ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Η θυσα τς Εχαριστας προσφρεται στν ᾿Εκκλησα «ες νμνησιν»385 το θαντου το Χριστο. Δν εναι μως μα συμβολικ ναπαρσταση το θαντου το Κυρου. Εναι ναπαρσταση ληθιν τς σταυρικς θυσας το Σωτρος. Η θυσα τς Εχαριστας πο τελστηκε στ Μυστικ Δεπνο τς Πμπτης, παραμονς το βραϊκο Πσχα, στ Ιεροσλυμα, ταν πρληψη τς μεγλης θυσας πο θ γινταν σ λγες ρες στ Γολγοθ. Κατ᾿ ατν Σωτρ ελγησε ξεχωριστ τν ρτο κα τν ονο (χωρισμς σματος κα αματος πο γνεται σ κθε θυσα) κα τεμχισε τν ρτο, τν ποο δινειμε στος μαθητς πρς μετληψη.

Η διαφορ τς θυσας τς θεας Εχαριστας π τ θυσα το σταυρο εναι στ κλουθα σημεα·

α) Στ σκοπ πο χει κθε μα π᾿ ατς. Η θυσα το σταυρο γινε δι τν κατργηση τς φθορς κα το θαντου, πο σαν ποτλεσμα τς μαρτας τν νθρπων, κα τν ξιλωση το μαρτωλο κσμου νπιον το παναγου Θεο. Η θυσα τς Εχαριστας διαιωνζει στν ᾿Εκκλησα τ μεγλη σταυρικ θυσα, φαρμζουσα τ γαθ κενης σ σους πιστεουν στν Κριο κα δχονται μ φοσωση κα γπη τ πρσωπο κα τ λυτρωτικ ργο του.

β) Η θυσα το σταυρο γινεν «παξ δι παντς» (μι γι πντα) πρ τς το κσμου ζως. ᾿Αντθετα, θυσα τς Εχαριστας παναλαμβνεται διαρκς σ λα τ πλτη κα τ μκη τς γς που πρχει ᾿Εκκλησα, σ κθε θεα Λειτουργα της. Μ τν πανληψη ατ διαιωνζεται στν κσμο λαστρια θυσα το Χριστο, στε ο πιστο ν καρπνονται τ γαθ κενης.

γ) ᾿Εν σταυρικ θυσα ταν «ν αματι» (αματηρ), θυσα τς Εχαριστας εναι ναμακτη. Γνεται δηλαδ χωρς ν χυθε τ πανγιον αμα το Κυρου.

Η σημασα τς Εχαριστας ς θυσας εναι πολ μεγλη δι τ ζω γενικ τς ᾿Εκκλησας. Ο πιστο, παρλληλα μ τν νωσ τους μ τν Χριστ δι τς κοινωνας τν χρντων μυστηρων, στ θυσα το Χριστο πο παναλαμβνεται ναμακτα στν ᾿Εκκλησα, ζον τ λυτρωτικ γαθ το σταυρο, δεχμενοι τν ελογα πο ενως πορρει π τν πειρη ξιομισθα το λυτρωτικο πθους το Σωτρος.

Εναι πραγματικ πολ μεγλη τιμ δι τν νθρωπο ν παρσταται –πως ᾿Ιωννης κα ο εσεβες γυνακες– μρτυρας το σωτηρου πθους το Χριστο, πο παναλαμβνεται σ κθε θεα Λειτουργα τς ᾿Εκκλησας μας. ᾿Απ τν ποψη ατ κατανοε κανες κα τ μεγλη σημασα το κκλησιασμο. Οταν κκλησιζεται πιστς δν παρακολουθε πλ μαν κκλησιαστικ τελετ, λλ ζε ληθιν στ ρυθμ το σωτηρου πθους το Χριστο. Γνεται δκτης τς εδοκας το Θεο πο καρφθηκε πνω στ σταυρ, γι ν βγλει π τ φση μας τ πικρ φαρμκι τς φθορς. Ζε στν λη του πσταση τ χρησττητα το πλαστουργο του, πο πθανε γι ν λυτρσει τ πλσμα του π τ νκρωση τς μαρτας. Υπρχει ραγε μεγαλτερος ττλος τιμς δι τν ετελ νθρωπο; Κα μως ατς, να κινομενο ξμωρο, ξακολουθε ν ζε μακρι π τ να, ποξενωμνος π τ μεγλη χρησττητα κα ελογα! Νεκρωμνος στ πονηρ ργα του κα γκλωβισμνος στ ραστνη κα τν διαφορα του, προσπερν τν πηγ τς ζως, νυποψαστος τι μ τν τρπο ατ χνει ,τι πολυτιμτερο μπορε ν χει, τ νημα τς πρξες του. Διτι χριστιανς πο π διαφορα δν κκλησιζεται, χει χσει τ σημασα τς χριστιανικς του κλσεως, παραπαων στ σκοτδια τς πνευματικς γνωσας κα ποτυφλσεως. Φυσικ, κνοντες λγο περ κκλησιασμο, ννοομε τν πραγματικν κκλησιασμ, πο γνεται μ φωτισμνη συνεδηση, κα χι τς λλες σκοπιμτητες πο παγορεουν τ συμβατικ παρουσα του στ να.

ε) Ο γμος.

Εναι τ μυστριο τς φσεως κα τς χριτος.

Η νωση νδρς κα γυναικς πο συνιστ τ γμο, εναι πρξη μσα στ φση, τν ποαν θσπισεν Θες, δημιουργντας τν νθρωπο. Οταν δηλαδ πλασε τ πρτο νθρπινο ζεγος, τ ελγησε κα διταξε τ γαμικ του νωση, στε ν αξνονται κα ν πληθνονται ο νθρωποι πνω στ γ386. Η γαμικ νωση νκει στ φυσικ τξη τς δημιουργας, εναι κτι θελημνο π τν Θε. Η θεωρα τι πολλαπλασιασμς το γνους θ γινταν μ ναν λλο πνευματικτερο τρπο κα χι μ τν τρπο τς φυσικς ναπαραγωγς (πβαθρο τς θεωρας εναι δα τι στν πρτη φση τς δημιουργας του νθρωπος ταν ν πνευματικ κα τι τ λικ σμα, ο δερμτινοι χιτνες, προστθηκαν ργτερα, ποτελοντες τ δετερη φση τς ζως του πο παγρευσε πτση στν μαρτα) κα τι δικριση τν φλων μαζ μ τ φυσικ σχση τους θεσπστηκαν τχα ν ψει τς πτσεως τν πρωτοπλστων τν ποαν προεδεν Θες, εναι θεωρα κρως δεαλιστικ, ποα δν νταποκρνεται στ φυσικ λθεια το γμου. ᾿Επειδ μως γαμικ σχση τν νθρπων κτροχιστηκε μετ τν πτση μαζ μ λκληρη τ φση κα περιλθε στν ρρωστημνη σφαρα τς μαρτας, Κριος, στν πιθυμα του ν γισει τν πεσμνη φση σ λες τς ναφορς κα κδηλσεις της, δν παρλειψε ν γισει κα τ φυσικ το γμου δεσμ, πο εναι τσο σημαντικς στν οκονομα ζως τν νθρωπνων πλασμτων του. Ο γιασμς κα ξψωση τς γαμικς σχσεως γνεται στ ερ μυστριο το γμου, τ ποο συνστησεν Σωτρ. Σ᾿ ατν φυσικ νωση τελε π τν πρεια τς χριτος το Θεο, ξεφεγει π τν ρρωστημνο κκλο τς πεσμνης φσεως πο φρει τ στοιχεο τς φθορς, πανρχεται στ φυσιολογικ της καθαρτητα, ξυψνεται κα γιζεται.

Οτι δεσμς το γμου εναι κτι θελημνο π τν Θε, φανεται π τ γεγονς τι Κριος τν τμησε μ τν παρουσα του στ γμο τς Καν387, που κανε κα τ πρτο θαμα του μετατρποντας τ νερ σ κρασ κα πικροτντας τσι τ χαρ πο νιθουν ο νθρωποι, διασκεδζοντας στς κορυφαες στιγμς τς ζως τους. Ο ᾿Απ. Παλος στν νωση νδρς κα γυναικς προσδδει χαρακτρα μυστηριακ σ βση χριστολογικ - κκλησιολογικ388. Στ μυστριο το γμου νδρας ννεται μ τ γυνακα τσο βαθι κα τσο σωτερικ, σο βαθι κα σωτερικ νθηκε Χριστς μ τν πνευματικ νμφη του, τν ᾿Εκκλησα. Επομνως γμος δν εναι μα πλ συμβατικ πρξη σν κι ατς πο τελον ο νθρωποι, λλ᾿ εναι μυστριο, δηλαδ θεσμς πο χει θεα τν προλευση κα βρσκεται στν λθεια το Θεο, κτω π τ ροπ τς χριτος κα τς ελογας του. Εναι θεσμς κτισμνος στν ερτητα το Θεο, νοιχτς στν ελογα το γ. Πνεματος, θεσμς μυστηριακς τς ᾿Εκκλησας, πο εναι ταμιοχος τς σωζοσης χριτος το Θεο. Οταν κανες χει πψει του ατ κα τ πιστεει βαθι στν ψυχ του, πσο γελοα –λθεια– το φανονται τ καμματα τν νθρπων περ γμου δθεν πολιτικο λεθερης συμβισεως τν φλων! Κα εναι φυσικ δικαωμα το καθενς ν φρονε κα ν λγει ,τι νομζει· δικαωμ του μνο δν εναι ν σχυρζεται, τι μ ατ πο ποδχεται κα διαλαλε μπορε ν εναι συγχρνως κα γνσιος χριστιανς!

Στ γμο γιζεται –πως επαμε– φυσικς το γμου δεσμς. Τ σξ λαμβνει τν πρπουσα κα σωστ θση του σ᾿ ατν. Νομιμοποιεται κανοποηση τς σαρκικς πιθυμας κα ρμς, πο τσο ντονα διεμπυρζουν τ φση τν νθρπων. ᾿Ορθς λχθη τι γμος εναι «φρμακον πιθυμας», κανοποηση τς ποας ξω π᾿ ατν εναι πμεπτη, ς λειτουργοσα στ πλγμα τς μαρτωλτητος τς μεταπτωτικς φσεως. Ετσι λες ο ξωγαμικς κανοποισεις τς σαρκικς ρμς (πορνεα, μοιχεα, λεθερος ρωτας κ.λπ.), πως κα ο κθε λογες παρεκτροπς κα νωμαλες καταδικζονται π τ νμο το Θεο, ς σβεια κα παραφθορ το σματος, τ ποο λυτρθηκε μ τ αμα το Κυρου κα ς ττοιο γινε νας το Πνεματος το Θεο, σκεος τιμημνο κα ξιο389. Πρπει μως ν σημειωθε, τι κα στ γμο κανοποηση τς σαρκικς ρμς δν εναι κτι τ πολελυμνο κα σχετο, λλ κτι πο πρπει ν ναρμονζεται πρς τν ερτητα γενικ τς γαμικς σχσεως. Ετσι πρπει ν καταδικαστον τσον κραα τοποθτηση πο θεωρε μαρτα τν ρωτα τν συζγων στν γμο, σο κα λλη δα τι στ γμο πιτρπεται ποχαλνωση το ρωτικο νστκτου, κατχρηση στν ρωτικ σχση κα ο πσης φσεως σαρκικς νωμαλες κα διαστροφς. Η σχση πρπει ν εναι φυσιολογικ κα λελογισμνη, πρροια τς γπης κα τς βαθις ψυχοσωματικς νσεως τν συζγων, ποα σ τελικ νλυση πρπει ν εναι κριος ρυθμιστς στν τσο σημαντικ περιοχ τν νθρωπνων σχσεων.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.