ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Ο ρος «Θεοτκος» χει σπουδαο δογματικ περιεχμενο. ᾿Εκφρζει συνοπτικτατα τν πστη τς ᾿Εκκλησας. Στν περοδο τν χριστολογικν αρσεων, πετλεσε τ πκεντρο σφοδροττων δογματικν διενξεων μεταξ νεστοριανν θεολγων (μ πικεφαλς τν Νεστριο) κα τν ρθοδξων (μ πικεφαλς τν γιο Κριλλο ᾿Αλεξανδρεας). Ο ρος σφραγζει τν πστη κα τν εσβεια τς ᾿Ορθοδξου ᾿Εκκλησας κα δικαιτατα πονμεται στν πνσεμνο Κρη, ποα εναι ντως Μητρα το Θεο, τεκοσα φρστως τν Κριο τς δξης.

4) Η μα υἱότητα κα προσκνηση το Χριστο.

Ο Νεστριος λεγεν, τι στν Χριστ πρπει ν᾿ πονμονται ξεχωριστ δο προσκυνσεις, μα θεα κα μα νθρπινη. Σ᾿ ατ κατληγε γιατ δεχταν δο ξεχωριστος υος, τν Υἱόν το Θεο κα τν υἱόν τς Παρθνου. Κθε υἱότητα ντιστοιχοσε –κατ᾿ ατν– στ ντστοιχο πρσωπο το Κυρου. Ετσι πειδ δεχταν δο πλρη κα τλεια πρσωπα, μοιραως δηγετο στν ποδοχ ντστοιχα κα δο υἱῶν. Η διδασκαλα ατ ταν συνεπς πρς τ χριστολογικ ντληψη το Νεστορου. Ηταν δ φυσικ ν᾿ πονμει στ συνχεια κα διπλ προσκνηση στν Κριο· μα ξεχωριστ στν Υἱόν το Θεο κα λλη ξεχωριστ στν υἱόν τς Παρθνου. Η διδασκαλα ατ ρχταν σ κραυγαλα ντθεση πρς τν πσημη διδασκαλα τς ᾿Εκκλησας, κατ τν ποαν Χριστς προσκυνεται «μι προσκυνσει», πειδ να εναι τ φυσικ του πρσωπο κα χι δο. Ηταν Υἱός το Θεο κρατντας στ πρσωπ του τν νθρωπο. Κα καλεται μν στ Γραφ Χριστς κα «υἱός νθρπου»187, ατ μως δν φορζει διατερο νθρπινο πρσωπο, λλ δι᾿ ατο κφρζεται νθρπινη πλευρ το Κυρου, τι δηλαδ ταν κα νθρωπος ληθινς. Η μα υἱότητα κα μα προσκνηση το Χριστο εναι κολουθα τς ποστατικς νσεως τν φσεων. ᾿Εφ᾿ σον Χριστς ταν Θενθρωπος, δηλαδ στ να του πρσωπο νθηκαν συγχτως κα διαιρτως θετητα μ τν νθρωπτητα, ταν πμενο ν χει μαν υἱότητα, στν ποαν ν᾿ πονμεται κα μα προσκνηση. Τς αρετικς κακοδοξες το Νεστορου πκρουσεν εστοχτατα γιος Κριλλος ᾿Αλεξανδρεας κα καταδκασε πσημα ᾿Εκκλησα στν Γ Οκουμενικ Σνοδο.

᾿Απ σα πι πνω επαμε, κατανοομε πσο σημαντικ εναι τ δγμα τς ποστατικς νσεως τν φσεων στν Χριστ. Η σωστ κατανηση ατο θ μς προφυλξει π πολλος κινδνους παρανοσεως τς χριστολογικς διδασκαλας τς ᾿Εκκλησας. Δο δ εναι ο κυριτεροι κνδυνοι· π μι πολ αστηρ κα κραα ντληψη τς ποστατικς νσεως εναι νδεχμενο ν προλθει Μονοφυσιτισμς· ν π μα χαλαρ ντληψη, ν προκψει Νεστοριανισμς. Ατ πργματι συνβη στν στορα το χριστιανικο δγματος. Ατ θ τ κατανοσουμε καλτερα, ν ξετσουμε κροθιγς τς αρσεις κενες πο διαμορφθηκαν στν ρχαα ποχ γρω π τ πρσωπο το Κυρου μν ᾿Ιησο Χριστο.

Στν ρχαα ᾿Εκκλησα, ς γνωστν, διαμορφθηκαν δο θεολογικς σχολς (ρεματα εδικς θεολογικς σκψεως), ᾿Αλεξανδριν κα ᾿Αντιοχειαν, ο ποες δογμτιζαν γρω π τ πρσωπο το ᾿Ιησο Χριστο κθε μα μ τν διατερ της θεολογικ τρπο το σκπτεσθαι.

Η ᾿Αλεξανδριν Σχολ, ποα διακρινταν δι τ ντονο μυστικοθεωρητικ πνεμα της κα ρμνευε λληγορικς τς Γραφς, τνιζε τ θεωρητικ πλευρ το Κυρου, ξαροντας τ θετητ του κα φνοντας στ σκι τν νθρπινη φση του. ᾿Αρεσκταν ν τονζει τ πνευματικ κα θεωρητικ στοιχεο σ βρος το στορικο κα το συγκεκριμνου. ᾿Αντθετα, ᾿Αντιοχειαν Σχολ τνιζε τν νθρπινη πλευρ το ᾿Ιησο, φνοντας στ σκι τ θεα. Ερμνευε στορικογραμματικς τς γιες Γραφς κα ρεσκταν ν ξαρει τ στορικ, τ πτ κα τ συγκεκριμνο σ βρος το θεωρητικο κα το μυστικο. Εναι δ εκολο ν συμπερνουμε, τι π τς τσεις τς ᾿Αλεξανδρινς Σχολς θ ενοετο μφνιση το Μονοφυσιτισμο (δοκητισμο, ᾿Απολλιναρισμο, Ετυχιανισμο), ν π τς τσεις τς ᾿Αντιοχειανς Σχολς θ ενοετο μφνιση το Νεστοριανισμο. Ατ πργματι συνβη.

Ας δομε μως τν μφνιση τν κυριοτρων χριστολογικν αρσεων, μ σκοπ ν κατανοσουμε καλτερα τν οσα τς ρθδοξης χριστολογας στν ντιθετικ σχση της πρς τ διδασκαλα τν αρετικν.

1) Ο δοκητισμς.

Η αρεση ατ προλθε π τς κραες τσεις τς ᾿Αλεξανδρινς Σχολς. Ο δοκτες ( δοκητς), πηρεαζμενοι π τ δυιστικ πνεμα το ρχαου Γνωστικισμο, το Πλατωνισμο κα το Νεοπλατωνισμο, ο ποοι δχοντο τν λη κα γενικ τ ασθητ ς φσει κακ, φορα κα δρα τς μαρτας, πρριπταν τν λικ πσταση το Χριστο. Ο γαθς Θες, κατ᾿ ατος, δν μποροσε ν λβει σμα λικ, πο π τ φση του ταν κακ. Κτι ττοιο θ ταν νρμοστο πρς τν γαθτητ του. Πς δ ξηγοσαν τν νθρπινη μφνιση το ᾿Ιησο; Ελεγαν τι δν ταν πραγματικς νθρωπος, λλ φαινταν μνον ξωτερικ ς τοιοτος. Ηταν νθρωπος «κατ δκησιν», «κατ τ δοκεν» (κατ τ φαινμενο), ξ ο κα νομασα τους (δοκτες). Ηταν σν να φντασμα, μ ξωτερικ περγραμμα νθρωπνης φσεως, χωρς μως οσιαστικ περιεχμενο. Περιττ ν σημεισουμε, τι μι ττοια ντληψη κατστρεφε λοσχερς τν ννοια το Χριστο κα τ σημασα το λυτρωτικο ργου του. Γι᾿ ατ κα ο ρχαοι Πατρες τς ᾿Εκκλησας κατεπολμησαν μ πθος τ φοβερ ατ κακοδοξα (κυρως ο ντιγνωστικο Πατρες κα συγγραφες), ξαροντας π κοινο τν λθεια, τν πραγματικτητα κα τν στορικτητα τς νθρωπνης φσεως το Κυρου.

2) Ο ᾿Απολλιναρισμς188.

Εσηγητς τς αρσεως ατς ταν ᾿Απολλινριος, πσκοπος Λαοδικεας τς Συρας. Ηταν θεολγος διαπρεπς. Τν πασχολοσε διατερα τ πρβλημα το προσπου το Χριστο, δηλαδ πς ταιριζει να πρσωπο σ δο πλρεις κα κραιες φσεις. Τσον ᾿Απολλινριος σο κα ο λλοι αρετικο καθς κα ο ρθδοξοι θεολγοι τς ᾿Εκκλησας, ξεκινοσαν στ θεολογικ τους θερηση π μα βασικ φιλοσοφικ ρχ, κοινς ποδεκτν κατ τν ποχ τν πρτων χριστιανικν αἰώνων, τι δν μπορε ν πρξει φση πρσωπη. Οπου δηλαδ πρχει φση, κε παρατητα πρπει ν πρχει κα πρσωπο. Ατ θεμελιδης ρχ δημιουργοσε πολλς δυσκολες στν ρθ κατανηση τς χριστολογικς διδασκαλας τς ᾿Εκκλησας.

Ξεκινντας π τν πι πνω φιλοσοφικν ρχν ᾿Απολλινριος ταν ποχρεωμνος στς δο φσεις το Χριστο ν δεχθε κα δο ντστοιχα πρσωπα. Ατ μως ποτελοσε πλνην. Επρεπε να π τ δο πρσωπα ν᾿ φανιστε. Κα ατ φυσικ ταν τ νθρπινο. Παρλληλα, παρουσα το νοητικο στοιχεου στν νθρπινη φση το Χριστο γκυμονοσε μεγλους κινδνους γι τν θικ κεραιτητ του, γιατ μποροσε ν τν δηγσει στν μαρτα. Ετσι ᾿Απολλινριος, γι ν᾿ ποφγει τν κνδυνο ατ, δχτηκε να πρσωπο στν Κριο, τ θεον, π δ τν νθρπινη φση φαιροσε τ κριο συστατικ στοιχεο της, τν λογικ νο, τν πουσαν το ποου νεπλρωσε τ πρσωπο το Θεο Λγου. Κατ᾿ ατν τν τρπο νμιζε, τι λυε τ κανθδες χριστολογικ πρβλημα. Δχτηκε, λοιπν, δο φσεις, να πρσωπο κα λογη ψυχ στν Κριο, πιστεοντας τσι τι διασφλιζε τν πλυτη ναμαρτησα το Χριστο.

Πσω π τ θεωρματα ατ το ᾿Απολλιναρου βρισκταν Πλατωνικ φιλοσοφα μ τν τριχοτομικ θεωρα της, τι δηλαδ νθρπινη φση σγκειται π τρα συστατικ στοιχεα, τ σμα, τ ζωϊκ ψυχ κα τ πνεμα τν νο. Τν θεωραν ατν υοθετοσεν ᾿Απολλινριος, ποος, φαρμζοντς την στν Χριστ, δεχταν τ δο πρτα στοιχεα (σμα κα ζωϊκ ψυχ), χι μως κα τ τρτο, τν νο, τν ποον, πως εδαμε, φαιροσε δι ν κατοχυρσει τν ναμαρτησα το Κυρου. Κατ᾿ ατν προφανς λογικς νος συνιστ πρσωπο, στ ποον γκειται δυναττητα τς μαρτας.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.