ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Τν φεση ατ πο δν παρεχε τ βπτισμα κενο (τ συμβλιζε πλς), τν χοργησε τ βπτισμα το ᾿Ιησο Χριστο, πο θ γινταν μ τ φωτι το Πνεματος το Θεο352.

Τ βπτισμα, ς πλυτα ναγκαο πρς σωτηρα, διακονεται σ λους τος νθρπους, κα σ᾿ ατ κμη τ τρυφερ νπια. Τ δεδες βπτισμα φυσικ εναι τ βπτισμα τν νηλκων, πο γνεται νσυνεδητα κα κατπιν πστεως, σμφωνα μ τ δλωση το Κυρου· « πιστεσας κα βαπτισθες σωθσεται»353. Γι᾿ ατ κα μερικο (Προτεστντες) πορρπτουν τ βπτισμα τν νηπων, πειδ τχα παραθεωρε τ βασικ συνθκη τς πστεως. Δν χουν μως δκαιο. Κατ βασικ θεολογικ ρχ, χρη το Θεο νεργε τ σωτρια ποτελσματ της κε που δν πρχει προσωπικ ντδραση στ ναγεννητικ ργο της, δηλαδ μαρτα. Στ νπια μως, πο λγ τς θωτητος κα τς κακας τους, δν πρχει ντδραση ατ, μπορε κλλιστα ν νεργσει λυτρωτικ χρη το Θεο. Κα δν πιστεουν στν Χριστν οτε κα ασθνονται τν νγκη το βαπτσματος, πειδ πουσιζει π τ φση τους πνευματικ ριμτητα κα ατοσυνειδησα· δν πρχει μως κα πιστα πο εναι κριος συντελεστς τς κατακρσεως, πως στος πι πνω λγους του προσθτει Σωτρ· « δ πιστσας κατακριθσεται». Οπως δ τ φυσικ μβλιο τ κνουμε στ παιδ γι ν τ προφυλξουμε π σθνειες πο θτουν σ κνδυνο τ ζω του, χωρς ατ ν χει πγνωση τς καταστσες του, τσι κα τ βαπτζουμε γι ν τ παλλξουμε π τ προπατορικ μρτημα, πο εναι βαρι σθνεια τς φσεως πο κληρονομσαμε π τν παρβαση το ᾿Αδμ. Ο θεσμς το νηπιοβαπτισμο εσχθη πολ νωρς στν ᾿Εκκλησα γι ν᾿ ντιμετωπισθε τ νδεχμενο πρωρου θαντου τν νηπων, πτε ατ, φεγοντας μ τ μρτημα το προπτορα στ φση τους, δν εναι εθετα στ βασιλεα τν ορανν354. ᾿Αλλ κα τν λλειψη ατοσυνειδησας στ νπια φρντισε ᾿Εκκλησα ν᾿ ναπληρσει δι τς εσαγωγς το θεσμο το ναδχου, ποος ναλαμβνει νπιον το Θεο τν ποχρωση ν κατηχσει στν πστη τ βαπτιζμενο νπιο, προϊοσης τς λικας του. Τλος σ περπτωση πο κινδυνεει ν πεθνει να βπτιστο νπιο, ᾿Εκκλησα θεωρε ς γκυρο τ βπτισμα νγκης πο διακονεται κτκτως σ᾿ ατ σ φυσικ νερ, π λαϊκος (λλεψει ερων) ρθοδξους, νδρες γυνακες, δι τριττς καταδσεως κα ναδσεως στ νομα τς γας Τριδος (βαπτζεται δολος δολη το Θεο... τδε, ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γου Πνεματος. Τρες φορς). Ομοως, λλεψει φυσικο δατος τ βπτισμα μπορε ν γνει κα στν ἀέρα. Σ περπτωση δ πο ζσει τ παιδ, τ βπτισμα πο δχτηκε δν παναλαμβνεται, γιατ εναι βπτισμα γκυρο. Μνο θ διαβαστον στν ᾿Εκκλησα ο εχς πο δν ταν δυνατ ν διαβαστον κατ τ κτακτο βπτισμα τς νγκης.

Στ βπτισμα, τλος, νηλκων παιτεται π τος ποψηφους κθαρση κα θικ προπαρασκευ, κυρως μως πστη στν λθεια το Εαγγελου κα στ λυτρωτικ ργο το Χριστο. Σ περπτωση βαπτσεως αρετικν λλοθρσκων γνεται προηγουμνως κατχηση σ᾿ ατος π πεθυνα πρσωπα τς ᾿Εκκλησας.

β) Τ χρσμα.

Αν βαπτισματικ χρη δημιουργε μα καινοργια πνευματικ παρξη, χρη το μυστηρου το χρσματος σφραγζει κα στερενει τ να ζω μ τ χαρσματα το παναγου Πνεματος, δνοντας τ δναμη στ βαπτισθντα ν ζσει βο θεοφιλ κα νρετο, νλογο μ τν ορνια κλση πο λαβε νσωματωθες στν ᾿Εκκλησα το Χριστο.

Τ χρσμα νλογα μ τς νργεις του λαμβνει κα διφορες νομασες· σφραγς, βεβαωσις, τ τλειον, τελεωσις κα στ λατινικ· ὴ῏ὃὺἂἶἣὰὦἂ῏, ὖἂὼὃὰὴ῟῝῟ἣ, ἆὸἶὺὸὴὦἂ῏, ὖἂὼἂ῝῝῟ἣ. Στν Κ. Διαθκη τ ερ μυστριο μαρτυρεται παρκς. Η Β πρς Κορινθους πιστολ ναφρει· « δ βεβαιν μς σν μν ες Χριστν κα χρσας μς Θες, κα σφραγισμενος μς κα δος τν ρραβνα το Πνεματος ν τας καρδαις μν» (1, 21–22). Στ χωρο ατ ξαρεται τσο θεα ρχ το χρσματος σο κα ν Πνεματι γίῳ νργει του. Ο δ εαγγελιστς ᾿Ιωννης στν Α Καθολικ του πιστολ μαρτυρε· «κα μες τ χρσμα λβετε π᾿ ατο ν μν μνει» (2, 27). Κα· «μες χρσμα χετε π το γου» (2, 20). Παρλληλα εναι γνωστν, τι ο ᾿Απστολοι εχαν στελει στ Σαμρεια τος μαθητς Πτρο κα ᾿Ιωννη, ο ποοι δι τς πιθσεως τν χειρν τους σ σους εχαν βαπτιστε π τ δικονο Φλιππο μετδωκαν σ᾿ ατος Πνεμα γιο355, πως κα Παλος κανε τ διο δι τς πιθσεως τν χειρν του στος μαθητς, πο δχτηκαν τ βπτισμα το ᾿Ιωννου (στν Εφεσο)356.

᾿Απ τς δο τελευταες περιπτσεις συνγεται τι τ μυστριο τελετο δι τς πιθσεως τν χειρν τν ᾿Αποστλων. Η πθεση μως ατ σντομα ποδεχτηκε τι δν ταν παρκς κα πρακτικ, δεδομνου τι ριθμς τν βαπτιζομνων καθημεριν ηξανε τσο, στε ο ποστολικς χερες ν μν παρκον στ διακονα το ερο μυστηρου. Δι τοτο χειροθεσα ντικαταστθηκε πολ νωρς, πιθαντατα π τος διους τος ᾿Αποστλους, δι χρσεως μ γιο μρο. Τ χρση ατ τν καναν, παρλληλα μ τος ᾿Αποστλους, κα ο πρεσβτεροι.

Ορατ σημεο το μυστηρου εναι σταυροειδς χρση τν μελν το σματος το βαπτισθντος μ γιο μρο, το λειτουργο κφωνοντος σ κθε χρση τος λγους· «σφραγς δωρες Πνεματος γου, μν». Τ γιο μρο εναι μγμα λαου μ σαρντα λλες ρωματικς οσες πο συμβολζουν τ χαρσματα το παναγου Πνεματος. Τ γιο μρο παρασκευζεται σ εδικ τελετ π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο τ Μεγλη Πμπτη στν Κωνσταντινοπολη. Η ᾿Εκκλησα τς Ελλδος, παρ᾿ λον τι μπορε, ς ατοκφαλη, ν παρασκευζει δια γι τς νγκες της τ γιο μρο, τ προμηθεεται, σ νδειξη τιμς, π τ μητρα ᾿Εκκλησα (Οκουμ. Πατριαρχεο), τ κντρο κα τν κεφαλ τς ᾿Ορθοδοξας.

Στν ᾿Ορθδοξη ᾿Εκκλησα τ χρσμα, πο εναι μυστριο μ παναλαμβανμενο, τελεται εθς μετ τ βπτισμα. Ατ δν σημανει τι εναι πλ συμπλρωμα το βαπτσματος. Μα ττοια κδοχ εναι σφαλμνη, διτι τ χρσμα εναι μυστριο εδικ, ατοτελς κα νεξρτητο, δ τελετουργα του μετ τ πρας το βαπτσματος εναι φυσικς χρνος τελσες του. Στ σημεο ατ Δυτικ ᾿Εκκλησα διαφοροποιε τν πρακτικ της, ναβλλουσα τν τλεση το μυστηρου στ 12ο τος λικας το βαπτισθντος παιδου, ν παραστε δ νγκη κα νωρτερα (7ο τος). Τ σκεπτικ της εναι· φο τ νπιο λγω τς λικας του βρσκεται σ θικοπνευματικ νωριμτητα, δ συνεδησ του καθς κα ο λοιπς νοητικς του λειτουργες πνττουν, πς εναι δυνατν ν νοιχθε τοτο σ γνα προσωπικς οκεισεως τς δυνμεως πο χορηγε χρισματικ χρη πρς διπτυξη τς ζως του σ πολιτεα φιλχριστη, πο τθεται ς εδικς σκοπς το μυστηρου; Η σκψη ββαια ατ δν στερεται βσεως λογικς. ᾿Αλλομονον μως ν βση κτιμσεως τν δογματικν τς πστεως ληθειν θσουμε τν ρθ λγο. ᾿Αφεκτως θ ποδιοργανσουμε λα τ δγματα πο εναι λθειες περφυσικς, τς ποες μνο δι τς πστεως μπορε κανες ν προσεγγσει κα ν οκειοποιηθε. Η διακονα το μυστηρου στ νπια εθς μετ τ βπτισμα ποτελε θος ρχαιοπαρδοτο, ατ δ παρεγκλτως τηρε ᾿Ορθδοξη ᾿Εκκλησα, ν πρακτικ τν Ρωμαιοκαθολικν ποτελε μεταγενστερο νεωτερισμ (ΙΓ αἰών). Παρλληλα, ν νωριμτητα τν νηπων δν εναι λγος ποχρν ν στερηθον ατ το βαπτσματος, διατ τ μυστριο το χρσματος, πο εναι σφργιση το βαπτσματος μ τ χαρσματα το παναγου Πνεματος, ν᾿ ποτελε κλυμα διακονας του; ᾿Αλλ μπως κα τ 12ο τος λικας το νθρπου εναι χρνος ριμνσεως το νθρπου, στε λεθερα κα νσυνεδητα ν᾿ ναχθε χριμενος στ δλιχο τν πνευματικν γωνισμτων; Περαιτρω, εναι γνωστν τι σχηματισμς τς νθρπινης προσωπικτητος ρχζει ν μορφνεται δη π το λκνου του, ν μ κα νωρτερα. Διατ, λοιπν, ν στερηθε τ νπιο τς ζωοπροχης δυνμεως το παναγου Πνεματος στν παρχ διαμορφσεως το χαρακτρος του; Σ τελικ νλυση τ πργματα ατ οκονομε μονχα Θες, ποος γνωρζει καλτερα π μς τς νγκες τς φσεως, τν ποαν διος πλαστοργησε. ᾿Εμες δεχμαστε μ πλτητα καρδας τ λγο τς πστεως πο μς παρδωσε πειρσοφη βουλ το Δομτορος τς ᾿Εκκλησας μας.

προηγούμενη  επόμενη