ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Στος Ρωμαιοκαθολικος ντθετα χουμε δογματικς κκεντρικτητες γρω π τ μαριολογικ δγμα τς πστεως. Εχοντες τν ασθηση τι εναι κριοι τς παραδσεως ( Ππας) κα νκαθεν πιρρεπες σ καινοτομες κα νεωτερισμος, πλασαν δγματα πο καμι σχση δν χουν μ τ διδασκαλα τς Γραφς κα τν ποστολικ παρδοση τς ᾿Εκκλησας. Ετσι δογμτισαν τν σπιλο σλληψη τς Θεοτκου (Ιἣἣὰὴ῟῝ὰὦὰ ἒ῏ὃὴὸἆὦἂ῏), τι δηλαδ Μαρα, νψει το μεγλου θεομητορικο ρλου της, ξιθηκε π τν Θε ν γεννηθε χωρς ν φρει τ προπατορικ μρτημα. Θεωρα φυσικ σφαλμνη, διτι Μαρα, σν ληθιν πγονος το ᾿Αδμ κα γεννηθεσα κατ τος νμους τς φυσικς γεννσεως (εχε γονες τν ᾿Ιωακεμ κα τν Αννα), δν μποροσε ν μενει ξω π τ φυσικ συνχεια το ᾿Αδμ, φρουσα κα ατ τ μρτημα το προπτορα, π τ ποο τν καθρισε τελειωτικ χρη το Πνεματος το Θεο, ταν τν πεσκασε τν ρα το Εαγγελισμο κα κατβαλε στ μτρα της τν νθρπινη φση το Σωτρος. Ομοια δδαξαν, τι Μαρα δν γετηκε τ φυσικ θνατο, λλ λγο πρν λθει τ φυσικ τλος της, Θες τ μετθεσε νσωμη στν οραν148. Κα τ δγμα ατ εναι σφαλμνο, γιατ ξεχωρζει πτομα τ Μητρα το Θεο π τ φυσικ κκλο τς λθεις της, φο γνωρζουμε τι καννας νθρωπος, πγονος το ᾿Αδμ, δν ξαιρεται π τ θνατο, ποος εναι τ καθολικ τμημα τς μαρτας. Εναι φανερν τι μ τ διδγματα ατ ο Παπικο χουν χσει τ δογματικ σορροπα τους κα χουν περιπσει σ δογματικς κκεντρικτητες, πομακρυνθντες π τ γνσια περ Θεοτκου διδασκαλα τς ρχαας παραδσεως τς ᾿Εκκλησας. Θλοντες δ ν τονσουν πρμετρα τ πρσωπο τς Θεοτκου, στ τλος τ μαυρνουν μ κακηχα διδγματα κα θεωρματα, ντικεμενα στ πνεμα τς ρθς πστεως.

Τ δγμα περ Θεοτκου κατχει σφυκτικ θση στν εσβεια κα τ ζω τς ᾿Ορθδοξης Καθολικς ᾿Εκκλησας. Στ συνχεια θ μς δοθε εκαιρα ν δομε κα λλα στοιχεα το σημαντικο ατο δγματος. Ο ᾿Ορθδοξοι τιμον περβαλλντως τν Παναγα τους, τ Μητρα το Θεο, τς ᾿Εκκλησας κα το γνους τν νθρπων. Τν τιμον πι πνω π τος γγλους, τ Χερουβμ κα τ Σεραφεμ149. Στ δξα της βλπουν τ δξα το νρχου Τκου της. Τν νιθουν πολ κοντ τους σν μητρα στοργικ, πο, πονεμνη π τ μαρτριο το Υο της, μπορε ν νισει τ δικ τους πνο κα ν βοηθσει στ δικ τους περσταση. Τν νιθουν σν προσττιδα κα βοηθν· σν τεχος το γνους προστατευτικ κα προσμχητο νντια στος πολυποκιλους χθρος του· σν σμμαχο στν γνα τους κατ τν δαιμονικν δυνμεων κα σν πρσβειρα στν Θε κα μεστριαν πρ τς σωτηρας τν πνευματικν τκνων της150. Τιμον πολυειδς τν Παναγα τους κα φυλσσουν τ δγμα της σν κρην φθαλμο, δεχνοντες ξαιρετικ εαισθησα στς ποιες ππειρες αρετικς διαστροφς του. Τ δγμα, τλος, τς Θεοτκου κατχει περοπτη θση στν ρθδοξη λατρεα κα τν σματικ κολουθα τς ᾿Εκκλησας μας.

Παρνθεση. Θ μς πιτραπε στ σημεο ατ ν παραθσουμε κατ᾿ πιλογν ρισμνα δογματικ Θεοτοκα τς «Παρακλητικς», στ ποα ο πι πνω περ Θεοτκου κα Χριστο δογματικς λθειες κτθενται κατ τρπο πραγματικ ριστουργηματικ.

Θεοτοκον δογματικν. ᾿Εν τ Εσπεριν. Ηχος βαρς.

«Πς σ μακαρσωμεν Θεοτκε; πς σ νυμνσωμεν Υπερευλογημνη, τ κατληπτον μυστριον τς κυοφορας σου; Τν αἰώνων γρ ποιητς, κα τς μετρας δημιουργς φσεως, τν δαν εκνα οκτερας, καθκεν αυτν ες κνωσιν, τν νεξιχναστον· ν ν τος ἀΰλοις κλποις το Πατρς, ν μτρ σου Αγν κατεσκνωσε, κα σρξ τρπτως γνετο κ σο ᾿Απειργαμε· μενας μν περ πρχε, φσει Θες. Δι ατν προσκυνομεν Θεν τλειον, κα νθρωπον τλειον, τν ατν ν κατρ μορφ· κατρα γρ φσις, στιν ν ατ ληθς· διπλ δ πντα κηρττομεν, τ φυσικ ατο διματα, κατ τν διπλην τν οσιν, δο σβοντες τς νεργεας, κα τ θελματα, Ομοοσιος γρ ν τ Θε κα Πατρ, ατεξουσως θλει κα νεργε· μοοσιος δ ν κα μν, ατεξουσως θλει κα νεργε ς νθρωπος. Ατν κτευε, σεμν Παμμακριστε, το σωθναι τς ψυχς μν».

Μ ποι τρπο ν σ μακαρσουμε Θεοτκε; Πς δ ν μνολογσουμε, Υπερευλογημνη, τ κατληπτο μυστριο τς κυοφορας σου; Διτι, ατς πο πλασε τος αἰῶνες κα δημιοργησε τ φση μας, φο λυπθηκε τ δικ του εκνα (τν νθρωπο πο παραπλανθηκε), ποβλθηκε σ κνωση νεξιχναστη. Ατς πο εναι (ς Θες) στος ϋλους κλπους το Πατρς, κατεσκνωσε (συνελφθη) στ μτρα σου Αγν, κα γινε νθρωπος τρπτως π σ, πο δν γνρισες γμο, παραμενας κενο πο ταν πρ τς νανθρωπσεως, δηλαδ κατ φσιν Θες. Δι τοτο τν προσκυνομεν Θεν τλειον κα νθρωπον τλειον, τν διον (ς πρσωπον νιαο κα διαρετο) σ κθε μα π τς δο του μορφς (φσεις). Διτι κα ο δο φσεις πρχουν σ᾿ ατν ληθς. Κηρττουμε τ διπλ του φυσικ διματα πο ντιστοιχον στς δο του οσες, τιμντες τς δο του νργειες κα τ δο του θελματα. Διτι, μοοσιος πως εναι μ τν Πατρα, θλει κα νεργε ατεξουσως (ς Θες)· μοοσιος δ κα μ μς, ατεξουσως θλει κα νεργε ς νθρωπος. Ατν κτευε, σεμν Παμμακριστε, ν παρσχει σωτηραν στς ψυχς μας.

Θεοτοκον δογματικν. Ηχος πλγιος Α.

«Τν θεοπρεπ κα σεβσμιον Κρην τιμσωμεν, τν πρτιμον τν Χερουβμ· γρ δημιουργς τν λων νανθρωπσαι βουληθες, ν ατ κησεν φρστως. Ω ξνων πραγμτων, κα παραδξων μυστηρων! Τς οκ κπλαγ ν τοτ κουτισθες; Οτι Θες νθρωπος γγονε, κα τροπ ν ατ οχ πρξε; κα τς παρθενας πλας διλθε, κα μεωσις ν ατ οχ πελεφθη; καθς προφτης λγει· Ανθρωπος τατην ο διοδεσει ποτ, εμ μνος Κριος Θες ᾿Ισραλ, χων τ μγα λεος».

Ας τιμσουμε τ θεοπρεπ κα ξια σεβασμο Κρη, πο περβανει σ τιμ τ Χερουβμ. Διτι δημιουργς τν λων Θες, θελσας ν γνει νθρωπος, κατοκησε σ᾿ ατν φρστως. Ω πραγμτων ξνων (πο πρτη φορ παρουσιστηκαν) κα μυστηρων παραδξων! Ποις δν θ κπλαγε κοοντας ατ; Οτι Θες γινεν νθρωπος, χωρς ν πρξει τροπ στ φση του; κα πρασε τν παρθενικ πλη τς Θεοτκου, χωρς ν συμβε μεωση στν παρθενα της; Κα πως προφτης λγει· Ανθρωπος δν θ περσει π᾿ ατν (δν θ συλληφθε στ μτρα της), παρ μονχα Θες Κριος το ᾿Ισραλ, ατς πο χει τ μγα λεος.

Θεοτοκον δογματικν. Ηχος Β.

«Ω το μεγστου μυστηρου! Βλπων τ θαματα, νακηρττω τ θετητα, οκ ρνομαι τν νθρωπτητα· γρ ᾿Εμμανουλ φσεως πλας νοιξε, ς φιλνθρωπος· παρθενας δ κλεθρα ο διρρηξεν, ς Θες· λλ᾿ οτως κ μτρας προλθεν, ς δι᾿ κος εσλθεν· οτως σαρκθη, ς συνελφθη· παθς εσλθεν, φρστως ξλθεν, κατ τν Προφτην τν λγοντα· Ανθρωπος τατην ο διοδεσει ποτ, εμ μνος Κριος Θες ᾿Ισραλ, χων τ μγα λεος».

Ω πσο μεγλο εναι τ μυστριο! Βλποντας τ θαματα, μολογ τ θετητα (πο μνη τ πιτελε), χωρς ν ρνομαι τν νθρωπτητα. Διτι ᾿Εμμανουλ ( Χριστς), νοιξε μν τς πλες τς φσεως (τς Παρθνου) ς φιλνθρωπος· δν διρρηξεν μως τ σημεα τς παρθενας της, ς Θες· Κα πως, στ κουσμα τν λγων το γγλου (κατ τν Εαγγελισμ), εσλθε στ μτρα τς Παρθνου, κατ τν διο (θαυματουργικ) τρπο βγκε π ατν. Εσλθε χωρς πθος (πο πρχει στ φυσικ σλληψη) κα ξλθε φρστως, πως λγει Προφτης. Ανθρωπος δν θ περσει ποτ π᾿ ατν, παρ μονχα Θες το ᾿Ισραλ, ατς πο χει τ μγα λεος.

Θεοτοκον δογματικν. Ηχος Α.

«Παρθενικ πανγυρις σμερον, δελφο· σκιρττω κτσις, χορευτω νθρωπτης· συνεκλεσε γρ μς γα Θεοτκος, τ μλυντον κειμλιον τς παρθενας, λογικς το δευτρου ᾿Αδμ Παρδεισος, τ ργαστριον τς νσεως τν δο φσεων, πανγυρις το σωτηρου συναλλγματος, παστς ν Λγος νυμφεσατο τν σρκα, ντως κοφη νεφλη, τν π τν Χερουβμ μετ σματος βαστσασα. Τας ατς κεσαις, Χριστ Θες, σσον τς ψυχς μν».

Σμερα τελομε παρθενικ πανγυρη, δελφο. Ας σκιρτ (π χαρ) κτση, ς χορεει νθρωπτης. Διτι μς συνεκλεσε γα Θεοτκος, τ μλυντο κειμλιο τς παρθενας, λογικς παρδεισος το δευτρου ᾿Αδμ (το Χριστο), τ ργαστριο στ ποον νθηκαν ο δο φσεις, τπος στν ποον πανηγυρικ γινεν σωτρια συναλλαγ (το Θεο μ τν νθρωπο), νυμφικς θλαμος στν ποον Λγος νυμφεθηκε τ σρκα (τν νθρπινη φση), νλαφρη νεφλη, ποα βστασε σωματικ ατν πο φρεται πνω στ Χερουβμ. Μ τς κεσες της, Χριστ Θες, σσε (π τν μαρτα) τς ψυχς μας.

προηγούμενη  επόμενη