ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
 

ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΗΡΙΣ
ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΩΝ

(1924-2024)  

Εις τον εκ 380 σελίδων Επετειακόν Τόμον, μετά το σεπτόν Πατριαρχικόν Μήνυμα και τα εισαγωγικώς Προλεγόμενα του Ποιμενάρχου, περιλαμβάνονται, εκτενής μελέτη του Σεβ. Μητροπολίτου Φιλαδελφείας κ. Μελίτωνος, σκιαγραφούντος τους Οικουμενικούς Πατριάρχας Γρηγόριον Ζ΄, ιδρύσαντα την Μητρόπολιν, και Βαρθολομαίον Α΄, ευλογούντα την σημαντικήν επέτειον αυτής, και τους εννέα Μητροπολίτας Πριγκηποννήσων, Αγαθάγγελον, Θωμάν, Δωρόθεον, Κωνσταντίνον, Αγάπιον, Καλλίνικον, Συμεών, Ιάκωβον και τον νύν Ποιμενάρχην Δημήτριον, καθώς και μελέται των:
Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Τσέτση, Δρος κ. Ακύλα Μήλλα, Καθηγητού κ. Εμμανουήλ Βαρβούνη, Μουσικολ. Δρος κ.Μιχαήλ Αναστασιάδη, Καθηγητού κ. Θανάση Σέμογλου, Συντηρητού ιερών εικόνων κ. Βενιζέλου Γαβριλάκη, Μουσειολόγου κ. Κωνσταντίνου Στουπάθη, Δρος κ.Αποστόλου Πορίδη, και  τεσσάρων συνεργατών του Ποιμενάρχου εις την Κοινοτικήν διοίκησιν των Πριγκηποννήσων, Αγνής Νικολαΐδου, Αικατερίνης Πρόκου- Τουρκέρ, Αντωνίου Παριζιάνου και Μαρίκας Μπελέρ. Τον τόμον κατακλείουν εικονογραφικαί μνήμαι.

Σχήμα: 25x29. Τιμή: 45 €.

 
     
 

Α΄- Β΄ Ἐσδρας, Νεεμίας
Κείμενο-Μετάφραση-Σχόλια

Ιερεμίου Φούντα (†)
Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλουπόλεως

Το Α΄ Έσδρας αναφέρεται στη βασιλεία του ευσεβούς βασιλέως Ιωσίου, τα γεγονότα που προηγήθηκαν της πτώσης του βασιλείου του Ιούδα, τη βαβυλώνεια αιχμαλωσία και την επιστροφή του ιερέως Έσδρα στην Ιερουσαλήμ. Στα βιβλία Β΄ Έσδρας-Νεεμίας παρουσιάζεται η επιστροφή των αιχμαλώτων και η ανοικοδόμηση του Ναού των Ιεροσολύμων και των τειχών της πόλεως.

Η παρούσα ερμηνευτική σειρά χωρίζεται σε δύο μέρη: το Α΄ μέρος είναι πρακτικό, γραμμένο ειδικά για τον λαό, ενώ το Β΄ μέρος είναι ερμηνευτικό, γραμμένο για τους θεολογούντες και τους φοιτητές θεολογίας, που επιθυμούν να έχουν ένα σύγχρονο και σύντομο ολοκληρωμένο υπόμνημα της Παλαιάς Διαθήκης, βασισμένο στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα.

Σχ. 16Χ24, Σελ. 346, Τιμ. 25€.

 
     
 

Θεού σκηνώματα
Εκκλησιαστικά μνημεία της Εύβοιας (Ιστορία-Τέχνη-Ζωή
)
Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου

Στην νέα εμβριθή μελέτη του για τα χριστιανικά μνημεία της Εύβοιας, ο Πανιερ. Μητροπολίτης Φαναρίου παρουσιάζει την μοναδική χριστιανική κληρονομιά της μεγαλονήσου της Εύβοιας, όπως αυτή αποτυπώνεται διαχρονικά στα Παλαιοχριστιανικά, Βυζαντινά, Υστεροβυζαντινά και Νεώτερα μνημεία της Ι. Μητροπόλεως Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων. Πρόκειται, όπως τονίζει ο συγγραφεύς, για «έναν οδηγό «σωτηρίας» για τους επιθυμούντες να θαυμάσουν τον μοναδικό πλούτο των χριστιανικών μνημείων και των ωραιοτάτων και μοναδικής τέχνης τοιχογραφιών και να αναχθούν στο υπερβατικό μέσα από το κάλλος και την ομορφιά». Η πολυτελής αυτή έκδοση, στην οποία συμμετείχε και η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, κοσμείται από σπανίου κάλλους φωτογραφίες που αποτυπώνουν όλες τις εκφάνσεις της ευσέβειας και της λατρείας προς τον Τριαδικό Θεό και τους προστάτες Αγίους σε περικαλλείς ναούς, αριστουργηματικές τοιχογραφίες και αγιογραφήσεις, μοναδικά παλαιοχριστιανικά γλυπτά και μαρμαροθετήματα με φόντο την μοναδική ομορφιά της Ευβοϊκής φύσης. Την υπό τις ευλογίες της Α. Θ. Παναγιότητος, του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και του Σεβ. Μητροπολίτου Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου παρούσα έκδοση, προλογίζει ο Γεν. Γραμματεύς Θρησκευμάτων του ΥΠΠΘ κ. Γεώργιος Καλαντζής.

Το έργο διαιρείται σε πέντε Κεφάλαια-Ενότητες. Στο Α΄ κεφάλαιο περιλαμβάνεται μία ιστορική επισκόπηση της ιστορίας της Εύβοιας από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας, στο Β΄ παρουσιάζονται Ναοί από όλες τις εκκλησιαστικές περιφέρειες της Ι. Μητροπόλεως (Χαλκίδος, Ληλαντίων & Ν. Αρτάκης, Ψαχνών, Διρφύων, Μαντουδίου & Αγ. ΄Αννης, Λίμνης, Λουτρών Αιδηψού, Ιστιαίας & Ωρεών και Βορείων Σποράδων), στο Γ΄ οι Ιερές Μονές, στο Δ΄ τα Ιερά Προσκυνήματα, ενώ το Ε΄ Κεφάλαιο είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στον εικονογραφικό διάκοσμο. Το έργο αφιερώνει ο συγγραφεύς του στους Ευβοείς αγωνιστές και τους πεσόντες μαρτυρικώς υπέρ Πίστεως και Πατρίδος κατά την ΄Αλωση της Χαλκίδος υπό των Οθωμανών την 12η Ιουλίου 1470.

Σχ. 25Χ 28, Σελ. 622, Τιμ. 40€.

 
     
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
 

 

Γάμος και Οικογενειακή ζωή
Πρωτοπρ. Βασιλείου Ι. Καλλιακμάνη

Ο συγγραφέας παρουσιάζει θέματα που αναφέρονται στις σχέσεις των συζύγων, στην αγωγή των παιδιών, στην ενδοοικογενειακή βία, στα ηθικά διλήμματα στην αναπαραγωγή κ.ά. Ένα απαραίτητο εγχειρίδιο για ποιμένες, εκπαιδευτικούς, θεολόγους και συμβούλους οικογένειας.

Σελ.:42, Σχ.:13 x 22,5, Τιμ.: 7€.

 
     
 

Αθηναγόρας- Clément.
Ένας Πατριάρχης και ένας Καθηγητής
μεταξύ των εθνικισμών και της παγκοσμιοποίησης

Andrea Riccardi
μετάφραση: Δημήτρης Κεραμιδάς

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας είναι ο κεντρικός πρωταγωνιστής της ανά χείρας μεταφρασμένης μελέτης του Ιταλού ιστορικού Andrea Riccardi « Αθηναγόρας- Clément,  ένας Πατριάρχης και ένας καθηγητής μεταξύ των εθνικισμών και της παγκοσμιοποίησης». Οι συνομιλίες στο Φανάρι το καλοκαίρι του 1968 με τον έτερο πρωταγωνιστή του βιβλίου, τον Γάλλο θεολόγο Olivier Clément (1921-2009), από τις οποίες προέκυψε το  Dialogues  avec le patriarche Athenagoras (1969), προσφέρουν στον Riccardi την αφορμή να αναλύσει την κοινωνική, διαχριστιανική και πολιτισμική ατμόσφαιρα της εποχής στην οποία διεξήχθησαν.

Σχ. 14Χ24, σελ. 352, Τιμή : 10 €.

 
     
 

Η Θεολογία του Ιουδαιοχριστιανισμού,
Jean Daniélou

Ο ερευνητής εξετάζοντας την απόκρυφη γραμματεία του Κουμράν και του Nag Hammadi σε παραλληλία με την χριστιανική γραμματεία του Α΄ αιώνα και των αρχών του Β΄ αναδεικνύει το  κοινό υπόβαθρο σημιτικών καταβολών, το οποίο υιοθετήθηκε και από τους πρώτους χριστιανούς. Πρόκειται για μια μελέτη που βοηθάει τον αναγνώστη να εξοικειωθεί με το πνευματικό περιβάλλον της καινοδιαθηκικής εποχής  και να εξηγήσει κάποιες δυσερμήνευτες μέχρι σήμερα πτυχές της δογματικής. (Μετάφραση στην ελληνική, Θεοφάνης Λ. Δρακόπουλος)

Τιμή: 20 €, Σελ.: 632, Σχ.: 15 x 22,5

 
     
 

Μέγας Αντώνιος-Ο κάτοικος της ερήμου
Αθηνάς Ντάσιου -Γιάννου

Ένα βιβλίο για τους μικρούς μας φίλους για τον βίο του Μεγ. Αντωνίου, του θεμελιωτή του αναχωρητισμού και του ασκητικού μοναχισμού. Ο Μ. Αντώνιος υπήρξε πρότυπο της χριστιανικής ταπεινοφροσύνης, ο οποίος χάρη στη βαθειά πίστη του κατανίκησε τους πειρασμούς και αναδείχθηκε πνευματικός πατέρας για σημαίνουσες προσωπικότητες του εκκλησιαστικού βίου. Η εικονογράφηση είναι της Χριστίνας Παπαθέου - Δελιγέρη.

Σελ.:42, Σχ.:17 x 24 Τιμ.: 6€

 
     
 

Ο Όμηρος ταξιδεύει στην αρχαιότητα και αναζητά την αλήθεια
Πηνελόπη Μωραΐτου
Εικονογράφηση Πέγκυ Φούρκα

Το α' τεύχος της παιδικής σειράς «Ελληνική Ιστορία και Χριστιανική Πίστη», στο οποίο οι μικροί μας φίλοι, παρέα με τον ήρωα του έργου, τον Όμηρο, θα ζήσουν τις περιπέτειες, την προετοιμασία και την μεταστροφή των προγόνων μας στην χριστιανική πίστη χάρη στο κήρυγμα του αποστόλου Παύλου και τους αγίους μάρτυρες των πρώτων αιώνων. Τα παιδιά με το βιβλίο αυτό θα ανακαλύψουν τις χρυσές σελίδες τόσο της αρχαίας, όσο και της νεώτερης ιστορίας του Γένους μας. Ένα εικογραφημένο ταξίδι για τους μικρούς φίλους μας με σταθμούς τα Ομηρική έπη, τους Περσικούς πολέμους, τον χρυσό αιώνα του Περικλέους, την εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου, την μεταστροφή των Ελλήνων στην χριστιανική πίστη με το κήρυγμα του αποστόλου των Εθνών Παύλου, την εθνική παλιγγενεσία του '21 και την εποποιία του '40.

Σελ. 256, Σχ. 21Χ29, Τιμ. 10€

 
     
ΑΓΙΟΛΟΓΙΟ
 

†16 Ιανουαρίου

Δαμασκηνός Ιερομάρτυς, ο Χιλανδαρίτης

Μητροπολίτου Φαναρίου Αγαθαγγέλου,
Γενικού Διευθυντού της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος,
Οι Νεομάρτυρες του Γένους
, εκδ. Αποστολική Διακονία, Αθήνα 2021, σελ. 118.

Ο ΄Αγιος Ιερομάρτυς Δαμασκηνός καταγόταν από το χωριό Γάμπροβο της επαρχίας Τυρνόβου της Βουλγαρίας. Ήλθε στο ΄Αγιον Όρος, μόνασε στο μοναστήρι του Χιλαναδρίου και χειροτονήθηκε πρεσβύτερος. Από τους πατέρες της Μονής απεστάλη στην πόλη Σφιστόβι της Βουλγαρίας, όπου υπήρχε μετόχι της μονής. Προτιθέμενος να επιστρέψει στην μονή της μετανοίας του, μετά το πέρας της αποστολής του, ζήτησε από κάποιον Τούρκο να επισπεύσει την απόδοση των οφειλών του προς το μετόχι της Μονής. Ο κακόπιστος Τούρκος συκοφάντησε τον ΄Αγιο ότι είχε σχέσεις με Μωαμεθανή γυναίκα, άρπαξε την περιουσία του μετοχίου και οδήγησε με βία αυτόν στον Κριτή. Παρά τις αντιρρήσεις του Κριτού, οι ψευδομάρτυρες επέτυχαν την δι’ αγχόνης θανατική ποινή του Αγίου. Παρά τις επίμονες προτάσεις των Τούρκων να ασπασθεί τον Ισλαμισμό, για να κερδίσει τη ζωή του, ο Μάρτυς παρέμεινε σταθερός στην ορθόδοξη πίστη. Αφού προσευχήθηκε, ,λίγο πριν το μαρτύριό του, δέχθηκε τον δι’ αγχόνης θάνατο το έτος 1711.

 
     
ΑΡΘΡΟ
 

Η Σύνοδος στη Βυζαντινή Εκκλησία και η αρχή της πλειονοψηφίας

Ευάγγελος Χρυσός, Ομότ. Καθηγητής ΕΚΠΑ, Πρακτικά Ημερίδας στην Μνήμη Κ. Γ. Πιτσάκη,
Η των πλειόνων ψήφος κρατείτω,
  εκδ. Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων,
Αθήνα 2017, σελ. 99-110

Ο προβληματισμός μου για το θέμα της εισήγησής μου είναι παλαιός, είναι πενηντάχρονος. Στα χρόνια που έγραφα τη διδακτορική μου διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Βόννης με θέμα τους «Επισκοπικούς Καταλόγους της Πέμπτης Οικουμενικής Συνόδου» χρειάστηκε να διερευνήσω με ποια σειρά και τάξη παρακάθησαν τα μέλη της συνόδου στην Κωνσταντινούπολη το 553, την οποία είχε συγκαλέσει ο Ιουστινιανός (1). Τότε και αργότερα σε άλλες ερευνητικές προσπάθειες (2) με απασχόλησαν τα θέματα τα σχετικά με την προεδρία των συνόδων, τον τρόπο και τον βαθμό ανάμιξης του αυτοκράτορα στη διαδικασία λήψης και εφαρμογής των αποφάσεων κ.λπ., θέματα τα οποία με συνδέουν σε γόνιμο διάλογο με τον Σπύρο Τρωιάνο από το 1962! (3)

Όσον αφορά ειδικά το θέμα της πλειονοψηφίας τα τελευταία 10 χρόνια υπήρξε κάποια σημαντική βιβλιογραφική παραγωγή. Σημειώνω καταρχάς το βιβλίο του γνωστού Αμερικανού ιστορικού της ύστερης αρχαιότητας Ramsay MacMullen για τη διαδικασία ψηφοφορίας στις συνόδους (4). Στο βιβλίο περιγράφεται η συνοδική διαδικασία στις 260 συνόδους που είναι καταγεγραμμένες για την περίοδο των 300 ετών από το 253 έως το 553. Είναι ένας εντυπωσιακά μεγάλος αριθμός συνόδων, που δείχνει τον κεντρικό ρόλο του συνοδικού θεσμού στην εκκλησιαστική ζωή. Βέβαια το βιβλίο χαρακτηρίζει η έντονη διάθεση του συγγραφέα να τονίσει και να αναδείξει τη συγκρουσιακή ατμόσφαιρα που συχνά επικρατούσε στις συνόδους, ατμόσφαιρα που είναι γνωστή από σχετικές εμπειρίες και μαρτυρίες πατέρων-μελών των συνόδων και κατεξοχήν του Γρηγορίου Ναζιανζηνού (5). Είναι κάτι που θυμίζει τους κοινοβουλευτικούς συντάκτες της εποχής μας, που αναζητούν έντονες λεκτικές συγκρούσεις ή και πράξεις βίας μεταξύ βουλευτών, ή έστω γλωσσικά λάθη ή σαρδάμ κατά τις αγορεύσεις, και αυτά προβάλλουν κατά προτίμηση στα μέσα ενημέρωσης ως «τα έργα» του κοινοβουλίου (6). Χρήσιμο είναι και το εισαγωγικό μέρος της μονογραφίας του Hamilton Hess (7).

Διαβάστε τη συνέχεια