ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Φυσικ ατ κθε λλο παρ λυε τ χριστολογικ πρβλημα. Τουναντον τ περιπλεκε περισστερο κα δημιουργοσε ναν πικνδυνη κακοδοξα. Διτι, ν ταν νους ψυχ το Κυρου, σωτηρα το νθρπου δν θ εχε καμα σημασα, διτι κριβς νος, τ κριο συστατικ τς ψυχς, ταν κενος πο εχεν νγκη προσλψεως π τν Κριο κα θεραπεας. «Τ γρ πρσληπτον θερπευτον», θ πε ργτερα γιος Γρηγριος Ναζιανζηνς189.

3) Ο ᾿Αρειανισμς190.

᾿Εδ δν θ μιλσουμε γι τν ρνηση τς θετητος το Χριστο, περ τς ποας κναμε λγο στ προηγομενα· λλ θ μς πασχολσει ρνηση ψυχς στν Κριο, τν ποαν δδασκεν Αρειος. Κατ᾿ ατν Χριστς δν εχε πλρη νθρπινη φση, δηλαδ σμα κα ψυχν, λλ σμα μονχα ψυχο. Τ ασθματα κα τ παθματα το στορικο Χριστο δν σαν κδηλματα τς νθρπινης ψυχς, ποα δν πρχε, λλ το διου το Λγου, ποος στ μτρο ατ ταν πιδεκτικς θικς βελτισεως κα προκοπς.

Ποις μως ταν λγος πο δγησε τν Αρειο στν ρνηση ψυχς π τν νθρπινη φση το Χριστο; Η ρνηση φελετο σ πιδρσεις φιλοσοφικς το ᾿Ιουδαου Φλωνος, κατ τν ποον Λγος εναι να εδος σματης λογικς ψυχς, μοιος μ τ Πνεμα τ γιον, ποα χαρακτηρζεται ς νος «περνω μν», πως κριβς κα νθρπινη ψυχ χαρακτηρζεται ς «νος ντς μν». Ο Λγος, σ ντθεση μ τ Πνεμα τ ποον εσρχεται στ σμα το προφτη κατ τ διρκεια τς προφητικς μπνεσεως, ποτ δν εσρχεται σ σμα νθρπινο, παρ τ γεγονς τι ς νδοκσμιος Λγος εσρχεται στ σμα το φυσικο κσμου. ᾿Αλλ᾿ ν Λγος οδποτε εσρχεται π᾿ εθεας σ σμα νθρπινο, ντιπροσωπεεται σ᾿ ατ π τν νθρπινη ψυχ, ποα ποτελε νττυπο το Λγου. Ο Λγος εναι τ «περνω μν θεον ρχτυπον»· λογικ ψυχ εναι τ «ν μν νττυπον το ρχετπου».

Ο Αρειος υοθετοσε τ διδγματα ατ. Παρλληλα μως δν μποροσε ν᾿ ποστε κα π τ χριστιανικ διδασκαλα περ σαρκσεως το Λγου. Ο Λγος εσλθε, κατ᾿ ατν, στ σμα το Χριστο, πως –κατ τν Φλωνα– τ Πνεμα τ γιον εσρχεται στ σμα το προφτη. Εσερχμενος μως στ σμα το Χριστο, δν εχε πι νγκη τς παρουσας το κπροσπου του, τς λογικς δηλαδ ψυχς. Στ σμα το Χριστο Λγος λαμβνει π᾿ εθεας τ θση τς λογικς ψυχς, πως τν δια θση παρνει, κατ τ Φλωνα, τ Πνεμα τ γιο στ σμα το προφτη. Η παρουσα πομνως τς ψυχς, ναπληρουμνης π τν Λγο, ταν ντελς περιττ στν νθρπινη φση το Χριστο. Ετσι κατληγε στ συμπρασμα τι Χριστς ταν ψυχος.

Περιττ ν πομε τι τ παραδοξολογματα ατ το ᾿Αρεου, παρλληλα μ τν ρνηση τς θετητος το Λγου, δηγοσαν σ τλεια καταστροφ τς πστεως κα το σωτηρου ργου το Χριστο.

4) Μονοφυσιτισμς.

Κριος εσηγητς τς αρσεως ατς ταν Ετυχς, ρχιμανδρτης τς ᾿Εκκλησας τς Κων/πλεως. Ηταν κληρονμος το πνεματος τς ρχαας ᾿Αλεξανδρινς Σχολς, τς ποας τς τσεις δγησε σ κρτητες.

Ο Ετυχς ξεκινοσε μοως π τ φιλοσοφικ ρχ τι δν πρχει φση πρσωπη. Ετσι δεχμενος να πρσωπο στ Χριστ, ταν ποχρεωμνος ν δεχθε κα μα φση. Ενα πρσωπο σ δο φσεις ταν γι᾿ ατν διανητο. Ποι πρεπε ν εναι φση ατ; Φυσικ θεα. Τ πγινεν νθρπινη; ᾿Εξαφανστηκε· καταπθηκε π τ θεα κα ξλιπε. Εφερνε κα παρδειγμα. Οπως ταν πρεις μα σταγνα ξους (ξδι) κα τ ρψεις στν κεαν, σταγνα ατ θ διαλυθε κα θ ξαφανιστε στ θλασσα, τσι κα νθρπινη φση, ταν νθηκε μ τν περαντοσνη τς θεας φσεως, ναλθηκε σ᾿ ατν κι ξαφανστηκε!

Περιττ ν σημεισουμε, τι περ μις φσεως το Χριστο διδασκαλα το Ετυχος –τν ποαν κολοθησαν πολλο χριστιανο στν ρχααν ᾿Εκκλησα– ντ ν λσει τ χριστολογικ πρβλημα, δημιοργησε μα τερστια αρεση, ποα κστισε πολ κριβ τσο στν ᾿Εκκλησα σο κα στ Βυζαντιν κρτος. Μα φση φανισμνη ναχυμνη πανθεϊστικς στ θετητα πς εναι δυνατ ν σωθε; Ποι δ ννοια θ εχε στορικτητα το Κυρου κα τ θ σμαινε τ λυτρωτικ πθος κα θνατς του; Δν θ σαν λα μα φενκη, μα νυπστατη πφαση, μα πτη;

Κα εναι μν γεγονς τι στ θεολογα τς ρχαας ᾿Εκκλησας κυκλοφοροσε περφημη φρση «μα φσις το Θεο Λγου σεσαρκωμνη», τν ποαν εχε διατυπσει ᾿Απολλινριος, κα τν ποαν εχε χρησιμοποισει κα γιος Κριλλος ᾿Αλεξανδρεας. Ομως π τν κλαμο το διαπρεπος θεολγου τς ᾿Αλεξανδρεας φρση ατ δν εχε μονοφυσιτικν νχρωση, λλ π «μαν φσιν σεσαρκωμνην» ερς Πατρ ννοοσε τ να πραγματικ πρσωπο το Θεο Λγου191.

5) Νεστοριανισμς.

Η αρεση πρε τ νομ της π τν Νεστριο, Πατριρχη Κων/πλεως, πο νκε στν κραα πτρυγα τς ᾿Αντιοχειανς Σχολς. Η διδασκαλα του ταν ντποδας το μονοφυσιτικο Ετυχιανισμο.

Ο Νεστριος, ξεκινντας κα ατς π τ φιλοσοφικ ρχ τι δν πρχει φση πρσωπη192, κ τς θσεως τι στν Χριστν πρχουν δο πλρεις κα τλειες φσεις (θση τν ποαν τνιζαν ο θεολγοι τς ᾿Αντιοχεας σμφωνα μ τ ναλυτικ πρακτικ πνεμα τους) δηγετο στν ποδοχ κα δο φυσικν προσπων, να γι κθε φση ντστοιχα. Στν Χριστν πρχαν δο ατοτελ κα τλεια πρσωπα, να το Θεο Λγου κα να το νθρπου Χριστο.

Η αρεση το Νεστορου συνστατο στ δισπαση τς ντητος το προσπου το Χριστο. Τ δο φυσικ πρσωπα πρχουν π μρους, εναι ξεχωριστ τ να π τ λλο. Η νωση τν φσεων δν μπορε ν εναι φυσικ (δηλ. βαθει κα σωτερικ, πως λεγεν γιος Κριλλος ᾿Αλεξανδρεας), λλ᾿ ταν νωση θικ, νας χαλαρς κα ξωτερικς πλησιασμς, μα προσγγιση κα παφ «κατ᾿ εδοκαν κα μωνυμαν». Δηλαδ τ δο πρσωπα στ ποα ντιστοιχοσαν ο δο φσεις, εχαν ψιλν μεταξ τους πικοινωναν, πλν παφ καλς θελσεως κα γπης, να εδος θικς συνεργασας. Ατο το εδους τ σχση ννοοσε Νεστριος, ταν κανε λγο περ το θικο προσπου τς νσεως, κα τποτε περισστερο.

Ο Νεστριος, μερζων τ νιαο πρσωπο το Χριστο, μιλοσε στ συνχεια περ δο ξεχωριστν κα νεξρτητων Υἱῶν, σα δηλαδ κα τ πρσωπα το Κυρου. Αλλος ταν Υἱός το Θεο κα λλος Υἱός τς Παρθνου. Η Μαρα γννησε μνον τν νθρωπο Χριστ, δι τοτο κα τν νμαζε «Χριστοτκον». Τν Θεν δν μποροσε ν γεννσει, διτι γι ν γνει ατ θ πρεπε κα δια ν εναι θε. Στος δο δ Υος πνειμε δο ξεχωριστς προσκυνσεις.

Στ πλγμα τν χριστολογικν πψεων το Νεστορου ντδοση τν διωμτων τν φσεων εναι κτι τ διανητον. Ποι ντδοση –λθεια– μπορε ν νοηθε σ περπτωση πο πρχουν δο φυσικ, πλρη κα τλεια πρσωπα, ξεχωριστ τ να π τ λλο, κα τ ποα εναι τ καθνα φορας τν διωμτων τς φσεως στν ποαν ντιστοιχε; ᾿Αλλ κα ποι θωση τς νθρωπνης φσεως μπορε ν υοθετσει να ττοιο σστημα, πο τσο πτομα διαστλλει κα ντιδιϊστ φσεις κα πρσωπα; ᾿Ενδεικτικ τς νοοτροπας ατς εναι κα κακοποηση τς νθρωπνης φσεως το Χριστο, στν ποαν προβαιναν ρισμνοι κραοι θεολγοι μ π κεφαλς τν Θεδωρο Μοψουεστας. Οτι δηλαδ φση το Κυρου, πογυμνωμνη π τ δναμη πο προρχεται π τν ντδοση τν διωμτων τν φσεων, μνει νοικτ στς φυσικς της δυνμεις, χλουμνη π πθη κα παλαουσα κατ τς μαρτας, προκπτουσα βαθμηδν στ πεδο τς ρετς κα τς θικς τελεισεως.

προηγούμενη  επόμενη