ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Γι ν κοινωνσει κανες σματος κα αματος Χριστο κα κοινωνα ν χει τ εεργητικ της ποτελσματα, κοινωνς πρπει ν προσλθει μ φβο Θεο, πστη κα γπη κα ν εναι καθαρς π τ ρπο τς μαρτας. ᾿Αλλιτικα, ν προσλθει παρσκευος, θ κοινωνσει μν σματος κα αματος Χριστο, δν θ λβει μως κα τν ελογα τς θεας Κοινωνας, ς μ διακρνων τ τμια δρα (μ χων ασθηση το μυστηρου). ᾿Αντ δ ελογας, θ λβει «κρμα κα κατκριμα»347.

Σ κθε κκλησιαστικ μυστριο διακρνουμε δο σημεα, να ρατ κα να ἀόρατο. Κα ἀόρατο μν εναι ατ πο δν βλπουμε μ τ μτια μας κα δν ποππτει στ φυσικ μας ασθηση, ἀόρατη χρη το γου Πνεματος, ποα παρχεται μυστικ κα γιζει τν ψυχ το κοινωνοντος το μυστηρου πιστο. Στ μυστριο το βαπτσματος, λγου χρη, δν βλπει κανες τ θεα χρη ν καθαρζει τν ψυχ το βαπτιζομνου π τ προπατορικ μρτημα κα ν δημιουργε σ᾿ ατν τ να πνευματικ γννηση. Ορατ δ σημεο εναι ατ πο βλπουμε κα ποππτει στ φυσικ μας ασθηση, ξωτερικ τελετ, τ λικ στοιχεο πο χρησιμοποιεται σ κθε μυστριο, ο εχς, ο λγοι, ο ξωτερικς κινσεις το λειτουργο κ.τ.. Τ σημεα ατ πρπει ν πρχουν γι τν πληρτητα κα τν λοκληρα κθε κκλησιαστικο μυστηρου.

᾿Απ τ κκλησιαστικ μυστρια, λλα μν εναι προαιρετικ κα λλα ποχρεωτικ. Υποχρεωτικ εναι· τ βπτισμα, τ χρσμα, μετνοια, θεα Εχαριστα κα τ εχλαιο. Προαιρετικ δ· ερωσνη κα γμος. Ο πιστς δν ποχρεοται ν προσλθει στς τξεις το ερο κλρου οτε ν συνψει δεσμ γαμικ. Θ τ πρξει λεθερα κα στ βαθμ πο νομζει, τι χει τ δυναττητα ν σηκσει τ μυστηριακ δεσμ σ᾿ μφτερες τς περιπτσεις. ᾿Επσης π τ μυστρια λλα μν τελονται μα κα μνη φορ, λλα δ πανειλημμνως. Στ «παξ» τελομενα νκουν· τ βπτισμα, τ χρσμα κα ερωσνη, ν τ πλοιπα μπορον ν παναλαμβνονται, νλογα μ τς κστοτε πνευματικς νγκες τν πιστν.

Εναι δ τ μυστρια πτ τν ριθμ348· βπτισμα, χρσμα, μετνοια, θεα Εχαριστα, γμος, ερωσνη κα εχλαιο. Τ μυστρια ατ πο χουν λα τν καταγωγ τους –ετε μεσα ετε μμεσα– π τν Χριστ, νταποκρνονται στ θεραπεα ποικλων ψυχοσωματικν ναγκν τν μελν τς ᾿Εκκλησας. Τ βπτισμα δημιουργε τ να πνευματικ γννηση· τ χρσμα τ σφραγζει μ τ χαρσματα το παναγου Πνεματος· θεα Εχαριστα τν τρφει μ τ σμα κα τ αμα το Χριστο· μετνοια παρχει φεση μαρτιν, θεραπεουσα τ νσο τς ψυχς (μαρτα)· γμος γιζει τν νωση νδρς κα γυναικς· ερωσνη παρχει στν ᾿Εκκλησα τος πνευματικος της ποιμνες κα λειτουργος, ν τ εχλαιο χορηγε τ σωματικν αση σ σθενοντες πιστος.

Ας δομε, μως, λα τ μυστρια κπως ναλυτικτερα.

α) Τ βπτισμα.

Οπως δη σημεισαμε, τ βπτισμα εναι κορυφαο μυστριο, διτι ποτελε τ θρα πο εσγει στ κρτος τς χριτος κα δι᾿ ατο γνεται νθρωπος πσημα μλος τς ᾿Εκκλησας, νσωματομενος στ μυστικ σμα το Χριστο κα ὶὸ ὺὰὴὦ῏ χει τ δικαωμα συμμετοχς του κα στ πλοιπα μυστρια τς ᾿Εκκλησας. Εναι μυστριο πο δν παναλαμβνεται, διτι πνευματικ γννηση πο χορηγε μα μνο φορ γνεται, πως μα φορ συντελεται κα φυσικ γννηση το νθρπου. ᾿Αναβαπτισμς γνεται μονχα στς περιπτσεις αρετικν πο προσρχονται στος κλπους τς ᾿Ορθοδοξας, διτι τ βπτισμα πο λαβαν στν αρεση θεωρεται ς μ πρχον. Καμι μως φορ κα «κατ᾿ οκονομαν»349 ᾿Εκκλησα, ποσκοποσα στ πνευματικ της συμφρον, δν ναβαπτζει ρισμνους αρετικος πο προσχωρον στος κλπους της, θεωροσα ς γκυρο τ βπτισμ τους. Τος χρει μονχα μ γιο μρον.

Στ βπτισμα πο γνεται στ νομα τς γας κα ζωοποιο Τριδος συμβανουν δο τιν· πρτον, φανζεται π τν βαπτισθντα τ σμα τς μαρτας κα δετερον, δημιουργεται σ᾿ ατν μα να πνευματικ γννηση. Δι το ερο βαπτσματος κριζνεται π τν ψυχ το βαπτισθντος τσο τ προπατορικν μρτημα σο κα ο προσωπικς του μαρτες. ᾿Εξακολουθε ββαια ν παραμνει στν ψυχ του μαρτητικ ρμ κα μετ τ βπτισμα, πργμα πο διαπιστνεται μπειρικ σ λους τος νθρπους. Τοτο φανεται ν᾿ ποτελε δογματικν νακολουθα πο δσκολα μπορε ν ξηγηθε. ᾿Αφο κριζνεται σρριζα τ δντρο τς μαρτας, πς ξακολουθον ν φονται ποσπδες ατο; Ισως ν μ βρισκμαστε μακρι π τν λθεια, ν λγαμε τι Θες παραχωρε παιδαγωγικς τν παρουσα τς μαρτητικτητος στν ναγεννηθεσα φση το βαπτισθντος, δι ν χει οτος ρθισμα ν παλαει κατ τς μαρτας κα ν τελειοποιεται στν ρετ μ τ βοθεια τς χριτος το Θεο. Παρλληλα στν πιστ δημιουργεται δι το βαπτσματος μα να φθαρτη ζω, μα καινοργια γννηση, μα ναγννηση. Γι᾿ ατ τ βπτισμα καλεται «λουτρν παλιγγενεσας» (= νας γενσεως). Η φση δι το βαπτσματος νατρχει στν πρτη της προπτωτικν εγνεια, στρφτει τν μορφι τς χριτος το Θεο, θλλουν σ᾿ ατν ζωηρο ο θεοειδες χαρακτρες τς εκνος το Θεο. ᾿Ανακτζεται στ βπτισμα φση κα ναδημιουργεται μ τν τελειωτικ χρη το γου Πνεματος. ᾿Αποθτει τ ασχη τς φθορς, ,τι σαπρ στιβχτηκε σ᾿ ατν π τν προγονικ παρβαση κα στρφτει τ δξα κα τν φθαρσα τς θετητος. Τ βπτισμα εναι μυστριο θεοποιητικ. Σ᾿ ατ πιστς ντνεται τν Χριστ350. Τ ποτελσματ του συνεπς εναι τσο ρνητικ σο κα θετικ· ρνητικ, ποβολ το ασχους τς μαρτας στν ποιαδποτε μορφ της· θετικ, νκτιση τς φσεως σ μα να νθεη παρξη κα ζω.

Ορατ σημεο το βαπτσματος εναι τλεσ του στ νομα τς γας Τριδος δι τριπλς καταδσεως κα ναδσεως σ γιασμνο δωρ. Η τριπλ ατ κατδυση κα νδυση συμβολζει τν τριμερη ταφ κα γερση το Κυρου. Οπως δηλαδ Σωτρ ποθανν νταφιστηκε στ μνμα κα τν τρτη μρα ναστθηκε κ τν νεκρν, τσι κα νθρωπος στ βπτισμα δι μν τς καταδσες του θπτει τ φθαρμνη φση του στ νερ τς χριτος το Θεο, συνθαπτμενος μυστικ μ τν Χριστ, δι τς ναδσες του δ συνανσταται μαζ του σ μα να ζω, νακαινισμνη κα φθαρτη.

Τν τριπλ κατδυση κα νδυση σ γιασμνο δωρ πο γι μς τος ᾿Ορθδοξους εναι τσο σημαντικ κα παρατητη δι τν γκυρτητα το μυστηρου, θετον ο Ρωμαιοκαθολικο, ο ποοι χουν ν χρσει τ δι᾿ πιχσεως ραντισμο βπτισμα. Τ βπτισμα ατ ββαια ταν ν χρσει κα στν ρχαα ᾿Εκκλησα. Ηταν μως βπτισμα κτακτο, τ ποον φαρμοζταν σ σθενες πο σαν κνητοι στ κρεβτι (βπτισμα κλινικν) κα δν μποροσαν ν κατβουν στ βαπτιστριο. Ατ, λοιπν, τ κτακτο βπτισμα νγκης ο Ρωμαιοκαθολικο π το ΙΔ αἰῶνος νγαγαν σ τακτικ θεσμ, παραθεωροντες τν ρχαιοπαρδοτη τξη τς ᾿Εκκλησας. Ο λγοι πο συνθως προσγονται γι ν δικαιολογηθε πρξη τους ατ ( τρυφερ λικα το νηπου τ ποο μπορε ν βλψει κατδυση, τ τοπο γυμνσεως το βαπτιζομνου, τ βρεια ψυχρ κλματα πο δν ενοον τ γμνωση κ..), μπορε μν ν χουν κποια βση πρακτικ, μως εναι πολ φελες γι ν στηρξουν μα τσο κραυγαλα παρκκλιση π τ παραδεδομνα.

Τ βπτισμα εναι –πως προεπαμε– ναγκαον πρς σωτηρα. Χωρς ατ δν μπορε ν εσλθει νθρωπος στ βασιλεα το Θεο. Ατ τ μεγλη λθεια δλωσε Χριστς στ Νικδημο κατ τ νυκτεριν τους συνντηση· «ν μ τις γεννηθε νωθεν ξ δατος κα πνεματος ο δναται δεν τν βασιλεαν το Θεο»351. Ατ δ ταν τ περισσν πο εχε τ βπτισμα το Χριστο σ σχση μ τ βπτισμα το ᾿Ιωννου, πο διακονοσε οτος στν ᾿Ιορδνη ποταμ. Τ βπτισμα το ᾿Ιωννου ταν προτπωση το βαπτσματος το Χριστο. Ηταν μα τελετ πο προετομαζε τος ᾿Ιουδαους ν λβουν φεση μαρτιν.

προηγούμενη  επόμενη