ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Η πστη δνει μορφι στ λγο, το χαρζει εκαμψα κα λαστικτητα, το νογει ρζοντες, το δνει φτερ πνευματικ. Η πστη θεοποιε τ λγο. Ο θεοποιημνος λγος εναι μεγαλτερη καταξωση τς εκνας το Θεο πο χει μσα του νθρωπος. ᾿Αντθετα, φυσικς λγος, ταν δν μπνεται π τν πστη κα δν ζε στ δισταση τς χριτος το Θεο, παρ τν λλη ξα πο χει γι τν πγεια ζω το νθρπου, πρχουν στιγμς πο γνεται πιεστικς, μονομερς κα μονπλευρος, γκλωβζει τν παρξη στ στεγαν του διαμερσματα, φορτζει τ πνεμα μ γωνα κα γχος κα τ τυραννε μπροστ σ φλγοντα παρξιακ προβλματα, τ ποα δυνατε διος ν ξηγσει ν πιλσει. Οσο δν μπορε ν ζσει κτση χωρς τν Θε, λλο τσο δν μπορε ν ζσει κα λγος χωρς τ φωτισμ κα τ δναμη τς πστεως.

Ο δογματικς τς πστεως λθειες εναι φορτισμνες μ εροπρπεια πο ρμζει στν Θε κα τ πργματα το Θεο. Εναι λθειες ερς. Ο πιστς τς γαπ κα τς σβεται. Τς κρβει βαθι στν ψυχ του. Δν τς κοινοποιε εκαρως καρως. Οπως τος λικος του θησαυρος νθρωπος τος φυλσσει σ μρη πκρυφα, στε ν μν εναι κθετοι σ κοιν θα κα στν πιβουλ τν νθρπων, τσι κα πιστς τ δγματα τς πστες του τ χνει βαθι στ πκρυφα ταμεα τς ψυχς του. Δν τ κοινοποιε στος «χορους»37, οτε τ δνει στος κνες (μεταφορικ ο κθαρτοι, ο σκληρο κα ο πωρωμνοι νθρωποι), γιατ πρχει κνδυνος ν διασυρθον π τος νθρπους ατος κα ν ποδοπατηθον κα παρλληλα ν κτεθον σ κνδυνο κακοποισεως ατο πο τς πιστεουν κα κνουν λγο γι᾿ ατς38.

Τ δγματα τς πστεως ο νσυνεδητοι χριστιανο τ δχονται πολυπραγμνητα, μ ταπενωση κα φελτητα καρδας. Δν ναλονται σ τρμονες σχολαστικς κα καρπες συζητσεις γρω π ατ, πως ο Φαρισαοι παλαι νελοντο σ τελετητες ριδες κα μχες νομικς39 (γρω π τ ζητματα το μωσαϊκο Νμου), μ ποτλεσμα ν πιφρουν σγχυση κα ν βλπτουν τ μλη τς ουδαϊκς συναγωγς. ᾿Ανακπτει μως τ ρτημα· δν πρπει ν συζητ πιστς τ δγματα τς πστες του; ᾿Ασφαλς κα πρπει, γιατ ς γνωστικ ποκεμενο δν μπορε ν ποφγει τ συζτηση –τσι λλωστε εναι πλασμνος π τν Θε– κα παρλληλα θ παραστε νγκη ν τς ναπτξει στ κατηχητικ ργο τς ᾿Εκκλησας κα ν τς δικαισει κατ τς πιθσεως τν αρετικν κα τν χθρν τς πστεως γενικτερα. Τ ργο ατ φυσικ προϋποθτει μελτη κα ρευνα, ατ δ ποτελε κα τ ντικεμενο τς πιστμης τν Δογμτων, πο εναι σπονδυλικ στλη τς ρθδοξης θεολογας. Η ρευνα δν παγορεεται στ γνωστικ πεδο τς πστεως, οτε μως κα πιτρπεται δες, χωρς ρους κα προϋποθσεις. Τ «πστευε κα μ ρενα», σο κα τ ντθετ του «ρενα κα πστευε», κφρζοντα μονομερς τν λθεια, κα πιτρπονται κα παγορεονται, νλογα μ τ φση τς ρευνας πο διεξγεται γρω π τς λθειες τς πστεως. Ο ρθς λγος θ μελετσει τ δογματικ ζητματα μχρις νς μως ρου, ς κε πο φτνει φυσικ του ντοχ. Οταν ξαντλσει τ ριο ατ, θ πασει ν ρευν ατ πο περβανει τ δυναττητ του, τ ρρητο μυστριο το Θεο40. Θ πασει δ ν ρευν, χι γιατ δν θλει, λλ γιατ δν ντχει στ νισο γχερημα, παραδδοντας τ σκυτλη στν πστη γι ν συνεχσει κενη τν ψοποι νβαση. Η πστη φ᾿ τρου δν θ ποσκυβαλσει τν ρευνα. Δν χει τ δικαωμα ν ξοστρακσει τ γνωστικ καντητα κα τν φεση πρς ρευνα πο εναι κινσεις μφυτες στν νθρωπο. Ποιν μως ρευνα θ πιτρψει; Τν ρευνα φυσικ πο ρμζει στ ντικεμεν της. Τ «ρευντε τς Γραφς»41 πο επε γι τν περπτωση Κριος, κφρζει ξιωματικ τν λθεια το πργματος. Ο πιστς πρπει ν ρευν ,τι πεκλυψεν Θες κα εναι ταμιευμνο στς γιες Γραφς κα γενικτερα στς πηγς τς πστες του. Μ τν τρπον ατ θ πληροφορηθε αθεντικς γι᾿ ατ πο πρπει ν δχεται κα γι᾿ ατ πο πρπει ν᾿ πορρπτει· θ μορφσει κριβ εκνα το περιεχομνου τς πστες του· θ γνει νσυνεδητος πιστς κα μ τ ζωοποι πνεμα τν Γραφν θ μορφσει τν Χριστ μσα του, ριμζοντας στ μτρα τς πνευματικς του τελεισεως. Οποιαδποτε λλη ρευνα πο προρχεται π πλ περιργεια, π πεσμα κα συζητητικ διθεση κα πο δν συμβλλεται στν πνευματικ προδο το ρευνντος ποκειμνου κα ζημινει τν ρετ του, πστη τν καταδικζει.

Τ δγματα, ς αθεντικ συμπερληψη το περιεχομνου τς πστεως, εναι βιματα θεληπτα στν πιστεουσα ψυχ. Δν εναι πλς διανοητικς προτσεις κα κατασκευσματα γκεφαλικ. Ο πιστς ζε τ θεα λθεια σ λες τς πτυχς τς πρξες του. Γνωρζει μορφολογικ τ περιεχμεν της κα βινει χαρισματικ τν οσα της στ δυτα τς καρδας του. Εναι νεκτμητος θησαυρς του, τ «ν οτινος στι χρεα»42. Τ θησαυρ του δ ατ, ν κα τν χει σ σκεη στρκινα43, τν γαπ κα τν περασπζεται, ταν ατς κινδυνεει. Η ᾿Ορθ. Καθολικ ᾿Εκκλησα πρξε πντοτε εασθητη στ σημεο ατ. Ζντας παρξιακ τ γνησιτητα το δγματς της κα παλλαγμνη π τ στερο πνεμα το ρθολογισμο κα το φιλελεθερου ποκειμενισμο πο μαστζει συμπαγες μζες το δυτικο χριστιανισμο, εδε στ δγμα της τν πεμπτουσα τς λθεις της κα τν κεντρικ στιγμ το λυτρωτικο ργου της. Μ ατ τ πνεμα βαθι χαραγμνο στν οσα της, δν δστασε ν καταπολεμσει σθεναρς τς ποικιλνυμες αρσεις, πο δν διστρεφαν πλς τν λθει της, λλ᾿ θεταν σ κνδυνο κα τ λυτρωτικ ργο της. Η αρεση γι᾿ ατν σοδυναμε μ πνευματικ θνατο, μ ναρεση το σκοπο κα τς πρξες της. Η ᾿Ορθοδοξα, πως κα ρος φανερνει, εναι ᾿Εκκλησα το ρθο δγματος κα κατ᾿ πκταση το γνησου πνεματος το Εαγγελου, πως τ βωσε π᾿ ρχς τ ρχαιοπαρδοτο θος της. Εναι ᾿Ορθοδοξα κα ρθοπραξα.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.