ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Στν ᾿Ορθδοξη Καθολικ ᾿Εκκλησα ψστη πνευματικ κα διοικητικ ρχ εναι Οκουμενικ Σνοδος. Σ᾿ ατ συνρχονται λοι ο πσκοποι τς ᾿Εκκλησας κα λαμβνουν ποφσεις σ κρσιμα θματα πο πασχολον τ πλρωμα κα τ πνευματικ ργο της. Στν Οκουμενικ Σνοδο συνρχεται λκληρη ᾿Εκκλησα στ πρσωπο τν κατ τπους πισκπων της. Η Οκ. Σνοδος εναι λθητη στ μτρο πο λθητη εναι ᾿Εκκλησα τν ποαν κπροσωπε, ποα μ τ σειρ της εναι λθητη στ μτρο πο λθητη εναι ἀόρατη κεφαλ της, Χριστς. Η λθητη φων τς Οκ. Συνδου λειτουργε ν Πνεματι γίῳ, τ ποον μπνει κα κατευθνει τν ᾿Εκκλησαν «ες πσαν τν λθειαν»327. Η Οκ. Σνοδος εναι λθητη στ λψη κα διατπωση τν δογματικν καθορισμν της. Τ Πνεμα τ γιον μπνει κα φωτζει τος συνοδικος, προφυλσσον ατος π κθε πλνη στ λψη κα διατπωση τν δογματικν της ρων. Η διαδικασα ατ δν εναι διαδικασα μηχανικ κα μαγικ, λλ διεξγεται λεθερα, κατπιν πολλν συζητσεων κ μρους τν συνοδικν, ο ποοι διατηρον κραιη τν λευθερα τους κα χρησιμοποιον καθνας τ περιεχμενο τς προσωπικς του μορφσεως. Ο δογματικο ροι τν Συνδων εναι μνημεα αἰώνια κα μετακνητα, δεσμεοντα πολτως τν πστη κα τ συνεδηση τς ᾿Εκκλησας, θτηση τν ποων συνιστ αρεση κα στρηση τς αἰώνιας ζως. Παρλληλα πρς τος δογματικος ρους, Οκ. Σνοδος διατυπνει κα καννες πο ρυθμζουν ζητματα ς π τ πλεστον κκλησιαστικς τξεως κα ζως. Υπρχουν ββαια κα καννες δογματικο. Οπως ο δογματικο ροι τσι κα ο καννες τν Συνδων λαμβνονται ν Πνεματι γίῳ, χουν ψιστο κρος κα τρησ τους εναι δεσμευτικ δι τ πλρωμα τς ᾿Εκκλησας. Παρ τατα, ν παραστε νγκη κα τ παιτον ο πνευματικς νγκες τς ᾿Εκκλησας, μπορον ν τροποποιηθον κα ν καταργηθον (ρισμνοι φυσικ π᾿ ατος) πλιν μως π Σνοδο Οκουμενικ κα π᾿ οδεν λγ π μεμονωμνους κα ερτερους συλλογικος κκλησιαστικος φορες (πσκοπος πσκοποι, τοπικ σνοδος κ..).

Τ κρος τν Οκ. Συνδων ξασφαλζει παρουσα σ᾿ ατς λκληρης τς ᾿Εκκλησας κα πφαση πο λαμβνεται ν Πνεματι γίῳ. Εναι δ φυσικ ν μν εναι σχετη πρς τοτο κα τοποθτηση το λαο, ποος, ς σμα Χριστο κα μφορομενος π τ Πνεμα το Θεο, δν ποδχεται στατικ κα παθητικ τς ποφσεις τν Συνδων, λλ᾿ ντιδρ σ᾿ ατς σμφωνα μ τ πνεμα τς κκλησιαστικς παραδσεως τς ποας εναι κφραστς, κα ς φρουρς τς πατροπαρδοτς του πστεως. Τ ργο το λαο εναι κ τν στρων πιδοκιμαστικ ποδοκιμαστικ τς λθειας τς Οκ. Συνδου. ᾿Αποφανεται δηλαδ λας ν ο ποφσεις μις Συνδου λφθησαν πραγματικ ν Πνεματι γίῳ χι. Διτι μα Σνοδος, σ ποιαδποτε μορφ της, δν παει ν εναι θροιση νθρπων μ τλειες κα πθη, στν ποα καμι φορ ν μν πνει τ Πνεμα το Θεο, λλ τ ντθεο πνεμα τς πλνης, ν πρυτανεουν δ σ᾿ ατν κριτρια κοσμικ, διοτλειες κα σκοπιμτητες ξνες το πνεματος το Εαγγελου κα τν πραγματικν σκοπν τς ᾿Εκκλησας. Τς ποφσεις μις ττοιας συνδου θ τς πορρψει τ πλρωμα το εσεβος λαο ς νεπλασμα στ σμα τς ᾿Εκκλησας του, πως κανε στν περπτωση τς νωτικς ψευδοσυνδου Φερρρας - Φλωρεντας (1438-1439).

Η ᾿Εκκλησα εναι πνευματικ οκογνεια, τ ληθιν σπτι το νθρπου. Στ θεανθρπινη δμησ της, ς σμα Χριστο, παρχει στν νθρωπο πατρα στοργικ πο γαπ περιπαθς τ παιδι του, τ φροντζει κα τ προστατεει σ λες τς στιγμς τς ζως τους. Παρχει μνα πο τν πονει κα τν περιβλλει μ τν γπη της, τν ναγενν κα τν τρφει μ τ μητρικ γλα της (τ θεα χρη πο ξεχειλζει π τος θεϋπστατους ρμος της), θεραπεει τς πληγς κα τς ρρστιες του (πο προξενε μαρτα), νοηματοδοτε τ ζω του, τοννει τν πστη του, φτερνει τν λπδα του κα τν κνει νικητ το θαντου. Στν ᾿Εκκλησα χει δελφος πιστς, πο εναι γεννημνοι π τν δια πνευματικ μτρα κα κυλ στς φλβες τους τ διο αμα πο χθηκε πνω στ σταυρ, μ τος ποους πιασμνος χρι χρι δνει τ μχη ναντον το διαβλου κα τν σκοτεινν δυνμεων τς μαρτας. Εχει σ᾿ ατν ορνιο Παρκλητο, τ Πνεμα τς ληθεας, πο μαλακνει κα γλυκανει τν πνο του, τν παρηγορε στς κρσιμες ρες του, ψιθυρζοντας στν ψυχ του τι χει πατρα του τν Θεν (᾿Αββ Πατρ). Εχει πατρες κα διδασκλους πο μεριμνον γι τν πνευματικ προδο κα τ σωτηρα του. ᾿Αλλ κα ς τπος λατρεας ᾿Εκκλησα ( κκλησι) εναι τ σπτι το νθρπου λλ κα το Θεο. Εναι τ σπτι το Θεο κυριολεκτικ, γιατ σ᾿ ατ κατοικε πραγματικ Θες στ καθαγιασμνα δρα το ρτου κα το ονου (σμα κα αμα Χριστο), πο φυλσσονται μνιμα σ᾿ ατ. Εναι δ κα σπτι το νθρπου, διτι γι᾿ ατν πρχει, ν τν δχεται στ χρο της, ν τν ελογε κα ν τν γιζει. Γι᾿ ατ πρπει ν᾿ γαπ τν κκλησα του πιστς, στν διο –σως κα μεγαλτερο βαθμ– πο γαπ τ δικ του σπτι, ν εναι δεμνος μαζ της χι περιστασιακ σ κποιες κρσιμες κα κορυφαες φσεις τς ζως του, λλ ν εναι ζυμωμνος μ λη της τν πσταση κα λη τ ζω της, ν μετχει στ θεα λατρεα κα τ πνευματικ ργο της. Η ᾿Εκκλησα εναι δετερη οκογνεια το πιστο, τ σπτι του τ αἰώνιο κα κατλυτο.

Η ᾿Εκκλησα μως δν εναι μονχα πνευματικ μητρα τν πιστν, λλ κα το Χριστο. Εναι Χριστομνα. Γενν κα τρφει τν Χριστ. Μ ποι ννοια; Μ τν ννοιαν τι γενν κα ναγενν τ σμα του, τος πιστος, πο εναι μλη Χριστο κα δικ της μλη. Μ τ ερ βπτισμα γενν πολλος «χριστος», δνει πσταση στ σρκα το Σωτρος γι τν ποαν διος πθανε. Ο Χριστς γννησε τν ᾿Εκκλησα κα ᾿Εκκλησα γενν διηνεκς τν Χριστ! Ω θαμα τς περινητης γπης κα σοφας το Θεο! Ω περιχρηση θεα κα νθρπινη πσο ψηλ μς νεβζεις, μς φρεις κοντ στος γγλους, μς κνεις μικρος θεος!

Η ᾿Εκκλησα, τλος, ς δρυμα θεανθρπινο, εναι αἰώνια κα κατλυτη. Ο πλες το Αδη δν μπορον ν τ σκεπσουν328. Μνει διφθαρτη ες τν αἰῶνα, πως κα ρχηγς της, νικντας τ θνατο, μνει φθαρτος ες τν αἰῶνα. Καμα δναμη δν μπορε ν καταλσει τ θεοδυναμα της. Κα νδχεται μν ν δοκιμζει νελητα τν κακουργα το κσμου τοτου, ν δχεται τς λυσσαλες πιθσεις τν δυνμεων το σκτους. Μπορε διβολος ν τν πλττει μ μανα. Ομως ν ττηθε κα ν καταλυθε εναι δνατο. Γιατ στος ρμος της πρχει θετητα, στ θεμλι της νβει φωτι το Θεο κα τ λο σμα της φλογζεται π τν πστη στ θετητα το δρυτ της, στ μακρια μολογα329 πο ναμρφωσε τ γ. Η ᾿Εκκλησα προρισται ν νικ στ δραματικ διαπλη της μ τς σκοτεινς ντχριστες δυνμεις, πο μταια μχονται ν τν ξαφανσουν. Εναι χτισμνη στ βρχο τς πστεως πο καλπτει γ κα ορανος!

Ο διτητες τς ᾿Εκκλησας, πως τς καταγρφει τ ερ Σμβολο τς ᾿Εκκλησας, εναι –πως εδαμε– τσσερις· ντητα, γιτητα, καθολικτητα κα ποστολικτητα. Ας τς δομε λεπτομερστερα.

α) Εντητα.

Οπως νας εναι Κριος ᾿Ιησος Χριστς, τσι μα εναι κα ᾿Εκκλησα πο δρυσε, να τ μυστικ κα χραντο σμα του. Δν μπορε ν χει πολλ σματα Χριστς. Πολυσωματα σ μα πληθυντικ κα παρλληλη σχση εναι κτι τ ντιφατικ στν ννοια τς ᾿Εκκλησας, πο σημανει ντητα, κλση στ μα κοινωνα Θεο κα νθρπων. Ο Χριστς μαν ᾿Εκκλησα θλησε κα δρυσεν π τς γς μ τ «φ᾿ παξ» λυτρωτικ ργο του, κα χι πολλς. Πολλτητα κκλησιν σ βση διαφορτητος μολογιακς εναι ναρεση τς ᾿Εκκλησας. Ατ εναι κριβς τ πτευγμα τν αρσεων, ν διασπον τν ντητα τς ᾿Εκκλησας κα ν ξεσχζουν τν ρραφο χιτνα το Χριστο. Η παρξη πολλν σμερα «κκλησιν» σ βση διαφορτητος μολογιακς, δν εναι κτι τ θελημνο π τν Χριστ· εναι προϊν τς μαρτας τν νθρπων. Τ αρετικ κκλησιολογικ κατασκευσματα δν μπορον ν χουν σχση μ τ μα ᾿Εκκλησα πο δρυσεν Κριος. Εναι μορφματα ξνα, πο βρσκονται στ λεος κα τν οκονομα το Θεο.

προηγούμενη  επόμενη