ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

ΑΡΘΡΟΝ ΕΝΑΤΟΝ

«Ες μαν, γαν, καθολικν κα ποστολικν ᾿Εκκλησαν».

Στ ρθρο ατ τ Σμβολο τς Πστεως ναφρεται στ δγμα περ ᾿Εκκλησας, τς ποας τονζει τς τσσερις βασικς διτητες· ντητα, γιτητα, καθολικτητα κα ποστολικτητα. Τ δγμα ββαια εναι πολ ερτερο, εναι δ χρσιμο ν τ δομε στς βασικς του γραμμς, γι ν μορφσουμε μα γενικ εκνα περ ατο, τσο περισστερο σο τ χριστεπνυμο πλρωμ της πρπει ν γνωρζει τν οσα, τος σκοπος κα γενικ τ ργο τς πνευματικς του μητρας, τς ποας ποτελε λθο ζντα λογικν, τσι στε ν εναι σ θση ν᾿ νταποκρνεται πληρστερα στ θεο του ατ κα πρτατο ξωμα.

Ο Χριστς –πως κα σ λλη περσταση τονσαμε– ς πρσωπο στορικ, δν μποροσε ν διαιωνσει τν παρξ του πνω στ γ. Ετσι, φο περτωσε τ λυτρωτικ ποστολ του, ναλφθηκε στος ορανος, που κθεται κ δεξιν το Πατρς.

Τ πρκειτο μως ν᾿ πογνει τ λυτρωτικ ργο του στ γ; Θ μενε στσιμο κα νενργητο, χωρς συνπεια κα συνχεια στορικ; ᾿Ασφαλς χι. Ο Κριος μερμνησε γι τ σημαντικ ατ νγκη, δροντας τν ᾿Εκκλησα του, στ δαφος τς ποας τ παξ τελεσθν σωτριο ργο του μελλε ν χει συνχεια, ξιοποιομενο ποκειμενικ στς καρδις τν μελν της, μ τ δναμη το παναγου Πνεματος.

Η ᾿Εκκλησα, πως κα ρος σημανει (κ το κκαλ = συναθροζω), εναι κοινωνα, σναξη πνευματικ. Τν πρτη της καταβολ εχε στ πρσωπο το Θεανθρπου, που Θες συνντησε τν νθρωπο, δθηκε μαζ του ποστατικ σ μα νωση περινητη, σγχυτη κα διαρετη, κα μ τ φωτι τς θετητς του λμπρυνε κι θωσε τ πρσλημμα. Η ᾿Εκκλησα, ς οκοδομ πνευματικ, χει ς κρογωνιαο μν λθο της τν Κριον ᾿Ιησο Χριστ304, θεμλιους λθους τος ᾿Αποστλους305 κα ζντες π μρους λθους λογικος τος πιστος πο εναι κα τ μλη της306. Η ᾿Εκκλησα μοιζει μ μπελον πνευματικ, τς ποας γεωργς εναι Θες307, ποος τν περιποιεται κα τν καλλιεργε, κλματα δ σοι εναι μυστικ νσωματωμνοι σ᾿ ατν. Μ τν νσωμτωσ τους ατν ο πιστο πομυζον τος ζωτικος χυμος τς νοητς μπλου, καλλιεργονται κα τρφονται πνευματικ κα ννονται σωτερικ μ τν Θε. ᾿Αντθετα, ποκοπ κα πομκρυνσ τους π τν μπελο πιφρει τ μαρασμ κα τν πνευματικ τους νκρωση308, ποα πολγει στ φωτι, στ αἰώνιο πρ τς κολσεως. Η ᾿Εκκλησα εναι σμα, ζωντανς ργανισμς, το ποου μυστικ κα ἀόρατη κεφαλ εναι Χριστς, μλη δ ο πιστο πο συνδονται μαζ του δι τς πστεως κα τς γπης. Ψυχ, τλος, τς ᾿Εκκλησας εναι τ Πνεμα τ γιο, τ ποον πστειλεν ᾿Ιησος μετ τν ᾿Ανληψ του στος μαθητς, κατ τν μρα τς Πεντηκοστς. Τ Πνεμα τ γιο συγκροτε μ τ χρη του τ θεσμ τς ᾿Εκκλησας, ζωοποιε κα γιζει τ μλη της κα κατανμει τ χαρσματα, τς διακονες κα τ πνευματικ της λειτουργματα.

Η ᾿Εκκλησα ποτελε πνευματικ κοινωναν κατλυτη κα διλυτη, στ μτρο πο κατλυτος κα αἰώνιος εναι κα θεος δρυτς της. Καμα δναμη δν μπορε ν τν φανσει309, οτε θνατος μπορε ν καταλσει τν πνευματικ δεσμ πο συνπτουν τ μλη της μεταξ τους κα μ τ Σωτρα Κριο. Ο θνατος ποκαθιστ πλς τ μλη της πο φεγουν π τ γ στ θριαμβεουσα ᾿Εκκλησα, πο εναι πογεγραμμνη στος ορανος310. ᾿Ονομζεται δ θριαμβεουσα, διτι σ ντθεση μ τ στρατευομνη, τ τμμα δηλαδ ατς πο βρσκεται στ γ κα εναι στρατευμνο στν γνα κατ τν σκοτεινν δυνμεων τς μαρτας, ατ βρσκεται στν οραν, που πανηγυρζει τ νικητρια κατ τς μαρτας κα τελε τν πνευματικ θραμβο τς πστεως, στ βασιλεα το Θεο.

Μεταξ τν δο ατν τμημτων τς ᾿Εκκλησας πρχει εζωη πνευματικ σχση κα διρρηκτος δεσμς. Η ᾿Εκκλησα τν ορανν ναγκαλζεται κα κατασπζεται τν ᾿Εκκλησαν π τς γς. Ο γγελοι κα ο γιοι μ πικεφαλς τν Υπεραγα Θεοτκο περιβλλουν μ τν προστασα κα τν γπη τους τος δελφος τους πο μχονται δ κτω στ γ. Ο γγελοι χαρονται δι τ μετνοια κα τν προκοπ τους κα εναι τοιμοι ν τος διακονσουν σ κθε περσταση κα νγκη τους. Ο δ γιοι τος περιβλλουν μοως μ τ χρη τους πο πλοσια γκατοικε στν γιασμνη φση τους, πρεσβεοντες στν Κριο ν τος νδυναμνει στ δσκολο γνα τους κα ν τος ελογε μ τ χρησττητα κα τν γαθωσνη του. ᾿Αλλ κα ο π γς στρατευμενοι δελφο κδηλνουν πολυειδς τν τιμ κα τν γπη τους πρς τος δελφος, ο ποοι φθασαν τ μτρα τς πνευματικς τελεισεως, βρισκμενοι στ στδιο τς διφθορης δξας. Τος χουν ς πρτυπα μιμσεως. ᾿Επικαλονται τ χρη, τς εχς κα τς δεσεις τους. Καθιερνουν ναος πρς τιμν τους. Τιμον κα σπζονται τ ερ λεψανα κα τς εκνες τους. Προσφρουν τ θεα Εχαριστα πρς παινο το μεγλου Θεο πο τος χρισε τν γιωσνη κα τ δξα τους. Η ᾿Εκκλησα εναι μα κατλυτη κοινωνα Θεο κα νθρπων. Εναι νφλεξη ψυχν στ καμνι τς χριτος, φωτι το Θεο πο διαφλγει κα θεοποιε τν νθρωπο. Εναι μυστικ κοινωνα γων πο δν περιορζεται μσα σ τοπικος κα χρονικος περιορισμος, παρσταση κα γκαχησ τους στν κατλυτη δξα το Θεο311. Πσο –λθεια– δικον τος αυτος τους ο Προτεστντες, ταν πορρπτουν τ δγμα τν γων!

Η ᾿Εκκλησα εναι κοινωνα γπης. Ως μλη της χει σους πιστεουν κα ποδχονται τν Κριον ᾿Ιησο Χριστν ς Σωτρα κα Θε τους, πιστεουν ρθδοξα στ σνολ της τ λυτρωτικ θεα λθεια, μετχουν στ θεα λατρεα της κα ποδχονται τ σστημα τς πνευματικς τους διακυβερνσεως π τ ερατεο της. Τ μλη τς ᾿Εκκλησας διαιρονται σ δο τξεις· τ ποιμανον κα κυβερνν τος πιστος ερατεον κα τος ποιμαινμενους πιστος, τ λα. Ο τελευταος διατηρε κραια τ δικαιματα κα τ λειτουργικτητ του στ ργο κα τος σκοπος τς ᾿Εκκλησας. Δν εναι μζα στατικ κα παθς, λλ σμα πολυδναμο κα ζωτικ, μφορομενο π τ χρη το Πνεματος το Θεο312.

Η ᾿Εκκλησα ς σμα γιο στ ποο διαιωνζεται Χριστς π τς γς κα τ μψυχνει χρη το γου Πνεματος, εναι παρατητη πρς σωτηραν. Εξω π ατν δν μπορε ν σωθε νθρωπος, πως δν μπορε ν ζσει τ κλμα πο κβεται π τν μπελο, τ ποο ξηρανεται κα πεθανει. Εἷὦἶὰ Εὴὴ῝ὸὖἂὰἣ ὃ῟῝῝ὰ ὖὰ῝῟ὖ, τονζει πατερικ παρδοση, δηλαδ ξω π τν ᾿Εκκλησα δν πρχει σωτηρα. Τ θ πογνουν λοι ο αρετικο κα ο σχισματικο πο δν νκουν στν ᾿Εκκλησα (τν ᾿Ορθδοξη) καθς κα λοι ο λλθρησκοι, πο ὶὸ ὺὰὴὦ῏ καμα σχση δν χουν μ ατν; Η πντηση δν εναι εκολη. Αν ποβλψουμε μως στ γεγονς τι λοι νεξαρετα ο νθρωποι, νεξρτητα π τν ποια διαιτερτητα πο μπορε ν χει καθνας τους, εναι πλσματα «κατ᾿ εκνα κα μοωσιν» Θεο, τ ποα γαπ δημιουργς, κα τι Κριος «πρ πντων» πθανε313 κα «θλει πντας νθρπους σωθναι κα ες πγνωσιν ληθεας λθεν»314· κμη δ, τι εναι «τ φς τ ληθινν τ φωτζον κα γιζον πντα νθρωπον ρχμενον ες τν κσμον»315, σως ν πρχει κποια βση ν ποστηρξουμε, τι κτκτως κα κατ παρκκλιση π τ λυτρωτικ ξωμα τς ᾿Εκκλησας εναι δυνατ ν σσει Θες ρισμνους κ τν μ χριστιανν, ο ποοι οδποτε κουσαν περ Χριστο κα ᾿Εκκλησας, κα ν κουσαν δα πο σχημτισαν εναι πολ μυδρ κα συγκεχυμνη. Τοτους εναι νδεχμενο ν σσει Θες μ τ μτρο τς οκονομας κα τς γπης του, φο τος κρνει φυσικ π τ βσει το μφτου θικο νμου πο πηχεται σ κθε νθρπινη συνεδηση κα ψυχ316 κα το περιεχομνου τς ζως πο μρφωσαν σμφωνα μ τς ρχς κα τ στοιχεα τν θρησκευμτων στ ποα ζησαν. Αλλωστε εναι ποτ δυνατν ν ξακοντσει στν κλαση Θες (στω κα ν τιμωρονται λαφρ) λους συλλβδην τος πστους, ο ποοι δν προσχρησαν στν ᾿Εκκλησα του, φο στος περισστερους δν δθηκε κν εκαιρα ν᾿ κοσουν περ Χριστο κα ᾿Εκκλησας κα νσυνεδητα ν λβουν θση ναντι το Εαγγελου κα τς σωτηρας τους;

προηγούμενη  επόμενη