ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Ατ μως δν συνβη. Ο νθρωπος ποσττησε π τν Θε. Ξεμκρυνε, κολουθντας πορεαν ντθετη μ κενη τς φυσικς του νομοτλειας, το προορισμο του. ᾿Αλλοτριθηκε φση του, χασε τ φυσιολογικ ρυθμ της, γινε πλσμα χαλασμνο, παρξη χωρς ρζες κα σκοπη. Η ζω το πεσμνου νθρπου γι ν μ διαιωνζει στ γ τν πελπιστικ της τραγικτητα, κπηκε π τν διο τν Θε, ποος πβαλε τ θνατο στν παραβτη γι ν τν λυτρσει π τ χθος κα τν κακτητα τς μαρτας του. Ο νεκρς νθρωπος δν μπορε ν μαρτσει. Στ τοιχματα το τφου βρσκει τ ρι της μαρτα, σπνε τ᾿ γριεμνα κματα τς μωρας κα τς λογιστας του.

Ο θνατος πομνως δν προλθε π τν πλευρ το Θεο, λλ μονχα π τν πλευρ το νθρπου. Ηταν ψνιο (καρπς, ποτλεσμα) τς μαρτας424. Ο Θες τν πβαλε γι ν εεργετσει τ ποστατημνο πλσμα του. Ο νθρωπος ταν πρωταρχικ ατα το θαντου. Ο θνατος συνεπς δν χει ντολογικ πβαθρο στν πλση. Δν εναι παρξη, δν χει φυσικ οσωση στ ντα. Εναι να πιφαινμενο. Ως ντολογικ δ ρριζος, δν μποροσε ν διαιωνζεται στν πλση. Επρεπε ν καταργηθε ς κατσταση ναιρετικ τς ζως. Ποις μως μποροσε ν τν καταργσει; Καννας, κτς π τν διο τν Θε, ποος μπκε στν νθρπινη ζω, πιασε στ δυνατ χρια του τ θνατο κα τν συντριψε πνω στ σταυρ, φο πρτα κατργησε τν μαρτα πο ταν γενεσιουργς ατα κενου. Στ κρτος το θαντου δν μποροσε ν κρατηθε πηγ τς ζως. Ετσι μ τν ᾿Ανστασ του Σωτρ πτησε τ θνατο, σκυλεσας τν Αδη κα κπορθσας τ σκοτειν πικρτεια τς φθορς. Η ᾿Ανσταση μως κενη γινεν παρχ τς καθολικς τν νεκρν ναστσεως. Τ στιγμ πο νικθηκε θνατος στ μεγλη κενη γερση δειασε λτελα δναμ του, ρπγη του τνησε, τ πλσμα γλστρησε π τ δκτυλ του, στθηκε γρωχα πναντ του, μυκτηρζοντας τν λλοτε κραται δυνστη, τ φοβερ κπορθητ τς ζως· «Πο σου δη τ νκος;»425.

Δετερον, νσταση ναδεικνει πανηγυρικ τν λθεια κα τν πισττητα το Θεο καθς κα τν ληθιν λγο το πλσματος. Τποτε δν χνεται π ,τι φρει στ εναι θεα νργεια. Τ ντθετο θ σμαινε τι Θες δν γνωρζει τ ργο του, μοιζοντας μ να δναμο κα δξιο τεχντη, ποος δν μπορε ν συντηρσει ατ πο βγκε π τ χρια του. Αν θνατος κυριαρχοσε τελειωτικ πνω στ ζω, Θες θ φαινταν συνεπς πρς τ φση του, σχετικς στς νργεις του, δναμος στος σχεδιασμος κα τς ποφσεις του. Θ κατρρεεν ατματα φση του. Μ τν νσταση μως πιστοποιεται περτρανα πειρη σοφα του σ συνδυασμ μ τν γαθτητα κα τν παντοδυναμα του, πο χι μνο δν φνει τν νθρωπο ν καταποθε στ χος τς νυπαρξας, λλ το δνει κα πλι ζω, πι μορφη κα πι ραα π τν προηγομενη, καταργντας ,τι πνοια κενου (το νθρπου) κατφερε ν δημιουργσει. Ετσι στν νσταση νθρπινη πλση νευρσκει τν πραγματικ λγο τς πρξες της. Δν πει χαμνη, γιατ τποτε δν χνεται π τ ργο το Θεο. Ξαναγνεται τ χαλασμνο πλσμα, τοποθετομενο στν ληθιν ντολογικ βση του, πως τ θλησε κα τ πλαστοργησε Θες, πετυχανοντας τν εδικ προορισμ του πο εχε στ θεα νργεια κα πο χλασε μ τν μαρτα κα τν λογιστα του. Η νσταση δεχνει τν λθεια το ντος στς θεανθρπινες διαστσεις του, ατ πο πρεπε ν εναι σμφωνα μ τ βοληση το Πλστη του· ντικ διαφνεια, φς παρξιακ, χωρς θανατερς σκιερτητες.

Στν ᾿Ορθοδοξα ᾿Ανσταση το Κυρου κατχει τ κντρο το ορτολογικο κκλου της. Εναι μεγαλτερ της ορτ κα πανγυρη426. Σ᾿ ατν καθρεφτζεται λη πνευματικ φυσιογνωμα της. Τ λαμπρτητα τς ᾿Αναστσεως τ βλπει νακλωμνη στ χριστοειδ σρκα της. Τ φς τς ᾿Αναστσεως εναι κα δικ της φς. Η Λαμπρ φανει κα τ δικ της λαμπρτητα. Ζε τν ᾿Ανσταση σ λα τ μρια τς θεοποιημνης οσας της. Η καρδι της κτυπ στ ρυθμ τς ναγεννσεως κα ναπλσεως το σμπαντος. Η θωση εναι τ φθαρτο νδυμ της, ρτος κα ονος τς πρξες της. Η ᾿Ορθοδοξα πορεεται στν ᾿Ανσταση, γιατ ᾿Ανσταση ξαντλε τ θεοδυναμα κα τ χριστοειδ θεομορφα της!

᾿Αλλ κα ο π μρους πιστο ζον τν ᾿Ανσταση σ λη τν κταση τς ζως κα το ργου τους. Ζον βαθι στν ψυχ τους τ μνυμα τς μεγλης χαρς. Στ νελητα πλγματα το θαντου πο γρια ταλαιπωρε τ φση ποτζοντας μ τσες πκρες κα καυτ δκρυα τν νθρωπο, τενζουν πρς τ μεγλη μρα πο θ τος κνει ν ζσουν κα πλι, νιθοντας σχυρο πναντι στ μεγλο χθρ, νικητς το δυσπητου κα τραγικο τλους, πο τσο δοξα σφραγζει τ φση μετ τ θλιβερ περιπτεια τς ᾿Εδμ. Ο νθρωπος πο πιστεει στν ᾿Ανσταση νκησε τ θνατο. Νκησε τν τραγικ κα πκαιρη φση του, τ σκοτειντητα πο πυκν σωρεεται στ ψυχρ το τφου τοιχματα. Κα ατ τν βοηθε φνταστα στ ργο του, τν προφυλσσει π τσους φβους κα νοχς, π τσα παρξιακ γχη κα γωνες, γκαθιστντας τον σταθερ στν ερνη το Θεο κα γλυκανοντας τν πικρτητα τς ζως πο φανουν τση κακουργα, τση πνοια κα τση πανθρωπα. Κα γνεται νθρωπιντερος νθρωπος, παρνοντας φς π τ μνμα πο νοιξεν Θες, συντρβοντας τ θανατερ νκρωση. Γνεται πλσμα καλοσυντο, μελετντας τ ζω κτω π τ πρσμα τς ναστημνης γπης, πως τν εδαν ο Μυροφρες στν κεν τφο τς Ιερουσαλμ κα ο μαθητς στν πορεα πρς τος ᾿Εμμαος!

προηγούμενη  επόμενη