ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Τ ραγε σημανουν λα ατ γι μς πο εμαστε γκλωβισμνοι στ κλυφος τς πγειας ζως; ᾿Ασφαλς λγα πργματα γι τ νοητικ μας δυναττητα. Η διασθηση μας μως κα λπδα μας στ μεταποιητικ θαμα τς χριτος το Θεο, μς κνει ν περιμνουμε μ γλυκι προσμον ατ πο τρα δν μπορομε ν δομε κα ν βισουμε, προσδοκντες «ζων το μλλοντος αἰῶνος» μν.

Η πρριψη φ᾿ τρου στν κλαση θ εναι τυμηγορα το δκαιου κριτ γι τος πωρωμνους μαρτωλος κα τος φαλους.

Τ δγμα τς κολσεως εναι πολ σκληρ δι τν νθρωπο. Προσκροει δυσπητα στ λγο κα τς λεπτς εαισθησες του270. Δσκολα μπορε ν᾿ ποδεχτε κανες τν παρξη αἰώνιων κολαστηρων, που τ λογικ πλσμα – φθαρμνη στω εκνα το Θεο– θ ζε λτελα ποκομμνο π τν Θε, σ μα φρητη δνη κα κτω π τ τυραννικ ρμματα κα τν κακουργα τν πνευμτων τς καθαρσας· κα μλιστα σ μα φοβερ πελπισα κα πγνωση, χωρς προοπτικ μις κποιας μελλοντικς πελευθερσεως.

Εναι τχα τσο σκληρς Θες, πως κ πρτης ψεως θ φαινταν σ μερικος, στε ν κολζει τσο σκληρ πλσματα, τ ποα διος πλασε; Τ ρτημα εναι πιφανειακ κα πιπλαιο κα ς ττοιο δν μπορε φυσικ ν προσεγγσει τ μυστηριακ βθος το πργματος. Ας τ δομε κπως βαθτερα.

Η κλαση –πως δη πεδηλσαμε– εναι πρριψη. Ο Θες δν θ᾿ ποδεχτε τος φαλους, τος ποους θ διξει π κοντ του· «Φγετε μακρι μου, δν σς ναγνωρζω, δν σς θλω κοντ μου» (πορεεσθε π᾿ μο... ες τ πρ τ ξτερον). Πρκειται γι μα ρνηση, μα ποδοκιμασα. Ποις μως εθνεται γι᾿ ατν; Ο Θες; Θ ταν πολ νητο ν κναμε τ συλλογισμ ατν. Ο Θες παρχει λες τς δυνμεις κα λες τς δυναττητες στ πλσμα του ν ζσει κοντ του, μακρι π τ δηλητριο τς φθορς κα τν ρπαγ το πνευματικο θαντου. Γι ν πιτχει τ πργμα ατ λθεν λλωστε στ γ, ζησε μαζ μας, παθε κα πθανε γι μς, μς βαλε στ σπτι του που μς περιποιεται μ τ χρησττητα κα τν γπη του κα ργζεται νστακτα γι ν μς λευθερσει π τ δυνστευση το διαβλου, στλνοντς μας τν γιαστικ χρη το παναγου του Πνεματος. Υπρχει κανες πο ν᾿ μφιβλλει γι᾿ ατ;

Τ φταξιμο πομνως γι τν κατντια το πλσματος δν προρχεται π τν Θε. Φταχτης γι᾿ ατ εναι μονχα νθρωπος. Πρπει δ ν γνωρζουμε τι στν πνευματικ ζω κα εδικτερα στ κκλωμα τς σωτηρας πρχει να ξωμα, τ ποο δν μπορε ν παραβισει Θες, χι γιατ δν δναται, λλ γιατ δν θλει· τν λεθερη διακνηση τς προαιρσεως το λογικο πλσματος. Σ καμα περπτωση Θες δν θ παρμβει ετε κατασταλτικ ετε νασταλτικ στν λεθερη προαρεση το νθρπου, ναγκζοντς τον ετε στν ρετ ετε στν κακα. Η λευθερα εναι μγιστο γαθ πο διος Θες δρησε στ λογικ «εκνα» του, τν νθρωπο. Τ χρισμα ατ τ σβεται πλυτα Δωρεοδτης Κριος, ποος θλει τ λογικ του πλσματα ν τν κολουθον κα ν τν δχονται λεθερα. Κα ν θ μποροσε μ να μονχα λγο του (τσι λλωστε πλασε τ ντα) ν καταστρψει τ διβολο κα τν μαρτα, σζοντας μι γι πντα τ παραστρατημνο του δημιοργημα· πως θ μποροσε ν᾿ φανσει λτελα τος μαρτωλος, στε ν μ τιμωρονται αἰώνια στν κλαση, δν τ κανε γιατ ατ δν συνδει πρς τ λλογο κα θικ του δωμα. Δν εναι κακτεχνος πλστης Θες, ν πλθει κα ν χαλει τ πλσματ του νλογα μ τν ποια περσταση κα τς παρορμσεις του. Η νργει του εναι πντοτε μλογη πρς τ φση του. Δν πρχει καταστασα271 κα ντιφατικτητα στν Θε, σν κι ατς πο πρχουν στ πεπερασμνα του δημιουργματα. Αν δ κπου χλασε τ πλσμα του, νλαβεν διος ν τ πανορθσει κα χι ν τ κμηδενσει.

Ο νθρωπος, λοιπν, χει τ δυναττητα ν᾿ ατοδιορζεται λεθερα, σ᾿ ατ δ γκειται λη δυναμικ του, πυρνας τς λογικς του φσεως κα θικοπνευματικ του καταξωση. Κα ν μν νθρωπος τ δυναττητα ατ τν στρψει στν πνευματικ του τελεωση κοντ στν Θε, κολουθντας τ θλημ του κα ζντας στ λυτρωτικ δισταση το Χριστο, τ ποτλεσμα θ εναι σωτηρα του κα πιβρβευση το ργου του στ θεα βασιλεα· «Δετε ο ελογημνοι το Πατρς μου κληρονομσατε τν τοιμασμνην μν βασιλεαν...». Ο Θες κνοντας ατ εναι πλυτα δκαιος. Δχεται τ ξιο πλσμα του. Αν μως νθρωπος, κνοντας κατχρηση το δρου τς λογικς λευθερας του, πομακρυνθε π τν Θε, πιμνοντας ν ζε στν πικρτεια το θαντου κα τν παλαωση τς φθαρμνης του φσεως, αχμλωτος τν παθν κα νασθητος στος λυτρωτικος κραδασμος τς χριτος το Θεο· ν γηρσει κα νεκρωθε πνευματικ, τ ποτλεσμα θ εναι ποκοπ του π τ δντρο τς ληθινς ζως, πομκρυνσ του π τν Θε. Τ γνεται μ τ κλαδ πο ποσπται π τ δντρο κα πετιται μακρι κομμνο π τ ζωτικ ρζα του; Ξηρανεται272. Τ διο συμβανει κα μ τν νθρωπον, ταν ατς κοπε π τν Θε, ποος εναι ζωτικ ρζα τς πρξες του. Ξηρανεται πνευματικ κα πεθανει. Ατ δ συμβανει κατ νομοτλεια πνευματικ. Δν μπορε ν γνει διαφορετικ. Η μαρτα δηγε ναπφευκτα στ θνατο, φυσικ κα πνευματικ. «Τ ψνια τς μαρτας θνατος»273.

Η κλαση εναι φυσιολογικ κατληξη μις ζως πιλεγμνης λεθερα π τν νθρωπο κα διανυμνης μακρι π τν πηγ το ζντος δατος, πο ναβλζει π τ χρη το γου Πνεματος274. Ο δκαιος Θες παρνεται τ ζω ατ. ᾿Απαρνεται τν παρξη τν λοκληρωτικ φθαρμνη π τν μαρτα, τ χαλασμνη π τ πθη κα τν παραδομνη στν πικρτεια το πνευματικο θαντου. Τ πλσμα, πο στν πγεια ζω του σφργισε διβολος, δν μπορε ν χει θση στν ϋλη καθαρτητα τς θεας βασιλεας. Θ᾿ ποτελοσε να ξμβλωμα, μα παραφωνα. Χωρς νδυμα γμου φασμνο π τν κτνα τς θεας νργειας, γεμτο θικς βρομις κα καθαρσες, πς θ εσλθει στ λαμπρτητα τν γων275, στ φωτειν κα παστρπτουσα παστδα τς θεας βασιλεας; Τ τονζουμε κα πλι γιατ εναι σημαντικ· κλαση εναι φυσιολογικ κατληξη τς μαρτας. Ο Θες θ πορρψει τος πνευματικ νεκρος, γιατ δν πρχει λλη δυναττητα. Δν γνεται ν πανορθσει τ πλσμα, πο τ διο πεισματικ χλασε στν μαρτα. Τ ργο ατ κανε κατ τν πρτη του πιδημα στ γ, ταν γινεν νθρωπος κα πθανε δι τν νθρωπο. Στν κρση θ σχσει μα διαφορετικ οκονομα· λειτουργα τς θεας δικαιοσνης, ποα θ᾿ νταποδσει στν νθρωπο νλογα μ τ περιεχμενο τν πρξεν του.

Ο Κριος μς τνισε πολ παραστατικ, τι κλαση εναι φυσιολογικ κατληξη μις φθαρμνης ζως στν μαρτα, στς διδακτικτατες παραβολς το φρονος πλουσου276 κα το πλουσου κα το Λαζρου277. Ο δο πλοσιοι πο ζησαν μα λκληρη ζω –γιατ τσι τ θλησαν– στ νρκωση τς μαρτας, στν σωτεα κα τ ματαιτητα το βου, χωρς ν νισουν καννα σωτερικ κραδασμ γι τ ορνια πργματα κα τς πνευματικς νγκες τς ψυχς, ποδιχτηκαν π τν Θε στν τπο τς αἰώνιας βασνου. ᾿Εν ντθετα, τ πορριμμνο σκουπδι τς ζως Λζαρο, πο γγγυστα σκωσε τ σταυρ τς πικρς δοκιμασας του, μ μνησικακντας δι τν ναλγησα το πλουσου κα λπζοντας στν γπη κα τ δκαιη κρση το Θεο, τν κατταξε στος ελογημνους κλπους το πατρα τς πστεως ᾿Αβραμ. Εναι δ πολ νδεικτικ τ πθετο «φρων» (μυαλε), πο χρησιμοποησε Κριος γι ν χαρακτηρσει τν πνοια το πλουσου, πο, δαγκωμνος π τ φδι τς ματαιτητος κα πνιγμνος στν λη κα τ φμερα γαθ, ξεχνοσε τ αἰώνια πργματα, φημνος στς δυνμεις τς μαρτας ν τν δηγσουν στ βραθρο τς καταστροφς. Τ τονζουμε λλη μα φορ· μαρτα εναι ρρστια, ποα ν δν νακοπε θ δηγσει φεκτως στν αἰώνιο θνατο τς ψυχς.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.