ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

«Πορευθέντες μαθητεύσατε...»

Κ. Φ. Καλαφάτη

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον,
Αθήνα 2002, εκδ. Ιεράς Συνόδου, σελ. 396

Δεύτερο μισό του 15 ου αι. 36Χ38 εκ.
Αθήνα, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Λ. 403, Σ. Λ. 344

Στην παράσταση εικονογραφείται η κατά Ματθαίον περικοπή (κθ ΄, 19): Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη. Το σπάνιο αυτό και μοναδικό ίσως ως αυτοτελές σε εικόνα θέμα, περιγράφει την τελευταία επί γης εμφάνιση του Ιησού στους μαθητές του.

Στο κέντρο της σκηνής ο Χριστός, όρθιος και μετωπικός, πατεί σε χρυσοκόσμητο υποπόδιο και υψώνοντας τα χέρια, στα οποία φαίνονται τα σημάδια των ήλων, ευλογεί τους δώδεκα μαθητές του. Μπροστά από κτίρια και τείχος με επάλξεις, οι απόστολοι, σε μικρότερη κλίμακα, στέκονται πίσω από τον Κύριο σε δύο ομάδες, δεξιά και αριστερά, απορώντας για την επί γης εμφάνισή του.

Η όλη εκτέλεση είναι λεπτή με μικρογραφημένες τις μορφές των αποστόλων. Με αξιοσημείωτη λεπτομέρεια έχουν ζωγραφιστεί τα πρόσωπα. Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι το πράσινο και το κεραμυδί. Ο προπλασμός των προσώπων και των γυμνών μερών είναι καστανός, τα σαρκώματα έχουν γίνει σε ανοιχτό τόνου ρόδινου, με ζωηρές ενιαίες πινελιές.

Η εικονογραφία του θέματος εντοπίζεται σε βυζαντινές τοιχογραφίες και χειρόγραφα με επιγραφές: «Ἡ Εὐλόγησις» και «Ἡ Προσκύνησις». Το 15 ο αιώνα τα δύο θέματα «Πορευθέντες μαθητεύσατε» και «Εἰρήνη ὑμῖν» απαντούν συνδυασμένα σε επιστύλιο τέμπλου στην Κύπρο. Αργότερα η παράσταση του «Πορευθέντες...» αποδίδεται μικρογραφημένη σε εικόνα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, που φιλοτέχνησε ο κρητικός ζωγράφος Μιχαήλ Δαμασκηνός το 1591 (Walter 1991-92, σ. 211, εικ. 3).

Τεχνοτροπικά και εικονογραφικά στοιχεία συνδέουν τη σπάνια αυτή παράσταση με τα εκφραστικά μέσα του κρητικού ζωγράφου Ανδρέα Ρίτζου. Από τα επιμέρους χαρακτηριστικά αυτής της σχέσης είναι η διάταξη της πτυχολογίας, το πλάσιμο των προσώπων και η πραότητα της έκφρασης (Εικόνες κρητικής τέχνης 1993, αριθ. 208, σ. 560)

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.