ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

δ) Η θεα Εχαριστα.

᾿Εν τ βπτισμα δημιουργε τ να πνευματικ γννηση, τν ποαν τ χρσμα σφραγζει μ τς δωρες το γου Πνεματος, δ μετνοια θεραπεει τς πνευματικς της σθνειες, θεα Εχαριστα τν τρφει μ τ χραντο σμα κα τ τμιον αμα το Χριστο.

Τ μυστριο ατ εναι πραγματικ πολ μεγλο. Καλεται «Κυριακν» (πως κα τ βπτισμα), διτι χει π᾿ εθεας τ σστασ του π τν Κριο. Τσο δ πολ, στε κα ο Διαμαρτυρμενοι, ο ποοι πορρπτουν γενικς τ κκλησιαστικ μυστρια, δν πετλμησαν ν τ ρνηθον, δεχμενοι ββαια ατ κατ τ δικ τους τρπο κα φυσικ διαφορετικ π ,τι τ δεχμαστε μες. Τ διαφορ θ δομε στ συνχεια.

Εσαγωγικ στ φση κα τ δναμη το μυστηρου εναι σα μς παρδωσε Κριος στ διλογο πο εχε μ τος ᾿Ιουδαους, μετ τ χορτασμ στν ρημο τν πεντακισχιλων. Στηλιτεων τν χλον Σωτρ τι τν κολουθοσαν χι διτι τν πστευαν, λλ διτι ζητοσαν πανληψη το θαματος τς λικς διατροφς τους, λαβε φορμ ν μιλσει περ τς πραγματικς τροφς πο παρχει «ζων αἰώνιον», περ το ρτου πο κατβηκε π τν οραν, γι τ δικ του σρκα, βρση τς ποας χορηγε στν νθρωπο τν ληθιν ζω· «... γ εμι ρτος ζν κ το ορανο καταβς· ἐάν τις φγ κ το ρτου τοτου, ζσεται ες τν αἰῶνα. κα ρτος δ ν γ δσω, σρξ μο στιν, ν γ δσω πρ τς το κσμου ζως· ... μν μν λγω μν, ἐάν μ φγητε τν σρκα το υο το νθρπου κα πητε ατο τ αμα, οκ χετε ζων ν αυτος. τργων μου τν σρκα κα πνων μου τ αμα χει ζων αἰώνιον, κα γ ναστσω ατν ν τ σχτ μρ. γρ σρξ μου ληθς στι βρσις, κα τ αμ μου ληθς στι πσις. τργων μου τν σρκα κα πνων μου τ αμα ν μο μνει, κγ ν ατ. καθς πστειλ με ζν πατρ κγ ζ δι τν πατρα, κα τργων με κκενος ζσεται δι᾿ μ»369. Συνστησε δ τ μυστριο Κριος τ σπρας τς Πμπτης, παραμονς τς μεγλης ορτς το βραϊκο Πσχα. ᾿Εν τρωγε τ Πασχλιο Δεπνο μ τος μαθητς «λαβν ᾿Ιησος τν ρτον κα εχαριστσας κλασε κα δδου τος μαθητας κα επε· λβετε φγετε· τοτ στι τ σμ μου. κα λαβν τ ποτριον κα εχαριστσας δωκεν ατος λγων· πετε ξ ατο πντες· τοτο γρ στι τ αμ μου τ τς καινς διαθκης τ περ πολλν κχυνμενον ες φεσιν μαρτιν»370.

Η θεα Εχαριστα χει δο ψεις· εναι μυστριο κα συγχρνως θυσα. Ως μυστριον θεα Εχαριστα χει τν ννοιαν τι κτω π τ στοιχεα το ρτου κα το ονου τ ποα γιστηκαν μ τν πκληση το παναγου Πνεματος, πρχουν πραγματικ τ χραντο σμα κα τ τμιον αμα το Χριστο. Εναι σ᾿ ατ παρν τ σμα το Χριστο νιαως σ λες τς φσεις τς πρξες του. Εναι τ σμα πο γεννθηκε π τ Μαρα, πθανε στ σταυρ, ναστθηκε π τν τφο κα, θεωμνο, ναλφθηκε στος ορανος, που κθεται «κ δεξιν το Πατρς».

Τ ρατ σημεο το μυστηρου εναι τ στοιχεα το ρτου κα το ονου κα εχ πικλσεως το παναγου Πνεματος. Κατ τν καθαγιασμ τν τιμων δρων μ τρπο πο περβανει πλρως τ νοητικ μας κατληψη, οσα το ρτου κα το ονου μεταβλλεται, μεταποιεται, μεταστοιχειοται στν οσα το σματος κα το αματος το Κυρου371. ᾿Εκενο πο ξακολουθε ν παραμνει μετ τν καθαγιασμ εναι τ ξωτερικ συμβεβηκτα, δηλαδ ο ποιτητες τν φυσικν στοιχεων, πως τ βρος, τ σχμα, τ χρμα, σμ κα γεση. Ατ ξακολουθον ν παραμνουν κατ θεαν οκονομα, γι ν διευκολνουν σως τ βρση κα τν πση τς Εχαριστας, πο θ ταν ξαιρετικ δσκολη σ περπτωση πο πιστς δεχταν γυμν κα προκλυπτα τ σμα κα τ αμα το Χριστο. Τ τμια δρα κοινωνομενα ννονται μυστικ μ τν λη ψυχοσωματικ πσταση το νθρπου, ποα θεοποιεται μ τν χραντη θεα παφ. Φυσικ θεα Κοινωνα δν κολουθε τ φυσικ διεργασα τς πψεως κα τς ποβολς, πο γνεται στ λψη κθε λλης φυσικς τροφς.

Τ σμα κα τ αμα το Χριστο εναι παρντα σ᾿ λκληρη τν ποστητα τς θεας Κοινωνας κα σ κθε μριο ατς· εναι δ παρντα συγχρνως κα σ᾿ λα τ ερ ποτρια τς θεας Λειτουργας κα φυσικ στν οραν, στν νθρπινη φση το Χριστο. Ατ συμβανει μονχα μ θαμα τς θεας παντοδυναμας, δεδομνου τι τ σμα το Χριστο δν εναι κατ τ φση του πανταχο παρν. Η θεωρα τς ῒὲἂἦ῟ἂὦὰὖ372 (πανταχο παρουσας), τν ποαν διετπωσεν Λοθηρος δν εναι ρθ. Ο ρχηγτης τς Διαμαρτυρσεως στν προσπθει του ν ξηγσει τν τρπο τς πραγματικς παρουσας το σματος το Χριστο, επεν τι τ σμα το Κυρου, ς πανταχο παρν, εναι παρν κα στ θεα Εχαριστα373. Η θεωρα ατ εναι πολ φελς κα εκολα νατρπεται. Διτι, ν εναι πανταχο παρν τ σμα το Κυρου, φυσικ δν θ εναι μονχα στ θεα Εχαριστα, λλ κα σ κθε λλην λικ τροφ κα δν βλπουμε τ τ περισσ χει βρση το κυριακο σματος. Στς δες του ατς Λοθηρος κατληξε, κνοντας κακ φαρμογ τς ντιδσεως τν διωμτων τν δο φσεων στ μα πσταση το ᾿Ιησο. Ετσι πδωσε τν πανταχο παρουσα πο νκει αστηρς στ θεανδρικ πρσωπο το Χριστο, στν νθρπινη φση π᾿ εθεας, ποα σ καμα περπτωση δν μπορε ν προσλβει τ δωμα ατ, πο νκει ποκλειστικ στ θετητα.

Ο πλοιποι προτεστντες πορρπτουν μφωνα τ δγμα τς μετουσισεως374 τν φυσικν στοιχεων. Κατ᾿ ατος ρτος κα ονος εναι σμβολα ψιλ (= πλ) το σματος κα το αματος το Χριστο, δι τν ποων παρχεται δι τς πστεως ελογα το Θεο στν μεταλαμβνοντα πιστ. Πρκειται γι να συμβολισμ, ποος δν περιχει τν δα το πργματος, λλ᾿ εναι σημεον πλ τν παγγελιν το Θεο. Περιττ ν σημεισουμε, τι τ διδγματα ατ εναι αθαρετα, χωρς καννα σοβαρ ρεισμα στ Γραφ, τς ποας ρεαλισμς ς πρς τν παρουσα το Χριστο στν Εχαριστα εναι πρα π κθε μφισβτηση. Ατ εναι κα τ φρνημα τν γων Πατρων τς ᾿Εκκλησας, τ μαρτυρα μως τν ποων, ο Διαμαρτυρμενοι, συνεπες στς κκλησιολογικς τους ρχς, πορρπτουν375.

Η θεα Εχαριστα εναι μυστριο κατ᾿ ξοχν θεοποιητικ. Εναι τ μυστριο το Χριστο κα τς ᾿Εκκλησας. ᾿Εν στ λλα μυστρια παρχεται χρη το γου Πνεματος γι τν γιασμ τν πιστν, στν Εχαριστα παρχεται διος Χριστς κα χι μονχα τ σμα κα τ αμα του, λλ κα ψυχ του (δηλαδ λκληρη νθρπινη φση του), συνειμμνα δ κα θετητ του πο εναι χωρστως νωμνη μ τν νθρωπτητα, κα κατ᾿ πκταση λος τριαδικς Θες, στν ποον πρχει ναπσπαστα πσταση το σαρκωθντος Λγου! Στ μυστριο τς θεας Εχαριστας Χριστς σπερεται στ φση το νθρπου, νακιρνται μ ατν, τ φλγει κα τ διαπερ σ μα νωση βαθτατα σωτερικ. Στ θεα Εχαριστα πολλαπλασιζεται Χριστς στ μλη τς γας ᾿Εκκλησας του, τ ποα μ τ θεα Μετληψη ννονται κα μεταξ τους σ μα κοινωνα βαθι νθρωπολογικ κα χριστολογικ. Η θεα Εχαριστα εναι τ κατ᾿ ξοχν μυστριο τς ᾿Εκκλησας. Σ᾿ ατν πρχουν τσοι «χριστο» σα κα τ μλη της πο ννονται σωτερικ, σ βση μως πραγματικ, μ τν Σωτρα Κριο. Στν Εχαριστα τλος γιζεται κα κτση, πο μ τ φυσικ στοιχεα της (τος καρπος τν σπλχνων της) λειτουργε κα ατ στν περινητο λγο το θεου μυστηρου, τ μεταποησ της στ σρκα το Πλστη της.

᾿Ανλογη μ τν ερτητα το μυστηρου πρπει ν εναι κα προπαρασκευ το νθρπου ν δεχτε μσα του τν Κριο τς δξης. Ο πιστς πρπει ν χει σαφ ασθηση τς ερτητος τς θεας Μεταλψεως. Πρπει ν εναι σ θση ν διακρνει τ σμα κα τ αμα το Κυρου, τι πρκειται περ τροφς μυστηριακς, τι κτω π τ ξωτερικ συμβεβηκτα το ρτου κα το ονου (σφρηση, γεση, χρμα κ.λπ.) λαμβνει μσα του λκληρο τν Χριστ, λκληρη τ θετητα μ τν ποαν ζυμνεται γι ν γνει κα ατ ρτος ορνιος. Οτι, μετχοντας τς θεας Εχαριστας, γνεται χριστοφρος κα θεοφρος, φση του νακιρνται στν ποιτητα το Δημιουργο κα Σωτρα της, πυρπολεται π τ φωτι τς θετητος.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.