ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Η νηστεα

Παρλληλα μ τν λεημοσνη κα τν προσευχ Κριος στηλιτεει κα τν ποκριτικ νηστεα, πο καναν πιδεικτικ ο Φαρισαοι γι ν᾿ ποσπσουν τ θαυμασμ κα τν παινο τν νθρπων, τονζοντας τ νημα τς ληθινς κα νεπιτδευτης νηστεας.

«Οταν νηστεετε –λγει– ν μ γνεσθε περλυποι κα σκυθρωπο, πως κνουν ο ποκριτς, ο ποοι λλοινουν πτηδες τ πρσωπ τους δι ν φανον στος νθρπους νηστεοντες. Σς βεβαινω τι χουν πρει δη (π τος νθρπους) τ μισθ τους. Σ δ, ταν νηστεεις, λειψε τν κεφαλ κα νψε τ πρσωπ σου (σημεα εδιαθεσας κα χαρς), τσι πο ν μ φανεσαι ξωτερικ στος νθρπους τι νηστεεις, λλ μυστικ στν Πατρα σου, ποος παρακολουθε τ πντα. Κα Πατρας σου πο βλπει τ νηστεα σου ν γνεται στ κρυφ, θ σο δσει τν μοιβ σου στ φανερ».

Η νηστεα εναι πολ μεγλη ρετ πο ξυψνει τν νθρωπο πνευματικ, ταν γνεται σωστ, μ συνασθηση τς πνευματικς φτχειας τς ψυχς, μ φβο Θεο κα μ ταπενωση κα συντριβ καρδας. Η ποκριτικ φαρισαϊκ νηστεα, πο σν κριο λατρι της χει τ θαυμασμ κα τ δξα τν νθρπων, εναι στεγν κα καρπη, ξαντλομενη στν νθρωπαρσκεια κα τν πιδειξιομανα της. ᾿Απ τν Θε δν χει τποτε ν περιμνει. Εναι πθεση χαμνη στν διοτλεια κα τν ποκρισα της.

Ο πραγματικς θησαυρς

Στ ζω του νθρωπος μπορε ν ποκτσει πολλν εδν θησαυρος. Ατ ββαια δν εναι κακ, ταν γνεται μ διακριτικ πγνωση κα μσα στ ρια τς θικς τξεως. Τ πργμα ρχζει ν γνεται κακ, ταν νθρωπος εδωλοποιε τος θησαυρος ατος δνοντας τν καρδι του μαζ τους, περικλεεται σφυκτικ σ λικς ξες κα γαθ φμερα κα παροδικ, τ ποα χι μνον εναι νσχυρα ν τν βοηθσουν, λλ᾿ πρχει κνδυνος ν τν ποδουλσουν κα ν τν καταστρψουν. Στος θησαυρος ατος Κριος ντιτσσει λλους πνευματικος κα αἰώνιους, ο ποοι εναι πρσβλητοι στ χρνο κα κτπητοι π τ φθορ, κα ο ποοι πρπει ν αχμαλωτζουν τ ψυχ, ν συντηρον τν παρξη κα ν κατευθνουν τν πγεια ζω το νθρπου.

«Ν μ μαζεετε θησαυρος –παραινε Κριος– πνω στ γ, που σκουργι κα σαπλα (τς φθορς) φανζουν κα που ο κλφτες τρυπον τος τοχους κα τος κλβουν. Ν μαζεετε δ θησαυρος στν οραν, που ο κλφτες δν τρυποντος τοχους κα δν τος κλβουν. Διτι κε πο βρσκεται θησαυρς σας, κε πρπει ν εναι στραμμνη κα καρδι σας».

Φς κα σκοτδι

Οπως πρχει φς κα σκοτδι φυσικ, τσι πρχει φς κα σκοτδι πνευματικ. Τ φυσικ σκοτδι εναι στρηση το φυσικο φωτς, πως κα τ πνευματικ σκοτδι ( μαρτα) εναι στρηση το πνευματικο φωτς (τς ρετς). Οπως δ νθρωπος δεει στ σκοτδια ταν φυσικς του φθαλμς ποστε κποια ζημι, τσι κα ψυχ δεει στ σκοτδια, ταν πνευματικς της φθαλμς ( νος) ρρωστσει· δν μπορε ν δε τν Θε κα ν ξιολογσει σωστ τ πργματα το βου κα τν πθεση τς πρξεως.

«Τ λυχνρι πο φωτζει τ σμα –λγει Κριος– εναι τ μτι. ᾿Εν τ μτι σου εναι καθαρ (γις), λο σου τ σμα θ εναι φωτειν. Αν, ντθετα, τ μτι σου εναι ρρωστημνο, λο σου τ σμα θ εναι σκοτειν. ᾿Εν, λοιπν, τ φς πο σο δθηκε γι ν σ φωτζει γνει σκοτδι, ττε σ πσο μεγαλτερο σκοτδι θ βυθιστες; (ννοεται τ πνευματικ σκοτδι, σ περπτωση πο σκοτεινισει φθαλμς τς ψυχς). Καννας δν μπορε ν δουλεει συγχρνως σ δο κυρους (ν εναι προσκολλημνος κα στ πγεια κα στ ορνια γαθ). Διτι, τν να θ μισσει κα τν λλο θ᾿ γαπσει στν να θ προσκολληθε κα τν λλο θ περιφρονσει. Δν μπορετε ν πηρετετε συγχρνως κα τν Θε κα τν μαμωνν εδωλοποιημνο πλοτο)».

᾿Αλθεια, πσο προχα κα ψηλ εναι τ διδγματα πο μς παρχει Κριος! Η καρδι το νθρπου εναι τ σπτι το Θεο, νας το γου Πνεματος. Δν μπορε τ σπτι το Θεο ν χωρζεται σ δο διαφορετικ διαμερσματα. Στ να ν κατοικε χρη το Θεο κα στ λλο τ πνεμα το διαβλου, μαμωνς. Η καρδι θ δοθε λκληρη στν Θεν θ δοθε λκληρη στ ντπαλο πνεμα τς πονηρας. Τ μνο πο δν μπορε ν κνει εναι ν φοσινεται λοκληρωτικ κα ν πηρετε συγχρνως κα τν Θε κα τν μαμων.

Μριμνα κα μπιστοσνη στν Θε

Η γωνιδης μριμνα τς ζως εναι κτι τ βαθι ζυμωμνο μ τν καθημεριντητα το βου. Ο βιοτικς νγκες σ᾿ να κσμο πο τσο ραγδαα ξελσσεται εναι πμπολλες κα τ προβλματα πο δημιουργονται καυτ κα ναρθμητα. Τ βρος τς βιοτικς μριμνας πιζει σφυκτικ κα ναστατνει τν νθρωπο, πο γκομαχ προσπαθντας ν κερδσει τν καθημεριν του πθεση. Η πυρετικ μως ατ ξαψη εναι κατσταση πολ πικνδυνη. Κουρζει τ σμα κα ξαντλε τν ψυχ. Φιλοδωρε τν νθρωπο μ πολλ ψυχοσωματικ νοσματα μ συνπειες πολ θλιβερς, χωρς στσο ν παρχει κτι τ θετικ στν νθρωπο, χωρς ν νακουφζει τ ζω του κα ν βελτινει τν τχη του.

Ο Κριος μπροστ στ σοβαρτατο ατ σθνημα το πλσματος παρχει τ δικ του συνταγ, φαρμογ τς ποας εναι μεσα λυτρωτικ. Εναι δ ατ πεποθηση στν πρνοια το Πατρα, πο θωρακζει τν νθρωπο, το γαληνεει τ ψυχ, το κατευνζει τς θελλες κα τς καταιγδες κα το παρχει ναψυχ, στε μ δναμη κα ντοχ ν παλψει τν τραχτητα τς βιοτικς συγκυρας του.

«Δι τοτο σς λγω ν μ φροντζετε μ γωνα στ ψυχ σας τ θ φτε κα τ θ πιτε μ τ θ ντσετε τ σμα σας. Δν ξζει ψυχ σας περισστερο π τν τροφ κα τ σμα σας περισστερο π τ νδυμα; Κοιτξτε τ πουλι πο πετον στν ἀέρα, τ ποα οτε σπερουν οτε θερζουν οτε μαζεουν σ ποθκες· κα μως τ τρφει ορνιος Πατρας σας. Δν χετε σες μεγαλτερη ξα π᾿ ατ; Ποις π σς, σο κι ν φροντζει, μπορε ν προσθσει να πχυ στ σωματικ του νστημα; Κα γι τ νδυμα, γιατ φροντζετε; Κοιτξτε προσεχτικ τ᾿ γριολολουδα πς μεγαλνουν. Δν κοπιζουν οτε γνθουν. Σς λγω δ, τι οτε κα Σολομν, σ λη τ μεγαλοπρπεια κα τ δξα του, δν μπρεσε ν ντυθε σν να π᾿ ατ. ᾿Εν δ τ χορτρι πο νμελα φυτρνει στος γρος, τ ποο σμερα ζε κα αριο ξηρανεται κα τ πετνε στ φορνο (γι ν καε) Θες τσο μορφα τ ντνει, πσο περισστερο θ κνει ατ γι σς, λιγπιστοι; Μ μεριμντε, λοιπν, λγοντες· τ θ φμε τ θ πιομε κα μ τ θ ντυθομε; Γιατ λ᾿ ατ τ ζητνε ο θνικοδωλολτρες). Ο δικς σας Πατρας πο κατοικε στος ορανος, γνωρζει τι χετε νγκην π᾿ λα ατ. Ν ζηττε πρτα τ βασιλεα το Θεο κα τ δικαιοσνη του (τ γιο θλημ του) κα λα τ λλα θ σς προστεθον (π τ Θε). Μ γεμζετε, λοιπν, τ ψυχ σας μ γωνα γι τ τ θ σς συμβε αριο, διτι αριαν μρα θ φροντσει γι τ δικ της κακα. ᾿Αρκε στενοχρια τς σημερινς μρας».

Ο Κριος φυσικ νομοθετντας ατ δν χει σκοπ ν᾿ παγορεσει κθε μριμνα κα κθε προγραμματισμ στ ζω μας, πργμα πο μπορε ν χει δυσρεστες πιπτσεις χι μονχα στ βιοτικ μας πεδο, λλ κα στν πνευματικ μας ξλιξη. Ατ πο παγορεει εναι μετρη κα γχδης μριμνα, νασττωση κα ταραχ στν ντιμετπιση τς καθημερινς βιοπλης, καταστσεις πο σ τελικ νλυση εναι σημδια λιγοπιστας στν πρνοια κα τν γπη το Θεο. Ατ κυρως μετρει ρνητικ π τν πλευρ το πλσματος. Κα ατ θλει ν θεραπεσει Κριος.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.