ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

Ο Ιησούς και η Σαμαρείτιδα

Η απεικόνιση του διαλόγου, χωρισμένη σε δύο αυτοτελείς σκηνές, είναι τοιχογραφία στον ´Άγιοςγιο Νικόλαο Ορφανό Θεσσαλονίκης (14 ος αι.). Αριστερά κυριαρχεί στην παράσταση ο Χριστός. Είναι καθισμένος σε χαμηλό και βαθμηδωτό βράχο. Το δεξί του χέρι το έχει σε ένδειξη ομιλίας και με το αριστερό κρατεί κλειστό ειλητάριο. Η στάση του είναι επιβλητική, το βλέμμα του διαπεραστικό και το ύφος του αυθεντικό, εξουσιαστικό. Ο όγκος του σώματος με το πλατύ πρόσωπο και το στιβαρό λαιμό, προσθέτει κι αυτός στην μεγαλοπρέπειά του. Τον υποδηλώνουν οι βραχυγραφίες ΙΧΧ C .

Πίσω του στέκονται έξι μαθητές του. Προεξάρχει ο Πέτρος που έχει υψωμένο το δεξί του χέρι σε χειρονομία δέησης. Η έκφραση των μαθητών προσδίδει την ψυχική ένταση της στιγμής. Απορούν, στοχάζονται και σιωπούν. «Ἐσίγησαν τιμῶντες αὐτόν... Ἅμα δε καί ἐγίνωσκον ὅτι τοῖς ψυχικοῖς τραύμασιν αὐτῆς (της Σαμαρείτιδας) φάρμακον ἐπιτίθησιν (ο Χριστός)», όπως λέει ο Ευθύμιος Ζιγαβηνός ( PG 129, 1197 d ).

Στη δεξιά πλευρά έχουμε την Σαμαρείτιδα. Μπροστά της το κυκλικό πηγάδι κι έτοιμη να βυθιστεί στο νερό η μετάλλινη υδρία, που την κρατάει από το σκοινί με το αριστερό της χέρι. Το δεξί της, ανασηκωμένο σε σχήμα ομιλίας, ανταποκρίνεται σ' εκείνο του Χριστού. Φορεί πράσινο φόρεμα και μακριά κόκκινη καλύπτρα στο κεφάλι. Το σώμα της, με αρκετό ύψος και ελαφριά κλίση προς τα μπρος, υπουργεί κι αυτό στην μεγαλόπρεπη σκηνή. Το φωτεινό της πρόσωπο και το εκστατικό πνεύμα εναρμονίζονται με το αποκαλυπτικό διάλογο, αλλά και υπογραμμίζουν την ψυχική συγκατάθεση και την ευγνωμοσύνη της γι αυτά που της είπε ο συνομιλητής της. Αυτός ήρεμος στην στάση του, ενώ εκείνη έκδηλα ταραγμένη για την αναπάντεχη συνάντηση και τα μυστικά της ζωής της που φανερώθηκαν. Πάνω της η ανορθόγραφη επιγραφή H CAMAPITHC, η γυναίκα που πέρασε στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας ως αγία και μεγαλομάρτυς Φωτεινή, η οποία «τῆς εὐσεβείας ἐφαπλοῦσα το φέγγος, ἤθλησε ὑπέρ φύσιν σύν υἱοῖς καί συγγόνοις (=αδέλφια)», κατά το δεύτερο απολυτίκιό της.