ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

δ) ᾿Αποστολικτητα.

Η ᾿Εκκλησα εναι ποστολικ, διτι δρθηκε στ θεμλιο τν ᾿Αποστλων –«ντος κρογωνιαου λθου Χριστο»335– τν ποων φυλσσει παραχρακτη τ διδασκαλα κα μ τος ποους συνπτεται στορικς δι τς λεγομνης ποστολικς διαδοχς.

Τν ᾿Εκκλησα του Χριστς δρυσε πνω στ θεμλιο τν ᾿Αποστλων, τος ποους ξλεξε ν εναι συνεχιστς το ργου του. Ο ᾿Απστολοι μ τ σειρ τους, κτελοντες ντολ το Διδασκλου, χειροτνησαν κα λλους πισκπους ς διαδχους τους στ διακυβρνηση τς ᾿Εκκλησας, ατο δ λλους κ.ο.κ. Η σειρ ατ στ χειροτονα τν πισκπων πο μαρτυρεται στορικς (φυλσσεται στος πισκοπικος καταλγους κθε τοπικς ᾿Εκκλησας), ποτελε τν ποστολικ διαδοχ, ποα εναι σημεο συνχειας τς πρτης ᾿Αποστολικς ᾿Εκκλησας, πο δρυσεν Κριος. Οπου δηλαδ πρχει δικοπη διαδοχ τν ᾿Αποστλων, κε πρχει κα ληθιν ᾿Εκκλησα. ᾿Αντθετα, που δν πρχει διαδοχ ατ (πως στν Προτεσταντισμ), κε δν πρχει κα ᾿Εκκλησα.

Η ποστολικτητα μως τς ᾿Εκκλησας, παρλληλα μ τν στορικ συνχεια στ διαδοχ το πισκοπικο της βαθμο, κφρζεται κα στ συνχεια τς ποστολικς διδαχς, ,τι δηλαδ ληθς παρλαβαν ο ᾿Απστολοι π τν Κριο κα παρδωσαν στν ᾿Εκκλησαν ς παρακαταθκη πστεως336, τν ποαν ατ πιμελς φυλσσει κα διαιωνζει στν στορα της νθευτη π κθε αρετικ κακοβουλα κα διαστροφ. Η ᾿Εκκλησα δηλαδ εναι ποστολικ στ μτρο πο διατηρε κραιη κα κβδηλη τ διδασκαλα τν ᾿Αποστλων. Κθε τ πο δν πρχει ρχεται σ σγκρουση πρς τ διδασκαλα ατ δν εναι στοιχεο γνσιο τς ᾿Εκκλησας, εναι κακδοξο κα πορριπτο. Μ λλα λγια ποστολικ διαδοχ εναι λυδα λθος τς γνησιτητος τς ᾿Εκκλησας, που δ δν πρχει ατ πρχει παραλλαγμνη λλιπς, κε δν πρχει ληθιν ᾿Εκκλησα το Χριστο.

Μετ τν κθεση πο προηγθηκε, γεννται τ ρτημα· πο ντοπζεται σμερα ᾿Εκκλησα το ερο Συμβλου τς Πστεως; Τ ρτημα χει διατερη σημασα δεδομνου το διεκκλησιαστικο κυκενος το σγχρονου χριστιανικο κσμου, που «κκλησες» κα χριστιανικς μολογιακς κοιντητες, μ σημαντικς δογματικς ποκλσεις κα χωρς καμα σωτερικ πικοινωνα μεταξ τους, σχυρζονται τι κπροσωπον τν ᾿Εκκλησαν τι μετχουν σκυρα σ᾿ ατν μαζ μ λλα παρμοια κκλησιαστικ σματα.

᾿Απ ρθδοξη ββαια ποψη δν πρχει κν ζτημα, δεδομνου τι λοι ο ᾿Ορθδοξοι πιστεουμε, τι ᾿Εκκλησα στν ποαν νκουμε νσαρκνει πλρως τν ᾿Εκκλησα το ερο Συμβλου τς Πστεως, εναι δηλαδ μα, γα, καθολικ κα ποστολικ το Χριστο ᾿Εκκλησα. Τν τελευταο μνο καιρ κα μσα στ πλασια το κακς ννοουμνου οκουμενισμο, ρισμνοι «ρθδοξοι» χριστιανο (κυρως θεολγοι!) ρχισαν μετακινομενοι π τ βση ατ, σχυριζμενοι τι τ ζτημα τς μις το Χριστο ᾿Εκκλησας δν εναι πθεση μονοπωλιακ τς ᾿Ορθοδοξας337 (!) κα τι κα λλες κκλησες εναι στ διο μτρο μ ατν σκυρα κα στιμα μλη τς μις γας ᾿Εκκλησας το Κυρου.

Ψυχ τν θεωρημτων ατν εναι περφημη θεωρα τν Κλδων (Βἶὰὃὴ῍ Τ῍ὸ῏ἶὗ), σ συνδυασμ μ τν περ δανικς ᾿Εκκλησας προτεσταντικ κδοχ. Η θεωρα τν Κλδων διατυπθηκε π γγλικανος θεολγους, στν προσπθει τους ν παρσχουν κκλησιολογικ μπρλλα στν Προτεσταντισμ, ποος μ τ Διαμαρτρηση βρθηκε ξω π τν στορικν ᾿Εκκλησα (τν Παπικ φυσικ). Σμφωνα μ τ θεωρα ατ πο ποτελε σμερα τ σπονδυλικ στλη τς κκλησιολογας το Παγκοσμου Συμβουλου τν ᾿Εκκλησιν, ᾿Εκκλησα μοιζει μ δντρο πο χει κλδους πολλος. Οπως δ ο κλδοι νκουν στ δντρο ς νμιμα, στιμα κα ναπσπαστα μρη του, τσι κα ο ποιεσδποτε κκλησες νκουν στν κορμ τς μις ᾿Εκκλησας ς νμιμα κα ναπσπαστα μρη ατς, συμμετχοντα σοκρως στν οσα κα τ ργο της. Επομνως καμα τοπικ ᾿Εκκλησα –οτε κα ᾿Ορθδοξη– δν μπορε ν σχυριστε, τι μονχα ατ νσαρκνει τν ῒὃὰἣ ὣὰὃὴὦὰἣ (= Μαν Αγαν) π τς γς.

Η περ Κλδων θεωρα συμπλει μ τν περ δανικς ᾿Εκκλησας κδοχ, φετηρα τς ποας εναι δικριση τς ᾿Εγελιανς φιλοσοφας περ δανικο κα πληρσεως ατο στς π μρους κδηλσεις κα μορφς του. Τ δανικ εναι κτι τ νφικτο, κτι πο βρσκεται μπροστ, τ ποο δν μπορε, σ μα δεδομνη στιγμ, ν πομξει πλυτα μα ποιαδποτε π μρους μορφ του. Ολες δ ο π μρους μορφς θ συναναβανουν προϊντος το χρνου τελειομενες, μχρις του φθσουν κποτε λες μαζ στν πμαξη το δανικο τους ατο. Μ βση τ θεωρα ατ κα ᾿Εκκλησα δν ποτελε παρ να δανικ νφικτο γι τς π μρους μορφς ᾿Εκκλησας, ο ποες μ τ πρασμα το χρνου τελειομενες σως φθσουν κποτε στν πραγμτωση τς ληθινς δας τς ᾿Εκκλησας. Εναι φανερν τι κα κατ τ θεωρα ατ καμα στορικ ᾿Εκκλησα δν μπορε ν σχυριστε τι εναι ῒὃὰ ὣὰὃὴὦὰ, λλ κποια μορφ ατς τελς, στ διο μτρο πο τελες εναι κα ο λοιπς.

Στ ατ ρεμα σκψεως κινεται, τλος, κα θεωρα τι θεα λθεια, τν ποαν ποκλυψε Χριστς, δν μπορε ν φυλσσεται λκληρη κα παρλλακτη σ μα μονχα ᾿Εκκλησα (πως σχυρζονται ο καθολικς λεγμενες ᾿Εκκλησες), τ στιγμ πο λα στν κσμο ατ πκεινται στ νμο τς ξελξεως κα τς μεταβολς. Γιατ ν᾿ ποτελε ξαρεση π τ νμο ατ θεα λθεια; Κατ τ θεωρα, κθε π μρους ᾿Εκκλησα κατχει τμματα μνο τς θεας λθειας κα χι τ πλρωμα ατς, τ ποο γι ν βρομε πρπει ν πισημνουμε κα ν θροσουμε τ τμματα ατ.

᾿Απ ρθδοξη ποψη ο θεωρες ατς δν κφρζουν τποτε λλο παρ τν γωνιδη προσπθεια τν Διαμαρτυρομνων ν βρον νμιμη κα στιμη στγαση στος κλπους τς μις, γας, καθολικς κα ποστολικς ᾿Εκκλησας το Κυρου. Προσπαθον δ ν τ πιτχουν μ τ μεωση τς ννοας τς καθολικτητος τς ᾿Εκκλησας. ᾿Αφ᾿ τρου, στ διατπωση τν θεωρημτων ατν προωθονται ο Διαμαρτυρμενοι κα π λλες πγιες κκλησιολογικς τοποθετσεις τς θεολογας των. ᾿Εφ᾿ σον ρνονται τ φση τς ρατς ᾿Εκκλησας, τς ποας πορρπτουν τ κρος κα τν αθεντα, εναι φυσικ ν μν ποδχονται τ διατρηση λκληρης τς θεας λθειας στος κλπους της, στ βση πο σχυρζονται τι τ διατηρον ᾿Ορθ. Καθολικ ᾿Εκκλησα κα Παπικ. Αλλωστε γι᾿ ατος τ δγμα δν εναι λθεια πλανς, αἰώνια κα κατλυτη, πλυτα ναγκαα πρς σωτηραν, λλ κτι τ σχετικ, τ ποο μπορε ν μεταπλσσεται διηνεκς χι μνο κατ τ μορφ λλ κα κατ τ περιεχμενο, νλογα μ τ κστοτε πικρατον πνεμα κα τς τσεις τς ποχς. Περιττ ν σημεισουμε, τι μ τς δες ατς ποβαθμζουν τν περφυσικ χαρακτρα το κκλησιαστικο δγματος, τ ποο κατεβζουν στ ππεδο τν νθρωπνων ληθειν. Μπορε μως να ττοιο δγμα, στατο κα τονο, ν εναι λυτρωτικ τς πστεως λθεια;

᾿Αλλ κα στ Ρωμαιοκαθολικισμ δν μπορε ν ντοπισθε μα το Χριστο γα ᾿Εκκλησα. Εναι ββαια ληθς, τι στν ᾿Εκκλησα ατ διατηρεται ποστολικ διαδοχ στ σειρ χειροτονας τν πισκπων της. Δν μπορομε μως ν πομε τ διο κα γι τν ποστολικ διαδοχ, ποα ντοπζεται στ διατρηση τς διδασκαλας τν γων ᾿Αποστλων. Παρ τ δογματικ γγτητα πο πρχει μεταξ Ρωμαιοκαθολικισμο κα ᾿Ορθοδξου ᾿Εκκλησας, δογματικς ποκλσεις, π τ μερι το πρτου, π τν πατροπαρδοτη πστη νογουν δυσγεφρωτο χσμα μεταξ μν κα κενων, τ ποο προσπαθε σμερα ν γεφυρσει ν ξελξει θεολογικς διλογος. Σημαντικτερες τν δογματικν διαφορν πο χωρζουν τς δο ᾿Εκκλησες εναι π μν το πεδου τς κκλησιολογας τ πρωτεο κα τ λθητο το Ππα, ποος θεωρεται ς πτη ρχ κα αθεντα τς ᾿Εκκλησας, στν ποον φελουν ποταγν λοι ο λλοι πσκοποι. Θεωρεται δ Ππας ς ρατ κεφαλ τς ᾿Εκκλησας, ντιπρσωπος το Χριστο π τς γς, στ πρσωπο το ποου συγκεντρνεται λη κκλησιαστικ ξουσα, κα ποος εναι λθητος σ σες περιπτσεις ποφανεται π καθδρας (ὸἷ ὴὰὦ῍ὸὶἶὰ) δι ζητματα πστεως, θους κα κκλησιαστικς εταξας. Ες δ τ πεδο τς Τριαδολογας κορυφαα διαφορ εναι τ ᾂ῝ἂ῏ἦ῟ὸ, διδασκαλα κατ τν ποαν τ Πνεμα τ γιο δν κπορεεται μνον π τν Πατρα, λλ κα π τν Υἱόν.

Τ δγματα ατ συνιστον αρετικν πκλιση π τν πατροπαρδοτη πστη τν ᾿Αποστλων, ποα δυσχερανει φνταστα τ θεολογικ διλογο πο διεξγεται σμερα μεταξ τν δο ᾿Εκκλησιν. Δν εναι δ ο διαφορς ατς, πως σχυρζονται μερικο, θεολογομενα, δηλαδ ζητματα πο μ κποια δση καλς θελσεως μπορον ν γνουν ποδεκτ, λλ δγματα κορυφαα, θτηση τν ποων νατρπει τς δογματικς βσεις τς πστεως. Η κκλησιολογα τς Παπικς ᾿Εκκλησας εναι φθαρμνη κκλησιολογα, σ᾿ ατν δ νακλται τ διατερο πνεμα το Παπισμο, μ τ περφαλο, συγκεντρωτικ, κατακτητικ κα κυριαρχικ πνεμα του, πο νγλυφα φανεται στ θεσμ τς Ονας, ποα λειτουργε καταλυτικ σ βρος τς ᾿Ορθοδοξας, κα π τν ποαν Ππας εναι πρθυμος ν ποκολληθε. ᾿Αλλ κα τ ᾂ῝ἂ῏ἦ῟ὸ, γνωστο στν ρχαα ᾿Εκκλησα, εναι παραφθορ το περ γας Τριδος δγματος τς πστεως, τ ποον, ς γνωστν, δγησε στ σχσμα ᾿Ανατολς κα Δσεως τν Θ αἰῶνα.

Μετ τ σα επθηκαν, κατανοομε γιατ δν εναι δυνατν ν ντοπισθε ληθιν ᾿Εκκλησα στ ς νω δο κκλησιαστικ σματα. Τ ζτημα φυσικ δν εναι τσο πλ, λλ δυσχερς κα πολπλοκο, τ ποον πρπει ν μελετηθε πισταμνα π τν ᾿Ορθ. Καθολικ ᾿Εκκλησα, ν δοθε δ πσημα πντηση στ ρτημα τ ντιπροσωπεουν ο τερδοξες κκλησες κα ποι πρπει ν εναι τοποθτηση τς ᾿Ορθοδοξας ναντι ατν, τσο περισστερο σο στ σγχρονα χαλαρ πλασια το οκουμενισμο ο μολογιακο φραγμο τενουν σιγ σιγ ν καταργηθον, ρθδοξη συνεδηση λονα κα μβλνεται, κοονται δ κδηλσεις κα πρακτικς, ο ποες θτουν σ σοβαρ κνδυνο τν λθεια τς ᾿Ορθοδοξας κα πειλον ν παραμορφσουν τν πατροπαρδοτη φυσιογνωμα της!

προηγούμενη  επόμενη