ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

Η Πεντηκοστή

Η εικόνα της Πεντηκοστής παρουσιάζει υπερώο. Είναι το υπερώο, «οὗ ἦσαν καταμένοντες» οι απόστολοι μετά την Ανάληψη του Κυρίου. Χωρισμένοι σε δύο ομάδες, είναι καθισμένοι σε ημικυκλικό θρανίο με ράχη και υποπόδιο. Στην κορυφή του ημικυκλίου είναι οι πρωτοκορυφαίοι απόστολοι Πέτρος και Παύλος. Τρίτος δεξιά από τον Πέτρο είναι ο απόστολος και ευαγγελιστής Λουκάς και απέναντί του ο απόστολος και ευαγγελιστής Μάρκος, τρίτος κοντά στον Παύλο. Ακολουθούν οι απόστολοι κατά σειρά ηλικίας. Οι δύο σειρές κλείνονται με δύο νέους σε ηλικία μαθητές. Όλοι είναι ήρεμοι με γλυκιά έκφραση και στοχαστικό βλέμμα. Κρατούν ειλητάρια, εκτός από τον απόστολο Παύλο που κρατεί βιβλίο. Συμβολίζουν το διδακτικό χάρισμα που έλαβαν από το Άγιο Πνεύμα. Μεταξύ των πρωτοκορυφαίων διακρίνεται ένα κάθισμα κενό. Είναι η θέση του Χριστού, της θείας κεφαλής της Εκκλησίας, την οποία εικονίζει η Πεντηκοστή.

Στο επάνω μέρος της εικόνας εικονίζεται ο ουρανός με τμήμα κύκλου. Από αυτόν εκπέμπονται δύο δέσμες ακτίνων, δώδεκα συνολικά, που κατεβαίνουν προς τους αποστόλους.

«Κάτωθεν του καθίσματος, επάνω εις το οποίον είναι καθισμένοι (οι Απόστολοι), εικονίζεται μορφή γέροντος με στέμμα εις την κεφαλήν του και οξύ στρογγύλον γένειον, κρατών με τας δύο χείρας του σινδόνι, μέσα εις το οποίον φαίνονται δώδεκα ειλητάρια, ήγουν χαρτία τυλιγμένα. Ο γέρων ούτος παριστά τον Κόσμον, τα δε χαρτία τους δώδεκα κύκλους όπου εκληρώθη η οικουμένη να κηρυχθή ο λόγος του Θεού από τους αποστόλους.

« Εις τας αρχαιοτέρας εικόνας της Πεντηκοστής, αντί του Κόσμου, ζωγραφίζονται κάποιοι άνθρωποι από διαφόρους φυλάς, ντυμένοι με παράδοξα φορέματα και γυρισμένοι κατ' επάνω, ωσάν να ακούουν εξεστηκότες το κήρυγμα των αποστόλων, και επάνωθεν αυτών η επιγραφή ΛΑΟΙ, ΦΥΛΑΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑΙ. Παριστάνουν δε ούτοι τους ανθρώπους από τα διάφορα έθνη, όπου ευρέθησαν εις τα Ιεροσόλυμα κατά την ημέραν της Πεντηκοστής, την ώρα όπου κατήλθε το Άγιον Πνεύμα και οι οποίοι, όταν άκουσαν την βοήν όπου έγινεν από την επιφοίτησιν του Παναγίου Πνεύματος, εμαζεύθησαν εις τον οίκον όπου ευρίσκοντο οι Άγιοι Απόστολοι και απορούσαν, διότι ήκουον ο καθένας εις την γλώσσαν του το κήρυγμα όπου έβγαινεν από το στόμα των μαθητών του Χριστού, όπως διαλαμβάνουσιν αι Πράξεις των Αποστόλων (Φ. Κόντογλου).