ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Δν εναι κντρο τς μαρτας, σχετα ν μετ τν πτση του στν μαρτα βαρνεται μ πολλς πιθυμες νοσηρς, γνεται δολο στ πθη κα κρατε τ πνεμα δσμιο στν πυκντητα κα τς πολλς κτροχιασμνες ρξεις του. Τ σμα εναι π τ φση του καλ, γιατ προρχεται π τν γαθ βοληση το Θεο, στν ποα καμι θση δν χει κακα. Ως ποημα δ το Θεο εναι, μαζ μ τν ψυχ, πιδεκτικ γιασμο κα σωτηρας. Δχεται μσα του σμα κα αμα Χριστο, καθσταται νας το γου Πνεματος90 κα μλλει ν᾿ ναστηθε κ τν νεκρν φθαρτοποιημνο κα νδοξο.

Ο Θες πλασε τν νθρωπο, νδρα κα γυνακα. Επλασε πρτα τν ᾿Αδμ κα κατπιν π τν πλευρ του μρφωσε τν Εα. Κα δ χουμε κφραση νθρωποπαθ, μ τν ποα τονζεται στεν σχση τν δο φλων, τ ποα εναι μοιβαως συμπληρωματικ, κα στ δεσμ τν ποων πληροται πραγματικ δα το νθρπου. Ο ληθινς νθρωπος πρχει στ σνδεσμο κα τν ντητα νδρς κα γυναικς. ᾿Ετοποθτησε δ Θες τ πρτο νθρπινο ζεγος στν πγειο Παρδεισο (τν ᾿Εδμ), ν τν φυλσσει κα ν τν καλλιεργε91, ελογσας τ φυσικ τους δεσμ, στε ν πολλαπλασιζονται κα ν πληθνονται κα ν κυριεσουν τ γ92. Η κατκτηση κα κυριαρχικτητα ατ π τς γς ποτελον στοιχεο οσιαστικ τς θεας εκνος στν νθρωπο. Οπως Θες ρχει π πντων, ς πλυτος ξουσιαστς τς φσεως, τσι κα εκνα του, μ τ ρχικ κα γεμονικ το νο της, ρχει –ς να ββαια βαθμ– πνω στν κτση, τς ποας ποτελε τ συνεκτικ κντρο. Αλλο ββαια τ ζτημα ν νθρωπος π πραγματικς ξουσιαστς τς φσεως κα οκονμος τς πλσεως το Θεο, γνεται, μ τν παραλογισμ κα τν νευθυντητ του, αθαρετος δυνστης κα βαιος καταχραστς το ργου το Θεο!

Ο νθρωπος, ς εκνα Θεο, εναι λογικς κα λεθερος. Στ στοιχεο ατ περικλεεται λη δυναμικ τς φσες του. Ομως, ν κα φερμενος ατματα πρς τ εζωο ρχτυπ του, πρεπε κα διος ν θλει νσυνεδητα τ σχση ατ. Τ τλος τς δυναμικς ατς σχσεως ταν καταξωση τς θεας εκνος, λοκλρωση το πνευματικο συνδσμου σν «μοωση» μ τν Θε. Ο νθρωπος θ γινταν κα ργ «θες», κατσταση πο εχε δυνμει μσα του ς εκνα Θεο. Ο μνος δρμος πο θ δηγοσε στ τλος ατ ταν θικ δοκιμασα. Ο Θες δωσε ντολ στν πρωτπλαστο, φλαξη τς ποας θ τν βοηθοσε ν λθει σ πγνωση τς θικς του φσεως, ν διαπτξει σ προσωπικ βση τς θικοπνευματικς δυνμεις του κα ν γαπσει νσυνεδητα τν Θε. Η ντολ, παρμνη π τ φση πο περιβαλλε τν ᾿Αδμ, ταν παγρευση βρσεως κ το καρπο το δνδρου γνσεως το καλο κα το κακο93. Ο νθρωπος μως πο ταν πονρευτος κα κακος, δν ντεξε τν ντολ το Θεο. Μπλχτηκε στ σκοτειν μηχαν το χθρο. Μ πρσχημα τν σοθεα94 (κτι μ τ ποο κα διος εχε πσει π τ γγελικ του ξωμα) κατρθωσε διβολος ν παραποδσει τν νθρωπο κα ν τν ποκψει π τν Πλστη του. Η πτση το νθρπου, καρπς τς λγιστης παρακος του, πρξε μεγλη κα δυνηρ κα εχε συνπειες τρομακτικς. Η εκνα το Θεο μαυρθηκε95 στν ψυχ το παραβτη. Εσβησαν ο θεοειδες χαρακτρες της. Παρλληλα σκοτστηκαν ο λογικς κα θικς της δυνμεις. Ο νος καλφθηκε π τ πυκν σννεφα τς γνωσας, γκατλειψε τν πνευματικ του στα στν ποαν λαμπρνετο πρ τς παρακος, κα βουτηγμνος στν πλνη στρφηκε στ λατρεα τν ψυχων εδλων κα τν στοιχεων τς φσεως. Ταυτχρονα κα ο λοιπς δυνμεις τς ψυχς του, βοληση, τ ασθημα κα πιθυμα, κολουθντας τ γενικ ξαχρεωση τς φσεως, διεστρφησαν κα ατς, ποκολλθηκαν π τν γπη το Θεο κα προσκολλθηκαν σ λλες ξνες κα λλτριες δυνμεις, σες πλοσια σπειρε σ᾿ ατς τ πνεμα τς ποστασας κα τς πλνης. ᾿Επ πλον τ εδικ βρος γι τν πεσμνη φση ταν θνατος. Η φθορ τς φσεως ταν θλιβερ κολουθα τς δαμικς παραβσεως. ᾿Εν νθρωπος δν θ πθαινε ν δν μρτανε –γιατ Θες εναι πηγ ζως κα χι στα θαντου96– μ τν νυπακο κα τν πτση το ᾿Αδμ θνατος εσχρησε στν κτροχιασμνη φση, σμφωνα λλωστε μ τν προειδοποηση πο δωσεν Θες στν πρωτπλαστο97. Μ τ θνατο το ᾿Αδμ κατστησαν θνητο κα λοι ο λλοι νθρωποι98.

Η μαρτα το ᾿Αδμ εναι κατ᾿ οσαν παρακο, θτηση τς ντολς το Θεο, ποστασα. Πργμα ββαια δσκολο ν κατανοηθε, δεδομνου τι φση το νθρπου πλστηκε γν κα γαθ. Αν δ σκεφθομε τι βασικ λατριο τς παρακος εναι περηφνεια κα νοσηρς γωϊσμς, ττε ελγως διερωτται κανες· πς βρθηκε νας τσο μεγλος γωϊσμς, μι τσο νοσηρ φιλαυτα σ᾿ να πλσμα πο ταν π τ φση του γαθ κα σχετο πρς τς κορυφαες ατς πνευματικς διαστροφς; Ν ποθσουμε τι πρωτπλαστη φση κολοθησε μι βαθμιαα πομκρυνση π τν Θε, δ διγηση τς πτσεως σμαινε τν ξυκορφωση τς πορεας ατς στ μοιραο κπο τς ᾿Εδμ; Εμαστε πραγματικ μπροστ σ᾿ να μεγλο μυστριο. Παρλληλα λση πο συνθως δνεται –κα εναι φυσικ σωσττι ᾿Αδμ λεθερα παρεξκλινε π τ γαθ κνοντας κακ χρση τς λευθερας του, δημιουργε πρσθετα προβλματα. Κα τ ρτημα νακπτει· πς μι λευθερα λογικ, ποα δν πορρει π μολυσμνο δαφος ψυχς οτε φσταται τν πρεια σωτερικν πειρασμν κα ταλαντεσεων, πως συμβανει στ μεταπτωτικ φση, γεται ξαφνικ σ πομκρυνση π τ θλημα το Θεο πο εναι τ ντικ της θεμλιο, κα περιππτει σ μι τσο μεγλη πνοια κα χαριστα πρς τν Πλστη της; ᾿Αλθεια, πς;

᾿Εν τοτοις, τ βαρτητα το προβλματος μετριζει ασθητς τ γεγονς τι πρωταγωνιστς το δρματος τς ᾿Εδμ δν ταν μονχα νθρωπος, λλ –κα κυρως– διβολος, φις ρχαος99, ποος κατφερε ν σκοτσει πνευματικ τν πρτον νθρωπο, γι᾿ ατ κα νομζεται νθρωποκτνος100. Ο ᾿Αδμ δν συνλαβε οτε πασεν νδομχως στν ψυχ τν παρακο, λλ τ δχτηκε ξωθεν π τν ρχκακο, τν πρωτομστορα κα φευρτη τς ποστασας διβολο, ποος, φθονντας τν ψηλ το νθρπου περιωπ κα τν ετυχα πο εχε κοντ στ δημιουργ του –ατ τ εχε κα διος κα τ πλεσε– μσησε τ θεμορφο πλσμα κα βλθηκε ν τ καταστρψει, πιστρατεοντας τ σατανικ πονηρα του κα βρσκοντας στριγμα στν θωτητα κα τ πονρευτο τν πρωτοπλστων. Ο ᾿Αδμ παρασρθηκε στν πτση, γι᾿ ατ κα ταν δεκτικς μετνοιας κα σωτηρας, σ ντθεση μ τν Εωσφρο, ποος, φευρσκοντας σωτερικ τν ποστασα, ποπετρθηκε στν μαρτα, μ χοντας καμι δυναττητα μεταγνσεως κα σωτηρας.

Η μαρτα το ᾿Αδμ μεταδδεται ς κληρονομικ μρτημα στος πογνους του δι τς φυσικς γεννσεως. Κθε νθρωπος πο γεννιται στν κσμο φρει μσα του σν κληρονομι τ μρτημα κενου. Η κληρονομικ ατ μετδοση στηρζεται στν ντητα τς νθρωπνης φσεως. Οπως ποιτητα τν καρπν νς δντρου προσδιορζεται π τ φυσικ ποιτητα τς ρζας του, σ περπτωση δ πο ρζα εναι φθαρμνη ττε κα ο καρπο της θ εναι μοως φθαρμνοι, τσι, μι κα φθρθηκε ρζα το γνους τν νθρπων μ τν ρχαα παρακο, λοι ο νθρωποι πο κατγονται π ατν φρουν στ φση τους τν φθορν κενης. Κατ δο δ τρπους μπορομε ν κλβουμε τ προπατορικν μρτημα· ετε σν καταλογισμ τς προσωπικς νοχς το ᾿Αδμ σ λους νεξαρετα τος πογνους του. Τ πρβλημα δ εναι πς δκαιος Θες καταλογζει νοχ σ ντα τ ποα προσωπικ δν συμμετεχαν στν μαρτα το προπτορα, πργμα πο ποτελε τ βση κθε νοχς. Η ντθετη θεωρα, τι λοι ο νθρωποι συλλογικ, ς νεχμενοι στ φση το ᾿Αδμ, μρτησαν μαζ του στν ᾿Εδμ, δημιουργε πρσθετα προβλματα. Καννας νθρωπος δν διασζει στ συνεδησ του τν ασθηση τι μρτησε μ τν προπτορα στν ᾿Εδμ. Ετε πλι σν τμσφαιρα μαρτητικ πο διαμορφθηκε π τν πρτη μαρταν κενη μσα στν ποα γεννιται κθε νθρωπος, ς πνευματικ κλμα μολυσμνο πο σκεπζει ποπνικτικ λο τ γνος (κτι νλογο σν τ θερμοκρασιακ ναστροφ –τ νφος– σμερα). Στ συνδυασμ τν δο ατν θεωριν πρπει ν βρομε τν λθεια. Η δετερη ββαια θεωρα εναι συμφωντερη μ τν ρθδοξη δογματικ παρδοση πο βλπει γενικ τν μαρτα σν φθορ τς φσεως, τ δ φθαρσα ς τν εδικ καρπ τς σωτηρας. Τ φθορ ατ τς φσεως φνισεν Κριος δι το λυτρωτικο ργου του. Γι τος νθρπους ατ πραγματοποιεται στν ᾿Εκκλησα δι το βαπτσματος.

προηγούμενη  επόμενη