ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

                      Παλαιά Διαθήκη      Καινή Διαθήκη      Βιβλικά Θέματα

Πίσω


Η Παράδοση της Εξόδου των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο

Πρόλογος

Α. Η Παράδοση της Εξόδου στην Καινή Διαθήκη

Β. Η Παράδοση της Εξόδου στην Λειτουργική ζωή της Εκκλησίας

Γ. Συμπεράσματα

Βιβλιογραφία

Summary

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Πηγές

Θεοδώρητος Κύρου ,

Ερμηνεία της πρώτης Επιστολής προς Κορινθίους, PG 82 .

Ερμηνεία εις την προς Εβραίους Επιστολήν,
PG 63.

Κυρίλλου Αλεξανδρείας,

Εις το κατά Μάρκον, PG 72.

Εξήγησις Υπομνηματική εις τον προφήτην Μιχαίαν, PG 71.

Ιωάννης Δαμασκηνός,

Εις την Θεογονίαν, PG 96.

Εις τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, PG 96.

2. Βοηθήματα

α) Ελληνική βιβλιογραφία

Αγουρίδη Σ.,

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη. Ιστορική και συγχρονιστική ερμηνευτική προσπάθεια, Αθήνα 1978.

«Ιωάν. 2,1-11 (Βιβλική μελέτη)», ΔΒΜ 4,1(1976), 86-98.

Αποστόλου Παύλου πρώτη προς Κορινθίους Επιστολή, Θεσσαλονίκη 1985.

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη. Εισαγωγικά-Ερμηνεία-Παραρτήματα επί ειδικών θεμάτων, Ερμηνεία Καινής Διαθήκης 18, Θεσσαλονίκη 1994.

Ματθαίος ο Ευαγγελιστής (Διδάσκαλος της αρχικής και σημερινής Εκκλησίας), Αθήνα 2000.

Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Εισαγωγικά, εξηγητικά και θεολογικά μελετήματα εις το Δ΄ Ευαγγέλιον, Αθήνα 1984.

«Η χρήση της Αγίας Γραφής στη θεία λατρεία και ?κατ? ιδίαν?», Ερμηνευτική των ιερών κειμένων, Αθήνα 2 2000.

Βασιλειάδη Π.,

«Η θεολογική κατανόηση του μυστηρίου στο κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο», Χριστός και Ιστορία, Θεσσαλονίκη 1993, 239-250.

Η Αγία Γραφή στις σύγχρονες διορθόδοξες αναζητήσεις και η λειτουργική μας παράδοση, Λευκωσία 1982.

«Ιστορία και Έσχατα (Σχόλιο στο Αποκ. 1,1.22,6)», Επίκαιρα αγιογραφικά θέματα. Αγία Γραφή και Ευχαριστία, ΒΒ 15,151-164.

Βεργωτή Γ.,

Η Π. Διαθήκη στη χριστιανική λατρεία, Θεσσαλονίκη 1994.

Βούλγαρη Χ.,

«Απόστολος και Αρχιερεύς του οίκου του Θεού. Το τυπολογικόν υπόβαθρον του Εβρ. 3,1», ΕΕΘΣΑ 26 (1984), 323-348.

«Η προς Εβραίους Επιστολή. Περιστατικά, παραλήπται, συγγραφεύς, τόπος και χρόνος συγγραφής», ΕΕΘΣΑ 27 (1986), 55-95.

«Το ιστορικό και θεολογικό υπόβαθρο του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου», ΔΒΜ 4,1 (1976), 23-58.

Η εν Χριστώ τελείωσις της θείας οικονομίας κατά την προς Εβραίους Επιστολήν, Αθήνα 1985.

Υπόμνημα εις την προς Εβραίους Επιστολήν, Αθήνα 1993.

Υπόμνημα εις την πρώτην Καθολικήν Επιστολήν του Αποστόλου Πέτρου, Αθήνα 1979.

Η περί σωτηρίας διδασκαλία του Ευαγγελιστού Λουκά, Αθήνα 1971.

Γαλάνη Ι.,

«Το θαύμα του πολλαπλασιασμού των άρτων και των ιχθύων στην ερμηνευτική παράδοση της ανατολικής Εκκλησίας», Βιβλικές ερμηνευτικές και θεολογικές μελέτες, ΒΒ 20, 257-286.

Γκουτζιούδη Μ.,

Η προς Εβραίους Επιστολή στην αρχαία εκκλησιαστική παράδοση και στη νεότερη βιβλική έρευνα, Θεσσαλονίκη 2000.

Γρατσέα Γ.,

Ιωάννης ο Βαπτιστής βάσει των πηγών, Αθήνα 1968.

Η προς Εβραίους Επιστολή, Ερμηνεία Καινής Διαθήκης 13, Θεσσαλονίκη 1999.

Πρός νέα κατάπαυση υπό νέο Αρχηγό. Κριτικό Υπόμνημα στην περικοπή Εβρ. 3,1-4,13, Αθήνα 1984.

Η έξοδος των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο κατά τους συγγραφείς των χρόνων της Καινής Διαθήκης, Αθήνα 1981.

Δεσπότη Σ.,

Η επουράνιος λατρεία στα κεφάλαια 4-5 της Αποκαλύψεως του Ιωάννη, Wiesbaden 2000.

Η Μεταμόρφωση στο κατά Μάρκον Ευαγγέλιο και στις επιστολές του Παύλου, Wiesbaden 2000.

Δετοράκη Θ.,

Βυζαντινή Υμνογραφία, Ηράκλειο 1997.

Κοσμάς ο Μελωδός. Βίος και έργο του, Ανάλεκτα Βλατάδων 28, Θεσσαλονίκη 1979.

Δόϊκου Δ.,

«Τα αναγνώσματα της Παλαιάς Διαθήκης στην Ορθόδοξη λατρεία και η σημασία τους για την Εκκλησία», Εισηγήσεις Δ΄ Συνάξεως Ορθοδόξων Βιβλικών Θεολόγων με θέμα: Η Μετάφραση της Αγίας Γραφής στην Ορθόδοξη Εκκλησία, Θεσσαλονίκη 25-28 Οκτωβρίου 1986, 77-86.

«Τα «θαυμαστά» και τα «ένδοξα» της εξόδου», Χαριστήριο τω Παναγιωτάτω Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονι τω Δευτέρω, Θεσσαλονίκη 1994, 305-322.

Το θαύμα κατά την Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 1972.

Τάδε λέγει Κύριος, Λειτουργικά Αναγνώσματα από την Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 1985.

Ζάννη Τ.,

«Θέμα και παραλλαγές. Η «Ωδή του Μωυσέως εν τη Εξόδω» και οι ειρμοί των ωδών των κανόνων», Σύνορο 30 (1964), 67-74.

Θεοδώρου Ε.,

Η μορφωτική αξία του ισχύοντος Τριωδίου, Αθήνα 1958.

«Φαινομενολογική εξέτασις των σημείων επαφής μεταξύ της Καινής Διαθήκης και της χριστιανικής λατρείας», Πόνημα Εύγνωμον. Τιμητικός τόμος για Β.Μ. Βέλλα, Αθήνα 1969, 275-286.

Θεοδώρου Α.,

«Σωτηριολογική ερμηνεία της θείας Μεταμορφώσεως του Σωτήρος», Πόνημα Εύγνωμον. Τιμητικός τόμος για Β.Μ. Βέλλα, Αθήνα 1969, 263-286.

Ιωαννίδη Β.,

«Η χριστολογία του Ευαγγελιστού Ιωάννη. Ο Χριστός ζωή και φως του κόσμου», ΕΕΘΣΑ 12 (1958), 143-213.

Καϊμάκη Δ.,

Θέματα παλαιοδιαθηκικής Θεολογίας, Θεσσαλονίκη 1999.

Καραβιδόπουλου Ι.,

«Η μεταμόρφωση των δικαίων στην απόκρυφη Αποκάλυψη Πέτρου», Βιβλικές Μελέτες 9, Θεσσαλονίκη 1995, 207-223 [=Κληρ. 24 (1992), 35-46].

«Υπόσχεση και εκπλήρωση στην Αποκάλυψη του Ιωάννη», Βιβλικές Μελέτες 9, Θεσσαλονίκη 1995, 164-185.

«Εκκλησία και πνευματική ζωή στις επτά επιστολές της Αποκάλυψης», Βιβλικές Μελέτες 9, Θεσσαλονίκη 1995, 186-206.

Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, ΒΒ 1, Θεσσαλονίκη 2 1998.

Ερμηνεία του κατά Λουκάν Ευαγγελίου, Θεσσαλονίκη 1973.

Το κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, ΕΚΔ 2, Θεσσαλονίκη 1988.

Καρακόλη Χ.,

Η θεολογική σημασία των θαυμάτων στο κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο, (Διατρ.), Θεσσαλονίκη 1997 .

Κούτσα Σ.,

Οι καταβασίες των δεσποτικών και θεομητορικών εορτών. Κείμενο, μετάφραση, σχόλια, Κατερίνη 1994.

Κωνσταντίνου Μ.,

«Το όνομα του Θεού», Ρήμα Κυρίου Κραταιόν, Θεσσαλονίκη 1998, 179-186.

Ματσούκα Ν.,

Ορθοδοξία και Αίρεση κατά τους εκκλησιαστικούς ιστορικούς του τέταρτου, πέμπτου και έκτου αιώνα, Θεσσαλονίκη 1981.

Μερεντίτη Κ.Ι.,

Υπερφυής διάβασις θαλασσών και ποταμών εν τη αρχαία ισραηλιτική και τη κλασσική γραμματεία, Αθήνα 1961.

Μπελέζου Κ.,

Η «ερμηνεία» του Οικουμενίου του Σχολαστικού στην Αποκάλυψη του Ιωάννου, Αθήνα 1999.

Μπρατσιώτη Π.,

Η Αποκάλυψη του Ιωάννου. Κείμενο-Εισαγωγή-Σχόλια-Εικόνες, Αθήνα 1992.

Νέλλα Π.,

«Τα ανθρωπολογικά και κοσμολογικά πλαίσια της ένωσης με το Θεό. Μελέτη στην ακολουθία του Μεγάλου Κανόνα», Ζώον Θεούμενον. Προοπτικές για μια ορθόδοξη κατανόηση του ανθρώπου, Αθήνα 1979, 183-224.

Οικονόμου Χ.,

«Η χρήση της Παλαιάς Διαθήκης από τον Ματθαίο και η μετάφραση παλαιοδιαθηκικών χωρίων του Ευαγγελίου», Βιβλικές μελέτες για τον αρχέγονο χριστιανισμό, Θεσσαλονίκη 1998, 329-391.

Παναγόπουλου Ι.,

Η Εκκλησία των προφητών. Το προφητικό χάρισμα εν τη Εκκλησία των δύο πρώτων αιώνων, Αθήνα 1979.

Η ερμηνεία της Αγίας Γραφής στην Εκκλησία των Πατέρων. Οι τρεις πρώτοι αιώνες και η αλεξανδρινή εξηγητική παράδοση ως τον πέμπτο αιώνα, τ. Α΄, Αθήνα 1991.

Θεολογικό Υπόμνημα στις Πράξεις των Αποστόλων, Αθήνα 1984.

Ο Θεός και η Εκκλησία. Η θεολογική μαρτυρία των Πράξεων Αποστόλων, (Διατρ.), Αθήνα 1969.

Παπαγιάννη Κ.,

«Η Αγία Γραφή εν τη θεία λατρεία. Η σημερινή της θέση - Επιβαλλόμεναι μεταρρυθμίσεις», Γρ Παλ 49 (1966), 234-248.

Παπαδημητρίου Κυρ.,

Η χρήση της κοινής από τον Ευαγγελιστή Λουκά. Μια άδηλη ταυτότητα. Συμβολή στο ζήτημα του συγγραφέα της προς Εβραίους Επιστολής, (Διατρ.), Θεσσαλονίκη 1998.

Ρηγόπουλου Γ.,

«Ιησούς Χριστός ο άρτος ζωής», Θεολ . 49 (1978), 888-906. 50(1979), 132-158, 375-408.

Σκαλτσή Π.,

«Η βαπτισματική αναγέννηση», Λειτουργικές Μελέτες 1, Θεσσαλονίκη 1999, 39-51.

π. Σκιαδαρέση Ι.,

Λειτουργικές σκηνές και Ύμνοι στην Αποκάλυψη του Ιωάννη, Θεσσαλονίκη 1999.

Γένεση και Αποκάλυψη , Ανάτυπο από ΔΒΜ 7 (1988).

Στογιάννου Β.,

Πρώτη Επιστολή Πέτρου , ΕΚΔ 15, Θεσσαλονίκη 1980.

Τρεμπέλα Π.,

Υπόμνημα εις τας Πράξεις των Αποστόλων , Αθήνα 3 1991.

Εκλογή ελληνικής ορθοδόξου Υμνογραφίας , Αθήνα 3 1997.

Υπόμνημα εις τον προφήτην Ησαΐαν , Αθήνα 2 1984.

T σαγγαλίδη Ι.,

«Αναφορές της προς Εβραίους Επιστολής στην Παλαιά Διαθήκη. Παραθέματα στην προς Εβραίους, στην προς Γαλάτας και στους λόγους του Απ. Παύλου [Πράξ. Αποστ.]», ΕΘΣΤμΠοιμ 4 (1995), 141-155.

Προτυπώσεις της Καινής Διαθήκης εν τη Παλαιά κατά τα λειτουργικά βιβλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Θεσσαλονίκη 1975.

Τωμαδάκη Ν.Β.,

Η βυζαντινή Υμνογραφία και Ποίησις, ήτοι Εισαγωγή εις την Βυζαντινήν Φιλολογίαν, τ. Β΄, Θεσσαλονίκη 2 1993.

Φουντούλη Ι.,

«Παράδοση και θεία λατρεία», Τόμος Εόρτιος Μ. Βασιλείου (379-1979) , Θεσσαλονίκη 1981, 13-24.

Κείμενα Λειτουργικής Α ΄, Θεσσαλονίκη 1978.

HamarZ .,

«Χάρις πιο αμετακίνητη κι από τα βουνά. Μια μεταφραστική, λογοτεχνική, εννοιολογική κι ερμηνευτική προσέγγιση των στίχων Ησ. 54,9-10», ΔΒΜ 18 (1999), 53-98.

Χρήστου Π.,

«Τα σημεία της Αποκαλύψεως», Πόνημα Εύγνωμον. Τιμητικός τόμος για Β.Μ. Βέλλα , Αθήνα 1969, 798-810.

Ο Μέγας Κανών του Ανδρέου Κρήτης, Θεολογικά Μελετήματα. Υμνογραφικά, Θεσσαλονίκη 1981, 231-275 (= Γρ Παλ . ΛΓ΄ (1950), 217-222.277-285, ΛΔ΄ (1951), 25-33. ΛΕ΄ (1952), 11-21.86-96).

β) Ξενόγλωσση βιβλιογραφία

BaardaT ., « IKorinthe 10,1-13», GThT 76 (1976), 1-14.

Bammel E., «Paulus, der Moses des neuen Bundes», Θεολ . 54,2 (1983).

DanielouJ ., Αγία Γραφή και Λειτουργία. Η βιβλική θεολογία των μυστηρίων και των εορτών κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας, Αθήνα 1981.

Ellis E., Paul?s Use of the Old Testament , Edinburgh 1957.

Enz J.J. , «The Book of Exodus as a Literary Type for the Gospel of John», JBL 76 (1957).

FlorovskyV . R . G ., Λατρεία και καθημερινή ζωή. Μια άποψη της ανατολικής Ορθοδοξίας, (μετάφραση Δ. Βακάρου), Θεσσαλονίκη 1984.

E.D. Freed, Old Testament Quotations in the Gospel of John, Leiden 1965.

Gundry R.H., The Use of the Old Testament in St. Matthew?s Gospel, SupNovT XVIII, Leiden 1967.

Haenchen E., The Acts of the Apostles: A Commentary, Philadelphia1971.

Hafemann S.J., Paul, Moses, and the History of Israel , WUNT 81, Tόbingen 1995.

Holz T., Untersuchungen όber die alttestamentlichen Zitate bei Lukas, Berlin 1968.

Koch D.A., Die Schrift als Zeuge des Evangeliums. Untersuchungen zur Verwendung und zum Verstδndnis der Schrift bei Paulus, BHTh 69 (1986).

Manek J., «The New Exodus in the Books of Luke», NovT 2 (1958).

McCullogh J.C., «The Old Testament Quotations in Hebrews», NTS 26 (1980), 364-379.

Oberholtzer Th. K., «The Kingdom Rest in Hebrews 3:1-4:13», Bibliotheca sacra /April-June 1988.

von der Osten-Sacken «Zur Christologie des lukanischen

L.P., Reiseberichts», ΕωΤη 33 (1973),476-496.

O.A. Piper, «Unchanging Promises: Exodus in the New Testament», Interpretation 11 (1957), 3-22.

Rooker M.F., «The Use of the Old Testament in the Book of Hosea», Criswell Theological Review 7 (1993), 51-66.

Smith R.H, Exodus Typology in the Fourth Gospel, JBL LXXXI (1962), 329-342.

Thomas K.J., «The Old Testament Citations in Hebrews», NTS 11 (1964/65), 303-325.

Zenger E., Die Sinaitheophanie. Untersuchungen zum jahwistischen Geschichtswerk, Forschung zur Bibel 3, Wόrzburg 1971.

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.