ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

᾿Επσης·

«Πντα χορηγε τ Πνεμα τ γιον· βρει προφητεας, ερας τελειο, γραμμτους σοφαν δδαξεν, λιες θεολγους νδειξεν. Ολον συγκροτε τν θεσμν τς ᾿Εκκλησας. Ομοοσιε κα μθρονε, τ Πατρ κα τ Υἱῷ, Παρκλητε, δξα σοι».

[Ολα τ χορηγε τ Πνεμα τ γιον. ᾿Αναβλζει προφητεες, καθιστ τος ερες στ ερατικ τους ξωμα, δδαξε στος γρμματους (᾿Αποστλους) σοφα κα τος ψαρδες τος νδειξε θεολγους. Μ τ θεα του νργεια συγκροτε λο τ θεσμ τς ᾿Εκκλησας. Παρκλητε, πο χεις τν διο θρνο κα τν δια δξα μ τν Υἱό κα τν Πατρα, σ σνα νκει δξα].

᾿Απ τος πι πνω μνους (κα π πολλος λλους) βγανουν μεγλες δογματικς λθειες βιωμνες στ λατρεα τς ᾿Εκκλησας μας, σχετικς μ τ δγμα το τρτου προσπου τς γας Τριδος. Ο λθειες ατς κινονται γρω π δο ξονες· τ θετητα κα τ ζωοποι κα γιαστικ ργο το γου Πνεματος.

Τ γιον Πνεμα εναι μοοσιο μ τν Πατρα κα τν Υἱό. Εναι πλρης κα τλειος Θες. Προρχεται π τν Πατρα, πως να φς προρχεται π να λλο φς. Η δια ναλογα χρησιμοποιεται κα στ σχση το Υο πρς τν Πατρα («φς κ φωτς»). Δν χει οτε τλος οτε ρχ. Ως συναδιο κα χρονο, χει τν ατ τιμ κα τν ατ δξα μ τ λλα δο πρσωπα τς Τριαδικς Θετητος. Εναι σοσθενς κα σουργν (μ τν Πατρα κα τν Υἱό). Εναι ατνομο (ς πσταση) κα γεμονικ. ᾿Ιδιωματικ εναι νεξρτητο, μ ποτασσμενο σ καννα λλο πρσωπο τς γας Τριδος. Εναι μδοξο κα μθρονο μ τν Πατρα κα τν Υἱό, πανσθενς κα παντοκρατορικ.

᾿Ανλογο πρς τ θεοπρεπς ξωμα το Πνεματος εναι κα τ ργο του. Εργο κ Πατρς δι᾿ Υο. Τ Πνεμα εναι πηγ ζως λκληρης τς κτσεως. Στν κτιστη χρη του οσιοποιονται λα τ ντα. Σ᾿ ατν συνχονται, συγκρατονται κα βρσκουν τ νημα κα τν ληθιν λγο τς πρξες τους. Εξω π τ Πνεμα πρχει τ μηδν, καταστασα κα τ μορφο χος.

Κυρως μως τ Πνεμα εναι ατα κα πηγ ζως στν πνευματικ κτση. Στ ζωαρχικ κτνα του ζωογονονται ο νοερς φσεις. Εναι πθμενη πηγ λων τν πνευματικν χαρισμτων, τς σοφας κα τς συνσεως. Μ τν γιαστικ του νργεια τ λογικ ντα (ο ψυχς τν νθρπων) καθαρονται π τν μαρτα κα γιζονται. Λαμπρνονται μ τ φωτοειδ κτνα του, ννονται μυστικ μ τν Θε, θεοποιονται. Η χρη το γ. Πνεματος εναι ναπλαστικ κα ναγεννητικ. Λινει μ τ φωτι της τν παλαιτητα τς φθαρμνης φσεως κα δημιουργε να ζω. Μ τ δναμ της κτση ναδημιουργεται, «παλινδρομοσα ες τ πρτον» (στν προπτωτικ της κατσταση). Η πρωτκτιστη φση δηγεται στ ρχγονο κλλος της. Μ τν μπνευσ του ο Προφτες βλπουν τ κεκρυμμνα κα δηλα, προλγουν τ μλλοντα.

Τ Πνεμα τ γιον εναι πηγ γιασμο κα στ κρτος τς χριτος (τν ᾿Εκκλησα). Εναι ζωογνος ρχ το μυστικο σματος το Χριστο. Σ᾿ ατν συγκροτεται λος θεσμς τς ᾿Εκκλησας, τελειονται ο ερατικο της βαθμο κα τ σωστικ της μυστρια, μοιρζονται ο διακονες κα τ πνευματικ της λειτουργματα291. Τ Πνεμα το Θεο εναι λθεια τς ᾿Εκκλησας. Εναι βασιλες «πανταχο παρν κα τ πντα πληρν», ορνιος Παρκλητος, ποος γγζει μυστικ τς ψυχς, νακουφζει τ βρος τους κα παλνει τν πνο τους, γεννντας μσα τους τ ασθημα τς θεας υἱότητος292 κα τοννοντς τες στν σκληρ κατ τς μαρτας γνα τους.

Στ χρη το γου Πνεματος συνχονται κα ζωογονονται τ σμπαντα.

«Τ κ το Πατρς κπορευμενον».

Τ Πνεμα τ γιον εναι πρσωπο διακρινμενο τν προσπων το Πατρς κα το Υο. Εναι ατοκρατς κα ατνομο. Τ ποστατικ του δωμα εναι κπρευση. Υπρχει στ μτρο πο κπορεεται π τν Πατρα, πως κα Υἱός πρχει στ μτρο πο γεννται π τν Πατρα. Πς ββαια γνεται ατ κα τ σημανει κπρευση –κα μλιστα ς προβολ διφορη π τ γννηση– εναι κτι πο εναι δνατο ν γνωρζουμε. Ο σχσεις στν Τριαδικ Θε συνιστον κορυφαο τς πστεως μυστριο, πο δν μπορε νθρπινος νος ν ξιχνισει. Η κπρευση πλς κφρζει τν τρπο, τ πς τς πρξεως το παναγου Πνεματος. Εναι σχση στν Θεν ἀΐδια. Τ Πνεμα πρχει κατ᾿ νγκην στν Πατρα. Δν εναι προϊν τς λευθρας βουλσεως το Θεο. Δν πρχει δηλαδ, πειδ τσι τ θλει Πατρ. Αν συνβαινε ατ, τ Πνεμα θ ταν να πλ κτσμα, πως φλυαροσε Αρειος. Η πστασ του ποτελε σωτερικν ναγκαιτητα στν οσα το Θεο. Εναι δ τ Πνεμα μοφυς μ τν Πατρα κα διαρετο.

Κατ τν ρθδοξη πστη τ γιο Πνεμα κπορεεται ϊδως κ το Πατρς κα χορηγεται γχρνως στν κτση δι το Υο. Η Γραφ μαρτυρε· «Οταν λθει Παρκλητος, ν γ πμψω μν παρ το Πατρς, τ Πνεμα τς ληθεας, παρ το Πατρς κπορεεται»293. Στ χωρο ατ πο εναι κλασσικ γι τν παρξη το γου Πνεματος, γνεται σαφς δικριση μεταξ κπορεσεως κα ν χρν ποστολς το Πνεματος, κενης μν ποδιδομνης στν Πατρα δι το νεσττος «κπορεεται» –πο κφρζει τν ἀΐδια τριαδικ σχση το Πνεματος– ατς δ ποδιδομνης στν Υἱό, δι το μλλοντος «πμψω».

Η κπρευση το γου Πνεματος –πως κα γννηση το Υο– δν πρπει ν μελετνται ξω π τ δγμα τς θεας μοναρχας, τι δηλαδ μα κα μνη ρχ πρχει στν Τριαδικ Θε, Πατρ ( πηγαα θετης), π τν ποο λαμβνουν τ εναι τους ο δο λλες ποστσεις τς Τριδος. Η μοναρχα, πο τσο πολ διατυμπανιζταν στν ρχαα ᾿Εκκλησα μ στχο τν ναρεση το δυναμικο μοναρχιανισμο, διασφαλζει τσο τ θετητα σο κα τς ποστατικς διακρσεις τς Τριδος.

Τ δγμα περ κπορεσεως το γου Πνεματος πο εναι τσο καριο στν ρθδοξη πστη μας294, καταλει κακοδοξα το ᾂ῝ἂ῏ἦ῟ὸ (= κα κ το Υο), διδασκαλα καθαρ λατινικ, στηριζμενη στ θεολογα το ερο Αγουστνου. Στν ρχ διδασκαλα ατ φερταν στ Δση σ σφαρα καθαρς θεολογικ - θεωρητικ. ᾿Αφ᾿ του μως προστθηκε στ ερ Σμβολο τς Πστεως295, πκτησε κα σημασα πρακτικ, δγησε στ σχσμα ᾿Ανατολς κα Δσεως (867, 1054), γινε ντικεμενο καταδκης κκλησιαστικν συνδων (στν ᾿Ανατολ) κα δωσε φορμ συγγραφς κατρωθεν πολλν ντιρρητικν θεολογικν ργασιν.

᾿Απ ρθδοξη ποψη τ ᾂ῝ἂ῏ἦ῟ὸ συνιστ κορυφαα τριαδολογικ αρεση. Δν εναι πλ θεολογικ γνμη (θεολογομενο), πως μερικο προσπαθον ν τ παρουσισουν. Ο Ρωμαιοκαθολικο λλωστε τ θεωρον ς μεζον δγμα πστεως (ἲὸ ὺἂὶὸ), κυρωμνο π σνοδο οκουμενικ296 (δικ τους φυσικ), ποδοχ το ποου εναι παρατητη πρς σωτηραν.Τ ᾂ῝ἂ῏ἦ῟ὸ συνιστ αρεση, διτι·

α) Καταλει τ θεα μοναρχα πο εναι κορυφαα στιγμ στν Τριαδικ Θε. Εσγει δετερη πηγ στ θετητα (τν Υἱό) παρλληλη μ τν Πατρα, ποος στν περπτωση ατ παει ν εναι πηγαα θετης. ᾿Επιφρει νασττωση στν τξη τς Τριδος, συγχουσα τ ποστατικ τν προσπων διματα. Ο Υἱός, κπορεοντας τ Πνεμα τ γιον, ποκτ τ δωμα το Πατρς, πργμα νεπτρεπτο, δεδομνου τι στν τριαδικ τξη τ ποστατικ διματα εναι μετακνητα, κοιννητα κα μετδοτα. Κα γιατ τχα τ Πνεμα τ γιο ν μ γενν τν Υἱόν ν κπορεει τν Πατρα; Η σγχυση εναι προφανς.

β) Εναι διδασκαλα πο στερεται τν γνωρισμτων νς ληθινο δγματος τς πστεως. Δν μαρτυρεται οτε στν γα Γραφ οτε κα στν ερ Παρδοση τς ᾿Εκκλησας. Τ χωρο το ᾿Ιωννου 15, 26, πο ναφραμε πι πνω, δν φνει περιθρια σχηματισμο τς κακοδοξας ατς. ᾿Αλλ κα διδασκαλα τν Πατρων, κδεχομνων τν κ μνου το Πατρς κπρευση το Πνεματος, δν μπορε ν στηρξει τ αρετικ περ ᾂ῝ἂ῏ἦ῟ὸ διδγματα. Ο Πατρες φυσικ τν κπρευση το Πνεματος δχονται «κ Πατρς δι᾿ Υο».

προηγούμενη  επόμενη