ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Η ντητα τς ᾿Εκκλησας ντοπζεται στ δγμα, τ θος, τ λατρεα κα τ πολτευμα ατς. Η ᾿Εκκλησα εναι μα γιατ να εναι τ δγμα της, μα πστη της, μα λθει της πο τν παρλαβε π τν Χριστ, τν φρουρε κα τ διαφυλσσει μλυντη στ διαδρομ τς κκλησιαστικς της ζως, μ τ δναμη το παναγου Πνεματος. Οπως εναι φυσικ, τν ντητα ατ καταλουν δυσπητα ο αρσεις κα τ σχσματα, καθς κα κθε λλη διασπαστικ τση στος κλπους της. Γι᾿ ατ κα ᾿Εκκλησα πκοπτε πντοτε τ αρετικ ατ νεοπλσματα π τ σμα της, πρτα γι ν περισσει τν ντητ της κα στερα ν προστατεσει τ μλη της π τ διαβρωτικ κα καταλυτικ τους νργεια. Παρλληλα ᾿Εκκλησα εναι μα, γιατ να εναι τ θος της πο πορρει π τ δγμα της, ς διατερη φυσιογνωμα της, τρπος μ τν ποο ζε κα ντιδρ στν κσμο κα σφραγζει τ λγο ζως330 τς πρξεως κα τς λπδος της. ᾿Αλλ μα εναι περαιτρω κα λατρεα της πο ννει τ σμα της σ λους τος γεωγραφικος τπους στος ποους, κατ τ χρη το Θεο, εναι ντοπισμνη. Τ διατερα λειτουργικ θιμα πο παρατηρονται σ κατ τπους ᾿Εκκλησες, δν βλπτουν τν ντητα τς θεας λατρεας της, ποα, κτισμνη στ δγμα κα τν πστη της, κφρζει σο τποτε λλο τν εσβεια κα τν πνευματικ της ζω κα πσταση. Κντρο τς θεας λατρεας τς ᾿Εκκλησας εναι φυσικ τλεση τς θεας Λειτουργας, στν ποαν ναπαρσταται κα βιοται τ λο λυτρωτικ ργο το Χριστο, μ πκεντρο τν τλεση τς θεας Εχαριστας, πο εναι ναμακτη ναπαρσταση κα πραγματικ πανληψη τς σταυρικς θυσας το Χριστο. Τλος, στοιχεο ντητος τς ᾿Εκκλησας εναι κα τ πολτευμ της, περ το ποου κναμε λγο στ προηγομενα.

β) Αγιτητα.

Η ᾿Εκκλησα, ς κοινωνα Θεο κα νθρπων, εναι καθδρυμα γιο, μ χον «σπλον ρυτδα τιν». Τν γιτητα τς ᾿Εκκλησας331 πρπει ν τ δομε κτω π διπλ πρσμα· τ θεωρητικ μεταφυσικ κα τ μπειρικ στορικ. Τ θεωρητικ μεταφυσικ γιτητα τς ᾿Εκκλησας καθορζει τ θεο της στοιχεο. Η ᾿Εκκλησα εναι γα στ μτρο πο γιος εναι κα Χριστς, ἀόρατη κα μυστικ της κεφαλ. Οπως δ θ ταν βλσφημο ν σχυριστομε, τι δν εναι γιος Θες ( θεα της πσταση), λλο τσο θ ταν βλσφημο ν πομε, τι κα ᾿Εκκλησα, στν ποαν νοικε Θες, δν εναι γα κα μωμη. Κατπιν γιο κα πηγ γιτητος εναι κα τ Πνεμα το Θεο, τ ποο τν μψυχνει κα τ ζωοποιε, πως γα εναι κα χρη το Θεο, πο συγκροτε τν λη της ζω, τ θος κα τν πνευματικ της πσταση. Τλος εναι γα, διτι γιος εναι κα σκοπς τς πρξες της, ποος ποβλπει στ ν γιοποισει τ μλη της κα ν τ νσει σωτερικ μ τν Θε. Ολα ατ συνθτουν τ μεταφυσικ γιτητα τς ᾿Εκκλησας, τν ποαν διασφαλζει φση κα θεα της προλευση.

Η μπειρικ στορικ γιτητα τς ᾿Εκκλησας εναι μν μγεθος παρκτ, δν παει μως στσο ν εναι σχετικ σ σγκριση μ τν πλυτη μεταφυσικ της γιτητα. Τ σχετικτητα ατ προσδιορζει νθρπινη πλευρ τς ᾿Εκκλησας, τ γεγονς τι στος κλπους της περιλαμβνει νθρπους μαρτωλος κα δνατους. Τσο κλρος σο κα τ λαϊκ μλη της εναι νθρωποι, πο χουν πθη κα δυναμες πολλς. Τ ν ρνηθε κανες τ γεγονς ατ, εναι σν ν ρνεται κατ᾿ πκταση κα τν γιαστικ σκοπ τς ᾿Εκκλησας, παρουσα τς ποας κριβς ατ τ νημα χει, ν σσει μαρτωλος νθρπους, δηγντας τους σ μετνοια κα πνευματικ ναγννηση, μ τ γιαστικ μσα τς χριτος τ ποα διαθτει. Αν λοι σαν γιοι κα τλειοι, ποιν θ γαζεν ᾿Εκκλησα; Η μπειρικ γιτητα τς ᾿Εκκλησας δν καταργε φυσικ τν πλυτη μεταφυσικ της γιτητα, ο ποες συνυπρχουν στ θεανθρπινο ργανισμ της, Θες δηλαδ δεμνος μ τν νθρωπο σ μα κοινωνα γιασμο κα πνευματικς τελεισεως. Περιττ ν σημεισουμε τι εναι κρως πικνδυνο ν συγχουμε τς δο ατς γιτητες, διτι εναι νδεχμενο ν καταλξουμε σ πολλ τοπα συμπερσματα, συγκεκριμνα ν μετατοπσουμε τς γιτητες ατς π τ μα πλευρ στν λλη. Ετσι, νσω ᾿Εκκλησα ζε κα ξελσσεται στ γ ατ θ περιλαμβνει στος κλπους της, παρλληλα μ τ κλεκτ κα γιασμνα μλη της, κα λλα δνατα κα μαρτωλ, τ ποα θ πρχουν κα θ συμφρονται μαζ μ κενα μχρι συντελεας το κσμου332. Τν λθεια ατ ριστα μς περιγραψεν Σωτρ στν παραβολ τν ζιζανων. Στν γρ (παραβολικ τν ᾿Εκκλησα, τ βασιλεα το Θεο π τς γς) γεωργς σπειρε σιτρι (τ καλ μλη της). Τ νχτα μως χθρς ( διβολος) σπειρε στν διο γρ ζιζνια (κακ κα νξια μλη της). Τ πρω ο πηρτες το γεωργο (ο γγελοι) διεπστωσαν τ γεγονς κα ζτησαν π τ γεωργ τν δεια ν ξεριζσουν τ βλαβερ κα χρηστα σπρματα, τν ποαν μως κενος δν τος παρεχρησεν π φβο, μπως μαζ μ τ ζιζνια κριζσουν κα τ καλ σπρμα. ᾿Αφστε τα, τος επε, ν μεγαλνουν μαζ ς τν ρα το θερισμο (Δευτρα Παρουσα, κρση κα νταπδοση), πτε θ τ διαχωρσετε ριστικ, κα τ μν γαθ σπρμα θ μαζψετε στς ποθκες μου (στ θεα βασιλεα), τ δ ζιζνια θ τ παραδσετε στ φωτι (στν αἰώνια κλαση).

Η τελευταα ατ λθεια εναι πολ σημαντικ, διτι πρχουν πολλο ο ποοι σκανδαλζονται, διατερα μ τ παραπτματα το ερο κλρου, λησμονοντες τι κα ατο (ο κληρικο), ς νθρωποι, περκεινται σθνειαν· χωρς τοτο φυσικ ν σημανει, τι ο τελευταοι παλλσσονται π τν ποχρωση ν εναι προσεκτικο κα ψογοι στ ζω τους, διτι σ περπτωση πο συμπεριφορ τους σκανδαλζει τ πομνιο, τ κρμα τους νπιον το Θεο εναι πολ μεγλο. Ατ σχει διατερα δι τος πισκπους, ο ποοι, λγ τς ψηλς περιωπς το ξιματς τους, πρπει ν εναι καθ᾿ λα τπος κα πογραμμς δι τ πλρωμα τς ᾿Εκκλησας, πνευματικ διαπομανση το ποου εναι μπιστευμνη σ᾿ ατος π τ χρη το Θεο.

γ) Καθολικτητα.

Τ «καθ᾿ λου» (ξ ο λξη «καθολικς», «καθολικτης») μπορε ν νοηθε κατ δο τρπους· τοπικ - γεωγραφικ κα τροπικ. Κατ τν τοπικ γεωγραφικ ννοια ᾿Εκκλησα εναι καθολικ ς καθδρυμα πο τενει ν ξαπλωθε – εναι ξαπλωμνο– σ᾿ λκληρο τν κσμο, σμφωνα μ τν ντολ το ᾿Αρχηγο της· «Πορευθντες μαθητεσατε πντα τ θνη βαπτζοντες ατος ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γου Πνεματος»333. Εναι διτητα δυναμικ, πο παρουσιζει σ κνηση τν ᾿Εκκλησα, ποα μως ς τρα δν κατρθωσε ν μεταπλσει στ δικ της ποιτητα λκληρη τν οκουμνη334, πο στ μεγαλτερο μρος της βρσκεται ξω π τος σωτριους κλπους της. Στ σημεο ατ κατανοεται μεγλη σημασα πο χει γι τν ᾿Εκκλησα τ ξωτερικ εραποστολικ ργο της, τ ποο τν παρουσιζει σ πορεα (πορευθντες) πρς συνντηση το κσμου, ποος βρσκεται στ σκοτδια τς γνωσας κα τς πλνης, παρ᾿ λον τι π ττε πο δθηκε στος ᾿Αποστλους προσταγ μαθητεσες του πρασαν εκοσι αἰῶνες!

Η τροπικ καθολικτητα ποτελε λλη ψη τς ντητος τς ᾿Εκκλησας. Οπως δηλαδ τν ντητα ατς συνιστ μοιομορφα στ κυριτερα στοιχεα πο κφρζουν τν οσα, τος σκοπος κα τ ργο τς ᾿Εκκλησας (δγμα, θος, λατρεα, πολτευμα), τσι κα τν καθολικτητ της κφρζει παρξη τν διων ατν κδηλσεων, σχετα μ τ μρος τς γς που ατ εναι κατεσπαρμνη. Τν καθολικτητα στν περπτωση ατ δν προσδιορζουν λγοι τοπικο κα γεωγραφικο, λλ παρλληλα κα περνω ατν κδλωση τν βασικν φυσιογνωμικν γνωρισμτων της. Η ᾿Εκκλησα μπορε ν πρχει κα ν εναι καθολικ κα σ᾿ να πολ μικρ μρος τς γς, ρκε ν πρχουν σ᾿ ατν τ στοιχεα τς κκλησιαστικς ντητος (δγμα, θος κ.λπ.). Ετσι μα τοπικ ᾿Εκκλησα (Κπρου, Ελλδος, Ρωσας κ.λπ.) εναι κα λγεται καθολικ, ς νσαρκνουσα στος κλπους της τν ληθινν ᾿Εκκλησα το Χριστο. Η διαρεση τς μις ᾿Εκκλησας σ πολλς π μρους τοπικς δν ζημινει τν καθολικτητ της, διτι μα ᾿Εκκλησα μπεριχωρε τς τοπικς κα τνπαλιν. Οπως σ᾿ να μεγλο γυαλ καθρεφτζεται λκληρος λιος, ν δ σπσουμε τ γυαλ ατ σ μικρτερα τεμχια λιος θ καθρεφτζεται ξ σου κα σ κθε να π ατ, τσι κα στν περπτωση τς ᾿Εκκλησας καθολικτητ της πρχει σ σο μτρο τσο στν λτητα σο κα στ π μρους τμματα ατς. Εναι φανερν τι καθολικτητα κφρζει ,τι κα ντητα τς ᾿Εκκλησας, δηλαδ τν ταυττητα κα τν ρθοδοξα της, ποκλειομνων ξ ατς τν αρσεων κα τν σχισμτων, πο καταστρφουν τν μαν διαρετη οσα της. Περιττ ν σημειωθε, τι καθολικ στν κυριολεξα εναι μονχα ᾿Ορθδοξη ᾿Εκκλησα πο διατηρε λα τ στοιχεα τς καθολικτητος, κα χι Παπικ, ποα κακς νομζεται «Καθολικ», διτι δν φλαξε τ στοιχεα ατ (πεσε σ αρετικς δοξασες, σ πκλιση π τ πολτευμα τς ρχαας ᾿Εκκλησας κ.λπ.).

προηγούμενη  επόμενη