ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Δν πεθανουν κα τσι δν παρσταται νγκη φυσικς διαδοχς τους. Ο ριθμς τν γγλων πρπει ν εναι πολ μεγαλτερος το ριθμο τν νθρπων. Σμφωνα μ τ μαρτυρα το ψευδοδιονυσου το ᾿Αρεοπαγτου, γγελικς κσμος διαιρεται σ τρες εραρχες, ποδιαιρομενες κθε μα σ τρες χορος· Σεραφεμ, Χερουβμ, θρνοι / κυριτητες, δυνμεις, ξουσες / ρχα, ρχγγελοι, γγελοι78.

Ο γγελοι εναι λειτουργικ πνεματα το Θεο79. Εναι δικονοι το θεου θελματος, τ ποον γγλλουν στος νθρπους (ξ ο κα γγελοι), κα πηρτες τς θεας βασιλεας. ᾿Επειδ, ς σματα πνευματικ ντα, δν δεσμεονται στν λικ χρο, κινονται μ μεγλη ταχτητα μεταβανοντες π τπου ες τπον, κατ τν κπλρωση τν θεων προσταγμτων. Ο γγελοι εναι προσττες νθρπων, πλεων κα θνν. Κθε νθρωπος χει τ φλακα γγελ του80, ποος τν προστατεει π κινδνους, τν θωρακζει κατ τν πιθσεων το διαβλου κα τν νισχει στν ρετ κα τ γαθν. Η χαριστα το νθρπου κα λγιστη πεισμον του στν μαρτα λυπε τ φλακα γγελ του. Ν γκαταλεπει ραγε ατς τν πεισματικ μετανητον μαρτωλν;

Η δναμη τν γγλων πως κα γνση τους εναι πολ μεγλες σ σγκριση μ τς ντστοιχες δυνμεις τν νθρπων, μικρτερες μως σ σχση μ τ δναμη κα τν παντογνωσα το Θεο. Τ δναμ τους ο γγελοι χρησιμοποιον πντοτε π᾿ γαθ κατ τν κτλεση τς λειτουργικς διακονας τους. Χαρουν στν οραν γι τος μαρτωλος πο μετανοον, ν λυπονται γι τος πωρωμνους στν μαρτα κα φαλους81.

Ο γγελοι εναι ντα λογικ κα λεθερα. Δν πλστηκαν τλεια ξ ρχς. Δν σαν φσει γαθο, λλ θσει. Εχαν δηλαδ τ δυναττητα τελειοποισεως κα παγισες τους στ γαθ, πο θ γινταν μ τν λεθερη συμμρφωσ τους στ θλημα το Θεο κα τν πικουρα τς θεας χριτος. Στ περιθριο τς δυναττητος ατς πραγματθηκε πτση ρισμνου ριθμο γγλων. Η πτση ατ εναι γι μς νεξγητη. Δν μπορομε, δηλαδ, ν κατανοσουμε πς να πλσμα γαθ, π τ φση το ποου λιπε κθε δα μαρτας, ν δεξει ξαφνικ τσο μεγλη διαφθορ, ν παναστατσει κατ το Πλστη του κα ν ξεπσει π τν τσο ψηλ περιωπ του!

Ο πεπτωκτες γγελοι εναι ο δαμονες82. Δν δημιουργθηκαν κακο π τν Θε. Κτι ττοιο θ᾿ ποτελοσε βλασφημα κατ το Πλστη. Εγιναν δ κακο μ τ δικ τους λευθρα βοληση. Κνητρο γι τν πτση τους ταν περηφνεια κα νοσηρς γωϊσμς. ᾿Ηθλησαν τ θεοποηση τς φσες τους. Η πιθυμα ατ φυσικ δν ταν κακ. Κακς ταν τρπος μ τν ποον πιδωξαν ν κανοποισουν τν πρτατη ατ πιθυμα τους. Συγκεκριμνα· μ τν πομνωση κα τν λγιστη πομκρυνσ τους π τ δημιουργ· τν τοποθτηση το διου γ στ θση τς πειρδωρης θεας βουλς· τν ατνομη πιδωξη τς σοθεας ξω π τν ληθιν πηγ τς πραγματσες της, ρμην το Θεο κα μ τς δικς τους φυσικς δυνμεις! Η τιτανικ ατ βρη πφερε τν κτροχιασμ κα τ φθορ τς φσεως το γγελικο πλσματος, τν μεση ποκοπ του π τ φυσικ ρζα του κα τ γκρμισμ του στ ζοφερ κεν τς νυπαρξας (τς λανθασμνης πρξεως). Ο γγελος μ τν πτση του γινε δαμονας, φση κακμορφη κα σκοτειν. Διεστρφη λοκληρωτικ φση του, ο δυνμεις της στρφηκαν πρς τ κακ κα ,τι εναι ντθετο πρς τ θλημα το Θεο.

Ο δαμονες γιναν ντα χθρικ κα πολμια83. Η βυσσαλα φση τους μισε θανσιμα τν Θε κα ,τι προρχεται π᾿ ατν. Κα πειδ δν χουν τ δναμη ν βλψουν τν διο τν Θε, στρφονται μ μανα πρς τ δημιουργματα κα κυρως τν νθρωπο, τν ποο φθονον κα προσπαθον ν᾿ πομακρνουν π τ γαθ κα ν τν ξακοντσουν στ δικ τους πλεια. Η δναμη το διαβλου (συμπεπυκνωμνη νργεια κακας) εναι πολ μεγλη84. ᾿Ελγχεται μως π τν Θε, μ τν νοχ το ποου χει τ δυναττητα ν πειρζει τν νθρωπο. Ατοπροαρετα μως δν χει ξουσα ν βλψει τποτε π τ δημιουργα85. Η νοχ ατ το Θεο ξυπηρετε δο τιν· φ᾿ νς τν τιμωρα τν πωρωμνων μαρτωλν κα φ᾿ τρου τ δοκιμασα τν δικαων, μ τν ποαν ατο γνονται στερετεροι στν πστη τους.

Ο διβολος –νομζεται τσι γιατ διβαλε τν Θε στν πρτον νθρωπο86– εναι τ μεγλο ανιγμα τς χριστιανικς κοσμολογας. ᾿Αλθεια, πς μπρεσε ν φυτρσει στ σπλχνα τς δημιουργας πο βγκε τσο καλ π τ χρια το Θεο, τ φοβερ ατ γκθι τς κολσεως; Τ θμα δν μπορε ν προσεγγσει π μνη της φυσικ το νθρπου δινοια. Εχουμε κι δ να π τ πι σκοτειν μυστρια τς πστεως. ᾿Εν πσ περιπτσει δναμη το σαταν πστη δυνηρ συντριβ στ ργο τς λυτρωτικς οκονομας το Θεο κα εδικτερα στ σταυρικ θυσα το Χριστο. Αν κα στν παροσα οκονομα ζως μ τν νοχ πντοτε το Θεο δναμη το πνεματος τς πονηρας ξακολουθε ν πηρεζει κα ν᾿ ναστατνει τ ζω τν νθρπων87, μετ τ Δευτρα Παρουσα κα τν καθολικ κρση κα νταπδοση θ κλεψει λοτελς, περιοριζμενη στ σκοτειν χρο τς κολσεως, που πρτος ατς θ εσλθει κολαζμενος π κεφαλς το σκοτεινο πιτελεου κα τν κολοθων του.

᾿Ενδιμεσα μεταξ το φυσικο κα το πνευματικο κσμου βρσκεται νθρωπος, ν πρωττυπο κα διμορφο. Η διομορφα του γκειται στ τι μετχει τν δο κσμων, το λικο κα το πνευματικο. ᾿Αποτελε τ μεταχμιο μεταξ ρατς κα ορτου κτσεως, τ γφυρα μεταβσεως π τν να κσμο στν λλο. Κα το μν λικο κσμου μετχει μ τ ασθητ σμα του, το δ πνευματικο μ τν ϋλη ψυχ του. Ετσι πο νθρωπος ν περικλεει μσα του να μικρκοσμο (ν χει δηλαδ λα τ στοιχεα τς πλσεως), ν εναι μι σνοψη, μι πιτομ τς δημιουργας.

Ο νθρωπος εναι ν δισυπστατο. Φρει μσα του στεν δεμνα μεταξ τους σμα κα ψυχ. Κα τ μν σμα εναι λικ πλασμνο π τ γ (π τ χμα88) κα μαστορεμνο π τ δια τ χρια το δημιουργο. Η δ ψυχ εναι οσα ϋλη κα νοερ. Σν ττοια δ εναι θνατη, ν τ σμα (το πρτου νθρπου) εχε τ δυναττητα ν μν ποθνει, δν ταν δηλαδ φσει θνατο κα φθαρτο. Δν θ πθαινε δ, ν νθρωπος παρμενε πιστς στ θλημα το Πλστη του. Τ δισνθετο τς φσεως το νθρπου χαρζει σ᾿ ατν μι διατερη θση στ δημιουργα, τς ποας εναι κορωνδα, τ στεφνι. Η ξα κα περιωπ του εναι πολ μεγλες, κυρως π τ μερι τς σματης ψυχς, ποα προρχεται π τ μφσημα, τν πνο το Θεο89. Στν ψυχ το νθρπου νακλται εκνα το Θεο. Ο νθρωπος φρει μσα του τν σπινθρα, τ φωτι το Θεο. Στν ψυχ του σζονται ο χαρακτρες το πρωτοτπου του, τ λογικ, λεθερο, νοερ, θελητικ κ.τ.. Ετσι πο νθρωπος ν μοιζει μ τ δημιουργ του, ν εναι ν συγγενικ μ τν Πλστη του. Ν εναι δυνμει νας μικρς «θες».

Ο νθρωπος πλστηκε τν κτη μρα τς δημιουργας, μετ τ δημιουργα τν φυσικν κτισμτων κα φο προηγθηκαν λες ο παρατητες συνθκες, πο θ καναν τ ζω του στ γ νετη κα δυνατ. Ο Θες πλασε πρτα τ λικ σμα κα μετ φσηξε σ᾿ ατ τ δικ του πνο, τν ψυχ. ᾿Εκφρσεις νθρωποπαθες μ τς ποες τονζεται τ γεγονς τι τ λικ στοιχεο εναι πστρωμα, προηγεται χρονικ το πνευματικοτ φυσικ δν χει σημασα ξιολογικ), τ ποον ναπτσσεται βραδτερα. Ετσι στ μικρ παιδ κυραρχη θση χει φυσικ ζω, ν πνευματικ ναπτσσεται βαθμηδν μεταγενστερα, νλογα μ τ βαθμ τς σωματικς του ναπτξεως.

Φυσικ ρζα το νθρπου εναι, πως κα γι λα τ λλα κτσματα, δημιουργικ θεα νργεια. Ο νθρωπος εναι πλσμα θελημνο π τν Θε. Επομνως δν εναι προϊν (κατ τ σμα) χθρικν δυνμεων, πως φλυαροσε Γνωστικισμς κα λα τ λλα, δεοκρατικ κα μ, δυαρχικ συστματα. Τ λικ τς ψυχς περβλημα δν εναι στα το κακο, δα πο ποτελε βρη νντια στ χρησττητα κα τν γαθωσνη το Δημιουργο.

προηγούμενη  επόμενη