ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

401. Παραλ. Β 26,19.

402. ᾿Αριθμ. 16,32.

403. Στς περιπτσεις φυσικ κενες πο νας κληρικς γαμος δν ντχει στν τραχ τς παρθενας ζυγν κα θλει ν λθει ες γμου κοινωναν, εναι προτιμτερο, παρ ν φλγεται περβαλλντως π τν πιθυμα ν σεβε ες τ σχμα κα ν σκανδαλζει τ πομνιο μ τν νρμοστη διαγωγ του, ν ποβλει τ σχμα του, ναλαμβνοντας τν εθνη τς πρξες του νπιον το Θεο.

404. Τ ζτημα τς χειροτονας τν γυναικν εναι πολ πκαιρο σμερα στ πλασιο τν οκουμενικν θεολογικν συζητσεων μεταξ τν διαφρων ᾿Εκκλησιν. Στν ᾿Ορθ‘δοξη κα τν Ρωμαιοκαθολικ ᾿Εκκλησα κτι ττοιο ποκλεεται παντελς. ᾿Αντθετα ο Προτεστντες δν ντιμετωπζουν καννα πρβλημα, τσο περισστερο σο ατο δν δχονται τν ερωσνη ς μυστριο. Ο λειτουργο τους εναι πλο πλληλοι τς κοιντητος. Επομνως κα μι γυνακα μπορε ν ναλβει τ ργο ατ, χωρς καννα πρβλημα. Τ παρδοξο συμβανει μ τν ᾿Αγγλικανικ ᾿Εκκλησα, ποα, παρ᾿ λον τι δχεται τ μυστριο τς ερωσνης, ν τοτοις προβανει σ χειροτονα γυναικν κα μλιστα στν πισκοπικ βαθμ. Ατ της πρακτικ πειλε ν δυναμιτσει τ θεολογικ διλογο, ποος βρσκεται σ ξλιξη σμερα μεταξ ᾿Ορθοδξων κα ᾿Αγγλικανν.

405. Ο γμος τν πισκπων δν εναι κτι τ συμββαστο πρς τ ψηλ κκλησιαστικ τους λειτοργημα. Αλλωστε στν ρχαα ᾿Εκκλησα πρχαν κα γγαμοι πσκοποι (κ τν ᾿Αποστλων γγαμος ταν Πτρος, κ δ τν πισκπων Γρηγριος Νσσης, Σπυρδων Τριμυθοντος κ..). Αν ταν ντως συμββαστον, γαμα θ ταν θεσμς πιβεβλημνος σ λους νεξαρετα τος κληρικος, πργμα πο στ δικ μας ᾿Εκκλησα δν συμβανει. Η γαμα τν πισκπων θεσπστηκε γι λλους λγους. Συγκεκριμνα γι ν μνουν τελεως περσπαστοι στν ψηλ διακονα τους π βρη κα οκογενειακος περισπασμος κα παρλληλα γι ν κλεψει τ θλιβερ φαινμενο το νεποτισμο, τς πεμβσεως δηλαδ τν τκνων το πισκπου στ κκλησιαστικ πργματα κα κυρως στν κκλησιαστικ περιουσα. Ο γμος εναι μυστριο ερ κα σ καμι περπτωση δν μπορε ν ντιβανει στν ερτητα το μυστηρου τς ερωσνης. Η ᾿Εκκλησα φυσικ, ν τοτο παγορεει τ πνευματικ της συμφρον κα χει ν τ μεταξ ριμσει δα στ συνεδηση το λαο, μπορε ν πιτρψει –προαιρετικ στω– τ γμο τν πισκπων της. Τοτο τουλχιστον θ ρε –κατ τεκμριο ββαια– τ ρισμνα σκνδαλα ρισμνων γμων κληρικν της, τ ποα πιφρουν καταλυτικ σλο στ συνεδηση το ποιμνου, διασροντα τν ψηλ περιωπ τς ερωσνης κα παραβλπτοντα τ μγιστα τ ποιμαντικ ργο τς ᾿Εκκλησας.

406. Πρβλ. Μητροφνους Κριτοπολου, Ομολ. Πστεως, ια (᾿Ιω. Καρμρη, Τ δογματικ..., σ. 541).

407. Ο γμος τν κατωτρων κληρικν (πρεσβυτρων κα διακνων) εναι διταξη πολ σοφ, ν ποβλψουμε στν νθρπινη φση, στν ποαν γαμα (ννοεται τι φυλσσεται παρθενα) εναι γενικ σκληρς κα δυσβστακτος ζυγς. Μνον σοι χουν εδικ χρισμα π τν Θε (Ματθ. 19,11) μπορον ν τν ναλβουν. Τν καθολικν γαμα το κλρου πτρεψε τ Πνεμα το Θεο στν Α Οκουμ. Σνοδο. Ορισμνοι π τος συνδρους, μπνεμενοι π αστηρς σκητικς τσεις, προσπθησαν ν πιβλουν τν γαμα σ λους τος ερατικος βαθμος. ᾿Αντστη μως σθεναρ σιος Παφνοτιος, ποος, ν κα σκητς, εχε φωτισμνη ασθηση τς νθρωπνης φσεως κα τν ναγκν της. Η ντδραση το γου πτρεψε τ σχδια τν αστηρν συνδρων κα σωσε τν ᾿Εκκλησα π να θανσιμο κνδυνο.

408. Κανν 6 τς Πενθκτης Οκουμ. Συνδου.

409. Ο Σμων Μγος πρξε μι πολ τραγικ μορφ τς ρχαας ᾿Εκκλησας. Εχε μεγλη μρφωση. ᾿Ασκντας τς μαγικς τχνες, πκτησε μεγλην πιρρο στ Σαμρεια, ο κτοικοι τς ποας τν ποκαλοσαν «δναμιν Θεο τν μεγλην». Ο Σμων εχε δεχτε τ χριστιανικ βπτισμα, χι γιατ ληθιν πστευε, λλ᾿ ντυπωσιασμνος π τ θαματα πο καναν ο ᾿Απστολοι. Τ πραγματικ του ασθματα δν ργησε ν φανερσει στ Σαμρεια, που εχαν μεταβε ο ᾿Απστολοι Πτρος κα ᾿Ιωννης γι ν μεταδσουν Πνεμα γιο στος βαπτισθντας δελφος. Οταν εδε τ μετδοση το Πνεματος Σμων συγκινθηκε κα πρσφερε στος ᾿Αποστλους χρματα γι ν κχωρσουν κα σ᾿ ατν τν δναμη ν παρχει Πνεμα γιον. Ο Πτρος τν πετμησε σκληρ· ατς δ γκατλειψε τν ᾿Εκκλησα, πανελθν στς μαγικς τχνες του, γι ν βρε δοξο θνατο στ Ρμη (Πρξ. 8,9–23. Βλ. ᾿Α. Θεοδρου, Ιστορα Δογμτων, Α/1, σ. 340 ξ). Η ππειρα το Σμωνα ν γορσει μ χρματα τ χρη το Θεο καλεται (π τ νομ του) «σιμωνα», κα ποτελε βαρτατο μρτημα, πο χαρακτηρζει σους κληρικος χουν τ δια φρονματα κα σκον τς διες πρακτικς μ τ δολερ Μγο! Η σιμωνα τιμωρεται αστηρτατα π τος ερος Καννες τς ᾿Εκκλησας.

410. Τς ρετς πο πρπει ν χουν ο κληρικο καθς κα τς κακες πο πρπει ν᾿ ποφεγουν ραιτατα περιγρφει Παλος στν Α πρς Τιμθεον πιστολ του (3,1–13).

411. Ματθ. 5,16.

412. ᾿Ιακ. 5,14. 15.

413. 1 Κορ. 15,19.

414. 1 Κορ. 15,20. Κα ᾿Εκκλησα μας ψλλει· «Πρωττοκος τν νεκρν γνετο» (᾿Απολυτκιον Γ Ηχου).

415. 1 Θεσσ. 4,14.

416. «Τ ν θλει σπερμολγος οτος λγειν;» (Πρξ. 17,18).

417. 2 Κορ. 12,9.

418. Ματθ. 7,20.

419. Γεν. 1,1.

420. «᾿Εν γρ τ ναστσει οτε γαμοσιν οτε κγαμζονται» (Ματθ. 22,30).

421. 1 Θεσσ. 4,17.

422. 1 Θεσσ. 4,16.

423. Σοφ. Σολ. 1,13–14.

424. Ρωμ. 6,23· «Τ γρ ψνια τς μαρτας θνατος».

425. 1 Κορ. 15,55.

426. «Εορτν ορτ κα πανγυρς στι πανηγρεων», ψλλει ᾿Εκκλησα μας (Κανν το Πσχα).

427. Ωραα εναι σα λγει περ τς «᾿Ογδης» μρας πο γκαινασεν Κριος μ τν ᾿Ανστασ του, γιος Γρηγριος Νσσης στ ργο του «Ες τν πιγραφν τν Ψαλμν». ᾿Ιδο τ γρφει σ μετφραση· «Κοντ σ᾿ ατ πο ξετσαμε εναι κα λγος περ τς ‘‘᾿Ογδης’’ (μρας), πο λγεται τσι γιατ διαδχτηκε τν ασθητ χρνο, τν νακυκλομενο σ βδομδες. Η πιγραφν Ψαλμν) περ τς ᾿Ογδης μς συμβουλεει ν μν χουμε στραμμνο τ βλμμα μας στν παρντα χρνο, λλ ν βλπουμε τν ᾿Ογδην μρα (τν αἰῶνα το Θεο). Διτι ταν πασει ν πρχει ροδης ατς κα παροδικς χρνος (τς γς), στν ποον λλα μν γνονται κα λλα διαλονται· κα περσει νγκη τς γενσεως (τν ντων), δν θ πρχει δ φεξς ατ πο ν διαλεται, κα συνμα λπιζομνη νσταση θ μεταστοιχεισει σ λλη κατσταση τ ζω· σταματσει δ π πλον παροδικ φση το χρνου κα κλεψει διαδικασα τς γενσεως κα τς φθορς, ττε πωσδποτε θ πασει κα βδομδα πο τρα μετρ τ χρνο, και θ τ διαδεχτε ᾿Ογδη κενη, ποα εναι φεξς αἰών, ποος θ εναι λος μα συνεχς μρα, πως λγει κποιος Προφτης, «Μεγλην μραν» νομζων τ ζω στν ποαν λπζουμε. ᾿Επειδ τν μραν κενην δν θ τ φωτζει ασθητς λιος, λλ τ ληθιν φς, λιος τς δικαιοσνης, ποος νομζεται ‘‘᾿Ανατολ’’ π τν προφητεα, πειδ ποτ πι δν θ πικαλυφθε π τ δση» (Β, Ε. Ρ 44,504

505 Α).

428. Ματθ. 25,14.

429. 2 Κορ. 12,4. 1 Κορ. 2,9.

430. Ματθ. 13,43.

431. «Ε τις τν ναν το Θεο φθερει, φθερε τοτον Θες» (1 Κορ. 3,17).

432. Γρηγ. Νσσης, Ομ. ΣΤ. Ρ 44,888 Α.

433. «Τ γρ ε καταλαμβανμενον τν μν προκαταληφθντων πντοτε μεζν στι, ο μν ρζει ν αυτ τ ζητομενον· λλ τ πρας το ερεθντος, ρχ πρς τν τν ψηλοτρων ερεσιν τος ναβανουσι γνεται. Κα οτε νιν ποτε σταται, ρχν ξ ρχς λαμβνων, οτε τελεται περ αυτν τν ε μειζνων ρχ. Οδποτε γρ περ τν γνωσμνων το νιντος πιθυμα σταται, λλ δι μεζονος πλιν τρας πιθυμας πρς τραν περκειμνην κατ τ φεξς ψυχ νιοσα, πντοτε δι τν νωτρων δεει πρς τ ἀόριστον»(Ομ. Η. Ρ 44,941 . 46,105 Α–).

434. Εβρ. 13,14.

435. Φιλιπ. 3,20.

436. Εβρ. 11,13.

437. ᾿Αποκ. 21,27. 20,12. 13,8.

438. Ρωμ. 8,18.

439. 2 Κορ. 3,18.

440. Εβρ. 11,10.

441. Λουκ. 6,20.

442. 1 Τιμ. 2,4.

443. «Διαμαρτρομαι μν σμερον τν τε ορανν κα τν γν. Τν ζων κα τν θνατον δδωκα πρ προσπου μν, τν ελογαν κα τν κατραν· κλεξαι τν ζων, να ζς σ κα τ σπρμα σου» (Δευτ. 30,19).

444. Φυσικ μ ατ πο γρφουμε δν θλουμε ν παραθεωρσουμε τ μχθο το νθρπου στ σκληρ γνα τς ζως κα τν προσπθει του ν κερδσει τ ζω, πο δν εναι πργμα εκολο σ μι κοινωνα λκων κα νθρωπμορφων θηρων. Ο δρτας το νθρπου σ κθε περπτωση εναι τμιος κα ερς. ᾿Αρκε μονχα προσπθει του ν μ πνγει μσα του τ φων το Θεο κα ν τν κνει ν λησμονε τ κορυφαα ζητματα τς πρξες του, πως εναι πστη κα λπδα σ ,τι ρισεν Θες ς τ πρτατο τλος το βου.

445. Λουκ. 10,42.

446. ᾿Ιακ. 2,19.

447. Γαλ. 5,6.

448. «Ο τς εσεβεας τρπος κ δο τοτων συνστηκε, δογμτων εσεβν κα πρξεων γαθν. Θτερον γρ θατρου ο χρ διαζευγνειν» (Νελου, ᾿Επιστ. ΙΙ, 165. Ρ 79,280 Α).

449. ᾿Εξ. 19,1 ξ.

450. ᾿Εξ. 19,5.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.