ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

´Aγιος Ευστάθιος

Είναι του 16 ου αιώνα και βρίσκεται στο Ελληνικό Ινστιτούτο της Βενετίας. Από τις διάφορες σκηνές του βίου του αγίου Ευσταθίου εικονίζεται εδώ η πρώτη: η πρόσκλησή του από το Χριστό με το όραμα του Τιμίου Σταυρού του. Ο ´Aγιος, καβαλάρης σε ωραίο άσπρο άλογο, είναι σε ώρα κυνηγιού. Φορεί τη στρατιωτική του στολή που είναι απλή στην σχεδίασή της παρ ' όλο το αξίωμα του στρατηλάτη. Ο μανδύας του που ανεμίζει πίσω από την πλάτη του στο μήκος της αριστερής πλευράς του ισορροπεί με την κινητικότητα του αλόγου που προσπαθεί να ανέβει στο βράχο. Με το δεξί του χέρι κρατάει το δόρυ και με το αριστερό τα γκέμια του αλόγου. Σ' άλλες εικόνες το δόρυ τοξεύει το ελάφι που κατά τη διήγηση πήδησε πάνω από ένα «χάσμα της γης» (βαθύ άνοιγμα ανάμεσα σε δύο βράχους) και ανέκοψε τον βηματισμό του αλόγου: «Τρέχοντας ἡ ἔλαφος καί ὁ Ἅγιος μοναχός κατήντησαν εἰς τόπον , ὅπου ἦτον χάσμα μέγα τῆς γῆς . Καί ἡ μέν ἔλαφος ἐπήδησε τό χάσμα ἐκεῖνο , τό δέ ἄλογον τοῦ Ἁγίου , ἐπειδή πολύς ἦτο ὁ τόπος, ἐδυνήθη νά τό πηδήσῃ , μόνος ἐστάθη ἀντιπέρα τῆς ἐλάφου ἐκείνης » (Δαμασκηνός ο Στουδίτης ). Η παραλλαγή αυτής της σκηνής ζωντανεύει την παράσταση, την συγχρονίζει με την οπτασία και μεταφέρει το θεατή στην ουράνια στιγμή.

Το ελάφι, σκαρφαλωμένο στο ύψος του βράχου, έχει ανάμεσα στα μεγάλα του κέρατα τον Εσταυρωμένο. Όπως έχει παρατηρήσει ο αείμνηστος Μανόλης Χατζηδάκης, «το νέο στοιχείο στις μεταβυζαντινές εικόνες είναι η παρουσία του Σταυρωμένου, στοιχείο εικονογραφικά και τυπολογικά γοτθικό, στη θέση απλού σταυρού ή απλής προτομής του Ιησού μέσα σε στρογγυλή δόξα, που είναι ο σταθερός τρόπος δήλωσης της θεοφάνειας και στις δύο παραλλαγές της βυζαντινής παράδοσης (του γονατιστού δηλαδή και καβαλάρη Αγίου, Εικόνες της Πάτμου …, σ. 145)».

Ψηλά, αριστερά το χέρι του Θεού μέσα από τέταρτο κύκλου (που συμβολίζει τον ουρανό) ευλογεί τον ´Άγιοςγιο. Αυτός κοιτάζει αποσβολωμένος την ξαφνική θεϊκή παρουσία με βλέμμα ερευνητικό προσπαθώντας να την εξιχνιάσει. Το ανασήκωμα της κεφαλής προς τα πίσω επιτείνει το στοχασμό, παρατείνει τη μυστική στιγμή και φωτίζει το πρόσωπο από το μέσα φωτισμό της ψυχής. Η μορφή είναι ήρεμη, ευγενική, ακινητοποιημένη . Γύρω της, όλα σε κίνηση: το ελάφι, το άλογο, οι βράχοι που αγκομαχούν να ανέβουν βαθμιδωτοί στο ύψος της εικόνας. Όλα διαλέγονται μεταξύ τους και ο θεατής με το Θεό. « Ὥσπερ γάρ τόν ἥλιον ἀμήχανον (=αδύνατον) σβεσθῆναι, οὕτω καί τήν μνήμην μαρτύρων» (ι. Χρυσόστομος, ΕΠΕ 37, 294).