ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
 

Μεταξύ Θεολογίας και Αρχιτεκτονικής - Πυροβατώντας ανάμεσα σε διακεκαυμένες ζώνες
40+1 κείμενα θεολογικής κριτικής, οικολογίας,
αρχιτεκτονικής, αναστηλώσεων, ναοδομίας και στοχασμού
Ιωσήφ Ροηλίδης

Ο βραβευμένος διεθνώς αρχιτέκτονας και θεολόγος παρουσιάζει μία συλλογή κειμένων, τα οποία κινούνται σε δύο φαινομενικά ασύμβατες θεματολογικές ζώνες, «πυρίκαυστες και διακεκαυμένες», την αρχιτεκτονική και τη θεολογία. Το κοινό σημείο συνάντησής τους είναι προδήλως η ναοδομία, η ανάλυση της αρχιτεκτονικής αισθητικής, πνευματικότητας και κάλλους που πρέπει να διέπουν τα κτήρια που εξυπηρετούν τις ευχαριστιακές συνάξεις μιας εκκλησιαστικής κοινότητας, δηλαδή τους ναούς. Με θεολογικό λόγο καυτηριάζει την πολύμορφη και διαδεδομένη ακαλαισθησία των ναών, τη δικτατορία του τσιμέντου και της ομοιομορφίας που επιβλήθηκε χωρίς έμπνευση, η οποία περιορίζει αναπόφευκτα την αίσθηση του αρρήτου κάλλους και του σεβασμού της κτίσεως του Δημιουργού που διαχρονικά διέκρινε την Ορθοδοξία. Η συλλογή των πολυθεματικών κειμένων προσφέρει στον αναγνώστη ένα γόνιμο και καρποφόρο προβληματισμό σχετικά με το αρχιτεκτονικό κάλλος, την ορθόδοξη πνευματικότητα και την αρμονική συνύπαρξη τους με το περιβάλλον και την κτίση γενικότερα.

Σχ. 17Χ24, Σελ. 376, Τιμ. :15€

 
     
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
 

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Η ζωή του - Η δράση του - Οι συγγραφές του - Η σκέψη του - Η προσφορά του - Η μεγαλοσύνη του

Ομότιμου καθ. Στυλιανού Παπαδόπουλου

Επιμελημένη επανέκδοση του έργου του διακεκριμένου Πατρολόγου Καθηγητού, του αειμνήστου Στ. Παπαδόπουλου, στο οποίο αναδεικνύεται η προσωπικότητα, η θεολογία και το πλούσιο ποιμαντικό έργο του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου. Ως Πατέρας της Εκκλησίας μας και οικουμενικός διδάσκαλος κατέστη διαχρονικός πνευματικός καθοδηγητής, ο οποίος συνεχίζει να ακτινοβολεί και να μας προσκαλεί στο συμπόσιο της εν Χριστώ πίστεως. Η παρούσα έκδοση φιλοδοξεί στην ευρύτερη προβολή του ορθοδόξου βιωματικού φρονήματος του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου στο χριστεπώνυμο πλήρωμα.

Σχ. 17Χ24, Σελ. 544 Τιμ. 18€

 
 
 
 

 

Η μετάνοια κατά τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο
Επισκόπου Χριστοδούλου Μουστάκα, Μητροπολίτου πρ. Αυλώνος

Η μετάνοια περιλαμβάνεται στα επτά Μυστήρια της Εκκλησίας και έχει κεφαλαιώδη σημασία στο σωτηριολογικό σχέδιο του Θεού. Εγείρονται όμως σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την φύση και το σκοπό του μυστηρίου, στα οποία ο ιερός Χρυσόστομος δίδει απαντήσεις, αναλύοντας συγχρόνως θεολογικά έννοιες όπως αμαρτία, Βάπτισμα, μετάνοια και εξομολόγηση.

Σχ. 11Χ17, Σελ. 120, Τιμ. 4€.

 
 
 
 

 

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος και οι περί Ιερωσύνης Λόγοι του
Χρίστου Θ. Κρικώνη, Ομοτ. Καθηγητού Πανεπιστημίου

Έργο που άσκησε διαχρονικά μεγάλη επίδραση στο εκκλησιαστικό σώμα, αφού ο ιερός Χρυσόστομος υπογραμμίζει με μεγάλη ευαισθησία και βαθύτατη θεολογική θεμελίωση το ύψος της πνευματικής αποστολής των ιερέων και την ποιμαντική ευθύνη αυτών για το ποίμνιο, ενώ συγχρόνως αναδεικνύει το υποδειγματικό ήθος που πρέπει να έχουν προκειμένου να λειτουργούν ως πρότυπα για τους απλούς πιστούς για την εν Χριστώ προκοπή τους.

Σχ. 11Χ17, Σελ. 112, Τιμ. 4€.

 
 
 
 

 

Σχέση Ελληνισμού –Χριστιανισμού κατά τον Ιωάννη Χρυσόστομο
Χρίστου Θ. Κρικώνη, Ομοτ. Καθηγητού Πανεπιστημίου

Μία εύληπτη και συνοπτική επιστημονική μελέτη στην οποία εκτίθεται η διδασκαλία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και ο καθορισμός του πλαισίου σχέσεων που δίδει μεταξύ των δύο κόσμων, του Χριστιανισμού και του Ελληνισμού.

Σχ. 14Χ21, Σελ. 152, Τιμ. 4€.

 
 
 
 

 

 

Η Θεία Λειτουργία του
αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου  

Σχ. 10Χ14, Σελ. 64, Τιμ. 3€

 
     
ΑΡΘΡΟ
 

Ο Δ΄ περί Ιερωσύνης Λόγος του Ιωάννου Χρυσοστόμου

Αρχιμ. Πολυκάρπου Κεντικελένη

Ὁ Δ΄ περί Ἱερωσύνης λόγος τοῦ Ἱ. Χρυσοστόμου μπορεῖ νά διακριθεῖ σέ τρεῖς ἐπιμέρους θεματικές ἑνότητες, οἱ ὁποῖες πραγματεύονται: α) Τήν ἐκλογή ἀναξίων γιά τό ἱερατικό ἀξίωμα κατόπιν πιέσεων τρίτων, β) τήν ἀπαραίτητη ἱκανότητα τοῦ ἱερέα νά κηρύττει ἐπαρκῶς τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, περιχαρακώνοντας τά ὅρια τῆς ὀρθόδοξης πίστεως καί γ) Τήν ἀνυπέρβλητη καί διαχρονική ἱκανότητα διδασκαλίας τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ τοῦ ποιμένος- προτύπου ἀνά τούς αἰῶνες, τόν ἀπόστολο Παῦλο. α΄) Περί ἐκλογῆς στό ἱερατικό ἀξίωμα κατόπιν πιέσεως τρίτων  Στήν πρώτη καί μεγαλύτερη σέ ἔκταση θεματική ἑνότητα τοῦ Δ΄ περί Ἱερωσύνης Λόγου ὁ ἅγιος Χρυσόστομος πραγματεύεται περιπτώσεις κατά τίς ὁποῖες καλεῖται κάποιος, παρά τήν θέλησή του καί κατόπιν πιέσων ἐξωτερικῶν παραγόντων, νά ἀναλάβει τό ἱερατικό ἀξίωμα, προκειμένου νά ἀποδείξει ὅτι αὐτό  δέν μπορεῖ νά ἀποτελεῖ ἄλλοθι γιά τήν πλημμελή ἄσκηση καθηκόντων.  Προφανῶς, γιά νά ἀφιερώνει ἕνα τόσο μεγάλο μέρος τοῦ  Δ΄ Λόγου σ' αὐτήν τήν περίπτωση, πολλές θά ὑπῆρξαν οἱ περιπτώσεις κληρικῶν πού προέβαλλαν ὡς δικαιολογία γιά τήν ποιμαντική τους ἀνεπάρκεια τήν ἀρχική ἀπροθυμία τους νά ἀναλάβουν τό ἱερατικό ἀξίωμα. Σύμφωνα μέ τόν Β. Χ. Καραγιῶργο, σ' αὐτήν τήν ἐκτεταμένη ἀναφορά «θά πρέπει ἀσφαλῶς νά συνέτειναν καί τά παρατηρούμενα μέ μεγάλη συχνότητα κατά τήν ἐποχή του κρούσματα σιμωνίας καί ἠθικῶν παρεκτροπῶν τοῦ κλήρου, μάλιστα δέ ἐπισκόπων». Ὁ ἴδιος ἄλλωστε ὁ ἅγιος στόν Γ΄ περί Ἱερωσύνης Λόγο,  ὅπως ἀνέφερε καί ὁ προηγούμενος ἀπό ἐμένα εἰσηγητής, τονίζει μέ δεικτικό τρόπο ὅτι παλαιότερα περιγελοῦσε τούς κοσμικούς ἄρχοντες γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο διένειμαν τά κοσμικά ἀξιώματα μέ βάση τά χρήματα καί τό προχωρημένο τῆς ἡλικίας, ἐνῶ παρατηρεῖ δυστυχῶς τίς ἴδιες συνθῆκες καί στίς ἐπισκοπικές ἐκλογές: «Ὅλοι οἱ ἐκλέκτορες διασπῶνται σέ πολλές παρατάξεις… Αἴτιο δέ αὐτῆς τῆς καταστάσεως εἶναι ὅτι δέν ἀποβλέπουν ὅλοι σ' ἕνα, τό ὁποῖο καί μόνοι θα ἔπρεπε νά προσέχουν, τήν ἀρετή δηλαδή τῆς ψυχῆς, ἀλλά ἀντίθετα τίθενται καί ἄλλες προϋποθέσεις γιά τήν κατάληψη τοῦ ἐπισκοπικοῦ ἀξιώματος. Ἄλλος λέγει ὅτι ὁ ὑποψήφιος θά πρέπει νά ἐγκριθῆ γιατί κατάγεται ἀπό περιφανῆ οἰκογένεια, ἄλλος προκρίνει τόν ὑποψήφιο πού διαθέτει πλοῦτο μέ τό σκεπτικό ὅτι ἔτσι δέν θά χρειάζεται νά τρέφεται ἀπό τίς ἐκκλησιαστικές προσόδους, ἄλλος πάλι ὅτι προσῆλθε στήν Ἐκκλησία ἐγκαταλείποντας κάποια αἱρετική φατρία…». Ἔτσι, δημιουργοῦνται δύο δεινά, ὄχι μόνο ἐκλέγονται ἀνάξιοι στό ἐπισκοπικό ἀξίωμα, ἀλλά ἀποκλείονται ταυτοχρόνως καί οἱ ἰκανοί. Οἱ ἄτιμοι γίνονται ἔντιμοι στό ὄνομα μάλιστα τοῦ Θεοῦ καί χρησιμοποιοῦν τήν τιμή πού τούς δόθηκε ἐναντίον τοῦ Θεοῦ πού τούς τίμησε, καθώς «τολμῶσι τά ἀτόλμητα καί ἐνυβρίζουν εἰς τά ἅγια τούς σπουδαίους ἀπωθούμενοι καί ἐκβάλλοντες, ἵνα ἐν ἡρεμίᾳ πολλῇ καί μετά ἀδείας τῆς ἐσχάτης οἱ πονηροί πάντα, ὁσάπερ ἄν ἐθέλωσιν, ἀνατρέπωσιν».

Διαβάστε τη συνέχεια

 
     
ΑΦΙΕΡΩΜΑ