ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Οταν, λοιπν, μιλμε γι κλαση, τ θμα πρπει ν τ προσεγγζουμε πρτα π τ μερι το πλσματος κα πειτα π τ μερι το Θεο. Ο νθρωπος εναι κενος πο οσιαστικ νογει τν κλαση. Ατς πιλγει λεθερα τ δρμο πο δηγε σ᾿ ατν. Ατς μ τ χρια του σκβει τ θλιβερ ατ νδεχμενο. Ο Θες δν μπορε –κα παναλαμβνουμε· γιατ δν θλει– ν το λλξει αθαρετα πορεαν. Ως γιος κα δκαιος θ κρνει κα θ κολσει τ λεθερο μρφωμα το πλσματος. Τν εθνη γι τν πνευματικ του νκρωση τν φρει κραιη νθρωπος. Καννας λλος. Αν π τ σκοπι ατ δομε τ πργματα, μπορομε ν χουμε κποια πρσβαση στν φοβερ ατ λγο τς πστεως. Αν ντθετα ξεκινσουμε π τν πλευρ το Θεο, πωσδποτε θ μπερδευτομε, σκοντφτοντας σ πολλ δσκολα θεολογικ προβλματα.

Η κλαση εναι τπος (κατσταση) φρικτς κα πδυνος. Ποι θ εναι φση τν κολαστηρων στ ποα θ παραδοθον ο μαρτωλο δν γνωρζουμε, κριβς πως δν γνωρζουμε κα τ φση τν γαθν τς θεας βασιλεας. Ο Κριος προκειμνου ν μς διαφυλξει π να τσο λθριο κατντημα, μς περιγραψε τ μπορε ν εναι περπου κλαση, χρησιμοποιντας εκνες π τ φυσικ ζω, γι ν μς δσει κποια δα περ το τ περιμνει τος μαρτωλος στ φρικτ τπο τς βασνου. Ετσι μλησε γι φωτι πο δν σβνει278, γι ν μς περιγρψει τν φατο πνο τν κολαστηρων, γι φωτι πο θ καει τος μαρτωλος χωρς μως κα ν τος κατακαει (ν πρκειται ραγε γι μα διτυπη φωτι;)· γι σκουλκι279 πο θ τργει τν κολαζμενο, χωρς ν χει σταματημ· γι σκοτδι280 ψηλαφητ, γι ν τονσει τν παρξιακ πελπισμ τν κολαζομνων· γι πνο ντονο, σν κενο πο νιθει νθρωπος κα τν κνει ν βογγ κα ν τρζει τ δντια του281. Ο εκνες ββαια ατς δν εναι παρ μα πλ ναλογα, πο δν μπορε ν ξαντλσει τ βθος το μυστηρου τς κολσεως. Κα δν πρπει φυσικ ν τς ρμηνεουμε κατ γρμμα, γιατ ατ εναι πολ πικνδυνο κα εναι νδεχμενο ν δηγσει σ παρερμηνεες κα παρεκδοχς. Ατ πο θλει ν τονσει Κριος χρησιμοποιντας τν εκονικ ατ γλσσα εναι τ μγεθος το πνου κα τς πελπισας, πο θ εναι κυρως ο τψεις τς συνειδσεως (πο θ λειτουργον σ πρτατο βαθμ), πελπισμς, πγνωση κα ξαγρωση το ντος πο θ ζε μακρι π τν πηγ τς εδαιμονας κα τς χαρς του (τν Θε), κα πρινη ασθηση τι τν δια στιγμ λλα ντα ζον τ μακαριτητα τς θεας βασιλεας. Κα τ κυριτερο· λα ατ θ συμβανουν σ μα προοπτικ τυφλ, χωρς λπδα μις κποιας χαλαρσεως πελευθερσεως. Παρλληλα τν θλιτητα τς κολσεως θ πιτενει παρουσα σ᾿ ατν τν δαιμονικν φσεων, πο θ κφρζουν νεμπδιστα τν κακουργα τς σκοτεινς τους ποστσεως, βασανζοντας τος θλιους μαρτωλος κα πρτες ατς βασανιζμενες στν τπο τς φατης δνης. ᾿Αλθεια, πς εναι δυνατν ν συλλβει νθρπινος νος π τ σκοπι τς παροσης ζως τ φση μις τσον λεεινς κα φρητης θλιτητος, μις τσο μοντονης κα πραντης δυστυχας, μις τσο ψυχρς κα παγερς ρημις στος σκοτεινος θαλμους τς νυπαρξας (τς ντεστραμμνης κα χαλασμνης πρξεως);

Η κλαση, τλος, θ εναι αἰώνια. Δν θ χει χρονικ ρια, φο χρνος πο εναι μτρο τς φυσικς ποιτητος τν ντων, δν θ χει λγον πρξεως σ μα κατσταση σαφς πνευματικ. ᾿Εμες ββαια δν μπορομε π τ σκοπι τς γς που τ πντα προσδιορζονται χρονικ, ν ννοσουμε τ φση μις χρονης ζως, ξω π τς κατηγορες το παρελθντος, το παρντος κα το μλλοντος. Ατ μονχα ο γγελοι τ γνωρζουν καθς κα ο ψυχς τν νεκρν, πο μ τ θνατο ποδεσμετηκαν π τ σχση τς πυκντητος τς λης. Μερικο μλιστα νομζουν, τι τ διαρκς κα χρονο τς λλης ζως, χωρς ξελξεις κα μεταλλαγς, θ γεμζει μ κρο κα να τ σματα πνευματικ ντα282!

Τ δγμα τς αωνιτητος τς κολσεως εναι κεφαλαιδες σημεο τς ρθδοξης δογματικς. Ο Κριος δν φνει καμι μφιβολα· «᾿Απελεσονται οτοι (ο κακο) ες κλασιν αἰώνιον»283. Δν φελον δ ν προκειμν ο προσπθειες πο καταβλλουν μερικο ν δσουν διαφορετικν ρμηνεα στ πθετο «αἰώνιον» τς παραβολς. Αλλωστε, ν τ διο πθετο στν περπτωση τς θεας βασιλεας σημανει διρκεια χωρς τλος, δν θ ταν αθαιρεσα στν περπτωση τς κολσεως ν το δσουμε διαφορετικν ννοια;

Η αωνιτητα τν ποινν στν τπο τς βασνου πρξεν π πολ παλαι σημεον ντιλεγμενο. Μερικο τ πορρπτουν παντελς, ν λλοι δν θλουν ν τ σκπτονται κα ν τ συζητον. ᾿Ακμη κα στ θεολογα δν εναι λγοι κενοι πο προτιμον ν τ προσπερνον, δι ν μ προσκροουν τχα στς εαισθησες τν νθρπων! Κα λ᾿ ατ, τ στιγμ πο Κριος κα παρδοση τς ᾿Εκκλησας μας –κυρως ρθδοξη λατρεα284– σ μριους τνους ξαρουν τν λθεια ατ, γι ν προφυλξουν τος πιστος π μα κατσταση τσο τραγικ, πο εναι νδεχμενο ν σφραγσει μι γι πντα τν παρξ μας!

Μερικο, τλος, γι ν μετρισουν τς ντυπσεις π τν αωνιτητα τν ποινν τς κολσεως, σχυρζονται τι θ πρξουν μν ποινς μετ θνατον γι τος μαρτωλος, διτι τοτο παιτε θεα δικαιοσνη· ο ποινς μως ατς δν θ εναι αἰώνιες, λλ προσωρινς. Ο Θες δν εναι κδικητικς –λγουν– γι ν τιμωρε αἰώνια τ πλσματ του. Ο ποινς πο θ πιβλει εναι παιδαγωγικς, πο θ᾿ ποβλπουν στν κθαρση τν μαρτωλν. Οταν δ κθαρση ατ ργ γργορα συντελεστε, ττε λοι ο μαρτωλο, κα ατς κμη διβολος, καθαρο πι π τν μαρτα, θ πιστρψουν πλησον το Θεο, π τν ποον πομακρνθηκαν, στε ν εναι Θες «ν πσι τ πντα»285. Ετσι, νομζουν, θ θριαμβεσει τελικ τ γαθν π το κακο κα δν θ πρχει παχθς σχατολογικς δυϊσμς, τν ποον φηγεται τ δγμα τς αἰώνιας κολσεως. Τ τλος το κσμου θ γνει μοιο μ τν ρχ του στος κλπους τς θεας παναρχας!

Ο νωτρω δες εναι πραγματικ λκυστικς, πολλο δ κα στ παρελθν κα τρα τς υοθετον, νομζοντας τσι τι προσεγγζουν τν λθεια. Δυστυχς μως τ πργματα δν δικαινουν τς λεπτς εαισθησες τους. Κα σ λλη εκαιρα τονσαμεν, τι δν μπορομε ν ρμηνεουμε τς θεες λθειες τς πστεως σμφωνα μ τ δικ μας προσωπικ κριτρια κα τς ποκειμενικς μας ρσκειες. Η θεωρα τς ποκαταστσεως τν πντων286 –διτι περ ατς πρκειται– ρνουμνη τν αωνιτητα τν ποινν τς κολσεως, ρχεται σ ξεα ντθεση μ τ πσημο δγμα τς ᾿Εκκλησας, ποα κα τν κατεδκασε. Αν τ πργμα φυσικ δν μς ρσει, ατ εναι λλη πθεση. ᾿Εν πση μως περιπτσει δογματικς στρουθοκαμηλισμς σ να τσο σοβαρ ζτημα, τση ν κλενουμε τ μτια μας σ μα τσο κραυγαλα κα ξφθαλμη λθεια, εναι προσπθειες χαρες τς ποες κινητοποιε συνθως φβος κα ταραγμνη μας συνεδηση κα ο ποες εναι νδεχμενο ν πιτχουν κριβς τ ντθετο, δηλαδ τν καταδκη μας στν αἰώνια κλαση!

«Ο τς βασιλεας οκ σται τλος».

Ο Χριστς εναι βασιλες αἰώνιος. Η βασιλεα του (πως κα ρχιερωσνη του) εναι δικοπη κα διδοχη. Δν πρχει νομα λλο πο ν τν ντικαταστσει κα ν τν διαδεχτε. Διτι λα εναι δολα στ βασιλικ κυριαρχα του. Ο Πατρ πντα πταξεν π τος πδας ατο287. Εναι Κριος το παντς, Δεσπτης ορανο κα γς. Ο Χριστς εναι ρχων τς πνευματικς βασιλεας του, τν ποαν δρυσε μ τ μαρτυρικ αμα του κα τν ποαν κυβερν ορτως π τν οραν, σκντας τ βασιλικ του ξωμα, μ τ χρη το γου Πνεματος. ᾿Επικρτει του εναι ο καρδις τν νθρπων στς ποες κυριαρχε τ θλημα το Θεο, πως τοτο κυριαρχε κα στς ϋλες φσεις τν γγλων στν οραν288. Η βασιλεα το Χριστο δν μοιζει μ τς φμερες βασιλεες τς γς πο εναι παροδικς κα διαδχονται συνεχς μα τν λλην. Εναι βασιλεα σταθερ κα μετπτωτη. Η βασιλεα το σκτους θ πρχει μν στν κλαση, καμα μως σχση δν θ ᾿χει μ τ βασιλεα το Θεο στος ορανος. Ο Χριστς εναι βασιλες το παντς αἰώνιος κα κατλυτος, βασιλες γπης κα αἰώνιας χαρς, που τ καθαρμνα πνεματα (γγελοι κα νθρωποι) θ᾿ πολαμβνουν τς χρες τς θεας βασιλεας χωρς καμα νπαυλα, καμα πλησμον κα καννα κορεσμ. Η βασιλεα του θ εναι βασιλεα πνεματος κα ληθεας, γραστη κα διφθαρτη.

Φανεται τ μεγλη ατ λθεια δν συνειδητοποιομε στ βαθμ πο θ πρεπε μες ο φτωχο νθρωποι. Στ θση το Χριστο βζουμε λλους θεος κα στ θση τς βασιλεας του τοποθετομε λλες βασιλεες, πικρς κα λθριες. Γινμαστε πκοοι λλων σκληρν ρχντων, πο τος μπνει κακουργα, τ μσος κα δικα. ᾿Αρχντων φμερων κα δυναστευτικν, πο ναιρον νας τν λλον, ποτζοντας τ γ μ αματα κα σπεροντας παντο τν λεθρο κα τν καταστροφ. Βζουμε ατοπροαρετα τν τρχηλ μας κτω π τν τυραννικ ζυγ το διαβλου, δολοι τς μαρτας κα τς φθορς. Στ σγχυση δ κα τ μεγλη μας παραπλνηση, χοντας τς πνευματικς ασθσεις μας νεκρωμνες π τ παραισθησιογνο τς μαρτας κα πολαμβνοντας σταμτητα τ δονικ θλγητρα το βου, νομζουμε τι κε εναι τ πραγματικ νημα τς πρξες μας, χαρ κα ετυχα μας, πνοβτες λεεινο μις ζως χωρς πραγματικ νημα κα σκοπ, μχρις του σβσει τ νειρο κα ξαφνικ φανε μελικτη πραγματικτητα, τν ποαν –λμονο!– θ εναι πολ ργ ν ντιμετωπσουμε! Τ φς τς ληθινς μρας θ εναι δυνηρτατο δι τ μτια τ συνηθισμνα στς ρωγμς κα τ σκοτδια τς πνευματικς νυπαρξας. Τ θικ σκοτδια προρισται ν ζσουν στ αἰώνια πνευματικ σκοτδια!

προηγούμενη  επόμενη