ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

«Πατρα παντοκρτορα».

Στς δο ατς λξεις τ Σμβολο τς Πστεως πικεντρνει δο π τς πολλς διτητες το Τριαδικο Θεο, τν πατρτητα κα τν παντοδυναμα. Η πρτη προσδιορζει τν προσωπικτητα το χριστιανικο Θεο, ν δετερη ναφρεται στ ξωτερικ πεδο τν θεων νεργειν, ς μνη δυναττητα δημιουργας κα πρξεως τν φυσικν κτισμτων.

Ο Θες το Χριστιανισμο εναι Θες προσωπικς. Δν εναι δναμη πρσωπη διακεχυμνη στ φση. Δν ταυτζεται οτε ξαντλεται στ ξωτερικ ντα. Δν εναι φυσικ κτση. Η περ Θεο θεωρα το Πανθεϊσμο, κατ τν ποαν Θες πρχει σ λα τ φυσικ ντα μ τ ποα συμφρεται κα ταυτζεται κα ξαντλεται (συγκεκαλυμμνος λισμς), δν μπορε ν χει θση στ χριστιανικ θεολογα κα κοσμοθεωρα. Οτε πλι μπορε ν χει σχση μ ατν κα ντθετη θεωρα το Δεϊσμο, κατ τν ποαν Θες πλασε μν τ ντα, μως ποσρθηκε πρα π ατ, χωρς ν χει καννα χνος νδιαφροντος γι τν τχη κα τν ξλιξ τους. Ο χριστιανικς Θες εναι Θες προσωπικς. Στ στοιχεο τς προσωπικτητος στηρζεται ννοια τς ληθινς θρησκεας, πο εναι ξρτηση το πλσματος π τν Πλστη κα σνδεση τν ντων μ τ δημιουργ τους. Μ τν Θε κυρως το Δεϊσμο νθρπινη ψυχ καμα δν μπορε ν χει πικοινωνα. Ενας Θες τυφλς διφορος κα παγερς πρς τ πλσματ του, δν μπορε ν συγκινσει τν νθρπινη καρδα, ν κανοποισει τς νδμυχες πιθυμες της, ν πληρσει τς πνευματικς φσεις κα νγκες της. Ο Θες ατς λγο διαφρει π τ τυφλ κα ψυχα εδωλα, πο δν χουν φων58 κα εναι παθ στς κεσες κα πικλσεις ατν πο τ λατρεουν. ᾿Αντθετα, ληθιν θρησκευτικτητα στηρζεται πνω στ προσωπικ στοιχεο τς φσεως το Θεο. Θ γαπσεις να Θε πο πρτος ατς σ γαπ59, γιατ δν εναι μονχα πλστης σου, λλ κα πατρας σου. Θ προσευχηθες σ να Θε, ποος σ κοει, σ γαπ κα εναι τοιμος ν κανοποισει τς ποιες καλς πιθυμες σου κα ν᾿ νταποκριθε στν περσταση κα τν νγκη σου. Σ να Θε κωφ κα λαλο πρς τ –λθεια– ν προσευχηθες; Κα θ᾿ φοσιωθες λψυχα σ᾿ να Θε πο εναι τ πνευματικ θεμλιο τς ζως σου, ρχ κα τ τλος σου, πηγ τς χαρς κα τς εδαιμονας σου, σμμαχος κα στηρικτς στς ντιξοτητες κα τ πολλ προβλματα το βου σου. Σ᾿ να Θε πο εναι νοιχτς γι σνα κα κενο πο διακας πιθυμε εναι δικ σου ετυχα κα δικ σου προκοπ. Η χριστιανικ θρησκεα εναι σχση καθαρ πνευματικ κα διαπροσωπικ. Σ᾿ ατν νθρπινη προσωπικτητα ζε, πιτυγχνουσα τν λθεια κα τν πνευματικ της λοκλρωση.

Η θεα πατρτητα ξεδιπλνεται σ δο διαδοχικ πεδα, τ καθαρ θεολογικ κα τ γχρονο στορικ. Τ πρτο νγεται στ εναι κα τ ζω τς γας Τριδος· τ δετερο στ εναι κα τ ζω τν κτισμτων.

Οπως δη τονσαμε, στ θεολογικ Τριδα Πατρ εναι τ πρτο πρσωπο τς γας Τριδος κα «πηγαα θετης». ᾿Εξ ατς προρχεται θετητα το Υο κα το γου Πνεματος. Ο Θες Πατρ καλεται τσι, γιατ γενν π τν οσα του τν Υἱόν60. Τ ποστατικ δωμα το τελευταου εναι γννηση. Πς γεννται Υἱός δν γνωρζουμε. Ατ εναι τ μυστικ το Θεο, πο περβανει τ δικ μας νοητικ κατληψη. Εναι μυστριο νλογο μ τ μυστριο γενικτερα το Θεο. ᾿Εν πσ περιπτσει π τ γννηση ατ πρπει ν ποκλεσουμε κθε δα κα ναλογα, σν κι ατς πο μς παρχουν ο φυσικς σχσεις κα ο μπειρες μας. Ο Υἱός εναι «μτωρ κ Πατρς». Ο,τι δηλαδ συμβανει στ φυσικ γννηση τν νθρπων, ποα εναι προϊν τς γαμικς νσεως τν δο φλων, πρπει ν᾿ ποκλειστε π τ γννηση το Υο. Η γννηση ατ εναι περφυς, καθαρς παθς κα πνευματικ, μλογη πρς τν πνευματικ κα παθ φση το Θεο. Ο Πατρ γενν «νδοθεν» τν Υἱόν, χωρς τ μεσολβηση τ σμπραξη μις ποιασδποτε λλης δυνμεως ρχς. Η γννηση το Υο, τ γεγονς δηλαδ τι προρχεται π τν Πατρα, δν ποβαθμζει τ ξωμ του στ μεταφυσικ Τριδα. Δηλαδ δν ποβαθμζει οτε τ θετητα οτε κα τ ποστατικ του δωμα. Δν εναι κτσμα το Πατρς οτε ποτσσεται στν πατρικ βουλ, πως σστολα φλυαρον ο αρετικο. Τ διο κριβς σχει κα γι τ Πνεμα τ γιον. Ο σχσεις τν Τριαδικν προσπων εναι –πως πι πνω ναφραμε– ἀΐδιες κα χρονες. «Αμα Πατρ, μα Υἱός, μα κα Πνεμα γιον», εναι καθιερωμνος τπος κφρζων τν ϊδιτητα στς ποστατικς σχσεις τς Τριδος. Ο Θες Πατρ γι ν διατηρε τ ποστατικ του δωμα, πρπει παραιττως ν γενν τν Υἱόν. ᾿Αλλιτικα θ παυε ν εναι Πατρ. Η θεα πατρτητα (μ τ γενικ ννοια τς προβολς) μπορε ν πεκταθε κα στ Πνεμα τ γιο. Η προλευση ατ φυσικ εναι κπρευση61, ποα ντιδιαστλλεται τς γεννσεως, χωρς ν γνωρζουμε ες τ συνσταται διαφορ τν δο ποστατικν διωμτων, τς γεννσεως κα τς κπορεσεως.

Στ φυσικ πεδο Θες εναι πατρας λων τν κτισμτων, στ μτρο πο λα προρχονται π τν πειρσοφη κα πειρδωρη βουλ του. Στ γνεση τν ντων δν πιστατε καμα σωτερικ ξωτερικ νγκη στν Θε, ποος δημιουργε τ ντα λεθερα, γιατ τσι βολεται. Η λεθερη μως ατ δημιουργα ξυπακοει τν γπη, ποα εναι τ ρραγς της θεμλιο κα μνος δεσμς συνπτων τν κτστη μ τ κτσματα. Ο Θες δν ποστρφεται ατ πο πλασε, λλ τ περιβλλει μ τ στοργ κα τν γπη του. Οπως δ φυσικς πατρας γαπ τ τκνα του κα τ περιβλλει μ τ φροντδα του, τσι κα Θες γαπ τ κτσματ του62 και φροντζει γι᾿ ατ. Εναι πατρας πντων, διατερα δ τν νθρπων63, στ φση τν ποων νακλται ϋλη δξα του. Ο Θες γαπ διατερα τν νθρωπο στν ποο φσηξε τ δικ του πνο, ναψε τ δικ του σπινθρα, τν νδειξε δικ του «εκνα». Ο νθρωπος ποτελε τ διατερο ντικεμενο τς θεας γπης κα στοργς. Εναι τ «παιδ» το Θεο, γι τν ξυπηρτηση το ποου πρχει φυσικ δημιουργα. Ο νθρωπος ποτελε τ πκεντρο στν καθολικ περ τν ντων πρνοια το Θεο64. Δν θ ταν περβολ ν λγαμε, τι πρνοια το Θεο εναι νθρωποκεντρικ. ᾿Εκε δ πο τ ργο τς θεας πατρτητος φθνει στ ποκορφωμ του, εναι τ ργο τς θεας περ τν νθρωπον οκονομας, μ πκεντρο τ σωτηρα το μαρτωλο νθρπου π τ δουλεα τς μαρτας κα π τ κρτος το αἰώνιου πνευματικο θαντου. ᾿Εξυπακοεται φυσικ τι μ τ θεα πατρτητα πρπει ν συμπορεεται κα νθρπινη υἱότητα, ς νταπκριση το λογικο πλσματος στ στοργ το Πατρα, στν ποον φελει χι μονχα τ εναι του, λλ κα τν λθεια κα τν εδαιμονα του.

Ο Θες εναι Κριος τν πντων. ᾿Εξουσιζει τ πντα πειδ εναι δημιουργς κα πλστης τους. Καμα λλη ρχ δν μπορε ν περιορσει ν ρει τν ξουσα του ατ, γιατ μι ττοια ρχ ντολογικ παρπλευρη μ τν Θε, δν πρχει. Ο Θες εναι μνος κα πλυτος Κριος τς κτσεως. Εναι παντοκρτωρ65. Η διτητα ατ το Θεο στηρζεται στν πλυτη παντοδυναμα του. ᾿Αλθεια, ποι δναμη λλη, ποι ρχ μπορε ν᾿ ντιπαρατεθε στν παντοδναμο ξουσιαστ τς κτσεως; Η δυναστεα το Θεο π τν ντων εναι πλυτη. Δν εναι μως κα δυναστευτικ. Εναι ξουσιαστικ χι αθαρετα κα τυφλ, λλ στ μτρο πο θεα παντοδυναμα εναι μλογη κα κφρζεται ρμονικ στ πλασια τς δικαιοσνης το Θεο (δ δικαιοσνη στν ερτερ της ννοια, ς κφραση τς λθειας κα τς τελειτητος το Θεοναρμονζεται δηλαδ πρς τ λογικτητα κα τν γαθτητα τς θεας φσεως, στς ποες παντοδυναμα βρσκει τ ρι της, τ ποα δν μπορε ν περβε. Κα εναι μν γεγονς τι πρχουν δευτερεουσες κτιστς δυνμεις πο ντιστκονται στν κυραρχη ξουσα το Θεο κα μπορον ν «ξουδετερσουν» κα ν «ματαισουν»66 τ βολησ του. Ττοιες δυνμεις πρχουν στν θικ σφαρα, πορρουσες π τν λευθερα τν λογικν κτισμτων.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.