ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

γ) Η μετνοια.

Ο νθρωπος μετ τ βπτισμα κα φο λβει τν πρτη μεγλη φεση τν μαρτημτων του, δν παραμνει ναμρτητος ες τ διηνεκς. Ως λογικ ν πο διασζει τν λευθερα τς βουλσες του φ᾿ νς, κα παρωθομενος φ᾿ τρου π τ μαρτητικ τς φσεως ποπως εδαμε– ξακολουθε ν πρχει στ φση του κα μετ τ βπτισμα, μνει νοικτς στ διπραξη κθε μαρτματος. Μλιστα, ν τ μρτημα ατ συμβε ν εναι θανσιμο357, χνει τ δικαωση358 πο λαβε δι το βαπτσματος κα κινδυνεει ν χσει τν ψυχ του. Ο Κριος φυσικ δν μποροσε ν παραβλψει να τσο θλιβερ νδεχμενο κα μερμνησε ν᾿ ντιμετωπιστε μεγλη σθνεια τς ψυχς ( μαρτα) σ εδικ μυστριο πο σκοπ του χει τν πνευματικν αση τς ψυχς κα τν ποκατσταση τς χαμνης δικαισεως στν μαρτωλ. Τ μυστριο ατ εναι μετνοια. Κατ᾿ ατν μαρτωλς, πο θλβεται δι τν κακομορφα τς μαρτας του κα μ συντριβ καρδας ξομολογεται τ παραπτματ του στν ρμδιο τς ᾿Εκκλησας λειτουργ (πσκοπο πρεσβτερο), μ πφαση ν᾿ λλξει διθεση κα τρπο ζως, λαμβνει δι τς συγχωρητικς εχς πο κφωνε λειτουργς, φεση τν ξαγορευθντων μαρτημτων του κα πανρχεται στ διαταραχθν π τς μαρτας κρτος τς χριτος το Θεο.

Τ μυστριο τς μετανοας στηρζεται στν ξουσα το «δεσμεν κα λειν» τς μαρτες τν νθρπων, πο λαβαν ο μαθητς κα μσ ατν ᾿Εκκλησα π τν Κριον· «ν τινων φτε τς μαρτας, φενται ατος· ν τινων κρατετε, κεκρτηνται»359. Τ μυστριο δι ν εναι λοκληρωμνο πρπει ν περιλαμβνει δο τιν· τν δως μετνοια360, δηλαδ τ συντριβ τς καρδας δι τ μαρτματα κα τν πφαση λλαγς νο (= μετνοια) κα συμπεριφορς π τ μα μερι, κα π τν λλη τ δι ζσης φωνς ξαγρευση τν μαρτημτων νπιον το κκλησιαστικο λειτουργο. Τ δο ατ στοιχεα εναι παρατητα δι τν πληρτητα κα τν νργεια το μυστηρου. Ατ πο συνθως λγεται, τι ξαγρευση τν μαρτημτων στν πνευματικ δν εναι ναγκαα, ρκε νθρωπος ν ξομολογηθε ατ π᾿ εθεας στν Θε κατ τν ρα τς προσευχς, εναι σφαλμνο κα ψυχολγητο361. Ο μαρτωλς εναι νθρωπος σθενς (ρρωστος). Η σθνει του εναι νσος ψυχς. Πς θ θεραπεσει τ νσο ατ ερας, ατρς τς ψυχς, ν προηγουμνως δν διαγνσει τ φση τς σθνειας κα δν πεισθε τι συντρχουν ο λγοι φσεως κα ποκαταστσεως τς ψυχικς γεας το μαρτωλο; Πς δ θ διαγνσει λ᾿ ατ, ν προηγουμνως δν το τ γνωστοποισει διος πσχων μαρτωλς; Τν νωτρω θση, τι δηλαδ δν εναι ναγκαα ξομολγηση, ποστηρζουν ο Διαμαρτυρμενοι, ο ποοι, πορρπτοντες τν ρατ χαρακτρα τς ᾿Εκκλησας κα ποστηρζοντες τν μεση παρσταση κα σχση τς ψυχς πρς τν Θε, πορρπτουν χι μνο τ μυστριο τς μετανοας λλ κα τ λοιπ μυστρια (πλν το βαπτσματος κα τς Εχαριστας), θεωροντες ατ ς φευρματα νθρπων κα τποτε περισστερο. Οσοι δ κ τν ᾿Ορθοδξων διατυπνουν παρμοιες περ ξομολογσεως ντιλψεις δηγονται σ᾿ ατς ς π τ πλεστον π νθρπινα ψυχολογικ λατρια, π ντροπ ν μολογσουν πρξεις τους νπιον τν ερων, σως δ κα π φβο κοινολογσεως τν μαρτημτων τους κ μρους τν ξομολγων. Προφσεις φυσικ ν μαρταις. Οσο γι τ τελευταο σημεο, εναι γνωστ τ αστηρς πρρητο τς ξομολογσεως, τρηση το ποου μπορε ν φθσει, ν παραστε νγκη, κα στν πλεια τς ζως το ξομολγου.

Στν ρχαα ᾿Εκκλησα ξαγρευση γινταν δημοσίᾳ στν εχαριστιακ σναξη τς χριστιανικς κοιντητος. Η ραα μως ατ συνθεια εχε κα τος κινδνους της. ᾿Εκτς το τι ξομολγηση εδικν μαρτημτων (σαρκικν) μποροσε ν σκανδαλσει ρισμνα μλη τς χριστ. κοιντητος (νεαρ κυρως πρσωπα), κοινοποηση λλων (κυρως γκλημτων) μποροσε ν προκαλσει τν παρμβαση τν ρχν, ο ποες εχαν κατασκπους στς λατρευτικς συνξεις τς ᾿Εκκλησας, κα τ σλληψη π τν πολιτεα τν κακοπραγοντων κα τν παραβατν τς κειμνης νομοθεσας. Ο λγοι ατο, σ συνδυασμ μ λλους, δγησαν στν πριμη ντικατσταση τς δημσιας ξαγορεσεως μ τν προσωπικ νπιον το πνευματικο πατρς ξομολγηση.

Τ ρατ σημεο το μυστηρου εναι ξαγρευση τν μαρτιν κα εχ πολσεως, τν ποαν παγγλλει στ τλος πνευματικς λειτουργς. Τν πλυση ατν δν τν παρχει ερας σ περπτωση πο διαγνσει νειλικρνεια πλημμελ μετνοια στν ξομολογηθντα. Στς περιπτσεις ατς πιβλλει πιτμια στν ξαγορευμενο δι ν τν δηγσει σ πραγματικ μετνοια κα ελικριν τοποθτηση στ θμα τς πνευματικς νσου του κα τς πιθυμας του ν λβει τν ψυχικ του αση. ᾿Επιτμια μως μπορε ν πιβλλει ερας κα σ᾿ ατος πο δχτηκαν φεση μαρτιν, μ σκοπ ν τος στερεσει στ να τους πνευματικ ζω. Τ πιτμια ατ (λεημοσνη, προσευχς, νγνωση φελμων βιβλων, ποδημα σ ερος τπους κ..) εναι παιδαγωγικ φρμακα πο ποβλπουν στ στερωση το μετανοοντος δελφο. Δν ποτελον οσιαστικ στοιχεο το μυστηρου, στε παρουσα τους ν εναι πντοτε παρατητη, δ λλειψ τους ν ζημινει τν λοκληρα το μυστηρου. Τ πιτμια πσης δν εναι μσα κανοποισεως τς θεας δικαιοσνης, πως παραδχονται ο Ρωμαιοκαθολικο362. Εναι πλς παιδαγωγες, φρμακα τονωτικ τς ψυχικς γεας το νθρπου κα τποτε περισστερο.

Η μετνοια εναι μυστριο παναλαμβανμενο. Σ᾿ ατ θ προσλθει πιστς σες φορς τ παιτον ο πνευματικς του νγκες κα κατσταση τς ψυχικς γεας του. Καννας περιορισμς δν πιβλλεται στν προσλευσ του ατ. Φυσικ τ «προχερως μαρτνειν», δηλαδ ν μ προσχει κανες τν θικ του ζω κα μαρτνοντας ν προσρχεται συνεχς στ ερ μυστριο, εναι πικνδυνο, διτι πιπλαιος ατς μαρτωλς «δυσκλως ζσεται»363. Αν ποβλψουμε μως στν γγεν δυναμα τς φσεως πο εναι πντοτε πικλινς πρς τν μαρταν, κμη δ κα στ γεγονς τι μαρτα στ σγχρονη κκοσμικευμνη ποχ εναι «επερστατος»364 (γνεται πολ εκολα), ᾿Εκκλησα, ς στοργικ μητρα, πρπει ν χει πντοτε νοιχτς τς πλες το ερο μυστηρου της στ μαρτνοντα μλη της κα ν εναι τοιμη ν παρχει σ᾿ ατ φεση μαρτιν, χωρς κωλματα κα περιορισμος, τσο περισστερο σο ο πιστο, κατ τν ντολ το Κυρου, φελουν ν συγχωρον τος δελφος τους «ως βδομηκοντκις πτ» (συνεχς)365. Αλλωστε ο περ μετανοας αστηρς ντιλψεις ρισμνων χριστιανικν κκλων τς ρχαας ᾿Εκκλησας, τι μετ τν πρτην φεση πο χορηγεται στ βπτισμα δν πρχει λλη –πρς τ πιεικστερο– λλη μα κα μνη· πως κα πρακτικ ρισμνων τοπικν κκλησιν (τς Β. ᾿Αφρικς) πο δν καναν δεκτος σ᾿ κκλησιαστικ κοινωνα τος βαρτατα μαρτνοντας κα τος ρνουμνους τν Χριστ κατ τ διρκεια τν διωγμν, δν πεκρτησαν στν ᾿Εκκλησα, ποα υοθτησε τν πιεικ κα πι σωστ πρακτικ τς ᾿Εκκλησας τς Ρμης, ποα δεχταν σ᾿ κκλησιαστικ κοινωνα τος πεπτωκτες366.

Τ μυστριο τς μετανοας εναι πολ σημαντικ δι τν πνευματικ ζω τς ᾿Εκκλησας. ᾿Αφορ στ ψυχικ γιειν τν τκνων της, τ ποα νακουφζει π τ βρος τς νοχς κα τ πιεστικ γχος τν τψεων τς συνειδσεως. Η βεβαιτητα τι στ ερ μυστριο πιστς ποβλλει τν γκο τν μαρτημτων του, γνεται κα πλι φλος κα υἱός Θεο, ναγεννμενος μ τ χρη το γου Πνεματος· τι, γκαταλεποντας τ βθρο το πνευματικο πατρς, πιστρφει στν οκο του «δεδικαιωμνος»367, χοντας στν ψυχ του τν πσκεψη το θεου Παρακλτου, λ᾿ ατ φτερνουν τν ψυχ κα γλυκανουν τν καρδι του, τοννοντας τν προσπθει του ν ζσει ζω σμφωνη μ τ νμο κα τ θλημα το Κυρου368. ᾿Απ τν ποψη ατ μετνοια δικαως χαρακτηρζεται ς «δετερο βπτισμα», ς νανενουσα διαρκς τ γαθ το πρτου κενου μυστηρου στς ψυχς τν μελν τς ᾿Εκκλησας. Περιττ, τλος, ν σημεισουμε, τι μλεια το νθρπου κα διαφορα του γι τ σημαντικ ατ μυστριο γκυμονε τερστιους κινδνους χι μονχα γι τν πνευματικ του γεα, λλ κα γι τ σωτηρα τς ψυχς του.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.