικό Θεό. Ο ΄Αγιος δίδει απαντήσεις σε πολλά εκκλησιαστικά θέματα και συμβουλές σε πτυχές που αφορούν την καθημερινή ζωή του χριστεπωνύμου πληρώματος της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Την επιμέλεια της παρούσας έκδοσης ανέλαβε η Ιερά Αδελφότητα των Καρτσωναίων της Ιεράς Σκήτης Αγίας Άννης του Αγιωνύμου Όρους του Άθω.

Σχ. 17Χ24, Σελ. 562, Τιμ.15€.

 
     
 

Α΄ Οικουμενική Σύνοδος Νίκαια της Βιθυνίας-325 μ.Χ.- Ιστορικοδογματική θεώρηση
Μητροπολίτου Μεσσηνίας Χρυσοστόμου Σαββάτου, Καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών

Στο έργο του Σεβ. Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, το οποίο εκπονήθηκε και εκδόθηκε επί τη ευκαιρίᾳ των εορτασμών των 1.700 ετών από τη σύγκληση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (325-2025), παρουσιάζεται το ιστορικοδογματικό έργο και η προσφορά της τόσο σε θεολογικό επίπεδο, όσο και σε γενικότερα θέματα του εκκλησιαστικού βίου. Κορυφαίο έργο της Συνόδου υπήρξε αναμφιβόλως η αποτυπωθείσα στο Σύμβολο της Πίστεως Χριστολογία της, το οποίο αποτελεί επεξεργασία τοπικών βαπτιστηρίων Συμβόλων, καθώς και οι θεσπισθέντες υπ’ αυτής είκοσι ιεροί Κανόνες. Το έργο αποτελείται από Εισαγωγή, το Α΄ Κεφάλαιο στο οποίο παρουσιάζονται οι χριστολογικές διδασκαλίες του Αρείου και η αντιμετώπισή τους, το Β΄ Κεφάλαιο, στο οποίο παρουσιάζεται η προετοιμασία και η σύγκληση της Συνόδου, το Γ΄ Κεφάλαιο, στο οποίο εκτίθεται το θεολογικό της έργο και κυρίως το Σύμβολο της Πίστεως, ενώ στο Δ΄ Κεφάλαιο παρουσιάζονται οι 20 ιεροί Κανόνες της Συνόδου και η θέση της για τον κοινό εορτασμό του Πάσχα. Το έργο κατακλείεται από Επίλογο-Συμπεράσματα, πλούσια βιβλιογραφία και παράρτημα με τα κείμενα του Συμβόλου της Πίστεως και τους Κανόνες της Συνόδου.

Σχ. 14Χ24, Σελ. 160, Τιμ. 7€.

 
     
 

ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΗΡΙΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΩΝ
(1924-2024)  

Εις τον εκ 380 σελίδων Επετειακόν Τόμον, μετά το σεπτόν Πατριαρχικόν Μήνυμα και τα εισαγωγικώς Προλεγόμενα του Ποιμενάρχου, περιλαμβάνονται, εκτενής μελέτη του Σεβ. Μητροπολίτου Φιλαδελφείας κ. Μελίτωνος, σκιαγραφούντος τους Οικουμενικούς Πατριάρχας Γρηγόριον Ζ΄, ιδρύσαντα την Μητρόπολιν, και Βαρθολομαίον Α΄, ευλογούντα την σημαντικήν επέτειον αυτής, και τους εννέα Μητροπολίτας Πριγκηποννήσων, Αγαθάγγελον, Θωμάν, Δωρόθεον, Κωνσταντίνον, Αγάπιον, Καλλίνικον, Συμεών, Ιάκωβον και τον νυν Ποιμενάρχην Δημήτριον, καθώς και μελέται των:
Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Τσέτση, Δρος κ. Ακύλα Μήλλα, Καθηγητού κ. Εμμανουήλ Βαρβούνη, Μουσικολ. Δρος κ. Μιχαήλ Αναστασιάδη, Καθηγητού κ. Θανάση Σέμογλου, Συντηρητού ιερών εικόνων κ. Βενιζέλου Γαβριλάκη, Μουσειολόγου κ. Κωνσταντίνου Στουπάθη, Δρος κ.Αποστόλου Πορίδη, και  τεσσάρων συνεργατών του Ποιμενάρχου εις την Κοινοτικήν διοίκησιν των Πριγκηποννήσων, Αγνής Νικολαΐδου, Αικατερίνης Πρόκου- Τουρκέρ, Αντωνίου Παριζιάνου και Μαρίκας Μπελέρ. Τον τόμον κατακλείουν εικονογραφικαί μνήμαι.

Σχήμα: 25x29. Τιμή: 45 €.

 
     
 

Θεού σκηνώματα
Εκκλησιαστικά μνημεία της Εύβοιας (Ιστορία-Τέχνη-Ζωή
 )
Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου

Στην νέα εμβριθή μελέτη του για τα χριστιανικά μνημεία της Εύβοιας, ο Πανιερ. Μητροπολίτης Φαναρίου παρουσιάζει την μοναδική χριστιανική κληρονομιά της μεγαλονήσου της Εύβοιας, όπως αυτή αποτυπώνεται διαχρονικά στα Παλαιοχριστιανικά, Βυζαντινά, Υστεροβυζαντινά και Νεώτερα μνημεία της Ι. Μητροπόλεως Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων. Πρόκειται, όπως τονίζει ο συγγραφεύς, για «έναν οδηγό σωτηρίας» για τους επιθυμούντες να θαυμάσουν τον μοναδικό πλούτο των χριστιανικών μνημείων και των ωραιοτάτων και μοναδικής τέχνης τοιχογραφιών και να αναχθούν στο υπερβατικό μέσα από το κάλλος και την ομορφιά». Η πολυτελής αυτή έκδοση, στην οποία συμμετείχε και η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, κοσμείται από σπανίου κάλλους φωτογραφίες που αποτυπώνουν όλες τις εκφάνσεις της ευσέβειας και της λατρείας προς τον Τριαδικό Θεό και τους προστάτες Αγίους σε περικαλλείς ναούς, αριστουργηματικές τοιχογραφίες και αγιογραφήσεις, μοναδικά παλαιοχριστιανικά γλυπτά και μαρμαροθετήματα με φόντο την μοναδική ομορφιά της Ευβοϊκής φύσης. Την υπό τις ευλογίες της Α. Θ. Παναγιότητος, του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και του Σεβ. Μητροπολίτου Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου παρούσα έκδοση, προλογίζει ο Γεν. Γραμματεύς Θρησκευμάτων του ΥΠΠΘ κ. Γεώργιος Καλαντζής.

Το έργο διαιρείται σε πέντε Κεφάλαια-Ενότητες. Στο Α΄ κεφάλαιο περιλαμβάνεται μία ιστορική επισκόπηση της ιστορίας της Εύβοιας από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας, στο Β΄ παρουσιάζονται Ναοί από όλες τις εκκλησιαστικές περιφέρειες της Ι. Μητροπόλεως (Χαλκίδος, Ληλαντίων & Ν. Αρτάκης, Ψαχνών, Διρφύων, Μαντουδίου & Αγ. ΄Αννης, Λίμνης, Λουτρών Αιδηψού, Ιστιαίας & Ωρεών και Βορείων Σποράδων), στο Γ΄ οι Ιερές Μονές, στο Δ΄ τα Ιερά Προσκυνήματα, ενώ το Ε΄ Κεφάλαιο είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στον εικονογραφικό διάκοσμο. Το έργο αφιερώνει ο συγγραφεύς του στους Ευβοείς αγωνιστές και τους πεσόντες μαρτυρικώς υπέρ Πίστεως και Πατρίδος κατά την ΄Αλωση της Χαλκίδος υπό των Οθωμανών την 12η Ιουλίου 1470.

Σχ. 25Χ 28, Σελ. 622, Τιμ. 40€.

 
     
 

Α΄- Β΄ Ἐσδρας, Νεεμίας
Κείμενο-Μετάφραση-Σχόλια

Ιερεμίου Φούντα (†)
Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλουπόλεως

Το Α΄ Έσδρας αναφέρεται στη βασιλεία του ευσεβούς βασιλέως Ιωσίου, τα γεγονότα που προηγήθηκαν της πτώσης του βασιλείου του Ιούδα, τη βαβυλώνεια αιχμαλωσία και την επιστροφή του ιερέως Έσδρα στην Ιερουσαλήμ. Στα βιβλία Β΄ Έσδρας-Νεεμίας παρουσιάζεται η επιστροφή των αιχμαλώτων και η ανοικοδόμηση του Ναού των Ιεροσολύμων και των τειχών της πόλεως.

Η παρούσα ερμηνευτική σειρά χωρίζεται σε δύο μέρη: το Α΄ μέρος είναι πρακτικό, γραμμένο ειδικά για τον λαό, ενώ το Β΄ μέρος είναι ερμηνευτικό, γραμμένο για τους θεολογούντες και τους φοιτητές θεολογίας, που επιθυμούν να έχουν ένα σύγχρονο και σύντομο ολοκληρωμένο υπόμνημα της Παλαιάς Διαθήκης, βασισμένο στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα.

Σχ. 16Χ24, Σελ. 346, Τιμ. 25€.

 
 
ΑΓΙΟΛΟΓΙΟΝ
 

† 30 Ιανουαρίου

Μνήμη των εν Αγίοις πατέρων ημών και οικουμενικών διδασκάλων, Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου

Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου,
Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας- Ιανουάριος,
Αθήνα 2004, εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 346-348.

Η αιτία για την εισαγωγή της εορτής των Τριών Ιεραρχών στην Εκκλησία είναι το εξής γεγονός: Κατά τους χρόνους της βασιλείας του Αλεξίου του Κομνηνού (1081-1118, ο οποίος διαδέχθηκε στη βασιλική εξουσία τον Νικηφόρο Γ΄ τον Βοτανειάτη (1071-1081), έγινε στην Κωνσταντινούπολη φιλονικία ανάμεσα σε λόγιους και ενάρετους άνδρες. Άλλοι εθεωρούσαν ανώτερο τον Μ. Βασίλειο, χαρακτηρίζοντάς τον μεγαλοφυία και υπέροχη φυσιογνωμία. ΄Αλλοι ετοποθετούσαν υψηλά τον ιερό Χρυσόστομο και τον εθεωρούσαν ανώτερο από τον Μ. Βασίλειο και τον Γρηγόριο, και, τέλος, άλλοι, προσκείμενοι στον Γρηγόριο τον Θεολόγο, εθεωρούσαν αυτόν ανώτερο από τους δύο άλλους, δηλαδή από τον Βασίλειο και τον Χρυσόστομο. Η φιλονικία αυτή είχε ως αποτέλεσμα να διαιρεθούν τα πλήθη των Χριστιανών και άλλοι ονομάζονταν «Ιωαννίτες», άλλοι «Βασιλείτες» και άλλοι «Γρηγορίτες».

Στην έριδα αυτή έθεσε τέλος ο Μητροπολίτης Ευχαϊτών Ιωάννης ο Μαυρόπους. Αυτός, κατά τη διήγηση του Συναξαριστού, είδε σε οπτασία τους μέγιστους αυτούς Ιεράρχες, πρώτα καθένα ξεχωριστά και στη συνέχεια και τους τρεις μαζί. Αυτοί του είπαν: «Εμείς, όπως βλέπεις, είμαστε κοντά στον Θεό και τίποτε δεν υπάρχει που να μας χωρίζει ή να μας κάνει να αντιδικούμε. Όμως, κάτω από τις ιδιαίτερες χρονικές συγκυρίες και περιστάσεις που βρέθηκε ο καθένας μας, κινούμενοι και καθοδηγούμενοι από το ΄Αγιο Πνεύμα, εγράψαμε σε συγγράμματα, και με τον τρόπο του ο καθένας, διδασκαλίες που βοηθούν τους ανθρώπους να βρουν τον δρόμο της σωτηρίας. Επίσης, τις βαθύτερες θείες αλήθειες, στις οποίες μπορέσαμε να διεισδύσουμε με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, τις συμπεριλάβαμε σε συγγράμματα που εκδώσαμε. Και ανάμεσά μας δεν υπάρχει ούτε πρώτος ούτε δεύτερος· αλλά, αν πεις τον ένα, συμπορεύονται δίπλα του και οι δύο άλλοι. Σήκω, λοιπόν, και δώσε εντολή στους φιλονικούντες να σταματήσουν τις έριδες και να πάψουν να χωρίζονται για εμάς. Γιατί εμείς, και στην επίγεια ζωή που είμασταν και στην ουράνια που μεταβήκαμε, φροντίζαμε και φροντίζουμε να ειρηνεύουμε και να οδηγούμε σε ομόνοια τον κόσμο. Και όρισε μία ημέρα να εορτάζεται από κοινού η μνήμη μας· και, καθώς είναι χρέος σου, να ενεργήσεις να εισαχθεί η εορτή στην Εκκλησία και να συνταχθεί η ιερή ακολουθία. Ακόμη ένα χρέος σου· να παραδώσεις στις μελλοντικές γενιές ότι εμείς είμαστε ένα για τον Θεό. Βεβαίως και εμείς θα συμπράξουμε για τη σωτηρία εκείνων που θα εορτάζουν τη μνήμη μας, γιατί έχουμε και εμείς παρρησία ενώπιον του Θεού».

Έτσι ο Επίσκοπος Ευχαϊτῶν Ιωάννης, ανέλαβε τη συμφιλίωση των διαμαχομένων μερίδων, συνέστησε την εορτή της 30ης Ιανουαρίου και συνέγραψε κοινή Ακολουθία, αντάξια των τριών Μεγάλων Πατέρων.

Η εορτή αυτή της Συνάξεως του Μ. Βασιλείου, του Γρηγορίου του Θεολόγου και του Ιωάννου Χρυσοστόμου, αποτελεί το ορατό σύμβολο της ισότητος και της ενότητος των Μεγάλων Διδασκάλων, οι οποίοι εδίδαξαν με τον άγιο βίο τους το Ευαγγγέλιο του Χριστού. Είναι εκείνοι, οι οποίοι εξ αιτίας της ταπεινώσεώς τους μπροστά στην αλήθεια, έχουν λάβει το χάρισμα να εκφράζουν την καθολική συνείδηση της Εκκλησίας, και ό,τι διδάσκουν δεν είναι απλώς ιδική τους σκέψη ή προσωπική τους πεποίθηση, αλλ’ είναι πλέον η ίδια η μαρτυρία της Εκκλησίας, γιατί ομιλούν από το βάθος της καθολικής της πληρότητος.

Περί τις αρχές του 14ου αιώνος ανηγέρθη ναός των Τριών Ιεραρχῶν κοντά στην Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως, δίπλα σχεδόν στη μονή της Παναχράντου.

 
 
ΑΡΘΡΟ
 

Πολιτική ανάλυση των «Σεπτεμβριανών» από κλιμάκιο του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών

(Εξηκονταετίας μνήμη)

Μ. Πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Τσέτση, 
Ἐπιστημονική  Παρουσία Ἑστίας Θεολόγων Χάλκης,  
τόμ. Η΄, Ἀθῆναι 2015, 459-472.

Κατά το τρέχον έτος συμπληρώνονται εξήντα χρόνια από την τραγική εκείνη βραδυά της 6ης/7ης Σεπτεμβρίου 1955, που η σκληρά δοκιμασθείσα τότε Πολίτικη Ρωμιοσύνη είχε αποκαλέσει (και συνεχίζει ακόμη να την αποκαλεί), «αποφράδα ημέρα». Ημέρα την οποία, εδώ και μερικά χρόνια, μια σημαντική μερίδα της Τουρκικής κοινωνίας, λύοντας επιτέλους την επί δεκαετίες ολόκληρες τηρηθείσα σιωπή Αρχών τε και ΜΜΕ ως προς τα αίτια, το μέγεθος και τις συνέπειες των βανδαλισμών, δεν διστάζει πλέον να την χαρακτηρίζει ευθαρσώς ως «μέγα αίσχος που κρατήθηκε στο σκοτάδι» (1), καταλογίζοντας συνάμα ευθύνες σε όσους σχεδίασαν και κατηύθυναν τις Σεπτεμβριανές βιαιοπραγίες, που όχι μόνο είχαν αποδεκατίσει τον Ελληνισμό της Πόλης, αλλά και είχαν πλήξει βαριά την οικονομία της Τουρκίας.

Διαβάστε τη συνέχεια

 
     
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
 

Δείτε το αφιέρωμα στους Τρεις Ιεράρχες