|
|
|
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ |
|
|
|
Θεός και άνθρωπος σε κοινωνία- Όψεις της εν Χριστώ ζωής
Χαραλάμπους Γ. Σωτηρόπουλου
Στο παρόν έργο του εγκρίτου Πατρολόγου παρουσιάζονται τα κοινά σημεία της κατανόησης του Θεού από τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους μέχρι τις ημέρες μας, αλλά και οι επιμέρους διαφοροποιήσεις του τρόπου έκφρασης της θεολογικής σκέψης, οι οποίες προέκυψαν από τη δια των Οικουμενικών Συνόδων και της πατερικής σκέψης θεολογική ανάπτυξη, την γενικότερη ιστορική εξέλιξη, αλλά και τις επιστημονικές ανακαλύψεις. Ο συγγραφεύς συγκρίνοντας τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους και την μετανεωτερική εποχή μας αναδεικνύει τον κοινό πυρήνα της πίστης στον Τριαδικό Θεό, στον Ιησού Χριστό ως Σωτήρα και Λυτρωτή, στην αγάπη προς τον Θεό Πατέρα και στην προσμονή της βασιλείας του Θεού.
Σχ. 14Χ24, Σελ. 264, Τιμ. 9€. |
|
|
|
|
|
Αγιολόγιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας
Σωφρονίου Ευστρατιάδου (†) Μητροπολίτου πρ. Λεοντοπόλεως
Το κλασικό επίτομο Αγιολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας αποτελεί μία ευσύνοπτη κατ’ αλφαβητική σειρά παρουσίαση του βίου και των αθλημάτων των Αγίων. Πρόκειται για ένα εύχρηστο εγχειρίδιο και λεξικό, στο οποίο παρατίθενται συγχρόνως σε βραχυγραφίες και οι χρησιμοποιηθείσες πηγές. Η επανέκδοση με νέα ευανάγνωστη στοιχειοθεσία κατακλείεται με Επίμετρο του Πανιερ. Μητροπολίτου Φαναρίου κ. Αγαθαγγέλου.
Σχ. 17Χ24, Σελ. 896, Τιμ. 22€ |
|
|
|
|
|

Το μεταθετό των Επισκόπων
Γαβριήλ (Παπανικολάου),
Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος
Στην παρούσα μελέτη του Κανονικού Δικαίου, ο συγγραφεύς παρουσιάζει αναλυτικά το πάντοτε επίκαιρο και συγχρόνως αμφιλεγόμενο ζήτημα του μεταθετού των Επισκόπων, μία διαχρονική πρακτική της Εκκλησίας που αποσκοπεί στην επίλυση επιτακτικών προβλημάτων ποιμαντικής φύσεως, αλλά και τις αναγκαίες νομοκανονικές προϋποθέσεις για την εφαρμογή του.
Σχ. 16Χ23, Σελ. 120, Τιμ. 6€. |
|
|
|
|
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ |
|
|
|
Βιβλιοπροτάσεις για την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή
|
|
|
|
|
|

Τριώδιον
Περιέχει τις Ακολουθίες από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου μέχρι το Μ. Σάββατο (επιμ. Πρωτοπρ. Παπαγιάννη Κωνσταντίνου).
Σχ. 17Χ24, Σελ. 2, 1272, Τιμ.42€. |
|
|

Ακολουθία της Μ. Τεσσαρακοστῆς
μετά της Θείας Λειτουργίας των προηγιασμένων δώρων
(έκδοση αναθεωρημένη)
Οι ακολουθίες της Μ. Τεσσαρακοστής και η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων μετά υμνολογικού παραρτήματος
Σχ. 17Χ24, Σελ. 304. Τιμ. 12 €. |
|
|

Μικρόν Ιερατικόν Γ΄ -
Η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων
Πολύτιμο βοήθημα για τους ιερείς, περιέχον τις καθημερινές Ακολουθίες (Εσπερινό, Μεσονυκτικό και Όρθρο), καθώς και Ευχές για διάφορες περιστάσεις. Επιπλέον ο Γ' τόμος περιλαμβάνει τη Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων για την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Σχ. 14Χ21, Σελ. 112, Τιμ. 10 €. |
|
|

Οι ΚΔ΄ Οίκοι του Ακαθίστου Ύμνου
Οι ΚΔ΄ Οίκοι του Ακαθίστου Ύμνου κυκλοφορούνται στην καλαίσθητη αυτή έκδοση, ως πολύτιμο βοήθημα στους Ιερείς μας αλλά και σε κάθε ευσεβή χριστιανό.
Σχ. 20Χ28, Σελ. 40, Τιμ. 10€. |
|
|

Το Μέγα Απόδειπνον
Εγκόλπιο της εσπερινής Ακολουθίας, η οποία ψάλλεται Δευτέρα έως και Πέμπτη της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, καθώς και τη Μ. Δευτέρα και τη Μ. Τρίτη.
Σχ. 10Χ13, Σελ. 64, Τιμ. 2 €. |
|
|

Η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων
(κείμενο- μετάφραση)
Στην έκδοση αυτή, παρατίθεται παράλληλα προς το πρωτότυπο κείμενο και απόδοση στη νεοελληνική, για να βοηθήσει τον πιστό να εμβαθύνει στα θεολογικότατα νοήματα της πιο χαρακτηριστικής Ακολουθίας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Σχ. 10Χ14, Σελ. 218, Τιμ. 3 €. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Η Ακολουθία
του Μεγάλου Κανόνος
Αγίου Ανδρέα Κρήτης
Σχ. 10Χ14, Σελ. 112, Τιμ. 3€. |
Χαιρετισμοί
του Τιμίου Σταυρού
Σχ. 10Χ14, Σελ.32, Τιμ. 3 €. |
Ο Ακάθιστος Ύμνος
Σχ. 8Χ12, Σελ. 64, Τιμ. 1 €. |
|
|
|
|
|
|

Αδαμιαίος Θρήνος - Ο Μέγας Κανών Αγίου Ανδρέου του Κρήτης,
Μητρ . Νέας Σμύρνης Συμεών
Βιβλίο αφιερωμένο στον Μεγάλο Κανόνα του Αγίου Ανδρέου Κρήτης με κατατοπιστική εισαγωγή, μετάφραση στη νεοελληνική και θεολογικά σχόλια σε κάθε τροπάριο.
Σχ. 14Χ21, Σελ. 280, Τιμ. 10 €. |
|
|

Ο Μέγας Κανών
Άγιος Ανδρέας Κρήτης
Ο Μέγας Κανών αποτελεί ένα εγερτήριο σάλπισμα που αποβλέπει στο να οδηγήσει τον άνθρωπο μέσα από τη συντριβή και τη μετάνοια κοντά στον Θεό. Η παρούσα μετάφραση προέρχεται από το έργο του Σεβ. Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ. Συμεών (Κούτσα) «Αδαμιαίος Θρήνος – Ο Μέγας Κανών Ανδρέου του Κρήτης».
Σχ. 14Χ21, Σελ. 192, Τιμ. 5€. |
|
|

Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε -
ο Ακάθιστος Ύμνος στην ορθόδοξη πίστη και ευσέβεια,
(αναθεωρημένη έκδοση)
Καθηγ. Ανδρέα Θεοδώρου
Ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελεί ένα σπάνιο κομμάτι της εκκλησιαστικής μας ποιήσεως. Είναι Ύμνος τόσο χριστολογικός (καθώς εξιστορεί τα γεγονότα της ενανθρωπήσεως του Λόγου), όσο και θεομητορικός (εξύμνηση των μεγαλείων της Παρθένου).
Σχ. 14Χ21, σελ. 392, Τιμή : 11 €. |
|
|

Επτά Λόγοι στους Χαιρετισμούς,
Αρχιμ . Δαμιανού Ζαφείρη
Περιέχει 7 λόγους που έχουν ειπωθεί από άμβωνος στον Ιερό Ναό του Προφήτη Ηλία Ριζουπόλεως σχετικά με τα 24 «Χαίρε» της ακολουθίας του Ακαθίστου Ύμνου.
Σχ. 11Χ17, σελ. 80, Τιμή : 2 €. |
|
|

Στο κατώφλι της Μεγάλης Τεσσαρακοστής,
Σεβ. Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης Συμεών
Έργο αφιερωμένο στην ιερά περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής, η οποία αποσκοπεί στην πνευματική προετοιμασία της όλης Εκκλησίας και κάθε μέλους της ξεχωριστά για την περίοδο του Πάσχα.
Σχ. 11Χ17, Σελ. 208, Τιμή: 6 €. |
|
|
|
|
ΑΡΘΡΟ |
|
|
|
Κυριακή Β΄ Νηστειών
Σημεία της διδασκαλίας του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου
Γενικού Διευθυντού της Αποστολικής Διακονίας
της Εκκλησίας της Ελλάδος
Η Εκκλησία μας κατά την Κυριακή Β΄ Νηστειών προβάλλει τη μορφή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, ο οποίος υπερασπίσθηκε την ορθόδοξη διδασκαλία και την ασκητική μέθοδο των Ησυχαστών. Υπερασπίσθηκε τα πρόσωπα και τον ασκητικό αγώνα μυριάδων ευλογημένων οσιακών μορφών και αγωνιζομένων για την Βασιλεία του Θεού ανθρώπων. Αγωνίσθηκε υπέρ της αληθείας του είναι και του βίου μας. Διότι, τί δύναται να σημαίνει το «ευ είναι» εάν αυτό δεν είναι «αεί είναι»; Σήμερα πολλοί υποκείμενοι στο «ευ είναι», που τους εξασφαλίζει μία ηγετική θέση, καλλιεργούν την έννοια του οπαδού, προβάλλουν την εξουσία τους απαιτούντες την απόλυτη υποταγή (όχι υπακοή), αγνοούν ηθελημένα την υπακοή στην Εκκλησία, απογυμνώνουν την άσκηση από την θυσιαστική αγάπη και την θεία υπακοή, διαχωρίζουν τους ανθρώπους κατά τον τρόπο που ο Φαρισαίος απέρριπτε τον μετανοημένο Τελώνη, και αντί να δίδουν λόγο σε κάθε καλοπροαίρετο άνθρωπο θορυβούν και φλυαρούν. Τότε ποίος χώρος δίδεται στο Πνεύμα; Πού η δόξα του Θεού; Πού η θεολογία; Πού η ησυχία; Πού η απλότης;
Η σύκρουση μεταξύ Ησυχαστών και αντιησυχαστών, κατά τον 14ο αιώνα μ.Χ., ήταν σύγκρουση ανατολικής και δυτικής, ορθοδόξου και φραγκολατινικής παραδόσεως, που έλαβε χώρα επί βυζαντινού εδάφους. Την έριδα την προεκάλεσε ο μοναχός Βαρλαάμ ο Καλαβρός (1290-1348), λόγιος μοναχός από τη Μεγάλη Ἑλλάδα, σπουδασμένος στη Ρώμη και ενθουσιώδης υποστηρικτής της αναβιώσεως της πλατωνικής και αριστοτελικής φιλοσοφίας.
Όταν ο ΄Αγιος Γρηγόριος πληροφορήθηκε τις θέσεις του Βαρλαάμ στο ζήτημα της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος, έδειξε την πατερικότητά του με την άμεση επισήμανση της αντιπατερικότητος των θεολογικών προϋποθέσεων και κριτηρίων του Βαρλαάμ. Στα αντιησυχαστικά κείμενα του Βαρλαάμ ο ΄Αγιος απήντησε με τρείς τριάδες λόγων «Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων».
Ο ησυχασμός, ως ζωή εν Αγίῳ Πνεύματι, συνιστά την πεμπτουσία της εκκλησιαστικής παραδόσεως, ταυτιζόμενος ακριβώς με αυτό που περικλείει και εκφράζει ο όρος Ορθοδοξία. Ορθοδοξία έξω από την ησυχαστική παράδοση είναι αδιανόητη και ανύπαρκτη. Σκοπός του ησυχασμού είναι η κάθαρση της καρδίας και του νου, αντίστοιχα, από τα πάθη και από τους λογισμούς. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται στην πατερική γλώσσα θεραπεία, διότι μέσῳ αυτής θεραπεύεται ο νους και ανακτά τη φυσική λειτουργία του. Τότε το ΄Αγιο Πνεύμα προσεύχεται σε αυτόν αδιαλείπτως, ενώ η διάνοια συνεχίζει την δική της φυσική λειτουργία. Με την έλευση του Αγίου Πνεύματος, που ακολουθεί τη θεραπεία, ο νους γίνεται ναός του και ο άνθρωπος μέλος του Σώματος του Χριστού. Το πνευματικό αυτό στάδιο στη φιλοκαλική γλώσσα ονομάζεται φωτισμός και είναι προϋπόθεση της θεώσεως, του δοξασμού μέσα στην άκτιστη φυσική Χάρη (ενέργεια) της Αγίας Τριάδος.
Το πρόβλημα που τέθηκε με την παρέμβαση του Βαρλαάμ, ήταν, αν η θεραπεία του νου (κάθαρση) γίνεται μέσῳ της ασκήσεως και της νοεράς ευχής (φωτισμού) ή μέσῳ της φιλοσοφίας (διανοητικού στοχασμού). ΄Ετσι όμως ετέθη στην πράξη το πρόβλημα της σχέσεως της «θείας» προς την «έξω» ή «θύραθεν» σοφία. Ο ΄Αγιος Γρηγόριος διέκρινε, πατερικά, δύο σοφίες: τη θεία και την έξω, σαφώς διακρινόμενες μεταξύ τους, διότι χρησιμοποιούν διαφορετικό κάθε μία όργανο ( νούς-διάνοια) και λειτουργούν σε διαφορετικό κάθε μία χώρο (καρδιά-εγκέφαλος). Τη σοφία του αιώνος τούτου ο ΄Αγιος Γρηγόριος αντικαθιστά στη θεολόγηση με τη σοφία του Θεού που προϋποθέτει την ενεργό παρουσία της ακτίστου ενέργειας του Θεού στην καρδιά του πιστου. Η Αποκάλυψη του Θεού δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο της διάνοιας του ανθρώπου, διότι υπερβαίνει κάθε κατάληψη. Γι αυτό η παιδεία και η φιλοσοφία δεν συνιστούν προϋπόθεση της θεογνωσίας .
Τον χαρακτήρα της θεολογίας του Παλαμά προκαθορίζει η αφετηρία του· δεν ξεκίνησε από φιλοσοφικές έννοιες, διαμορφωμένες εκ των προτέρων, αλλά από ένα σύστημα προσωπικών εμπειριών, τις οποίες ζήτησε να κατοχυρώσει θεολογικά· γι᾿ αυτό άλλωστε άρχισε να γράφει σε προχωρημένη ηλικία και σε αντιπαράθεση πρός τον Βαρλαάμ τον Καλαβρό. Η σκέψη του Βαρλαάμ έτεινε σε μιά μονομερή διατύπωση της γνώσεως και της αγωγής, διότι παρήγε και τη γνώση και την ηθική καθαρότητα από τη φιλοσοφία. Ισχυριζόταν ότι στη σοφία συμβαίνει ό,τι και στην υγεία, η οποία είναι ενιαία και δεν είναι άλλη εκείνη που δίδεται από τον Θεό και άλλη αυτή που εξασφαλίζεται από τον ιατρό· έτσι μιά είναι και η σοφία, είτε θεία είτε ανθρώπινη, κι αυτή κατατείνει προς την εύρεση της μιάς αληθείας.
Ο Παλαμάς αρνείται αυτή τη θέση, ισχυριζόμενος ότι, αν μέσα στο πεδίο της ίδιας της φιλοσοφίας παρατηρούνται διάφορες κατευθύνσεις, πολύ ισχυρότερη είναι η διαφοροποίηση μεταξύ φιλοσοφίας και θεολογίας. Στην πραγματικότητα υπάρχουν δύο σοφίες· εκείνη που ζητεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του κοινωνικού βίου και τη διανοητική περιέργεια, και αυτή που οδηγεί στην σωτηρία (1). Η διάκριση αυτή στην ύπαρξη διττών δώρων του Θεού, από τα οποία άλλα είναι φυσικά, παρεχόμενα σε όλους, και άλλα υπερφυσικά και πνευματικά, διδόμενα στους καθαρούς και τους Αγίους (2) · και έχει τη ρίζα της στην παλαιά χριστιανική πεποίθηση, την οποία συναντούμε στους Καππαδόκες Πατέρες.
Διαβάστε τη συνέχεια
|
|
|
|
|
ΑΦΙΕΡΩΜΑ |
|
|
|

Αφιέρωμα στην
Μεγάλη Τεσσαρακοστή |
|
|
|
|
|
|