ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Μερικο σκοντφτουν στ ατημα ατ. Τος φανεται πολ τραβηγμνο κα σκληρ. Βλπουν μονπλευρα τν Θεν ς πειρη γαθτητα κα γπη, διερωτμενοι· πς γαθς Θες θ τιμωρσει τσο δυσπητα τ πλσμα του πο τυχε στν πγεια ζω του ν παραστρατσει κα ν παραβε τ νμο του; Ατ δν ρχεται σ σγκρουση μ τν πειρη γαθοσνη του; Τ ρωτματα ατ σως ν φανονται λογικοφαν στ λογοκρατομενο νθρωπο. ᾿Αλλομονο μως ν ατ πο κ πρτης ψεως μς φανεται λογικοφανς τ θσουμε ς κριτριο τν καταστσεων το Θεο κα γενικτερα τν ζητημτων τς πστεως. Κα στ προηγομενα εχαμε τν εκαιρα ν τονσουμε, τι τ δγματα, δηλαδ ο λθειες πο μς ποκλυψε Θες, εναι λθειες περφυσικς, ο ποες περβανουν τ γνωστικ μας κατληψη κα δν μπορον ν μετρηθον μ τν πχυ τς δνατης κα περιορισμνης φυσικοπνευματικς μπειρας μας· κα τι, ν πρχει τρπος μις κποιας προσεγγσεως στ φσει νεξιχναστο κα ρρητο, ατ μνο δι τς πστεως μπορε ν γνει κα το χριστοποιημνου νο, πως τν μεταρρυθμζει χαρισματικ νργεια το παναγου Πνεματος. Εναι δ καθ᾿ περβολν χαρο κα πικνδυνο τ ργο ν προσπαθε νθρωπος στν προκροστεια κλνη το ρθο λγου του ν κβει κα ν ρβει στ μτρα του τ νκφραστο μυστριο το Θεο, προσαρμζοντς το στς δικς του ρσκειες κα εαισθησες. Ατ τν τακτικ λλωστε κολουθοσαν π πολ παλαι ο αρετικο, ο ποοι κατ καννα κατληγαν στν ποδιοργνωση το περιεχομνου τς θεας ποκαλψεως!

᾿Αλλ κα στ καθαρ θεολογικ πεδο ο σκψεις ατς εναι πολ πικνδυνες, γιατ πειλον ν καταστρψουν τν ννοια το Θεο. Στ φση το Θεο πρχει να πλγμα διοττων - νεργειν πο λειτουργον πρσκοπτα κα ρμονικ, σν κδλωση τς πειρης θεας βουλς στς πολυποκιλες σχσεις της μ τ ξωτερικ δημιουργματα. Οδποτε δ μα διτητα στν πλ κα σνθετη φση το Θεο ποκαθιστ καταργε μαν λλην. Τοτο θ ντρεπε χι μονχα τν σορροπα δυνμεων στν Θεν, λλ θ κατλυε κα τν ληθιν δα ατο τοτου το Θεο. Ο Θες φυσικ εναι γαθς. Εναι γπη πειρη κα αἰώνια257. ᾿Απ τν γαπητικ του νργεια προρχονται λα τ ντα, σ᾿ ατν συγκρατονται κα συνχονται κα π᾿ ατν κατευθνονται στ φυσικ τλος τς πρξες τους. Τ λυτρωτικ δ σχδιο τς θεας οκονομας, νανθρπηση το Θεο κα θωση το νθρπου εναι πρροια τς θεας χρησττητος κα εδοκας. Καννας δν μφιβλλει γι τς μεγλες λθειες ατς. Εναι μως Θες μονχα γαθς; Οχι σφαλς. Εναι σ σο μτρο κα δκαιος. Η δικαιοσνη του δν πολεπεται τς γαθτητς του. Οτε μπορε ν πισκιαστε π᾿ ατν, πολ δ λιγτερο ν δρανσει κα ν καταργηθε. Η δικαιοσνη δν εναι δευτερεουσα λλ κορυφαα διτητα το Θεο, ποα εναι πντοτε νεργς στ πεδο τν ξωτερικν σχσεων το Θεο μ τ φυσικ κα τ λογικ του δημιουργματα. Θ ταν δ πολ πικνδυνο, παρασυρμενοι π να χαλαρ συναισθηματισμ, ν λαχιστοποισουμε τν νργεια τς διτητος ατς, συγκρνοντες τν πειρο Θε μ τς δικς μας συναισθηματικς καταστσεις κα τς ποικλες μεταπτσεις το ψυχικο κσμου μας. Η Γραφ εναι κατηγορηματικ, ταν λγει· «Φοβερν τ μπεσεν ες χερας Θεο ζντος!»258. Δηλαδ εναι φοβερ ν βρεθε κποιος κτω π τ τιμωρ χρι τς θεας δικαιοσνης, πο κφρζεται σ πλυτο βαθμ, στ μτρο πο πλυτη εναι κθε νργεια τς Τριαδικς Θετητος. Φυσικ μες μ τ φτωχ μυαλ πο διαθτουμε δυνατομε ν ννοσουμε πς μπορε τ σχετικ, πεπερασμνο κα γχρονο ν συγχρονζεται στ μτρα τς πειρης οσας κα νργειας το Θεο. ᾿Αλλ μπως μπορομε ν κατανοσουμε κα τν τρπο μ τν ποο τ πειρο συγχρονστηκε μ τ πεπερασμνο κα γχρονο στ ξωτερικ πεδο τς θεας περ τν νθρωπον οκονομας, στν νανθρπηση το Υο κα Λγου το Θεο; ᾿Ασφαλς χι. Επομνως ατ πο βαρνει γι μς δν εναι ατ πο καταλαβανουμε χι, λλ᾿ ατ πο θλει κα νεργε Θες, πως ατς μς τ φανρωσε μ τν ρχομ του στν κσμο. Τ πλοιπα εναι κ το πονηρο, χωρς ββαια ν᾿ ρνομαστε –κθε λλο μλιστα– τν καλοπροαρετο προβληματισμ το χριστιανο στ δσκολα ατ ζητματα τς πστες του.

᾿Απ τν πλευρ δ το πλσματος τ ατημα τς κρσεως παιτε λογικ φση του. Ο νθρωπος, ς εκνα Θεο, εναι ν ατοπροαρετο κα λεθερο. Εχει μσα του τ δυναττητα ν ατοδιορζεται λεθερα. Ωστσο δν εναι ν πολελυμνο κα σχετο. Δν εναι ν αθπαρκτο κα ἀΐδιο, πο ν φρει μσα του τ λγο τς πρξες του. Ατ σχει μονχα γι τν πειρο κα κατσχετο Θε. Ο νθρωπος, ς δημιοργημα, εναι πεπερασμνος κα ξαρτμενος. Ο παρκτικς ρζες του πλνονται στ δαφος τς δημιουργικς θεας νργειας. Εξω π τν Θε δν χει νημα παρξ του. Επομνως ,τι εναι, ,τι χει κα ,τι ντιπροσωπεει στ ζω του δν μπορε ν νοηθε ξω π τ ποιητικ του ατιο, πο εναι βοληση το Θεο. ᾿Απ τν ποψη ατ νθρωπος εναι πλογος στν Πλστη του γι τς θικς του νργειες. ᾿Εδ κριβς ντοπζεται λγος τς θικοπνευματικς του νττητος κα ληθιν ννοια τς λευθερας του. Ο νθρωπος εναι πραγματικ λεθερος χι ταν εναι αθαρετος, λγει κα ντιλγει στ δημιουργ του, λλ᾿ ταν θεληματικ προσαρμζει τ βολησ του πρς τ θλημα το Θεο, γιατ ττε μνο καταξινεται στν λθει του, ς πνευματικ, λογικ κα λεθερο ν. Σ ντθετη περπτωση λγος του εναι λγος φθαρμνος, λθει του ψετισμα κα κφυλισμς, λευθερα του λγιστη κνηση κα σδοτη, συνολικ μα ρρωστημνη κατσταση, πο ς ττοια παρσκει στν Θε. Ατ δυστυχς συνβη στν πρτον νθρωπο, πο ποσκρτησε π τ φυσικτητ του κα περιλθε στν φυσικτητα τς μαρτας, ποα εναι θανατερ σθνεια τς φσεως, ναλθεια το λογικο ντος. ᾿Απ τ φοβερτητα ατ λθε στ γ ν μς λυτρσει νσαρκος Λγος το Θεο. Κα πραγματικ μς σωσε μ τ λυτρωτικ οκονομα το πθους του κα τν ᾿Ανστασ του. Σ περπτωση μως πο τ πλσμα, ζντας στ σωστικ οκονομα τς θεας χριτος, ντιππτει πεισματικ στ θλημα το Θεο, κνοντας κατχρηση τς λευθερας του, κα γηρσκει στ ρρωστημνο κλμα τς σμφυτης μαρτας του, ττε φεκτως θ περιλθει π τ κρτος τς ργς κα τς δικαιοσνης το Θεο, ποα θ τν τιμωρσει δι τν λογιστα του, γι τν ποαν μονχα ατς εναι πεθυνος κα καννας λλος. Η τιμωρα πιβλλεται μν π τν Θε, κριος μως συντελεστς της εναι πνοια το φθαρμνου πλσματος, λευθερα πο βγκε π τν τροχι της, ντιστρφηκε κα πομακρνθηκε π τ φυσικτητ της, πο εναι τ θλημα κα λθεια το Θεο. Τ πργματα δ κολουθον μαν πνευματικ νομοτλεια, μοια μ κενη πο παρατηρεται στ φυσικ τξη τς δημιουργας. Δν μπορε κανες ν ποφγει τν τιμωρα, σ περπτωση πο καταστσει τν αυτ του ξιον τιμωρας.

Τς καθολικς κρσεως θ προηγηθε μερικ κρση, ποα λγεται τσι γιατ δν εναι πλρης κα ριστικ. Εναι μα πρτη πρξη κατ τν ποαν λογικς νθρωπος κρνεται μερικς (ξ ο κα μερικ) π τν Θεν εθς μετ τ θνατ του259. Ο φυσικς θνατος εναι σημεο ριακ δι τν παρξη το λογικο πλσματος (το νθρπου). Εναι τ τρμα χι πλς τς φυσικς ζως πο καταλεται ριστικ κα χνεται, λλ κα κθε λλης μορφς θικς δραστηριτητος κα ξελξεως το νθρπου. Οσοι νομζουν τι μετ θνατο θ πρχει θικ ξλιξη τς ψυχς πλαννται. Μ τ φυσικ νκρωση σταματον ο δεκτες τς ποιας πορεας το νθρπου. Καμα προδος δν θ πρξει οτε πρς τν ρετν οτε κα πρς τν κακα. Τρμα ριστικ κα μνιμο. Τελεα κα παλα στν πθεση το θεμορφου ζου.

Σ ποιαδποτε πνευματικ κατσταση βρεθε ψυχ μετ τ θνατο το σματς της, θ ποστε μα πρτη κρση π τν Θε. Κα τοτο γιατ νθρωπος εναι ν ξαρτμενο χι μνο κατ τ ζω του, λλ κα μετ θνατον. Ο θνατος σ καμα περπτωση δν τν παλλσει π τν λεγχο κα τν πιτρηση το Θεο. Η ψυχ δν μπορε ν ατοδιορζεται κατ τν ρσκει της260, ν μεταλλσσει τπους κα ν κινεται που κα πως θλει, λλ θ βρσκεται κτω π τν πλυτη ποπτεα το Πλστη της.

προηγούμενη  επόμενη