Κοινωνία μοναχών

κοινωνία μοναχών
φωτογραφίες από το ’γιον Όρος, 1991 – 1995

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΩΣΤΑΣ ΑΡΓΥΡΗΣ
ΚΕΙΜΕΝΑ Γ.Ν. ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ

Ο Κώστας Αργύρης γεννήθηκε στην Χαλκίδα το 1961. Πήγε γιά πρώτη φορά στο ’γιον Όρος εικοσιοκτώ χρονών με προπτική να φωτογαρφίσει “για ένα μήνα” και έζησε μιά πενταετία ανάμεσα στους μοναχούς φωτογαρφίζοντας ως διαπιστευμένος φωτογράφος.

Ο Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης (Θεσσαλονίκη, 1952) εργάζεται ως διερμηνέας συνεδριάσεων και μεταφραστής

Μοναχός, όστις αμιγής εστι κόσμω
και αεννάως ομιλεί Θεώ μόνω,
βλέπων βλέπεται, φιλών φιλείται
και γίνεται φώς λαμπόμενος αρρήτως
δοξαζόμενος δικεί πλέον πτωχεύειν
και προσοικειούμενος ως ξένος πέλει.
Ώ ξένου πάντη θαύματος και αφράστου!
Διά πλούτον άπειρον υπάρχω πένης
και μηδέν έχειν δοκώ πολύ κατέχων
και λέγω Διψώ διά πλήθος υδάτων.

Συμεών ο “Νέος Θεολόγος”
(949-1022), Ύμνος 3

  Μαθητές της Αθωνιάδος Σχολής.
Καρυές 1992

Δύο χιλιάδες περίπου είναι οι μοναχοί που εγκαταβιώνουν σήμερα στις μονές, στις σκήτες, στα κελλιά του ’θω. Το ’γιον Όρος είναι αφιερωμένο στην Παναγία και συχνά ονομάζεται “Περιβόλι” Της.
Οι μαθητές που φοιτούν στην Αθωνιάδα Σχολή δεν υποχρεούνται να ακολουθήσουν το μοναστικό βίο.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία στροφή προς το μοναχισμό. Πολλοί νέοι, συχνά με πανεπιστημιακή μόρφωση, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, πηγαίνουν και ασκητεύουν στο ’γιον Όρος.

Εκμυστήρευση και Αποκάλυψη.
Αγίου Παντελεήμονος, 1992 
 

Δόκιμος στον εξώστη.
Σιμωνόπετρα, 1993 
 

  Ξενία δεσποτική.
Βατοπαίδι, 1991

Οι τοιχογραφίες στον ’θω καλύπτουν συνολική έκταση 120 στρεμμάτων.
Η εικονογράφηση του Ναού πειθαρχεί σε αυστηρούς κανόνες και δημιουργεί ένα περιβάλλον διαζευγμένο
από το τυχαίο του φυσικού περιβάλλοντος,
ένα περιβάλλον πού στηρίζει τον μοναχό στην άσκησή του.
’σκηση ενός μοναχού είναι η προσευχή· οι καθημερινές ασχολίες και τα καθήκοντα, τα διακονήματα,
βοηθούν τον μοναχό να προσεύχεται.
Μοναχός και μοναστήρι είναι ξένοι προς τον κόσμο και ταυτόχρονα παρέχουν στον κόσμο γενναιόδωρη φιλοξενία. Μοναχοί και λαϊκοί τρώνε μαζί στην τράπεζα. Η θέση και η αγιογράφηση της τράπεζας είναι κατ’ εικόνα Ναού, συγκατανεύσεις προς την αναγκαιόττητα της ύλης.

  Διακόνημα.
Παντοκράτορος 1992

Μετά την τράπεζα.
Διονυσίου 1991

  <class=”p_style1″>Ανεβαίνοντας στην κορυφή του ’θω.
1993
</class=”p_style1″>

<class=”p_style1″>Είτε κατά μόνας είτε κοινοβιακά, ο μοναχός μονάζει.
Ανάγει, δηλαδή, τα πάντα στην μονάδα, στον Ένα, στην Τριαδική Θεότητα.
Ο έγκλειστος βίος στο μοναστήρι διασκεδάζεται με πανηγύρεις Αγίων και λιτανεύσεις εφεστίων εικόνων, εις καθαγιασμό του πέριξ κόσμου.
Τα μοναστήρια συχνά χρησιμοποιούν επιτεύγματα της τεχνολογίας.
Για την εγκατάσταση μιάς υδροηλεκτρικής μονάδας χρησιμοποιήθηκε ελικόπτερο.
Οι μοναχοί ζουν σε αρμονία με τη φύση γιατί στη γύρω φύση διακρίνουν το Δημιουργό.Ταυτόχρονα ζουν σε ξενιτειά από τη φύση για να αξιωθούν να την υπερβούν και να την ανατρέψουν.</class=”p_style1″>

  Βοήθεια από ψηλά. Σιμωνόπετρα, 1992

Γέροντας και ’θως.
1995

  <class=”p_style1″>Γέροντες μετά τη Λειτουργία.
Καρυές, 1991. 
</class=”p_style1″>

<class=”p_style1″>Με την κουρά του ο δόκιμος γίνεται πατέρας και μαζί παιδί, παιδί του Επουρανίου Πατρός, που εικόνα Του είναι ο γέροντάς του.
Η υπακοή στον γέροντα είναι βασική αρετή και όπλο του μοναχού στον αγώνα του να νικήσει τον εγωϊσμό που οδήγησε στην πτώση από τον Παράδεισο.
Ο μοναχός ενταφιάζεται τυλιγμένος στο ράσο του.
Μετά τρία χρόνια γίνεται η ανακομιδή και τα οστά του τοποθετούνται στο οστεοφυλάκιο της μονής, πλάϊ σ’ εκείνα των προαναπαυθέντων αδελφών.
Μοναστήρι δεν είναι μόνο το ορατό κτίσμα είναι επίσης αυτό που κτίζουν τα οστά των μοναχών που εγκαταβίωσαν εκεί μέσα στους αιώνες.
Κονίαμα για το αρμολόγημά τους αποτελεί η μνήμη.</class=”p_style1″>

<class=”p_style1″>  Είσοδος Μονής.
Βατοπαίδι, 1992
</class=”p_style1″>