ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

᾿Εντολ δευτρα

«Ο ποισεις σεαυτ εδωλον οδ παντς μοωμα, σα ν τ οραν νω κα σα ν τ γ κτω κα σα ν τος δασιν π κτω τς γς. Ο προσκυνσεις ατος οδ μ λατρεσεις ατος· γ γρ εμι Κριος Θες σου, Θες ζηλωτς ποδιδος μαρτας πατρων π τκνα ως τρτης κα τετρτης γενες τος μισοσ με κα ποιν λεος ες χιλιδας τος γαπσ με κα τος φυλσσουσι τ προστγματ μου».

Η ντολ ατ ποτελε προκταση τς προηγομενης. «Δν θ χεις λλους θεος –λγει Κριος– τν ποων ν κατασκευζεις εδωλικ μοιματα οτε π σα πρχουν στν οραν, οτε π σα πρχουν στ γ οτε κα π σα κινονται στ δατα κτω π τ γ (στς θλασσες). Τ μοιματα ατ δν θ τ λατρεσεις οτε θ τ προσκυνσεις». Κνει δ κα μι σημαντικ δλωση Θες, θλοντας ν θσει τ λα πρ τν εθυνν του (τ διο εχε κνει κα στν πρτον νθρωπο, σχετικ μ νδεχμενη παρβαση τς ντολς του πο θ γεννοσε τ θνατο451). «Σς παγορεω τν κατασκευ κα τν προσκνηση τν εδλων, γιατ πρπει ν ξερετε τι εμαι Θες ζηλωτς, πο φθνω σ σημεο ν τιμωρ τς μαρτες τν πατρων στ παιδι τους μχρι τρτης κα τετρτης γενες». Μ τ λγια ατ φοβζει Θες τ λα, πο σκληροτρχηλος κα πειθς καθς ταν, μνο τ γλσσα ατ μποροσε ν κατανοσει. Αλλωστε δν βρισκμαστε στν ποχ τς χριτος, πο νργεια το Πνεματος το Θεο μελλε ν νεργσει στς καρδις τν νθρπων σν αρα λεπτ κα παλ. Στν παλαι οκονομα τ κδηλματα τς θεας νργειας σαν θορυβδη κα βαια, μ μεση πντηση τς θεας δικαιοσνης στ παραπτματα το λαο σν μσο νασχσες του π τν κατφορο πρς τ κακ κα τν εδωλολατρα. ᾿Εν πσ περιπτσει ,τι λγεται δ κρβει μι πολ μεγλη λθεια· τι Θες εναι ζηλωτς δηλαδ φση του ζει, εναι καυτ σν φωτι («πρ καταναλσκον»452). Δν εναι ψυχρς χλιαρς. Δν μεταμελεται γι τς ποφσεις του. Η βολησ του δν χει μεταπτσεις κα γυρσματα οτε γνωρζει χαλρωση στν τνο κα τν ντασ της. Δν λησμονε οτε μνηστεει τν μαρτα, λλ τν τιμωρε πουδποτε κα π ποιονδποτε διενεργεται, μ διαφοροποισεις φυσικ νλογα μ τ βαρτητα τν μαρτημτων κα στ μτρο τς πεισματικς κα μετανητης πιμονς σ᾿ ατν τς νθρωπνης βουλσεως. Εναι φοβερν, λγει Γραφ, «τ μπεσεν ες χερας Θεο ζντος»453. Η λθεια ατ φανεται ν μ συνειδητοποιεται σο θ πρεπε π τν νθρωπο κα μλιστα στ να Διαθκη τς χριτος, μ τ σκεπτικ τι Θες δν εναι κδικητικς κα τι πειρη γαθωσνη του εναι πι δυνατ π τ δικαιοσνη του, στε ν μν εναι δυνατν νθρωπος ν τιμωρηθε αἰώνια π τν εσπλαχνο κα πανοικτρμονα Θε. Λθος μεγλο, πο διβολος μ τχνη περν στς πιπλαιες κα στρικτες ψυχς, κνοντς τες ν λησμονον τι συναισθηματικο ρομαντισμο σν κι ατος πο παρατηρονται στ πιπλαια πλσματα δν πρχουν στν γιο κα ναλλοωτο Θε, πο μνει μετκλητα πιστς στος λγους κα τς ποφσεις του.

Στ στχαστρο τς δευτρας ντολς βρσκεται εδωλολατρα, ναντι τς ποας Θες φρεται μ πολλν αστηρτητα. Διτι ατ εναι κατ᾿ ξοχν μαρτα. Η μεγλη ντζηλος το Θεο. Οταν πρτος νθρωπος θρισε τν καρπ τς παρακος στν ᾿Εδμ, γκατλειψεν λγιστα τν Πλστη του κα προσκολλθηκε σ λλους ψετικους κα νπαρκτους θεος. Τ μυαλ του σκοτστηκε τσο, στε νγαγε σ θεος τ κτσματα. Λτρεψε τ ορνια σματα, τ πλσματα πο κινονται στ γ κα τ ψρια μσα στς θλασσες. ᾿Εθεοποησε τ φαινμενα τς φσεως, στν οσα θεοποιντας τν διο τν αυτ του, γιατ κι ατς εναι να κομμτι τς φσεως, να δημιοργημα. ᾿Επρδωσε τ σχση του μ τν ληθιν Θε κα δθηκε μ τ ψμα. ᾿Αποδεχτηκε μοιχς, προδδοντας τ δεσμ του μ τν Πατρα κα δημιουργντας σχσεις μ λλες ψετικες κι νπαρκτες θετητες, προσκυνντας εδωλα κωφ κα λαλα. Η εδωλολατρα εναι τ ψμα, διαστροφ, ναλθεια. Γκρεμζει τν Πλστη κα στ θση του νεβζει τ πλσμα του. Εναι μεγλη αθδεια, βρη, νθευση τς πρξεως. Γι᾿ ατ κι Θες στν παλαι οκονομα παντοσε μεσα στ μεγλη αθδεια το λαο τν ποον ξλεξε σν θεματοφλακα τς θεας του λθειας, σες φορς ατς θετοσε τν πστη του, λατρεοντας τ εδωλα. Τν τιμωροσε πολ αστηρ παραδδοντας ατν κα τ τκνα του στ δουλικ ζυγ λλων ξνων εδωλολατρικν λαν, γι ν νισει μπρακτα τ μγεθος τς λγιστης συμπεριφορς κα τς χαριστας του. Οπως παντ Θες κα σ κθε λλου εδους εδωλολατρα κα τς πι κλεπτυσμνης μορφς, στν ποαν περιρχεται νθρωπος κθε ποχς, λησμονντας τν Θε πο τν πλασε κα λατρεοντας τς δες, τς δυνμεις κα τς δεξιοτεχνες του κα γενικ τ ργα τν χειρν του.

προηγούμενη  επόμενη