ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"

Η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη της Αποστολικής Διακονίας «Πορφυρογέννητος» αποτελεί ένα φιλόδοξο εγχείρημα που έχει ως βασικό στόχο την ανάρτιση επιστημονικών άρθρων στα οποία προβάλλεται ο πλούτος της ορθόδοξης παράδοσης και ο σημαίνων ρόλος της για την ανά τους αιώνες διαμόρφωση της ελληνικής πολιτιστικής ιδιοσυστασίας. Η επιλογή των κειμένων γίνεται με αμιγώς επιστημονικά κριτήρια, προκειμένου να διευκολυνθούν οι χρήστες που επιθυμούν να αποκτήσουν άμεση πρόσβαση σε δυσεύρετα, αλλά εμπεριστατωμένα εξ ορθοδόξου απόψεως κείμενα.

Η Βιβλιοθήκη διακρίνεται σε θεματολογικές ενότητες βάσει του περιεχομένου των άρθρων, ενώ η ειδική ενότητα των αφιερωμάτων προσφέρει άμεση πρόσβαση σε κείμενα επίκαιρα για τον εόρτιο κύκλο της Εκκλησίας.

Το όνομα της βιβλιοθήκης «Πορφυρογέννητος» επιλέχθηκε προς τιμήν του βυζαντινού αυτοκράτορα των γραμμάτων Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου (913-959), γιου του Λέοντα ΣΤ΄ του Σοφού. Ο σφετερισμός του θρόνου του από τον Ρωμανό Λεκαπηνό και ο παραμερισμός του, εξανάγκασε τον Κωνσταντίνο Πορφυρογέννητο να εγκλειστεί επί μία εικοσιπενταετία σε μονή (920-945), διάστημα κατά το οποίο ασχολήθηκε αποκλειστικά με τη μελέτη. Από το πλούσιο συγγραφικό του έργο ξεχωρίζουν οι πραγματείες «Ιστορική διήγησις του Βίου του Βασιλείου Α’», βιογραφία του παππού του αυτοκράτορα Βασιλείου Α’, «Προς τον ίδιον υιόν», με συμβουλές προς τον γιο του και μετέπειτα αυτοκράτορα Ρωμανό Β’, «Περί Βασιλείου Τάξεως», όπου εκθέτει το πολύπλοκο πρωτόκολλο που ακολουθούσε η βυζαντινή αυλή και το «Περί Θεμάτων», σχετικό με τη διοικητική διαίρεση της αυτοκρατορίας. Έγραψε, επίσης, στίχους, ποιήματα, λόγους και επιστολές. Το έντονο ενδιαφέρον του για την παιδεία εκφράσθηκε με την αναδιοργάνωση του Πανδιδακτηρίου της Μαγναύρας, ένα από τα πρώτα πανεπιστήμια στον κόσμο. Σε πολιτικό επίπεδο, επί βασιλείας του η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ανέκτησε την παλιά της ισχύ και ακτινοβολία και κατέκτησε την εσωτερική ειρήνη, καθώς ενίσχυσε τους φτωχούς έναντι των πλουσίων φεουδαρχών, αποκαθιστώντας την κοινωνική ισορροπία της αυτοκρατορίας. Ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος ήταν πολύ αγαπητός στον λαό, ο οποίος τον σεβόταν για τη μόρφωσή του. Πέθανε το 959.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ
ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
ΒΙΒΛΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΠΑΤΡΟΛΟΓΙΑ
ΤΕΧΝΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ψηφιακό Ειλητάριο

Κοινωνία μοναχών
κοινωνία μοναχών φωτογραφίες από το ’γιον Όρος, 1991 – 1995 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΩΣΤΑΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΕΙΜΕΝΑ Γ.Ν. ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ Ο Κώστας Αργύρης γεννήθηκε στην Χαλκίδα το 1961. Πήγε
Who Sent Cyril and Methodius Into Central Europe, The Emperor Or The Patriarch?
The answer to this question is of great importance for a correct assessment of: a) the two brothers’ relations with Photius ; b) their relations
Είναι δυνατόν κατά το βάπτισμα ενός ιθαγενούς των ιεραποστολικών χωρών να δώσουμε όνομα το οποίο δεν απαντάται στο Αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας;
Προεισαγωγικώς θα θέλαμε να παρατηρήσουμε, ότι για να δώσουμε τη σχετική απάντηση στο ανωτέρω ερώτημα, θα βασιστούμε στην Παράδοση, στην Αγ. Γραφή, στους κανόνες και
Επιτρέπεται σε ένα κατηχούμενο των ιεραποστολικών χωρών, εφόσον πεθάνει λίγο καιρό προτού λάβει το βάπτισμα, για το οποίο έχει εκδηλώσει την επιθυμία του, να γίνει μνημόσυνο;
Πριν προχωρήσουμε στην απάντηση του ερωτήματος αυτού θα θέλαμε και πάλι προεισαγωγικά να δώσουμε ορισμένες εξηγήσεις σε όσα είπαμε στο προηγούμενο σημείωμά μας, για να
Είναι απαραίτητο οι ναοί των ιεραποστολικών χωρών να χτίζονται με το βυζαντινό ρυθμό και εν πάση περιπτώσει με την ορθόδοξη βυζαντινή παράδοση;
Α. Θα αρχίσουμε την απάντηση μιμούμενοι τον τύπο του ια’ κανόνα του Τιμοθέου Αλεξανδρείας : «’παξ είπατε» και προσδιορίσατε βυζαντινή παράδοση ή ρυθμό, και όχι
Είμαστε υποχρεωμένοι στις ιεραποστολικές χώρες να εφαρμόζουμε πάντοτε τους κανόνες της Εκκλησίας
Η ερώτηση αυτή προέκυψε από τα προηγούμενα σημειώματα – απαντήσεις, όπου λέγεται, ότι πρέπει στις κρίσεις μας και στις απαντήσεις μας, στις αποφάσεις μας καις
Η ορθόδοξη ιεραποστολή είναι ιμπεριαλιστικό ή απελευθερωτικό κίνημα;
Στο τελευταίο σημείωμα καταλήξαμε, ότι και η τήρηση (διαφύλαξη και εφαρμογή) της ακριβείας, της αυθεντικής εκκλησιαστικής παραδόσεως, της αληθείας, έχει ως συνέπεια και αποτέλεσμα την
Ποιός ασκεί το έργο της ιεραποστολής;
 Η ερώτηση φαίνεται, το λιγότερο, απλοϊκή, μια και σε όλους έρχεται αυθόρμητα η απάντηση: ο ιεραπόστολος. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο παρουσιάζονται.
Μία ἄλλη λανθασμένη ἀντίληψη: ἡ μετεμψύχωση
Ὁρισμένοι Πατέρες ἀνέλαβαν ἐπίσης τήν πολεμική ἐναντίον μιᾶς πολύ διαδεδομένης θεωρίας κατά τήν ἀρχαιότητα (1), πού σχετίζεται μέ τήν τύχη τοῦ ἀνθρώπου μετά θάνατον, αὐτή
Μαρτυρίαι Εξωχριστιανικών
Η σπάνις των μαρτυρίων τούτων. Αληθώς αύται είνε ευάριθμοι και μεμετρημέναι. Μολονότι δε τα ουσιώδη στοιχεία του βίου του Ιησού και των άρχων της Εκκλησίας
Εικόνα της Γεννήσεως
Η εικόνα της Γεννήσεως έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού απεικονίζει εικαστικά το άρρητο μυστήριο της Ενσαρκώσεως του Θεού. Το γεγονός της ενανθρωπήσεως, κατά τη θεολογία του
Κυριακή προ των Φώτων
«Τέκνον Τιμόθεε, νήφε εν πάσι, κακοπάθησον, έργον ποίησον ευαγγελιστού, την διακονίαν σου πληροφόρησον. Εγώ γαρ ήδη σπένδομαι, και ο καιρός της εμής αναλύσεως εφέστηκε. Τον
Κυριακή προ της Γεννήσεως του Χριστού
«Αδελφοί, πίστει παρώκησεν Αβραάμ ει την γην της επαγγελίας ως αλλοτρίαν, εν σκηναίς κατοικήσας μετά Ισαάκ και Ιακώβ των συγκληρονόμων της επαγγελίας της αυτής· εξεδέχετο
«Νυν και αεί» ή «Μία φορά κι έναν καιρό»
Πρέπει να ήμουνα στα μισά του Δημοτικού και να κοντοζύγωναν τα Χριστούγεννα ό,ας μου μας έφερε ένα καινούργιο βιβλί,ς, αντί για ήταν , θα’ πρεπε να λέει είναι ;
Εγκύκλιος ομιλία στην εορτή των Χριστουγέννων
Όλος ο χριστιανικός κόσμος σε Ανατολή και Δύση εορτάζει σήμερα τη Θεία Γέννηση του Ιησού Χριστού. Η Θεία Γέννηση είναι το ανερμήνευτο θαύμα της οικονομίας
Αναφορά στο ‘Αγιο Δωδεκαήμερο
«ΛΥΤΡΩΣΙΝ ΑΠΕΣΤΕΙΛΕ ΚΥΡΙΟΣ ΤΩ ΛΑΩ ΑΥΤΟΥ» Το πιο ευφρόσυνο άγγελμα όλων των εποχών: «ο Λόγος σάρξ εγένετο» (Ιωάν.1,14), αποτελεί την απαρχή της χαράς και της ελπίδας για