ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

ΑΡΘΡΟΝ ΤΡΙΤΟΝ

«Τν δι᾿ μς τος νθρπους κα δι τν μετραν σωτηραν κατελθντα κ τν ορανν κα σαρκωθντα κ Πνεματος γου κα Μαρας τς Παρθνου κα νανθρωπσαντα».

᾿Εν στ προηγομενο ρθρο Σνοδος διετπωσε τ μεταφυσικ πλευρ το Χριστο, δηλαδ τν διτητ του ς Υο κα Λγου το Θεον ποστατικ θση του στν σωτερικ Τριδα) κα μ σκοπ ν ποκροσει τ αρετικ φληναφματα το ᾿Αρεου, στ παρν ρθρο διατυπνει τ ργο το Χριστο ς σαρκωμνου Λγου, πο ποσκοποσε στ σωτηρα τν νθρπων, χωρς ν παραλεψει ν τονσει κα τ σσταση το θεανδρικο προσπου του. Τ ρθρο ατ εναι πολ σημαντικ, ξυπακοει δ πολλς λλες π μρους πτυχς το χριστολογικο δγματος, τς ποες θ προσπαθσουμε ν δομε, σ βασικς πντοτε γραμμς, στ συνχεια τς κθσες μας.

Η πρτη μεγλη χριστολογικ λθεια εναι τι σρκωση το Λγου γινε γι μς τος νθρπους κα γι τ δικ μας σωτηρα.

Περ τνος μως πρκειται; Ποι μεγλο κνδυνο διτρεχε νθρωπτητα, στε ν χει νγκη σωτηρας;

Τν κνδυνο ατ συνιστ μαρτα πο γεννθηκε π τν ποστασα το γενρχη, ποα –σ περπτωση πο παραμενει– γκυμονε τν αἰώνιο πνευματικ θνατο. Διτι μαρτα εναι φθορ τς φσεως. Μ ατ χλασε κενο πο τσο μορφα πλασεν Θες. Εναι τ δηλητριο τς πρξεως. ᾿Απκοψε τ δημιοργημα π τς ζωτικς ρζες του κα τ παρδωσε στ νκρωση. Ξφτισε τ φση, τν παραμρφωσε, φο τν πομκρυνε π τν Θε, ποος ποτελε τν μορφι κα τ κλλος της. Η μαρτα πρξε τ μεγλο σφλμα, τ τερστιο ψεδος, τ πλνεμα κα ποδιοργνωση το πλσματος πο ταν προορισμνο ν ζε κα ν μνει στν λθεια. ᾿Επφερε τν κτροχιασμ τς πλασμνης φσεως, τν τοποθτησ της σ μι λλη φσικη τροχι, πο δηγε στ δυστυχα κα τν λεθρο. ᾿Αφο ξκοψε π τν Θεν νθρωπος, παραδθηκε σ λλες ντθεες δυνμεις. Υποβλθηκε στ ζυγ τς φυσικς κα πνευματικς δουλεας131, πο καταθλβει ,τι μορφο κα ραο βγκε π τν λθεια κα τν λευθερα το Θεο. Η μαρτα εναι νχτα το ντος· μηδενισμς (τ δειασμα) τς πρξεως, τ ντικ ψεδος κα ναλθεια.

Στ ψεδος ατ περιελθν νθρωπος χανε τν πθεση τς πρξες του. ᾿Αλλ κα σοφα το Θεο πλττετο, φο τ πλσμα τς πειρσοφης θεας βουλς στοχοσε στν δα κα τν προορισμ του. Πς σ να τλειο, σοφ κα παντοδναμο Πλστη στοχε μι κορυφαα διτητ του; Ατ σ τελικ νλυση δν ναιρε κα τν πθεση το Θεο; Ηταν νγκη, λοιπν, ν σωθε τ πλσμα π τν καταστροφ του, ν πανερει τν λθει του, ν κερδσει τ λγο του πο τσο συλλγιστα χασε στ περιβλι τς παρακος. Πς μως θ γινταν ατ; Ο πεσμνος νθρωπος δν μποροσε ν γυρσει ατοδναμα στν κπο τς ρχγονης δικαιοσνης, που φση του στιλβε π εγνεια, ντυμνη στ δρα τς ρχγονης δικαιοσνης, τν λθεια, τν καθαρτητα, τν θανασα, τν λυπα κα μεριμνησα, τν εθτητα, τν θωτητα, τν κακα. Ο Παρδεισος ταν ρμητικ κλειστς γι᾿ ατν. Η ρομφαα το γγλου μπδιζε τν εσοδο132. Επρεπε κποιος λλος ν σπεσει σ βοθει του. Ατς μως λλος δν πρχε στ φυσικ πεδο τς κτσεως. Οτε τ ϋλα πνεματα το Θεο, ο γγελοι, εχαν μι ττοια δυναττητα, γιατ κα ατ σαν ντα κτιστ, πλσματα πεπερασμνα. Ο μνος πο μποροσε ν λυτρσει τν πεσμνη φση ταν διος πλστης της, γαθς, σοφς κα παντοδναμος δημιουργς της. Ατς πο γαποσε πραγματικ τ ποστατημνο πλσμα του, γνριζε τν τρπο κα διθετε τ δναμη ν τ λυτρσει. ᾿Αλλ χι μονχα Θες, γιατ μι ττοια νργεια μονομερς θ φαλκδευε τν λθεια τς λυτρωτικς θεας νργειας κα θ᾿ δικοσε κα τ διο τ πλσμα, το ποου θ κερμτιζε τ φση. Επρεπε στ ργο τς σωτηρας ν μπε κα διος νθρωπος. Επρεπε τ ν πο θ πετχαινε τ λτρωση ν μν εναι μνο Θες, λλ κα νθρωπος· ν εναι Θενθρωπος. Ετσι λτρωση θ ταν ργο δκαιο, στ ποο θ σωζταν δικαιοσνη το Θεο ( θικ κα λλογη νργει του), λλ κα τ πλσμα θ μετεχε σ μι τσο σημαντικ πθεσ του. Στ δδυμο, λοιπν, Θεο κα νθρπου θ διδταν κραται μχη, θ κπορθετο δκαια δναμη το χθρο, θ καταστρεφταν μαρτα κα τ πλσμα θ εχε κποια σεμν καχηση στ λυτρωτικ γπη κα σοφα το πλαστουργο του.

Ο Θες, λοιπν, λθε στ γ γι μς τος νθρπους κα γι τ δικ μας σωτηρα. Η δλωση το Συμβλου εναι σαφς κα κατηγορηματικ. Η σρκωση το Λγου ταν μπροϋπθετη. Σν προϋπθεσ της εχε τ λτρωση το κσμου κ τς μαρτας. Αν νθρωπος δν μρτανε, δν θ πρχε φυσικ λγος τς θεας νανθρωπσεως. Ο πρωτπλαστος θ συνχιζε ρεμα τ ζω του στος κλπους τς θεας χρησττητος κα γαθωσνης κα, μ τ βοθεια τς θεας χριτος, θ γινταν «κατ χριν» θες, μ τν παγωσ του στ γαθ κα τ γιο θλημα το Πλστη του. Κτι παρμοιο εχε συμβε προηγομενα στ γαθ πνεματα. Φυσικ τ δυναμικ ατ τλος τς φσεως νκοψεν μαρτα, νλαβε δ ν τ φρει ες πρας διος Θες ντυμνος τν νθρωπο. Δν νομζουμε, τι εναι σωστ θεολογικ γνμη πο διατυπθηκε σ ρισμνο θεολογικ ρεμα σκψεως στν ρχαα ᾿Εκκλησα, κατ τ ποον σρκωση το Λγου ταν προϋπθετη, θ γινταν δηλαδ οτως λλως, στω κι ν δν μρτανε νθρωπος, ς πλρωση ατο κα τς δημιουργηθεσης κτσεως133.

«Κατελθντα κ τν ορανν κα σαρκωθντα κ Πνεματος γου κα Μαρας τς Παρθνου».

Ο Υἱός κα Λγος το Θεο «κατλθεν κ τν ορανν». Μι πολ νθρπινη κφραση. Ο Λγος κινθηκε π τ θση του, μετατοπστηκε π τν οραν, κατβηκε στ γ! Ο φρσεις ατς εναι οκεες στ φυσικ δημιουργματα, τ ποα λλζουν συνεχς θση κινομενα στ χρο, πειδ εναι ντα νυλα κα κτιστ. Δν μπορον μως ν χουν θση στν ναφ Θε, πο εναι πνεμα πλυτο, παλλαγμνο π κθε ννοια φυσικς συνθσεως κα περαττητος. Ο Θες δν κινεται, φο διος πληρο τ πντα κα δν περιορζεται στ κτιστ σμπαν. Η φρση το Συμβλου χει ννοια τροπικ. Οπως δηλαδ τ κτιστ ντα λλζουν καταστσεις κα μεταβλλονται, τσι κα στ Λγο το Θεο μ τν νανθρπησ του κτι συνβη, κτι λλαξε. Δν πστη φυσικ τοπικ μετσταση οτε μετακινθηκε π τ θεοπρεπς του ξωμα. Η θεα νανθρπηση δν ταν «μετστασις τοπικ», λλ «συγκατβασις θεϊκ»134. Ο Λγος, χωρς ν ποστε οσιαστικ μεταβολ, προσλαβε κτι πο δν εχεν ς τν ρα κενη. Εγινεν νθρωπος κα συναναστρφηκε μ τος νθρπους. Μπκε σ μι καινοργια φση ζως. Ατ τν ννοια εχε θεα του κνωση· τ δειασμα π τν ρχαα δξα του, μ τν ννοιαν τι στ πεδο τς γχρονης ζως του τριαδικ δξα τς θεας του φσεως κρυβταν πσω π τ παραπτασμα τς σρκας τν ποαν προσλαβε, θατη στος σωματικος τν νθρπων φθαλμος. Μνον μμεσα φαινταν δξα τς τριαδικς του νργειας σ σα σημεα Θενθρωπος πστωνε τν πειρη θεα φση του (στ θαματα κυρως), μεσα δ, κα στ μτρο τς φυσικς δεκτικτητος το πλσματος, στ Ορος Θαβρ135, που δξα του κατλαμψε τος σωματικος φθαλμος τν μαθητν κα κατηγασε τ φση, πισκισασα κα ατν κμη το λου τ λαμπρτητα! Η κνωση σμαινε τν εσοδο το Λγου στ πεδο τς στορικς ζως. Τν εσοδο σ μι ζω ταπεινσεως, γεμτη πνο κα δνη. Ατ δν εναι σχμα λγου. Εναι λθεια κα πραγματικτητα τς νας ζως, τν ποαν Λγος συμμεριζταν μ τν ναληφθεσα σρκα του. Στ συνχεια θ δομε τν ννοια τν λγων ατν. Στ θαμα τς κενσεως136 ποτυπνεται πειρη γπη το Θεο, περβανουσα «πντα νον», θεα γαθωσνη πο γι μς εναι τ μεγλο ανιγμα, τ «φραστον θαμα»137, πο δν μπορε ν μετρηθε μ τ φτωχ μας δινοια.

προηγούμενη  επόμενη