ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

«Ες να Θεν».

Η πστη ες να Θε ποτελε στοιχεο πρωταρχικ τς ληθινς θρησκεας. Ο Χριστιανισμς εναι κατ᾿ ξοχν μονοθεϊστικ θρησκεα. Πιστεει ες να κα μνον Θε, Οποος τ δλωσε πανηγυρικ στ Σιν, κατ τ θεα του φανρωση· «᾿Εγ εμι Κριος Θες σου... οκ σοντα σοι θεο τεροι πλν μο»44. Τν πρτη κα μεγλη ατ ντολ τ ζτησε πμονα π τ λα του. Δν νχτηκε δπλα του λλους θεος. Η δ τιμωρα του ταν πντοτε μεση, σες φορς λας, παρασυρμενος π τος γρω εδωλολατρικος λαος, πεφτε στν εδωλολατρα, γκαταλεποντας τν Θε τν πατρων του.

Η πολυθεα εναι ψεδος. Ηταν πικρς καρπς τς ρχαας παρακος, παραπλνηση το πλσματος, σκοτισμς το νο κα διαστροφ τς καρδας του. ᾿Εγκαταλεποντας τν ληθιν Θε νθρωπος κα στν προσπθει του ν᾿ ναπληρσει τ κεν πο δημιουργοσε στν παρξ του, στρεφταν πρς τ κτσματα, τς δυνμεις κα τ φαινμενα τς φσεως, τ ποα θεοποιοσε κα λτρευε, πφτοντας σ μι φοβερ ντινομα, σ μι ναλθεια, πο σν συνπει της εχε τν καθολικ φθορ τς φσεως κα τν ποδολωσ της στν εσηγητ το ψεδους διβολο. Η εδωλολατρα, ς ναρεση τς ληθινς θρησκεας, ς ψετισμα κα ντιστροφ τς σχσεως το πλσματος πρς τν Πλστη του, εναι τ κορυφαο μρτημα.

Η εδωλολατρα μπορε ν προσλβει ποικλες μορφς, π τ χονδροειδ θεοποηση φυσικν δυνμεων κα κτισμτων, μχρι τ στσιμο κα τ λατρεα λλων εδλων πλον κλεπτυσμνων, τς πιστμης, τς τχνης, τν πολιτικν κα κοινωνικν συστημτων κα λλων ξιν τς ζως, το χρματος (μαμων), τν ξιωμτων, το κλλους, τς δονς κ.τ.. Οταν σ᾿ ατ προσκολλται ποκλειστικ κα μ πθος ψυχ, περιππτει σ εδωλολατρα, λατρεοντας οσιαστικ ξες γκσμιες, πο εναι μν καλς στ μτρο πο πηρετον τν νθρωπο κα ραζουν τ ζω του, τν τυραννον μως κα τν ξευτελζουν, σκις ντικαθιστον στν ψυχ του τν ληθιν Θε κα τ λατρεα πο φελεται σ᾿ ατν.

Η πστη σ πολλος θεος ποτελε ναρεση τς δας το ληθινο Θεο, ποος νοεται ς τ εικνητο, πειροτλειο κα πλυτο ν, τ ποον πιβλπει, κατευθνει κα διοικε τ πντα, τ ποα τ διο πειροδυνμως πλασε. Η πειροτλεια το ψστου ντος προϋποθτει τ μοναδικτητα τς φσες του. Τ πλυτο ν δν μπορε ν χει δπλα του λλα ντα συναδια κα διαιωνζοντα, γιατ κτι ττοιο θ περιριζε τν πολυττητ του. Ο Θες π τ φση του πρπει ν εναι νας, πλυτος κριος το παντς, ρχ δεσπζουσα τν πντων. Δν μπορον ν πρχουν ταυτχρονα πολλο θεο, πολλς ἀΐδιες ρχς, γιατ μοιραα μα θ περιριζε τν λλη κα θ φθειρταν μοναδικτητα το Θεο κα κυριαρχικ πνω στ ντα ξουσα του. Η, λοιπν, θ εναι νας Θες πολλο. Κα τ δο μαζ δν μπορον ν συνυπρχουν. Γι᾿ ατ κα τ πσης φσεως δυιστικ συστματα, ατ πο ποδχονται τν ἀΐδια παρξη δο ρχν, δο θεν, νς γαθο κα νς κακο, ερισκομνων σ ἀΐδια ντθεση κα πλη μεταξ τους (βασλειο φωτς - βασλειο σκτους), ποτελον δαν ποκρουστικ στν ρθδοξη θεολογα, πο φθερει τ χαρακτρα το Χριστιανισμο ς τς μνης ληθινς μονοθεϊστικς θρησκεας.

Ο Θες το Χριστιανισμο εναι ἀΐδια κα πλυτη τν πντων ρχ, χωρς σχετικτητες κα περιορισμος, στν ποα κορυφνεται κθε δα γαθο κα κθε ρετς. ᾿Απ᾿ ατν προρχονται κα σ᾿ ατν καταλγουν τ πντα. Δν περιορζεται στ χρο, χωρς στσο ν᾿ πουσιζει π τ κτιστ ντα. Αν πουσαζε, ατ θ περιριζε τν πειρη φση του. Βρσκεται πανταχο κα πληρο τ πντα45, ν συγχρνως κτενεται (νθρωποπαθς κφραση) κα πρα τν φυσικν κτισμτων. ᾿Επσης δν περιορζεται στ χρνο, φο κα ατς –πως κα χρος– ς μτρο κινσεως κα προσδιορισμο τν ντων, προρχεται π τν Θε. Ο Θες εναι αἰώνιος, ἀΐδιος κα ναλλοωτος. Δν χει χρονικ νλιξη, λλ μνει « ατς ες τν αἰῶνα», κνητος κα μετβλητος ν μσ τς ἀέναης ρος τν φυσικν κτισμτων46. Εναι δ κα παντοδναμος47. Η δναμ του δν χει περιορισμος. Δναται τ πντα. Μονχα θλησ του μπορε ν περιορσει τν παντοδυναμα του, καθορζουσα τ λογικ κα θικ ρια, τ ποα δν μπορε ν περβε δναμ του. Μ λλα λγια δναμη το Θεο δν εναι δναμη λγιστη κα τυφλ. Ο Θες δν μπορε ν πρξει τ λογικς δνατον (τ παρλογο) κα τ θικς νεπτρεπτο (τ κακ), πλοστατα γιατ δν θλει. Δν μπορε ν συμπεριφερθε νοκεια κα παρλογα, ν πρξει τν μαρτα, γιατ ατ θ᾿ ποτελοσε ναρεση τς γιτητς του, ναρεση ατς τς φσες του. Ο περιορισμς φυσικ ατς δν εναι σημεο δυναμας, λλ᾿ ντθετα νδειξη μεγλης δυνμεως, δεδομνου τι μαρτα γενικ δν εναι δναμη, λλ δυναμα48. Στν ννοιαν φ᾿ τρου το Θεο πληροται κθε ννοια λογικτητος κα θικτητος. Ο Θες εναι πειρος κα περτλειος Νος, πλυτος Λγος, π τν ποο προρχεται κθε λλη κτιστ νοηττητα κα λογικτητα. Η γνωστικ του δναμη εναι πειρη κα νεξντλητη. Γνωρζει τ πντα, τ φυσικ γεγοντα, τς νθυμσεις κα τς λεθερες νργειες τν νθρπων. Γνωρζει μεσα, μ μι πλ νραση, σα γιναν, σα γνονται κα σα πρκειται ν γνουν. Προγνωρζει δ κα ,τι μλλει ν συμβε, χωρς ατ ν σημανει τι μ τν πργνωσ του προσδιορζεται τεραρχικ λευθρα βοληση τν λογικν ντων49. Παρελθν, παρν κα μλλον κτυλσσονται νπιον το Θεο σν μι νιαα στιγμ, χωρς ξλιξη ατ ν προσδιορζει σ χρονικς κατηγορες τ γνωστικ ντικεμενο το θεου Νο. Ο Θες, παρλληλα, ς πειροτλειος Νος εναι κα πνσοφος. Η θεα πανσοφα του εναι διχυτη στ πεδο τς φυσικς δημιουργας, που τ πντα εναι διαρθρωμνα κατ τρπον, στε ν᾿ ποτελον να παναρμνιο λο, να σστημα σκπιμα διατεταγμνο, γεμτο δυνμεις κα σκοπος, τ ποο κινε τ θαυμασμ γι τν μορφι, τν τελολογικ διρθρωση κα τ ρμονικ κλλος του50. Στν Θε, τλος, πληροται κα κθε ννοια γαθτητος. Ο Θες εναι γιος51. Στ θεα φση του καννα χνος θικο κακο δν μπορε ν πεισλθει. Εναι δ πηγ κα κθε λλης σχετικς γιτητος. ᾿Απ᾿ ατν προρχεται κα σ᾿ ατν πληροται κθε δα ρετς κα γαθο. Η θικ διταξη το σμπαντος προρχεται π τν για βολησ του, πως προρχονται θικς νμος κα θικ συνεδηση πο εναι χαραγμνες στς λεθερες λογικς φσεις. Ως γιος Θες εναι κα φρουρς τς θικς τξεως το κσμου. ᾿Αποστρφεται κθε νομα κα τιμωρε κθε παρβαση το θικο νμου, κθε μαρτα. Ατ εναι τ διατερο ργο τς θεας δικαιοσνης. Γιατ Θες εναι δκαιος52. Η δικαιοσνη του κδηλνεται πολυειδς στς σχσεις του μ τ λογικ ντα πο πλασε. Ετσι, μεβει μν τος δικαους, τιμωρε δχι πντοτε μφανς– στν παροσα ζω τς παραβσεις το θικο νμου του. Οπωσδποτε μως μετ θνατον (κατ τν καθολικ κρση) θεα δικαιοσνη θ κρνει τελεσδηκα κα θ τιμωρσει κθε μετανητη σκλρυνση κα πρωση τς νθρπινης ψυχς στ θικ κακ κα τν παρανομα. Ο Θες, τλος, εναι πανγαθος. Η γπη συμππτει μ τ φση του. Η θεα φση εναι κοινωνικ κα μεταδοτικ. Στ μεταφυσικ Τριδα γπη εναι σνδεσμος συνπτων τς τριαδικς ποστσεις.

Τ θεα πρσωπα κοινωνον μεταξ τους ν γπ. Τ να περιχωρε τ λλα σ μι μοιβαα σχση καθαρ γαπητικ, πο χαλκεει τν τριαδικ ντητα, τν ποστατικ δικριση στ μεταφυσικ ντητα τς πειρης οσας το Θεο. ᾿Εξωτερικ θεα γπη κφρζεται στ σχση τς περβατικς Τριδος μ τ φυσικ κτσματα. Ατ γνεται στ θεα νργεια πο εναι κοινωνητ κα μεταδοτικ. Η θεα νργεια ποτελε τ ντολογικ θεμλιο τν κτιστν φσεων. Ο Θες δημιουργε π γπη, ποα εναι συνεκτικς σνδεσμος τς φυσικς πλσεως. Η γπη μως εναι κα τ τελολογικ θεμλιο τν ντων, πο εναι πλασμνα ν μετχουν στ μακαριτητα τς θεας ζως. Παρλληλα Θες π γπη προνοε γι τ συντρηση κα διακυβρνηση τν ντων, κα π κρα φιλανθρωπα θλει κα νεργε τ σωτηρα τν νθρπων. Ο Θες εναι γπη53. Στν κτνα τς γαπητικς θεας νργειας λαμβνει τ εναι του κσμος, συντηρεται κα ξελσσεται κτση κα νθρωπτητα λευθερνεται π τ δεσμ τς μαρτας κα το αἰώνιου πνευματικο θαντου.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.