ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

«Κα νανθρωπσαντα».

Η θεα νανθρπηση εναι γεγονς πραγματικ κα ναντρρητο. Ο Λγος το Θεο «σκνωσεν ν μν», «φθη π τς γς κα τος νθρποις συνανεστρφη». Η πειρσοφη λυτρωτικ βουλ το Θεο, τ σχδιο τς «θεας περ τν νθρωπον οκονομας», τ «ποκεκρυμμνον κα σεσιγημνον»151 μυστριο, τρα, στν καθαρτατο να το Κυρου, στ ερ «θησαρισμα τς δξης το Θεο», λαμβνει σρκα κα στ, γνεται γεγονς στορικν. Η στορα δχεται μσα της τ περιστορικ κα αἰώνιο, μεταχαλκεεται στος αἰώνιους ρυθμος το Θεο. Κα λγα μν μπορομε ν κατανοσουμε π τ μγιστο ατ θαμα· μως τ νιθουμε ν᾿ ναδεει βαθι τς καρδις μας, ν κατακλζει τ ζωτικ χρο τς ψυχς μας, ν μεταπλθει μυστικ τν παρξ μας στ περινητο θαμα τς τριαδικς δξας κα ελογας!

Η σνθεση το νς προσπου το Χριστο ποτελε τ χρυσ κντρο το χριστολογικο δγματος, πο ποτελε τ βση κατανοσεως το λου μυστηρου το Χριστο. Τ κεντρικτερα σημεα του εναι τ κλουθα.

α) Ο δο φσεις το Χριστο.

Στ πρσωπο το Χριστο πρχουν ποστατικ νωμνες δο πλρεις κα κραιες φσεις, φση το Θεο κα φση το νθρπου. Μ τν νωση ατ Χριστς ναδεικνεται Θενθρωπος. Οχι δηλαδ μονχα Θες οτε μονχα νθρωπος· οτε πλι λγο Θες κα λγο νθρωπος, λλ τλειος Θες κα τλειος νθρωπος ατς. Αν μι φση πουσιζει εναι λλιπς, τ ργο τς σωτηρας στ ποον ποσκοποσε σρκωση το Λγου, καθσταται δνατον. Ατς δ εναι κα λγος στν ποον πβλεπε ᾿Εκκλησα, τονζοντας μ τσο πθος τν παρξη, τν πληρτητα κα τν κεραιτητα τν δο φσεων το Χριστο.

1) Ο Χριστς εναι τλειος Θες. Εναι τ δετερο πρσωπο τς γας Τριδος, τ ποον, ταν λθε «τ πλρωμα το χρνου» κλινε τος ορανος κα κατβηκε στ γ, ννοντας στ πρσωπ του τ φση το Θεο μ τ φση το νθρπου. Η Γραφ πιστνει πανηγυρικ τν λθεια ατ. ᾿Απ τ πλθος τν μαρτυριν της θ ναφρουμε πιλεκτικ μονχα λγες. Ετσι Χριστς φρεται πρχων προτο κμη γεννηθε ᾿Αβραμ152. Εναι «παγασμα τς δξης κα χαρακτρ τς ποστσεως το Πατρς, φρων τε τ πντα τ ρματι τς δυνμεως ατο...»153. Υπρχεν «ν ρχ» πρς τν Θε κα ταν κα διος Θες154. Κατονομζεται Θες νρθρως· «Ο Κρις μου κα Θες μου»155. Εναι μεγλος Θες κα σωτρ τν νθρπων156· «π πντων Θες»157. Εναι «σος τ Θε», ν κα πρε δολου μορφ κα ταπεινθηκε σ σχμα νθρπινο158. Δν εναι νγκη ν ναφρουμε κα τς πολλς λλες μαρτυρες στς ποες τονζεται μεταφυσικ διτητα το Χριστο κα ξαρεται κοιντητα διωμτων, τιμς κα ξιματος μεταξ Πατρς κα Υο καθς κα τ σωτριο ργο του, τ νκη κατ τν διαβολικν δυνμεων κα τν κατργηση το θαντου, τ ποα μνον ς παντοδναμος Θες μποροσε ν πιτελσει, ς μεσσας κα λυτρωτς το κσμου159.

2) Ο Χριστς εναι κα τλειος νθρωπος. Εχεν λα τ συστατικ στοιχεα τς νθρωπνης φσεως, σμα δηλαδ κα ψυχ. Τ στοιχεα ατ σαν πλασμνα π τ Πνεμα το Θεο, μν ψυχ μεσα, τ δ σμα μμεσα κ τν γνν αμτων τς Παρθνου. Τ δο ατ στοιχεα νθηκαν μεταξ τους κα πετλεσαν τν νθρωπτητα το Κυρου κατ τ στιγμ το γγελικο σπασμο, ταν δηλαδ τ Πνεμα τ γιο πεσκασε τ μτρα τς Πανγνου.

Η ψυχ το Κυρου ταν οσα ϋλη κα νοερ, πως ο ψυχς λων τν λλων νθρπων. Ηταν καθαρ κα πλλευκη. Μ τν νωσ της μ τ σμα, πο κα ατ ταν καθαρ κα πλλευκο, καμι κηλδα δν πσπασε π τν προγονικ ρπο το ᾿Αδμ. Τ προπατορικν μρτημα δν εχε σχση μ τν Υἱόν το Θεο κα τς Παρθνου. Ο Χριστς δν γνρισε γννηση φυσικ, δι τς ποας μεταδδεται κληρονομικς τ μρτημα το προπτορα. Εχε μν τ φση το ᾿Αδμ, ταν δηλαδ πραγματικς νθρωπος, δν ταν μως «ξ ᾿Αδμ», δηλ. δν καταγταν π τν ᾿Αδμ. Ετσι τποτε τ μεμπτν δν πσπασε π τ γενρχη, μι κα φση του καμι συνοχ γενετικ δν εχε μ τ φση κενου.

Η ψυχ το Χριστο ταν πλρης κα τλεια νθρπινη ψυχ. Ηταν λλογη, νοητικ κα θελητικ, χουσα λα τ στοιχεα τς θεας εκνος, πο χει κθε λλη νθρπινη ψυχ, θεωμνα μως στν περινητη τν δο φσεων συνδρομ. Εφερε δ κα τ διβλητα πθη τς φσεως, λες δηλαδ τς κινσεις κα κδηλσεις της (συναισθματα, πιθυμες κ.λπ.), ο ποες μως δν σαν φμαρτες, δν προερχντουσαν π φυσικ μπθεια, πως συμβανει στ φση τν λλων μαρτωλν νθρπων. Παρλληλα εχε κα λες τς διβλητες νγκες το σματος Χριστς. Τοτο ποτελε μυριλεκτο δδαγμα τς Γραφς. Ετσι πεινοσε (πως στν ρημο μετ τν πειρασμ160 κα ταν λθε στ συκ, ζητντας καρπ ν φγει161). Διψοσε πσης (δψασε στ φραρ το ᾿Ιακβ κοντ στν πλη Συχρ, ζητντας νερ π τ Σαμαρετιδα162 κα πνω στ σταυρ, π τν κκωση το μαρτυρικο πθους του163). Ο συμπολτες του τν βλεπαν συχν ν τργει κα ν πνει κα μλιστα τν κατηγοροσαν γι᾿ ατ164. Ενιωθε σωματικ κματον π τς μακρινς δοιπορες165. Εχεν νγκην π πνο (κοιμταν τραχος στ πλοο, τν ρα πο ο μαθητς κινδνευαν ν πνιγον166). Παρλληλα, ξεδλωνε κα ψυχικ συναισθματα. Στ θνατο το φλου του Λαζρου, ταν εδε τν δελφ του Μαρα κα τος ᾿Ιουδαους ν κλανε, νιωσε μεγλη συγκνηση167 κα κατβαλε προσπθεια ν μ κσπσει σ λυγμος. Ομως δκρυσε168. Περαιτρω νιωσε γανκτηση, ταν ντκρυσε τ βεβλωση το οκου το Πατρς του169. ᾿Απ τν ψυχικ πνο κα τν γωνα του κατ τ διρκεια τς προσευχς του στν κπο τς Γεθσημαν, δρς του σταζε σν θρμβος αματος170. Ενιωσε λη τν δυναμα τς φσεως κα τν δνη στ σταυρικ πθος του κα παραπονθηκε στν Πατρα γιατ τχα τν γκατλειψε171. Τλος μ κραυγ σχυρ κα μ δκρυα παρακαλοσε τν Πατρα του ν τν σσει π τ θνατο, εσακουσθες σ᾿ ατ κα μαθν π τ παθματ του τν πακο172. Ολα ατ κφρζουν τν πληρτητα τς φσεως πο νλαβεν Σωτρ μ τν ποαν μποροσε ν σσει τν πεσμνη νθρπινη φση, τς ποας μως τν πληρτητα πολλο αρετικο π παλαι δν παψαν ν᾿ μφισβητον.

Τ σμα το Κυρου ταν σμα λικ. Δν ταν φανταστικ αθριο, σμα σχηματικ μνον νθρπινο. Περιβαλλταν κα ατ, πως κα τ λοιπ νθρπινα σματα, π τν παχτητα τς λης. Ηταν σμα περιγραπτ, περιοριζμενο στ φυσικ χρο, παθητ κα φθαρτ. Κα ταν μν σμα θεωμνον ξ κρας συλλψεως· ατ μως δν το παρεχε διτητες ξνες πρς τ φυσικτητ του, πως τ παθς κα τ φθαρτο. Σ ναντα περπτωση, θ εχαμε μι πελρια ντφαση· σμα δηλαδ, πο, ς φθαρτο, θ ταν δνατο ν πθει κα ν ποθνει, ν κριβς τ ντθετο ποτελοσε τν προορισμ του, τ πθος κα θνατος πρ τς το κσμου ζως. Τ πθος κα τ φθαρττητα πβαλε τ σμα το Χριστο μετ τν ᾿Ανστασ του. Ετσι, λεθερο π τ λικ δεσμ, μποροσε, «κεκλεισμνων τν θυρν», ν μφανιστε στος μαθητς κα κοφο ν᾿ ναληφθε στος ορανος, παρ τ νμο τς βαρτητος τν σωμτων. Μετ τν νστασ του εσλθε στ στδιο τς διφθορης δξας.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.