ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Η κατκριση το πλησον

Η κατκριση το πλησον εναι φαινμενο πολ συνηθισμνο μεταξ τν νθρπων. Προρχεται π καρδι π τν ποαν πουσιζει δελφικ γπη. Ατς πο κατακρνει δν σβεται τν δελφ του. Κα μπορε μν, κα χει χρος ν λγχει τν κακ συμπεριφορ του· κατ᾿ δαν μως κα μ σκοπ ν τν βοηθσει ν τν βελτισει. Η σκοπη κα μπαθς πκριση εναι κακολογα. Εναι δ κα ποκρισα, γιατ βλπει μονχα τς νργειες τν λλων, ν παραβλπει τς δικς της πο μπορε ν εναι χειρτερες κενων πο κατακρνει. Ο Κριος στηλιτεει ντονα τν κατκριση το πλησον.

«Μ κρνετε –τονζει– γι ν μ κριθετε. Διτι μ τ κριτριο μ τ ποο κρνετε τος λλους θ κριθετε κι σες κα μ τ μτρο πο κτιμτε τς πρξεις τν λλων, θ κτιμηθον κα ο δικς σας (π τν Θε). Γιατ δ, βλπεις τ μικρ ξυλαρκι πο εναι στ μτι το δελφο σου, κα δν παρατηρες τ δοκρι πο εναι σφηνωμνο στ δικ σου μτι; Η πς θ πες στν δελφ σου· φησε ν βγλω τ ξυλαρκι π τ μτι σου, τ στιγμ πο πρχει τ δοκρι στ δικ σου; Υποκριτ, ν φαιρσεις πρτα τ δοκρι πο εναι στ δικ σου μτι, κα πειτα ν προσπαθσεις ν βγλεις τ μικρ ξυλαρκι π τ μτι το δελφο σου».

Ο θεοι μαργαρτες

Η λλειψη πικριτικς κα κατακριτικς διαθσεως το πλησον πο πρπει ν κοσμε τ ψυχ κθε καλο χριστιανο, δν πρπει στσο ν μς δηγε σ μι δικριτη κα χαλαρ κτμηση τς συμπεριφορς τν λλων κα σ μι νεξλεγκτη σχση μαζ τους κυρως σ σημαντικ ζητματα πστεως, πργμα πο μπορε ν μς κοστσει βαθις κα νεπανρθωτες ζημις. Συγκεκριμνα Κριος μς παγορεει ν παρχουμε τος πνευματικος θησαυρος τς πστες μας σ γριους κα χοιρδεις νθρπους, ο ποοι χι μνο δν χουν τ δυναττητα ν τος δεχτον, λλ θ τος βεβηλσουν κα παρλληλα θ βλψουν κα κενους ο ποοι τος μεταδδουν.

«Ν μ δνετε τ γιον (δηλ. τ μυστριο τς πστεως) –λγει– στ σκυλι (τος τραχες κα γριους νθρπους) κα ν μ ρχνετε τ μαργαριτρια σας (τς θεες λθειες) στος χορους (στος ασθησιακος κα κθαρτους νθρπους), μ τυχν κα τ καταπατσουν μ τ πδια τους (τ προσβλλουν κα τ βεβηλσουν) κα μετ στραφον ναντον σας ν σς ξεσχσουν».

Προσοχ, λοιπν, στ μετδοση τν ερν τς πστεως ληθειν. Ν μ γνεται δικριτα, λλ μ σνεση κα διακριτικ κτμηση τν συνθηκν το περιβλλοντος. Οπου δηλαδ τ περιβλλον, ο νθρωποι, τπος κα ρα δν ντχουν στν ποδοχ τς θεας λθειας, κε ν μ προβλλουμε τς λθειες το Εαγγελου, γιατ εναι νδεχμενο ντ φελεας ν προξενσουμε θελ μας ζημι τσο σ μς σο κα σ λλους κακτροπους νθρπους.

Η ποτελεσματικτητα τς προσευχς

᾿Εκενος πο προσεχεται μ πστη κα ελικρνεια στν Θε θ λβει πωσδποτε τ ατματ του. Διτι Θες εναι

στοργικς Πατρας, ποος γαπ τ παιδι του κα δν μπορε ν κωφεσει στς δεσεις τους, λλ θ κανοποισει λες τς λογικς χρεες κα νγκες τους. Μνο τ παρλογα ατματα δν μπορε –γιατ δν θλει– ν κανοποισει παντοδναμος Θες.

«Ζητετε –παραινε Κριος– κα θ σς δοθε· γυρεετε κα θ βρετε· κτυπτε κα θ σς νοξουν. Διτι κθε νας πο ζητ, λαμβνει· κα κθε νας πο γυρεει, βρσκει· κα σ᾿ κενον πο κτυπ, θ νοιχτε ( πρτα). Η ποις π σς, ταν τ παιδ του το ζητσει ψωμ, θ το δσει λθον; Η ν το ζητσει ψρι, θ το δσει φδι; ᾿Εν, λοιπν, σες πο εσθε μαρτωλο, ξρετε ν δνετε χρσιμα πργματα στ παιδι σας, πσο μλλον ορνιος Πατρας σας θ δσει γαθ πργματα σ᾿ ατος πο μ πστη τ ζητον;».

Ο χρυσς καννας το Εαγγελου

«᾿Εκενα πο θλετε ν σς κνουν ο νθρωποι –λγει Κριος– τ δια ν κνετε κα σες σ᾿ ατος. Διτι σ᾿ ατ συγκεφαλαινονται διδαχ το Νμου κα ο Προφτες».

Κντρο το χρυσο ατο καννος το Εαγγελου εναι τ τομικ γ το νθρπου. Ο νθρωπος δικαιολογημνα παιτε ο νθρωποι ν τιμον κα ν σβονται τν προσωπικτητ του, ν μν καταπατον τς λευθερες κα τ δικαιματ του, ν σβονται τν οκογνεια κα τν περιουσα του κα γενικ ν τν συντρχουν στς νγκες κα τς περιστσεις του. Ολ᾿ ατ εναι μι λογικ κα δκαιη πατηση. Ο δκαιος μως κα καλοπροαρετος νθρωπος τν πατησ του ατ φελει ν τν νταποδδει στ συννθρωπο. Ν κνει δηλαδ κα στν λλον σα ατς θλει ν το κνουν ο λλοι. Αν τ πλγμα ατ τν μοιβαων διεκδικσεων φαρμοστε ρμονικ κα σχσει σν καθολικ νομοθεσα, ο νθρωποι θ ζσουν ερηνικ μεταξ τους, παλλαγμνοι π πολλ κακ πο προξενον νοσηρς τομισμς, γωπθεια, τ προσωπικ συμφρον κα τσα λλα, πο μετατρπουν τς νθρπινες κοινωνες σ γλες γριων θηρων, που τ να πιτθεται κα κατασπαρσσει τ λλο. Στν ρνητικ του μορφ χρυσς καννας το Εαγγελου εναι γνωστς ς· « σ μισες, μηδεν ποισς»489. Ατ πο σ πεχθνεσαι κα μισες, ν μ τ κνεις στος λλους.

Ο δο δρμοι

Δο εναι ο δρμοι τος ποους μπορε ν᾿ κολουθσει στ ζω του νθρωπος. Ο νας εναι τς ρετς, στενς κα δσκολος, τν ποο λγοι μονχα κολουθον. Τ τρμα το δρμου ατο καταλγει στν ερυχωρα το ορανο, στν αἰώνια χαρ τς θεας βασιλεας, στος λφωτους κλπους το Πατρα. Ο λλος εναι δρμος τς κακας, ερχωρος κα νετος, τν ποον κολουθον ο περισστεροι τν νθρπων. Τ τρμα το δρμου ατο εναι πλεια τς ψυχς στ στεντητα κα τν δνη τς κολσεως, νκρωση τς πρξεως μακρι π τν ληθιν ζω κα τ φς, πο εναι Θες. Ο Κριος μς παραινε ν μπανουμε π τ στεν πλη κα τν τεθλιμμνη δ πο δηγε στν νπαυση τς αἰώνιας ζως. Σχετικ λγει·

«Ν μπανετε π τ στεν πλη, διτι εναι πλατει πλη κα ερχωρη δς πο δηγε στν πλεια κα πολλο εναι κενοι πο μπανουν π ατν. ᾿Αντθετα, εναι στεν πλη κα στενχωρος δρμος πο δηγε στ ζω κα λιγοστο εναι κενοι πο τ βρσκουν».

Ο ψευδοπροφτες

Στος νθρπους πο κολουθον τ δρμο τς κακας συγκαταλγονται κα ο ψευδοπροφτες. Εναι νθρωποι διεστραμμνοι κα πικνδυνοι. Πλανεμνοι ατο, προσπαθον ν πλανσουν κα τος λλους. Εναι στρατευμνοι πρκτορες το ψεδους, πολμιοι τς λθειας. Μεταμφιζονται, λαμβνοντας ψετικα προσωπεα γι ν παραπλανσουν τς φελες κα στρικτες ψυχς. Ο πιστο πρπει ν βρσκονται σ πιφυλακ, ν τος πισημανουν κα ν προφυλσσονται π τν πανουργα κα τν κακουργα τους. Θ τος ναγνωρζουν δ π τ ργα τους. Η συμπεριφορ τους θ προδσει τος καταχθνιους σκοπος κα τς διαθσεις τους. Οπως π τ γκθια δν μπορε ν μαζψει κανες σκα, τσι κα π ατος δν μπορε ν προλθει κτι σωστ κα καλ. Κα πως να δντρο σπιο δν μπορε ν κνει καρπος καλος, τσι κα π ατος δν μπορον ν προλθουν παρ ργα νλογα μ τ σαπρτητα τς ψυχς τους.

«Προσχετε –λγει Σωτρ– π τος ψευδοπροφτες, ο ποοι σς πλησιζουν μ νδυμα προβτων, σωτερικ μως εναι λκοι γριοι κα ρπακτικο. Θ τος ναγνωρσετε π τ ργα τους. Μπως μαζεουν π τ γκθια σταφλια π τος τριβλους σκα; Ετσι κθε δντρο καλ παργει καρπος καλος, ν τ σπιο δντρο παργει καρπος χαλασμνους κα κακος. Δν μπορε να δντρο καλ ν κνει φθαρμνους καρπος, οτε να σπιο δντρο ν κνει καρπος γιες. Κθε δντρο πο δν κνει καρπος καλος τ κβουν π τ ρζα κα τ ρχνουν στ φωτι. Ετσι, λοιπν, κι σες θ τος ναγνωρσετε ποιο εναι π τος καρπος τν ργων τους».

Τ λγια κα τ ργα

Ο νθρωπος εναι πολ εκολος στ λγια. Η γλσσα του δουλεει σταμτητα. ᾿Αντθετα, στ ργα εναι πολ νωθρς κα δυσκνητος. Αν ατ σχει γενικ, διατερη σημασα χει στ πεδο τς σωτηρας. Στ βασιλεα τν ορανν δν θ μπον σοι περιορζονται μονχα στ λγια, τ ραα ξωτερικ κα μορφα, λλ᾿ ατο πο κνουν τ θλημα το ορνιου Πατρα. Τ λγια π μνα τους, ταν δηλαδ δν χουν οσιαστικ ντκρυσμα σ ργα ρετς, δν θ μπορσουν ν τος σσουν. Χειρτερα δ, σ περπτωση πο λλα λγουν κα λλα κνουν. Ομολογον ξωτερικ τν Χριστ, ν κατ βθος εναι ργτες δλιοι τς νομας. Ατος θ τος ποπμψει490 Σωτρ κατ τν μρα τς κρσεως491. Ο Κριος δηλνει κατηγορηματικ·

«Στ βασιλεα τν ορανν δν θ εσλθει κθε νας πο μο λγει ‘‘Κριε, Κριε’’, λλ κενος μονχα πο κνει τ θλημα το πουρνιου Πατρα μου. Πολλο θ μο πον τν μραν κενη (τς κρσεως) ‘‘Κριε, Κριε, στ νομ σου δν προφητψαμε κα δν βγλαμε δαιμνια κα δν κναμε θαματα;’’. Κα ττε θ τος π· φγετε π κοντ μου λοι ο ργαζμενοι τν νομα».

Τ δο θεμλια

Ενα σπτι γι ν στηθε καλ κα ν᾿ ντξει στ πρασμα το χρνου, πρπει ν κτιστε πνω σ θεμλιο γερ. Ετσι, δν φοβται τ ρμητικ ρεμα τν ποταμν, τος δυνατος νμους κα τς θελλες. Στκει κλνητο, γιατ χει θεμλια γερ. ᾿Αντθετα, ταν δν χει θεμλιο στρεο, ταν εναι κτισμνο πνω στν μμο, μ τν πρτη κακοκαιρα θ σωριαστε κτω κα θ καταστραφε. Ετσι κα στ χρο τς σωτηρας. Ατς πο κτζει τ οκοδμημα τς ψυχς του πνω στ θεμλιο τς πστεως κα τν γαθν ργων, δν ρκεται δηλαδ σ λγια νοσια λλ᾿ κτελε τ θλημα το Θεο, ατς δν φοβται τς ντξοες συνθκες το βου κα τς πιθσεις τν χθρν, λλ μνει σλευτος, πιασμνος π τν πτρα τς πστεως κα κληρονομε τ βασιλεα τν ορανν. ᾿Αντθετα, ατς πο ρκεται μονχα σ λγια χωρς ν κνει τ θλημα το Θεο, κτζει τ σπτι τς ψυχς του στν μμο, τ ποο μ τν πρτην πθεση τν στοιχεων σωριζεται κτω κα χνεται. Ο Κριος τονζει χαρακτηριστικ.

«Κθε ναν πο κοει τ λγια μου κα τ κτελε, θ τν παρομοισω μ φρνιμον νδρα, ποος κτισε τ σπτι του πνω στν πτρα. Κα κατβηκε βροχ κα λθαν ο ποταμο κα φσηξαν ο νεμοι κα πεσαν πνω στ σπτι κενο, τ ποον μως δν πεσε γιατ ταν θεμελιωμνο στν πτρα. Κα κθε νας πο κοει τ λγια μου κα δν τ φαρμζει, θ μοισει μ νδρα σνετο, ποος κτισε τ σπτι του πνω στν μμο. Κατβηκε δ βροχ κα λθαν ο ποταμο κα φσηξαν ο νεμοι κα πεσαν στ σπτι κενο πο σωριστηκε κτω κα ταν πτση του μεγλη».

Στ σημεο ατ τελεινει π το Ορους Ομιλα το Κυρου. Στχος της εναι ν πισημνει τν λθεια το πλσματος, ποα ττε εναι δυνατ, ταν εναι βαθι ριζωμνη στν λθεια το Θεο. ᾿Αντθετα, ναλθεια το πλσματος συμβανει, ταν ατ πομακρνεται π τν Θε, δημιουργντας μι ψετικη σχση μ τν Πλστη του. Στ Μωσαϊκ Νμο τ ψετισμα το νθρπου ντοπζεται στν εδωλολατρα. Η πομκρυνση το νθρπου π τν Θε κα ντικατσταση τοτου μ λλους νπαρκτους κα ψετικους θεος δημιουργε διαστροφ στ σχση του μ τν ληθιν Θε, πο χει σν φυσικ πακλουθο τ διαστροφ στ σχση του μ τ συννθρωπο. Οταν νθρωπος πιστεει ληθιν στν Θε, δν μπορε παρ ν εναι σωστς κα στς σχσεις του μ τν πλησον. Τ διο κα στ νμο το Εαγγελου. Στ νο θος πο στηρζεται στν γπη το Πατρα κα στ λυτρωτικ χρη το Χριστο, ντοπζεται λθεια το πλσματος, πο πιστεει βαθι στν Θε κα μετουσινει τν πστη του σ ργα γπης πρς τν πλησον. ᾿Εκενο πο χαλει τν λθεια ατ εναι ποκρισα κα τ ψεδος. Ο φαρισαϊσμς εναι μεγαλτερος χθρς τς εαγγελικς ρετς. Εναι κι ατς μι μορφ εδωλολατρας. Στ θση το Θεο μπανει νοσηρς τομισμς, μεταμφιεσμνος σ πρσωπο ρετς, γι ν κανοποισει τν γωϊστικ του προβολ κα τς προσωπικς του διοτλειες. Τ νο πνεμα τς χριτος εναι πνεμα ελικρνειας κα γπης. Πει βαθι στν καρδι, τς ποας ζητ τν καθαρτητα κα τ διαγεια. Τν καθαρ καρδι τν νυψνει σ να τν ρετν. Ατ μονχα θ δε τν Θε κα θ συναντσει σ μι σωστ σχση τ συννθρωπο. Τροφ της εναι ληθιν πστη, φωτισμνος λγος, δναμη τς χριτος, φανρωση το Λγου το Θεο, ποα συνεπλρωσε τν παλαι οκονομα στς πολλαπλς της τλειες, κτζοντας τν νθρωπο στν λθεια τς θεας βασιλεας. Σ᾿ ατν θ εσλθουν ο ταπεινο, ο μετανιωμνοι γι τς μαρτες τους, ο προι κα ο ερηνοποιο, ο λεμονες, ατο πο γαπον τ δικαιοσνη κα δικονται γι᾿ ατν· ο συνετο κα ο νρετοι νθρωποι, ατο πο κτζουν τ ζω τους στ θεμλιο τς πστεως, πο χουν τ νο τους στραμμνο στος θησαυρος το ορανο κα κολουθον τ στεν μονοπτι τς ρετς, πο δηγε στν αἰώνια ζω· τ παιδι γενικ το Θεο πο εναι γορασμνα μ τ αμα το Χριστο κα κτισμνα στν για χρη του.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.