ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

᾿Ακολουθες κ τς ποστατικς νσεως τν φσεων.

1) ᾿Αντδοση κοινοποηση τν διωμτων (ὴ῏ἣἣ῟ὃἂὴὰὦἂ῏ ἂὶἂ῏ἣὰὦ῟ἣ) τν φσεων στ νιαο πρσωπο το Λγου.

Τ ννοομε λγοντες ντδοση κοινοποηση τν διωμτων; Τ σημεο ατ εναι τ πι καριο το λου χριστολογικο δγματος, λυδα λθος στ βση τς ποας μπορομε ν κτιμσουμε τν ρθδοξη χριστολογα κα ν πισημνουμε τς χριστολογικς κακοδοξες. ᾿Αντδοση εναι μετδοση τν διωμτων μις φσεως στν λλη κα τνπαλιν176. Η θεα φση, λγου χρη, μεταδδει τν παντοδυναμα της στν νθρπινη, κα ατ μεταδδει τ παθητ της στ θεα. ᾿Εδ μως χρειζεται μεγλη προσοχ, διτι πρχει κνδυνος σφαλμνων παρεκδοχν. Η μετδοση δν γνεται μεταξ τν δο φσεων π᾿ εθεας. Οταν κοινοποιεται παντοδυναμα στν νθρπινη φση, δν σημανει τι φση ατ γνεται παντοδναμη· ταν μεταδδεται τ παθητ στ θεα, ατ γνεται παθητ. Μα ττοια κδοχ συγχει τς φσεις κα καταστρφει τν ποστατικ νωση, ποπως επαμε– εναι σγχυτη. Στν νωση ο φσεις μνουν κθε μα ες τν «οκεον ατς ρον τε κα λγον». Δν βγανουν ξω π τ φυσικ τους διματα. Τ σημεο ατ εναι πολ κρσιμο, τ ποο δν φανεται ν κατανοον σο θ πρεπε πολλο χριστιανο, στε ν σκανδαλζονται κοοντες, τι ντδοση τν διωμτων δν γνεται π᾿ εθεας στς φσεις. Μι ττοια ντληψη εναι κακ φαρμογ τς ντιδσεως τν διωμτων. Αν μως ντδοση δν γνεται π᾿ εθεας στς φσεις, ττε πο κα πς γνεται; ᾿Εδ κριβς γκειται τ βρος κα κρισιμτητα το θματος· μετδοση τν διωμτων γνεται στ νιαο θεανδρικ πρσωπο το Χριστο. Η πρταση ατ εναι π χριστολογικς πλευρς ξιωματικ. Ετσι –γι ν μενουμε στ πι πνω παρδειγμα– παντοδυναμα τς θεας φσεως πως κα τ παθητ τς νθρωπνης, μεταδδονται στν να Χριστ. Ο Χριστς, ς πρσωπο θεανδρικ, εναι κα παντοδναμος (ς πειρος Θες) κα παθητς (ς πεπερασμνος νθρωπος). Τ δο ντιθετικ ατ διματα μεταδδονται συγχτως κα διαιρτως στ να πρσωπο το Χριστο, χωρς ν χωρζεται νθρωπος π τν Θε κα τνπαλιν. Ο Χριστς, ς Θες κα νθρωπος ατς (ς Θενθρωπος), εναι πανταχο παρν κα χι νθρωπτητ του. Ως πσης διος εναι παθητς κα χι θεα φση του. Ο Λοθηρος, κνοντας κακ φαρμογ τς ντιδσεως τν διωμτων κα, δεχμενος τν πανταχο παρουσα το σματος το Χριστο (γι ν δικαιολογσει τν παρουσα το κυριακο σματος στ θεα εχαριστα), δδαξε τν περφημη περ ῒὲἂἦ῟ἂὦὰὖ177 θεωραν, πικριθες χι μνον π ρθδοξους κα ρωμαιοκαθολικος λλ κα π προτεστντες, κα κατηγορηθες γι μονοφυσιτισμ.

2) Η ναμαρτησα το Κυρου.

Δευτρα κολουθα τς ποστατικς νσεως τν φσεων εναι ναμαρτησα το Χριστο. Τν ναμαρτησαν ατ διακρνουμε σ μπειρικ κα μεταφυσικ - θεωρητικ. Κατ τν πρτην Χριστς δν γνρισε μαρτα κατ τ διρκεια το π γς βου του. Ο διος προκλεσε τος ᾿Ιουδαους· «Τς ξ μν λγχει με περ μαρτας;»178. Γι τ πνεμα δ τς πονηρας (τν ρχοντα κα πλανευτν το κσμου τοτου) επεν τι σ᾿ ατν (στ ψυχ το Κυρου) δν μπορε ν βρε τποτε τ μεμπτν («ν μο οκ χει οδν»179). Τν ντπωση ατ χοντες κα ο μαθητς γι τ Διδσκαλο, διαλαλοσαν τι «μαρταν οκ ποησε οδ ερθη δλος ν τ στματι ατο»180. Η δετερη ναμαρτησα, μεταφυσικ - θεωρητικ, εναι σημαντικτερη τς μπειρικς κα, ν δν μελετηθε σωστ, εναι νδεχμενο ν δηγσει σ παρανοσεις το κορυφαου ατο δγματος. Τ ννοομε λγοντες θεωρητικν ναμαρτησαν; ᾿Εννοομε τ νδεχμενο, τ δυναττητα μαρτας στν Θενθρωπο. Κατ πσο δηλαδ σαρκωθες Λγος το Θεο μποροσε ν μαρτσει χι. Αν εχε μ λλα λγια τ δυναττητα ν μαρτσει κα δν μρτησε, μνοντας πιστς στ θλημα το Πατρς του, ν δν μποροσε καθλου ν μαρτσει. Τν πρτη θεωρα –τν ποαν παναλαμβνουν κα σμερα πολλο– διετπωσαν στν ρχαα ᾿Εκκλησα σειρ θεολγων τς ᾿Αντιοχειανς Σχολς στ πλγμα κυρως τς νεστοριανικς αρσεως, μ προεξρχοντα τ Θεδωρο Μοψουεστας. Ατο, δεχμενοι θικ νωση τν φσεων στν Χριστ κα διαιροντες σ δο φυσικ πρσωπα τ να διαρετο πρσωπο το Κυρου, λεγαν τι νθρωπος Χριστς εχε τ δυναττητα ν μαρτσει· τι χλετο, πως λοι ο λλοι νθρωποι, π πθη κα τι πλαιε ναντον κακν πιθυμιν· ν τοτοις δν μρτησε –παρ᾿ λο πο μποροσε ν᾿ μαρτσει– κα σ᾿ ατ γκειται τ θικ μεγαλεο του κα τι μρφωσε γι μς θικ πρτυπο, στ χνη το ποου καλομαστε ν᾿ κολουθσουμε. Κατ τ δετερη θεωρα Κριος δν μποροσε καθλου ν᾿ μαρτσει, γιατ ατ ταν συνπεια τς ποστατικς νσεως τν φσεων, δηλαδ τς μορφσεως το θεανδρικο προσπου του. Ο Χριστς εχεν –πως επαμε– να κα μνο πρσωπο, τ ἀΐδιο πρσωπο το Λγου, στ ποο πστη πρσωπη νθρπινη φση του. Αν, λοιπν, μποροσε ν᾿ μαρτσει Χριστς, θ μποροσε ν᾿ μαρτσει κα Θες Λγος, τ πρσωπο το ποου ταν φορας τν δο φσεων! Ενα ττοιο μως νδεχμενο θ ταν μεση πειλ γι τ σωτριο ργο του, πο, σ περπτωση μαρτας το Θεανθρπου, μποροσε ν ματαιωθε. Αλλωστε στ θεανδρικ πρσωπο το Σωτρος θληση το Χριστο, θεωθεσα, κολουθοσε κα ποτασσταν βαστα στ θεο του θλημα181, στε ν κλεπει παντελς δυναττητα μετακινσες της κ το μυστηριακο πλγματος το Χριστο κα μεταπτσες της ες τν μαρταν. Κατ τν κρση μας πρτη κδοχ εναι σφαλμνη, γι᾿ ατ κα καταδικστηκε π τν ᾿Εκκλησα182. Θ ταν βλσφημο ν ποθσουμε, τι τ σωτερικ δαφος τς νθρωπνης φσεως το Χριστο, ποα ταν τελεως λεθερη το μαρτητικο (ὴ῏ὃὴ῟ἆἂὖὴὸὃὦἂὰ), ς μ χουσα τ μρτημα το προπτορα, κα φερταν παρλληλα στ θεο πρσωπο το Λγου, ταν μολυσμνο κα στα καθρτων λογισμν κα πιθυμιν! Κα εναι μν γεγονς τι Χριστς πειρσθη183 κατ τ διρκεια τς πγειας ζως του π τ πνεμα τς καθαρσας. Ο πειρασμς του μως ατς δν ταν σωτερικς184, δν προερχταν π μολυσμνο δαφος ψυχς, λλ᾿ ταν πειρασμς ξωτερικς, πθεση κα προσβολ το διαβλου, ποα κα εχερς ποκρουταν π τν Κριο185, χωρς ν θολσει τ κρυστλλινα δατα τς ψυχς του. ᾿Απομνει δευτρα κδοχ τς πλυτης ναμαρτησας το Κυρου, ποα εναι κα μνη ρθ, ς πηχοσα τ δογματικ παρδοση τς ᾿Εκκλησας. Ο Χριστς δν μποροσε ν᾿ μαρτσει χι γιατ δν θελε, λλ γιατ δν ταν κοινς νθρωπος λλ Θενθρωπος, καθοδηγομενος κα νεργν π τν ποπτεα το περου θεου Λγου. Οσο μποροσε ν᾿ μαρτσει Θες, λλο τσο μποροσε ν᾿ μαρτσει κι Θενθρωπος. Η ποστατικ νωση τν φσεων διασφλιζε τν πλυτη ναμαρτησα το Χριστο.

3) Ο ρος «Θεοτκος», ποδιδμενος στ Μητρα το ᾿Ιησο Χριστο.

Η Παρθνος Μαρα εναι ληθς Θεοτκος. ᾿Εγννησε ντως τν Θε. Ο Νεστριος σκανδαλιζταν μ τν λθεια ατ. Μ μπορντας ν συλλβει τ νημα τς ποστατικς νσεως τν φσεων κα τς ντιδσεως τν διωμτων, λεγεν τι γι ν γεννσει Μαρα τν Θε, πρεπε κα ατ δια ν ταν θε, στε π τ μοιο ν γεννηθε τ μοιο. ᾿Αφελς κα παιδαριδης συλλογισμς! Μ ποιν μως τρπον γννησεν Μαρα τν Θε; Μπορε τχα ν γεννηθε τ πειρο κα ἀΐδιο Πνεμα; Βεβαως χι. Ενας ττοιος συλλογισμς θ ταν καθαρς παραλογισμς. Δν μπορε ν γεννηθε πειρη φση, πως γενννται ο πεπερασμνοι νθρωποι. Ττε, πς ξηγεται τ πργμα; Η γννηση το Θεο γι ν γνει κατανοητ – τρπος το λγειν ββαια γιατ τ μυστριο εναι πολτως πρσιτο στν νθρπινη δινοια – πρπει ν μελετηθε αστηρ κτω π τ πρσμα τς ποστατικς νσεως τν φσεων, τς ποας ποτελε κολουθα φυσικ. Στ μτρα τς Παρθνου δν συνελφθη οτε γεννθη φση το Θεο, γεγοντα ρμζοντα στ φυσικ τξη τν κτισμτων· λλ γεννθηκε Χριστς, ποος δν ταν νθρωπος ψιλς (= κοινς), πως πρσβευεν Νεστριος, ποος ποκαλοσε τ Μαρα χριστοτκον, λλ Θες μαζ κα νθρωπος (= Θενθρωπος). Ατ συνβη –πως εδαμε– «ξ κρας συλλψεως», τ στιγμ δηλαδ πο τ Πνεμα τ γιο δημιουργοσε στ μτρα τς Παρθνου τ μβρυο Χριστ. Επομνως ατ πο συνελφθη π τ Πνεμα το Θεο ταν δισπαστα νωμνο μ τ θετητα. Ο Χριστς φυσικ γεννθηκε κατ τν νθρπινη φση του, πο ς πεπερασμνη κα κτιστ, πκειτο σ ττοιου εδους καταστσεις κα περιορισμος. ᾿Επειδ μως ταν συνμα κα Θες, δεχταν στ πρσωπ του τ φυσικ τς γεννσεως γεγονς. Η –πως λμε στ θεολογα– Θες γεννθηκε «σαρκ», πως κα πθανε «σαρκ»186 κ.λπ. Η γννηση νκει μν στν τρεπτ νθρπινη φση το Χριστο, οκειοποιεται μως ατν Θες (ντδοση διωμτων), ποος εναι ρρηκτα νωμνος μ ατν στ νιαο θεανδρικ πρσωπο το Λγου.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.