ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Κα τι δν πρπει ν προσρχεται στ θεα Μετληψη πιπλαια κα μηχανικ, π πλ συνθεια, λλ ν εναι σο γνεται καθαρς γι ν δεχτε μσα του τν Καθαρ. Κα τι, γι ν γνει «θες», πρπει πρτα ν γνει νθρωπος ξιος ν δεχτε στ εναι του τ φωτι το Θεο, πο δν θ τν κψει λλ θ τν φλογσει κα θ τν μεταμορφσει. Διτι, ν προσλθει νξια στ μυστριο το Χριστο, θ λβει μν μσα του τ χραντο σμα κα τ τμιον αμα το Σωτρος, χι μως «ες φεσιν μαρτιν κα ες ζων αἰώνιον»376, λλ «ες κρμα κα ες κατκριμα». Θ πογρψει δηλαδ μ τ δικ του χρια τν αἰώνια καταδκη του. Στν ρχαα ᾿Εκκλησα πολλο πο κοινωνοσαν νξια, πθαιναν377.

Στν ᾿Ορθδοξη ᾿Εκκλησα γι τν τλεση το μυστηρου τς θεας Εχαριστας χρησιμοποιεται ρτος νζυμος κα ονος «δατι κεκραμνος», ες νμνηση τς τρσεως τς πλευρς το Κυρου στ σταυρ, π τν ποαν ξλθε «αμα κα δωρ»378. Σ ντθεση πρς τ ρθδοξο θος, ο Ρωμαιοκαθολικο χρησιμοποιον ντ ρτου, ζυμα. Ατ μως ποτελε πκλιση π τν ρχαα παρδοση τς ᾿Εκκλησας κα τ μαρτυρα τς Γραφς, κατ τν ποαν Κριος τ σπρας τς Πμπτης πο τλεσε τ μυστικ Δεπνο, φαγεν ρτον νζυμο (ψωμ ζυμωμνο), διτι βρση τν ζμων, πο πβαλλε νμος, ρχιζε τν πμενη Παρασκευ, τ μεγλη μρα το βραϊκο Πσχα.

Στ δικ μας ᾿Εκκλησα τν χρντων μυστηρων κοινωνον νεξαρετα λοι ο πιστο, συμπεριλαμβανομνων κα τν μικρν παιδων. ᾿Αντθετα ο Ρωμαιοκαθολικο δν πιτρπουν στ νπια τ θεα Κοινωνα, γι τος διους λγους πο μεταθτουν τν τλεση το χρσματος στ 12ο τος τς λικας τν βαπτισθντων παιδων. Μ τν τλεση το χρσματος ατ δχονται κα τν πρτη τους θεα Κοινωνα. Κα πρακτικ ατ ποτελε καινοτομα τς Παπικς ᾿Εκκλησας. Φυσικ ο λγοι τς ποκλσεως ατς π τ ρχαιοπαρδοτο θος τς ᾿Εκκλησας δν εσταθον, πως δν εσταθον κα ο λγοι ναβολς τελσεως το χρσματος. Τ ζμη τς θετητος χουν νγκην λοι νεξαρετα ο νθρωποι. Στ νπια δ πο χουν καθαρ τν ψυχ τους π τν μαρτα, θεα Εχαριστα νεργε κατ᾿ ξοχν τ εεργετικ της ποτελσματα. Αλλωστε μμεση μαρτυρα πρχει κα στν γα Γραφ, που γνεται μνεα βαπτισμο λοκλρων οκων, στος ποους φυσικ περιλαμβνονταν κα μικρ παιδι. Εναι φυσικ ν ποθσουμε τι κα ατ θ κοινωνοσαν μαζ μ τος γονες τους κατ τν πρτη οκογενειακ Μετληψη.

Ομοια, ν στν ᾿Ορθδοξη ᾿Εκκλησα κοινωνον π᾿ μφτερα τ εδη το ρτου κα το ονου λοι νεξαρετα ο πιστο, κληρικο κα λαϊκο, στ Ρωμαιοκαθολικ ᾿Εκκλησα παγορεεται κοινωνα αματος Χριστο στος λαϊκος κα σ σους κληρικος δν λαμβνουν μρος στν τλεση τς θεας Λειτουργας. Ο μνοι πο κοινωνον κα αματος Χριστο εναι ο λειτουργοντες κληρικο. Η θεωρα τς ὴ῏ὃὴ῏ἣἂὦὰὃὦἂὰὸ379 (= συνακολουθας), τν ποα διετπωσε Θωμς ᾿Ακιντος δι ν δσει θεολογικ πβαθρο στν πρακτικ τς ᾿Εκκλησας του, δν εναι σοβαρ. Κατ τ θεωρα ατ δν πρχει σμα χωρς τ αμα πο φυσιολογικ μπερικλεεται σ᾿ ατ. Επομνως, κοινωνντας κανες σματος Χριστο, κοινωνε ατομτως κα το συνυπρχοντος αματος, χωρς ν παρσταται νγκη ξεχωριστς κοινωνας το τελευταου. Αραγε ν μν γνριζε τ θεωρα το Θωμ ᾿Ιησος, ταν θσπιζε τν ξεχωριστ κοινωνα το αματς του, λγων· «πετε ξ ατο πντες...»; Οτι στρηση το ποτηρου π τος λαϊκος στοχεει στν ξψωση το κλρου πρ τν λαν, σμφωνα μ τ εροκρατικ πνεμα τς Ρωμαϊκς ᾿Εκκλησας, εναι περιττ κα ν σημεισουμε380.

Τλος, ν στν ᾿Εκκλησα μας καθαγιασμς τν τιμων δρων, μεταβολ δηλαδ το ρτου κα το ονου σ σμα κα αμα Χριστο, γνεται κατ τν εχ τς πικλσεως το γου Πνεματος· «...κα ποησον τν μν ρτον τοτον τμιον σμα το Χριστο σου· τ δ ν τ ποτηρίῳ τοτ τμιον αμα το Χριστο σου, μεταβαλν τ Πνεματ σου τ γίῳ», ο Ρωμαιοκαθολικο πιστεουν τι καθαγιασμς γνεται κατ τν κφνηση τν συστατικν λγων το μυστηρου· «Λβετε, φγετε...» κα «πετε ξ ατο πντες...». Στν περπτωση μως ατ, ποι νημα θ εχεν εχ τς πικλσεως, ποα πρχει σ λα τ τυπικ τν ρχαων λειτουργιν;

Τ μυστριο τς θεας Εχαριστας εναι μυστριο παναλαμβανμενο. Δν πρχουν περιορισμο στν προσλευση το πιστο στ θεα Κοινωνα, κτς τν περιπτσεων κενων πο παγρευση μετοχς πιβλλεται προσωριν ς πιτμιο στος ξομολογουμνους π τν ερα. Κθε πιστς χει τ δικαωμα ν προσρχεται στ θεα μετληψη, ταν δχεται τν πρσκληση π τν λειτουργοντα ερα· «Μετ φβου Θεο, πστεως κα γπης προσλθετε». ᾿Αλλιτικα πρσκληση ατ δν θ εχε καννα νημα. ᾿Αρκε ββαια ν πρχει –πως προηγουμνως τονστηκε– δουσα προπαρασκευ κ μρους τν πιστν. Γιατ, ταν κανες προσρχεται παρσκευος στ θεα Κοινωνα, διαπρττει μεγλο μρτημα πο δουλεει ρνητικ γι τν πνευματικ του ζω κα τοιμζει τν αἰώνια καταδκη του. ᾿Επσης, ποιος π διαφορα πιστα δν προσρχεται στν κοινωνα τν χρντων μυστηρων εναι πνευματικ νεκρς381, πργμα πο θτει σ κνδυνο τ σωτηρα τς ψυχς του.

Η θεα Εχαριστα μως εναι παρλληλα κα θυσα. Εχει λα τ συστατικ στοιχεα μις ληθινς θυσας· θτη, θμα κα τν καταστροφ το θματος. Στ μεγλη νιασια θυσα το ᾿Εξιλασμο στν Π. Διαθκη θτης ταν ρχιερας, θμα τ προσφερμενο π τν κοιντητα ζο κα πρξη καταστροφς σφαγ το ζου, μ τ αμα το ποου ραντζετο (π τν ρχιερα) τ καταπτασμα τς Σκηνς το Μαρτυρου. Στ θυσα τς θεας Εχαριστας θτης κα θμα εναι διος Χριστς (πως κα στ θυσα το σταυρο), πρξη δ καταστροφς χωρισμς το σματος π τ αμα κα κλση το ρτου π τν ερα, πο εναι τ ργανο δι το ποου Χριστς θει αυτν πρ τς το κσμου ζως. Στν γα Γραφ πρχουν πολλς μαρτυρες γι τ θυτριο χαρακτρα τς θεας Εχαριστας. Ηδη στν Π. Διαθκη τ χαρακτρα ατς σταυρικς θυσας) προτπωνε θυσα το Πασχαλου μνο, ποος προεικνιζε τν ᾿Αμν το Θεο «τν αροντα τς μαρτας το κσμου»382. Στ σταυρικ δ θυσα το Χριστο εχεν ναφορ κα θυσα γγελλομνη στν προφητεα το Μαλαχα· «οκτι μου θλημα ν μν... κα θυσαν ο προσδξομαι κ τν χειρν μν. διτι π᾿ νατολν λου ως δυσμν τ νομ μου δεδξασται ν τος θνεσι, κα ν παντ τπ προσγεται τ νματ μου θυσα καθαρ...» (1, 10.11). Στν Κ. Διαθκη θεα Εχαριστα τονζεται στος δρυτικος λγους το μυστηρου, που ο μετοχς «κλμενον» (τ σμα) κα «κχυνμενον» (τ αμα), μνο μ τν ννοια τς θυσας μπορον ν γνουν κατανοητς (καταστροφ το σματος κα χση το αματος). Παρλληλα εναι νδεικτικ κα σα ᾿Απστολος λγει, ντιπαραβλλων τ ποτριο κα τν τρπεζα τν δαιμονων (τ βρση τν εδωλοθτων) πρς τ ποτριο κα τν τρπεζα το Κυρου (νωση μ τ δαιμνια κα νωση μ τν Κριον ντστοιχα). Ετσι, πως τρπεζα τν δαιμονων εναι θυσιαστριο (στ ποο μετχουν ο λατρεοντες τ δαιμνια), κατ τν διο τρπο κα τρπεζα το Κυρου εναι «θυσιαστριον, ξ ο φαγεν οκ χουσιν ξουσαν ο τ σκην λατρεοντες»383 (ο ᾿Ιουδαοι). ᾿Αλλ κα ο κφρσεις τν Πατρων· θυσιαστριον, τρπεζα, θυσα, προσφορ, λατρεα, ερεον, ερουργα, προσφρειν, θυσιζειν, θειν, ερεειν384, καμαν μφιβολαν δν φνουν περ το χαρακτρος τς θεας Εχαριστας ς πραγματικς θυσας.

Ο Προτεστντες, ν κα δχονται τ μυστηριακ ψη τς Εχαριστας (προσαρμοσμνη ββαια στς διατερες θεολογικς προκαταλψεις τους), ρνονται τ φση ατς ς θυσας. Εναι γνωστν λλωστε τι πορρπτουν τ μυστριο τς ερωσνης κα δν χουν στν κυριολεξα ερες, πο εναι ο μνοι ρμδιοι ν προσφρουν θυσες, λλ᾿ πλος πστορες (ποιμνες) πο εναι πιφορτισμνοι κυρως μ τ κρυγμα το λγου το Θεο.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.