ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

στ) Η ερωσνη.

Αν δι το γμου παρχονται να μλη στν ᾿Εκκλησα, δι το μυστηρου τς ερωσνης παρχονται σ᾿ ατν ο πνευματικο της ποιμνες κα λειτουργο. Η παρουσα τν κληρικν στν ᾿Εκκλησα εναι παρατητη. Οπως κθε κοινωνα δι ν λειτουργσει ερυθμα κα προαχθε χει νγκη μις εραρχικ ργανωμνης διακυβερνσεως π πρσωπα καν, τσι κα ᾿Εκκλησα, ς ργανωμνη κοινωνα πνεματος κα γπης, χει νγκην εδικς διαποιμνσεως κα διακυβερνσεως, τν ποαν παρχει σ᾿ ατν ερς κλρος της. Τος ερες ναδεικνει στ πνευματικ τους λειτοργημα χρη το γ. Πνεματος στ μυστριο τς ερωσνης. Γνεται δ καθιρωση ατ μ πθεση τν χειρν το πισκπου (ξ ο κα χειροτονα) κα μ εχ, πο ποτελον κα τ ρατ σημεο το μυστηρου.

Εργο τν κληρικν στν ᾿Εκκλησαν εναι σκηση το τρισσο λυτρωτικο ξιματος το Χριστο, τ κρυγμα κα ρθοτμηση το λγου το Θεο, ερουργα τν μυστηρων κα διοκηση τν πιστν. Η ερωσνη εναι μυστριο νιαο, τ ποο περιλαμβνει τρες ερατικος βαθμος· τος πισκπους, τος πρεσβυτρους κα τος διακνους. Ο πσκοποι συνιστον τν ντατον ερατικ βαθμ. Καθστανται στ ξωμ τους δι χειροτονας π λλους πισκπους, τελον λα τ κκλησιαστικ μυστρια, χειροτονον τος πρεσβυτρους κα τος διακνους κα εναι φορες κθε ξουσας, ρατ κεφαλ τς κατ τπους ᾿Εκκλησας κα παρατητος ρος πρξεως καθλου τς ᾿Εκκλησας. Ο πρεσβτεροι τελον ,τι κα ο πσκοποι, κτς π τ χειροτονα κληρικν, τν καθαγιασμ το γου μρου κα τ γκανια ναν. Ο δικονοι εναι βοηθο τν πισκπων κα τν ερων, πρωτοστατοντες στ κοινωνικ ργο τς ᾿Εκκλησας.

Κα ο τρες ερατικο βαθμο μνημονεονται στν γα Γραφ, συνιστντες εδικ τξη προσπων θείῳ δικαίῳ παρχντων στν ᾿Εκκλησα. Κα μν ερατικς βαθμς το διακνου φανεται στν κλογ, δι προσευχς κα χειροθεσας (π τν ᾿Αποστλων) τν πτ διακνων395, τν ποων ργον ταν διακονα τν τραπεζν κα παρλληλα διακονα στ κατηχητικ κα στ ερτερο κοινωνικ ργο τς ᾿Εκκλησας. Πρεσβυτρους δ στς κατ τπους ᾿Εκκλησες χειροτονοσαν ο Βαρνβας κα Παλος396. ᾿Εν Τιμθεος στν Εφεσο κα Ττος στν Κρτη προχθησαν στ πισκοπικ τους ξωμα δι τς πιθσεως τν χειρν το Παλου397.

Τ καθκοντα τν κληρικν δν μπορον ν᾿ ναπληρσουν ο λαϊκο. Κα ληθεει μν τι στν ᾿Εκκλησα, παρλληλα πρς τν εδικ, πρχει κα καθολικ γενικ ερωσνη, στν ποα μετχουν δυνμει το χρσματς των λοι νεξαρετα ο πιστο, σμφωνα μ τν προσηγορα τν πιστν, πο μς παρχουν ᾿Αποκλυψη398 κα Α Καθολικ πιστολ το Πτρου, ς «γνους κλεκτο, βασιλεου ερατεματος, θνους γου»399. Η ερωσνη μως ατ δν ντιβανει, πολ δ λιγτερο δν καθιστ περιττ τν εδικν ερωσνη, στν ποαν ναδεικνονται π τ χρη το Θεο εδικ μνον πρσωπα δι τς χειροτονας. Αλλωστε κα στν Π. Διαθκη, που παντ δι πρτη φορ δα το «βασιλεου ερατεματος»400, περιοσιος λας το Θεο εχε κα τ εδικ ερατεο του πο προερχταν π τν οκογνεια το ᾿Ααρν. Εναι δ γνωστν τι, τσο βασιλες ᾿Οζας πο τλμησε ν προσφρει θυσα (ργο μονχα το ερατεου), σο κα ο κ τς φυλς Ρουβμ κα Λευ, πο μφισβτησαν τν ερωσνη το ᾿Ααρν, τιμωρθηκαν παραδειγματικ π τν Θε, μν προσβληθες π λπρα401, ο δ καταποθντες π τ γ402.

Η χορηγουμνη δι το μυστηρου χρη εναι πνευματικ ξουσα πρς πιτλεση τν ερατικν καθηκντων, ποα στος ξως χειροτονουμνους συνοδεεται π εδικ βοθεια πρς θεοφιλ κτλεση τν ερατικν λειτουργημτων κα βον εροπρεπ κα νρετο. Δι τς ερατικς χριτος κληρικς ξεχωρζει π τν τξη τν λαϊκν, δν μπορε ν ναχειροτονηθε μυστριο δν εναι παναλαμβανμενο) οτε κα ν ποσχηματιστε, πανερχμενος ατοβολως στς τξεις τν λαϊκν. Ο ατοπροαρετος ποσχηματισμς συνιστ βαρτατο μρτημα 403. ᾿Αποσχηματισμς φυσικ πιβλλεται ς ποιν π τν ᾿Εκκλησα σ ερωμνους πο πφτουν σ βαρτατα μαρτματα.

Στν ερατικ κλρο χουν δικαωμα ν προσλθουν μνον σοι εναι βαπτισμνοι, δηλαδ νκουν στ σμα τς ᾿Εκκλησας. Υπρχουν ββαια κα ρισμνα κωλματα δι τν προσλευση στν ερωσνη, μ τ ποα σχολεται τ Κανονικ Δκαιο τς ᾿Εκκλησας. Κατ θεα διταξη τς τξεως τν κληρικν ποκλεονται ο γυνακες404. Στν πισκοπικ βαθμ προγονται μνον γαμοι405 κληρικο περιελθντες ες χηρεαν406. Ο πρεσβτεροι κα ο δικονοι λαμβνονται π τς τξεις τν γγμων407. Μετ δ τ χειροτονα παγορεεται γμος, πως παγορεεται κα σ περπτωση χηρεας408. Στ Δυτικ ᾿Εκκλησα ντθετα εναι καθιερωμνος θεσμς τς καθολικς το κλρου γαμας, πργμα πο σ μα κοινωνα πως σημεριν, στν ποαν πρχουν τσες παγδες κα τσοι πειρασμο γι σους πρπει ν γκρατεονται, δημιουργε στν ᾿Εκκλησαν ατ πολλ δυσεπλυτα προβλματα πο δυσχερανουν σημαντικς τ ζω κα τ εραποστολικ ργο της.

Τ μυστριο τς ερωσνης πορρπτεται π τος Προτεστντες, ο ποοι ποδχονται μνο τν καθολικν ερωσνη τν πιστν. Δν χουν πομνως ερες (δν δχονται τν Εχαρισταν ς θυσαν), λλ᾿ πλος ποιμνες (πστορες), τν ποων κριο ργο εναι τ κρυγμα το λγου το Θεο, κα ο ποοι εναι ντεταλμνοι πλληλοι τς κκλησιαστικς κοιντητος.

Τ ερατικ λειτοργημα εναι μγα. Ο πιστς πο πιθυμε ν προσλθει στς τξεις του πρπει ν σταθμσει σοβαρς τ ζτημα κα ν ξετσει ν πργματι εναι ξιος ν περιβληθε τ βαρ σχμα, κα ν ντχει στς βαρτατες ποχρεσεις πο ατ συνεπγεται. Διτι, ν μπορε ν βοηθσει τος ερος σκοπος τς ᾿Εκκλησας νας σοβαρς κα ξιος κληρικς, λλο τσο μπορε ν τος βλψει νας κακς κα νξιος. Η κακοπραγα τν ποθσεων τς ᾿Εκκλησας κατ να σημαντικ μρος φελεται στν ναξιτητα πολλν π τος κληρικος της, ο ποοι νδονται τ ερατικ σχμα χι δι ν διακονσουν, λλ δι ν διακονηθον, ν μπορευθον τ θεα χρη, χοντες σν πρτυπ τους τν λεειν μορφ το Σμωνος το Μγου409· ο ποοι θεωρον τν ερωσνη ς μσον λικο πορισμο, εναι χριστμποροι κα θεοκπηλοι. Ατο μαρτνουν θανσιμα, πλττοντας τ συνεδηση τν πιστν κα διασροντας τ σια κα τ ερ τς ᾿Εκκλησας. Αν δ τοτο σχει γενικ γι λους τος ερωμνους, δι τος πισκπους, μ τ κοσμικ φρνημα πο τος πνγει (φυσικ χι λους), τ δοξομανα κα τ θρευση ξιωμτων, τ φιλαρχα κα τ δεσποτικ δυναστευτικ πνεμα τους, γι ν μ πομε τς σαρκικς διαστροφς στς ποες λγοι ετυχς π᾿ ατος πιδδονται, χει διατερη βαρτητα, διτι ατο ο κακο κληρικο εναι τ πλον πικνδυνο καρκνωμα στν κκλησιαστικ ργανισμ, ο δεδηλωμνοι «χθρο» τς ᾿Εκκλησας, πο κλθηκαν μν ν διακονσουν τν μπελον το Κυρου, μως στν πρξη διακονον τ δικ τους σρκα, εναι σπορες ζιζανων στ φυτεα το Θεο, κρημνιστς πονεδιστοι το καθιδρματος τς ᾿Εκκλησας!

᾿Αντθετα, ξιοι κληρικο εναι κενοι πο συνδυζουν στ πρσωπ τους μρφωση κα θος κκλησιαστικ, θεολογικ κατρτιση κα γιτητα βου410, φρνημα χριστιανικ, εγνεια ψυχς, σεμντητα κα καλωσνη, ταπενωση κα πνεμα διακονικς θυσας· ο προσεκτικο ν γνει κληρικο, τν ποων βος εναι πρτυπο μιμσεως δι τος πιστος, ο τιμημνοι κα δολοι ργτες το Κυρου, πο μπορον ν διακονσουν καρποφρα τν πθεση το Χριστο, ς φς πο κτινοβολε φαιδρ, τ ποο βλποντες ο νθρωποι δοξζουν τν «Πατρα ατν τν ν τος ορανος»411.

προηγούμενη  επόμενη