ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Ο τπος στν ποο θ περιλθει ψυχ μλις τ σμα της νεκρωθε εναι «μση κατσταση» τν ψυχν. Λγεται μση, διτι καταλαμβνει τ νδιμεσο διστημα μεταξ το φυσικο θαντου κα τς Δευτρας Παρουσας το Χριστο. Στ μση ατ κατσταση ψυχ δν περιππτει σ λθαργο, οτε ποβλλει τν ατοσυνειδησα της, λλ διατηρε κραιη τν νμνηση τς προτρας της ζως κα λες τς λλες διτητες κα λειτουργες της. Δι τ τ περπου συμβανει στ χρο ατ μς πληροφορε Γραφ στ διδακτικ παραβολ το πλουσου κα το Λαζρου261. ᾿Απθαναν κα φτωχς Λζαρος κα πλοσιος. Κα μν ψυχ το Λαζρου, το νθρπου το πνου κα τς γκαρτερσεως, πγε στ βασιλεα το Θεο, στος μακαρους κλπους το ᾿Αβραμ, που βρκε νπαυση στος στοργικος κλπους το Πατρα. ᾿Αντθετα, ψυχ το πλουσου δηγθηκε μακρι π τν Θε, που βασανιζταν στ φωτι τς κολσεως γι τ σκληρδα, τ ματαιτητα κα τν πανθρωπα της. Ο πλοσιος στν κλαση χει πγνωση τς καταστσες του. Δν διαμαρτρεται γι τν τιμωρα πο το πβαλεν Θες. Θυμται τ Λζαρο πο πφερε ριγμνος στν πυλνα του, κα παρακαλε ν πιτραπε σ᾿ ατν ν ρξει λγες στλες νερο μ τ δχτυλ του στ στμα του, γι ν δροσσει τ φλεγμενη γλσσα του. ᾿Επσης θυμται κα τος δελφος του κα κφρζει τν πιθυμα ν μ καταλξουν κα ατο στ φρικδη τπο τς βασνου. Ο πλοσιος συζητ μ τν ᾿Αβραμ. ᾿Αναπτσσει πιχειρματα, τοποθετεται σ πολ σημαντικ θματα, πργμα πο φανερνει τν πλρη λειτουργα τν ψυχικν του δυνμεων. Η παραβολ μς μεταφρει να σημαντικ μνυμα π τ μεταθαντια τχη το νθρπου· μα πρτη κρση π τν Θε κθε νθρπινης ψυχς, μλις ατ ποχωριστε π τ σμα της τν ρα το θαντου.

Η νταπδοση στν κρση ατ δν εναι λοκληρωτικ. Ο ψυχς θ κριθον μερικς μνον π τν Θε. Κα ο μν δκαιοι θ λβουν μρος τς μακαριτητος πο θ τος χαρσει Θες γι τν ρετ κα τος πνευματικος μχθους τους κα θ περιμνουν μ χαρ τν λευση το Χριστο κατ τν ποα θ λοκληρωθε μακριος κλρος τους στ θεα βασιλεα· ο δ μαρτωλς κα φαλες θ λβουν κα ατς να μρος τν ποινν πο θ τος πιβλει Θες δι τν μετανοησα κα τ φαυλτητα το βου τους, ναμνοντας κα ατς τ δυσπητο τλος, κατ τ ποο θ ριχτον λοκληρωτικ στ καμνι το πνου κα τν βασνων τς κολσεως. Μεταξ τν δο τοτων διαμετρικ ντιθτων καταστσεων καμα πικοινωνα δν θ πρχει, διτι χσμα ερ κα γεφρωτο θ᾿ πλνεται νμεσ τους. Θ εναι δηλαδ καταστσεις ριστικς κα μετακνητες.

Κατ τν καθολικ κρση ο νθρωποι θ κριθον π τν Θε σμφωνα μ τ λικ πρισμα τς ζως τους (ο π μρους πρξεις τους εναι πλο δεκτες σ᾿ ατ), ν δηλαδ βος τους ταν ελογημνος π τ χρη το Θεο, ν ζησαν σ πνευματικ σχση κα κοινωνα μ τν Χριστ στ χαρισματικ δαφος τς ᾿Εκκλησας, ν ζησαν μετανητα στν ρημι τς μαρτας, μακρι π τν Θε, χωρς καμι πνευματικ σχση μ τν Κριο, μλη νεκρ κα συνεδητα τς ᾿Εκκλησας του. Ολα δ ατ θ διαπιστωθον μπρακτα στ δισταση τς χριστιανικς γπης, στ σωστ σχση μ τος δελφος, στ χριστιανικ κοινωνικτητα κα διατερα στ διακονα το πσχοντος δελφο, το καταφρονημνου κα περριμνου π τν κοινωνα τς ματαιτητος κα το ψεδους, το δελφο στν ποο καθρεφτζεται κατ᾿ ξοχν «εκνα» το Θεο κα μ τν ποο ταυτζεται διος Χριστς, Θες το πνου κα τς δνης! Η δς πρς τ βασιλεα το Θεο περν παρατητα μσα π τ φτωχ το κσμου κα τ μ ντα262, τ ποα στ φτχεια κα τν κοινωνικ νυπαρξα τους καταργον τ ντα κα τ σχυρ τς γς, τος νθρπους τς ματαιτητος κα τς λαζονεας. Περν π τ σθεν κα τ δνατα τς γς, γιατ δναμη το Χριστο «ν σθενεαις τελειοται»263. Περν τλος π τ ταπειν κα τ ξουθενημνα, γιατ Θες «περηφνοις ντιτσσεται, ταπεινος δ δδωσι χριν»264.

Η τυμηγορα τς κρσεως θ εναι· εσοδος στ βασιλεα το Θεο γι τος καλος κα πρριψη στν κλαση γι τος κακος κα φαλους.

Η εσοδος στ βασιλεα το Θεο θ εναι δκαιη πιβρβευση κενων πο πραγματικ ζησαν τ θεα βασιλεα σωτερικ στς καρδις τους κατ τ διρκεια το π γς βου τους. «Η βασιλεα το Θεο ντς μν στιν»265, επεν Σωτρ. Η Γραφ τν περιγρφει ς εσοδο στος κλπους το ᾿Αβραμ, ποος σχηματικ θεωρεται ς πατρας τν πιστν, δι τ μεγλη κα ποδειγματικ πστη πο πδειξε στς πικρς ρες τς δοκιμασας του.

Ο Κριος τν εσοδο στ βασιλεα τν ορανν συνδεσε μ τν ρετ, τν πστη κα τν γπη τν μελν τς ᾿Εκκλησας του. Ατ τν πθεση χει τ κεφλαιο τν Μακαρισμν τς π το Ορους Ομιλας του· «τι ατν στιν βασιλεα τν ορανν»266. Η σνδεση ατ καννα φελιμιστικ λατριο δν περιλαμβνει. Στν εσοδο στ βασιλεα το Θεο δν ποβλπουν ο πιστο κερδοσκοπικ, σν μποροι πο νεργον ποβλποντες μονχα στ λικ συμφρον· λλ᾿ ποβλπουν σ᾿ ατν ς τ πρτατο τλος τς ζως τους, τ ποο νοηματοδοτε τν παρξ τους κα μπνει τ συμπεριφορ κα τς πρξεις τους. Κα ποβλπουν μν κα ατο στ συμφρον τους· μως τ συμφρον ατ δν εναι λικ κα ταπειν267, λλ᾿ τελικ νωση μ τν Πλστη τους, θωση τς φσες τους, ϋλη μακαριτητα τς θεας βασιλεας. Πο εναι τ φελιμιστικ λατρια σ μα κοινωνα γπης, στν ποαν Θες νογεται στ πλσμα του κα τ πλσμα δνεται στν Πλστη του; Κα λατρια μν πρχουν πντοτε, γιατ νθρωπος, ς λλογο ν, νεργε πντοτε σμφωνα μ τ περιεχμενο τς συνειδσες του, ποιαδποτε δ σκοπη νργεια εναι νξια τς λογικς του φσεως. ᾿Εκενο μως πο χει διατερη σημασα δν εναι τ λατρια καθ᾿ αυτ, λλ ποιτητ τους. Κα τ μν ταπειν –διπραξη τς ρετς ποκλειστικ δι τν μοιβ κα ποφυγ τς κακας μνο δι τ φβο τς κολσεως– π θικς πλευρς εναι μικρο λγου ξια268, ν τ εγεν κα τ ψηλ εναι πιδιωκτα κα ξιοσστατα. Η πνευματικ νωση μ τν Θε κα θωση τς φσεως το νθρπου στ μακαριτητα τς βασιλεας τν ορανν, ς στχοι πρτατοι το βου, συνιστον ραγε λατρια ταπειν κα πμεμπτα;

Η φση τς βασιλεας τν ορανν περβανει κθε νοητικ μας κατληψη. Βρισκμαστε μπροστ σ μαν ντελς να κατσταση πραγμτων. Η ζω στ θεα βασιλεα εναι νας συνεπαρμς. Η θεωμνη φση ξεπερν τ κοιν μτρα τς νθρπινης φσεως. Ολες ο δυνμεις της εναι μεταποιημνες, μεταχαλκευμνες στ μυστριο το Θεο, πο στν παροσα ζω κρατ πμονα τ μυστικ του. Μνο σ σπνιες περιπτσεις νασρει κποια πτυχ το πρσιτου βθους του, γι ν λαμπρνει στ συναρπαστικ του κσταση κποιες ψυχς κλεκτς, τ λαμπρυσμνο νο κα τς φωτεινς κα λοκθαρες καρδις. Τ βιματα τς θεας βασιλεας εναι βιματα νκφραστα. Ο ᾿Απ. Παλος τ γετηκε σ μα θεληπτη ρπαγ του στ φωτειν χρο το Θεο269, πο γινε σν νταμοιβ τς θεοχρητης ψυχς του κα το ποστολικο μχθου του. Ατ μως πο ζησεν θεος ᾿Απστολος δν μπρεσε ν τ κφρσει, ταν πστρεψε στ μτρα τς κοινς κα συνηθισμνης ζως.

Καμα π τς μπειρες το πγειου βου δν χει ντκρυσμα στ θεληπτη νβαση. Καννα λεξιλγιο δν μπορε ν τν κφρσει· καννα νημα ν τ συλλβει κα καμα καρδι ν τ χωρσει κα ν τν κρατσει. Παρ τ γεγονς δ, τι φση το νθρπου σ καμα περπτωση δν πρκειται ν βγε ξω π τ φυσικ ρι της, ζω στ θεα βασιλεα, ζυμωμνη μ τ ζω το Θεο, θ περβανει πολ τ κοιν μτρα τς παροσης ζως. Ατ δ εναι κενο πο ννοομε, λγοντες θωση τς φσεως στ βασιλεα τν ορανν· νκραση το κτιστο μ τς κτιστες θεες νργειες, νωση κα λμπρυνση το νακαινισμνου ντος μ τ μακριο φς το Χριστο κα τ δξα τς γας Τριδος, γκεντρισμς τς φσεως στν νθρωπτητα το Χριστο κα μσω ατς στος μακαρους κλπους τς Τριαδικς Θετητος.

προηγούμενη  επόμενη