ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

´Aγιος Ελευθέριος

Βρίσκεται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών και είναι του 16 ου αιώνα. Ο ´Aγιος εικονίζεται σε προτομή, μετωπικός. Φορεί τα αρχιερατικά του άμφια: στιχάριο, φελόνιο, ωμοφόριο. Με το δεξί του χέρι ευλογεί και με το αριστερό κρατάει ανοικτό Ευαγγέλιο με δίγλωσσο κείμενο, ελληνικό και λατινικό. Το τελευταίο γράφηκε γιατί η εικόνα προοριζόταν για καθολικό ναό. Η Δυτική Εκκλησία τιμά κι αυτή τον άγιο Ελευθέριο. Η περικοπή είναι από το Ευαγγέλιο του Ιωάννη (10, 1): « Εἶπεν ὁ Κύριος∙ ὁ μή εἰσερχόμενος διά τῆς θύρας εἰς τήν αὐλήν τῶν προβάτων, ἀλλά ἀναβαίνων ἀλλαχόθεν ». Ο στίχος μιλάει για τον πνευματικό ποιμένα που αρπάζει το οδηγητικό του αξίωμα χωρίς να του ανήκει, όπως έκαμαν οι Γραμματείς και Φαρισαίοι. Ο άγιος Ελευθέριος ήταν το αντίθετο: τιμούσε το επισκοπικό του αξίωμα με την όλη βιωτή του.

Το πρόσωπό του είναι νεανικό και το ομορφαίνουν τα κοντά μαλλιά και το αραιό γένι του («νέος αρχιγένης »: Ερμηνεία, σ. 156). Το κάνουν εκφραστικό τα εκστατικά μάτια και η γλυκύτητα που ξεχύνεται σ' αυτό. Ο ζωγράφος με τις μικρές λευκές γραμμές ( ψιμυθιές ) κάτω από τα μάτια το φώτισε ακόμη περισσότερο. Ξεχειλίζει σ' αυτό η εσωτερική ομορφιά, ο ωραίος της αρετής κόσμος: « ὅν καί ἰδών (ο βασιλιάς) νέον τε καί περικαλλῆ , καί τῷ τῆς ἀρετῆς κόσμ ῳ ψυχήν ἅμα και ὀφθαλμούς ἀγλαΐζοντα (= λαμπρύνοντα ) » (Συμεών ο Μεταφραστής, PG 115, 129 c ).

Έτσι έγινε εμφανής η προσήνειά του. Τραβάει τον θεατή κοντά του για να συνδιαλαχθεί μαζί του, να πάρει την ευλογία του, να συμμεριστεί τη δόξα και την μακαριότητά του. « Ἔκαμον (= κοπίασαν ) ἐκεῖνοι καί χαίρομεν ἡμεῖς∙ ἐπάλαισαν ἐκεῖνοι καί ἡμεῖς ἀγαλλόμεθα∙ ἐκείνων ὁ στέφανος, καί κοινόν τό κλέος (=δόξα), μᾶλλον δε τῆς Ἐκκλησίας ἁπάσης ἡ δόξα» (ιερός Χρυσόστομος, ΕΠΕ 37, 150).

Στο πάνω μέρος της εικόνας παριστάνονται τέσσερις σκηνές από το φρικτό του μαρτύριο. Η πρώτη εικονίζει τον ´Άγιοςγιο « ἐνώπιον Ἀδριανοῦ βασιλέως τόν Χριστόν Θεόν τῶν ὅλων ἀνακηρύττει ». Στη δεύτερη βλέπουμε τον άγιο πάνω σε πυρρακτωμένη σχάρα: «ὁ ἁγιος Ἐλευθέριος ἐν σχάρᾳ τίθεται». Η Τρίτη θυμίζει το άλλο βασανιστήριο: « ἐν τηγάνῳ … πυρωθέντι ἐμβάλλεται ». Τέλος, η τέταρτη σκηνή ολοκληρώνει με ανορθόγραφη επιγραφή (εδώ ορθογραφημένη ) το μαρτύριό του: « ὑπό δύο στρατιωτῶν ἀναιρεῖται ἡ … δέ μήτηρ αὐτοῦ ἀσπαζομένη τῷ νιῷ ξίφει συναναιρεῖται ».

Ο προσκυνητής, καθώς ασπάζεται την αγλαόμορφη εικόνα, του λέει μαζί με τον υμνωδό: « Φῶς κατοικεῖς ἀληθῶς τό ἀνέσπερον , φῶς χρηματίσας ἡλίου φαιδρότερον∙ διό τούς τήν φωσφόρον σήμερον ἐπιτελοῦντας , παθῶν ἀχλύος (=ομίχλης) ρῦσαι ταῖς πρός Θεόν σου λιταῖς (=με τις προσευχές σου), Ἐλευθέριε » (Κανών, ωδή θ΄ ).