ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Προτο κλεσουμε τν παροσα κθεσ μας κρνουμε σκπιμο ν πομε λγα λγια γι τν ντστροφη κνηση τν λογικν ντων, περ τς ποας κναμε λγο κα στ προηγομενα. Η πορεα πρς τν μλλοντα αἰῶνα δν εναι μονδρομος τν εσεβν κα δικαων πρς τς λφωτες αλς το ορανο. Υπρχει κα μα λλη πορεα σκοτειν κα ποτρπαιη, πο δηγε στν αἰῶνα το σκτους κα τς αἰώνιας ξαθλισεως. Στν πορεα ατ βρσκονται ψυχς γριεμνες κα σκοτεινς, τς ποες σαλεουν ο νεμοι τς μαρτας κα ο θελλες τν κολασμνων παθν, πωρωμνες στν μετανητη ζω, χωρς ρζες ντολογικς κα καμα κμδα πνευματικς ζως. Πρκειται γι τ φαινμενο ν χαθε μα ψυχ στν αἰώνια κλαση, στ φρικτ τπο τς βασνου· γι να νδεχμενο πολ ληθιν, πο μς τ τνισε τσο παραστατικ σαρκωμνη ᾿Αλθεια στν παραβολ το πλουσου κα το Λαζρου. Εχουμε κφρασμνη δ τν λθεια περ το θικο κενου δυισμο, τν ποον τσο μφαντικ τονζει ρθδοξη πστη μας. Λγουμε θικο δυισμο, διτι ντολογικς δυισμς (δο ρχς ἀΐδιες, ντιθετικς κα ντπαλες μεταξ τους) εναι ντελς ξνος πρς τς βσεις τς ρθδοξης θεολογας μας. Τ να σκλος το δυισμο ατο κβλλει στ χρα τν δικαων κα τν γων, τν πεσχημνη γ τς θεας βασιλεας, που χαρ κα μακαριτητα κοντ στν πανγαθο Θε. Τ λλο δ σκλος κβλλει στν τπο τς αἰώνιας βασνου, στν καταραμνη γ τν κολασμνων, που πνος, λπη κα στεναγμς. Ο θικς ατς δυισμς στ σκλος πο φορ στν κλαση δν εναι ργο θεου προορισμο, δηλαδ δν εναι θλημα Θεο, ποος ντθετα θλει «πντας νθρπους σωθναι κα ες πγνωσιν ληθεας λθεν»442· λλ το νθρπου, πο κνοντας κακ χρση τν πνευματικν του δυνμεων, κα παρ τν προσπθεια τς χριτος το Θεο ν τν βοηθσει, ξεκβει κα ξεμακρανει θεληματικ π τν Θε, πονεκρομενος στν μαρτα πο εναι αἰώνιος θνατος τς ψυχς. Λγοντες, λοιπν, θικ δυισμ, ννοομε τς δο αἰώνιες μελλοντικς καταστσεις στς ποες θ βρεθον ο νθρωποι, τος δο κσμους τος ντιθετικος κα αἰώνιους (χι συναδιους), τος κλειστος μως κα ριστικος, χωρς τ δυναττητα νας ν᾿ ντιμχεται τν λλον, φο κα στος δο θ δεσπζει Θες, στος μν ς φς παργορο κα γλυκ, στος δ ς φωτι καυστικ κα βασανιστικ. Σ᾿ ναν π τος δο ατος κσμους θ βρεθον λοι νεξαρετα ο νθρωποι, νλογα μ τν ποιτητα ζως πο καναν στ γ· ο μν καλο κα γαθο στν Παρδεισο τς χαρς κα τς τρυφς, ο δ κακο κα διεστραμμνοι στν γρια φλγα τς κολσεως. ᾿Ενδιμεσος τπος δν θ πρχει. Ο αἰώνιος πομνως κλρος μας θ ξαρτηθε ποκλειστικ π τ δικ μας λεθερη πιλογ, πο δηλαδ βλαμε τ κντρο τς πρξες μας, πο εδαμε τν σκοπ το βου μας κα πς δουλψαμε γι τν πνευματικ μας καταξωση. Ο νθρωπος κρατ στ χρια του τσο τ ζω σο κα τ θνατο κα π τ δικ του λεθερη πιλογ θ ξαρτηθε κατ πο θ στραφε αἰώνιος κλρος443 του.

Δυστυχς τς μεγλες ατς λθειες ετε τς γνοε ετε τς περιφρονε σημερινς νθρωπος. Στροβιλιζμενος στ δνη τς ζως444, πνιγμενος στ προβλματα το βου, ξελκμενος π τν μαρτα κα παραποδιζμενος π τ πνεματα τς καθαρσας, περιππτει σ᾿ να μακβριο πνευματικ λθαργο, αχμαλωτζεται στ ψυχοκτνα δηλητρια κα τ παραισθησιογνα τς φθορς, γι ν ξυπνσει κποια μρα πο θ εναι σως πολ ργ. Κθιδρος κα μ κομμνη τν νσα στν κονστρα τς ζως, νδιαφρεται γι χλια δυ λλα πργματα πο τς περισστερες φορς εναι γελοα κα νξια, λησμονντας τ να «ο στι χρεα», τν «γαθ μερδα»445, πο εναι τ αἰώνιο κα ναφαρετο κτμα τς ψυχς του. Ετσι, φορτισμνος μ τση διαφορα κα νωχλεια, συμπνιγμενος π τ ζιζνια τς ματαιτητος, θ κπλαγε κποια μρα κα θ θρηνε νφελα, ταν, πεσοσης τς αλαας τς ζως, θ βρεθε, πως πλοσιος τς παραβολς, στν τπο τς βασνου, «δυνμενος ν τ φλογ» τν αἰώνιων κολαστηρων!

προηγούμενη  επόμενη