ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Στ γμο πο πρπει ν γνεται λεθερα κα χωρς τς ποιες σκοπιμτητες, πρχεται μ τν ελογα το Θεο λληλοσυμπλρωση τν συζγων. Σ᾿ ατ κριβς ποσκοποσε κα ες ρρεν κα θλυ δημιουργα το πρτου νθρπου π τν Θε. Κατ τ διγηση τς Γραφς Θες δημιοργησε πρτον τν νδρα, τν ᾿Αδμ. Σντομα μως διαπστωσε (νθρωποπαθς κφραση), τι δν ταν καλ ν μνει μνος πρωτπλαστος. Η μοναξι βρυνε, ς φανεται, κα σ᾿ ατν κμα τν Παρδεισο! Ο Θες πβαλε κσταση (κομισε) τν ᾿Αδμ, πρε μρος π τν πλευρ του κα μρφωσε τν Εα, τν πρτη γυνακα, πλσμα πολ μορφο κα θελκτικ. Ο ᾿Αδμ μλις τν εδε συγκινθηκε κα νιωσε ξαφνικ ν μπανει στν λοκληρωμνο ρυθμ τς πρξεως κα τς ζως του. Εδε κα κατενησε τ φση του στ γνσια καθολικ της δισταση. Η νθρωπομορφικ διγηση τς Γραφς390 γρω π τν πλση το νθρπου εναι πολ διδακτικ. Μς διδσκει τι τ δο φλα εναι θελημνα π τν Θε. Εναι λληλοσυνεχμενα. Τ να βγανει π τ λλο. ᾿Αρχικ Εα π τν πλευρ το ᾿Αδμ κα στ συνχεια κθε νθρωπος π τ μτρα τς γυνακας. Τ φλα χουν νγκη τ να τ λλο γι τν ψυχοσωματικ τους συμπλρωση κα ρτωση. Ο διαιτερτητες το νς ναπληρνουν τυχν λλεψεις κα διομορφες το λλου. Ετσι δημιουργεται μα ρμονικ λληλοσυμπληρωτικ νωση, στν ποαν δα το νθρπου πηχεται πως τ θλησε Θες. Ο νας μσα στν λλο, μα βαθι κα τλεια διαπροσωπικ σχση, ατ εναι πραγματικ δα το νθρπου. Στ μυστριο το γμου νωση ατ ελογεται π τν Θε, γνεται νωση μυστηριακ, στν ποαν μιλε μ τ χρη του τ Πνεμα τ γιον. Ο σζυγοι λαμβνουν δναμη ν κατανοσουν νας τν λλο, ν μοιρζονται στιμα τ βρη το γαμικο ζυγο, ν βοηθ νας τν λλο κα ο δο μαζ ν μχονται τς ντιξοτητες το βου, ν ντιμετωπζουν π κοινο τ πολλ προβλματα τς συζυγικς ζως, ν γελνε μαζ κα ν κλανε κα μ μνοια κα συμψυχα ν δουλεουν, στε ν πετχουν τος ψηλος στχους ατο πο τος χρισε κα τος ελγησεν Θες391.

Στ γμο, τλος, διαιωνζεται τ νθρπινο γνος μχρι συντελεας τν αἰώνων. Ο γμος εναι φτρα τς ζως. Σ᾿ ατν γενννται παιδι, νθρωποι «κατ᾿ εκνα κα μοωσιν» Θεο392. Η μητρτητα κα πατρτητα εναι ψιστο λειτοργημα κα πρτατο δρο το Θεο στν νθρωπο. Γεννντας παιδι νθρωπος γνεται συνδημιουργς Θεο. Η παιδοποια, ταν δν περιορζεται στ στεν βιολογικ κκλο της, λλ προχωρε νσυνεδητα στ προσωπικ πεδο το χρους κα τς εθνης στ διαμρφωση ληθινν νθρπων κε που πνει χρη το Θεο, εναι κορυφαο λειτοργημα, στ δαφος το ποου δα το νθρπου πετυχανει τς πλρεις κα λοκληρωμνες διαστσεις της. Τ παιδ εναι ψηλ πτιση χρους πρς τ ζω κα τ δημιουργ, ν συγχρνως εναι κα συνδετικς κρκος μεταξ τν γονων, τν ποων σφυρηλατε τν ντητα κα τν γπη. Φυσικ παιδοποια δν κολουθε πντοτε στ γαμικ νωση τν φλων. Υπρχουν πολλ ξια ζευγρια τ ποα εναι καρπα, δν χουν τν ετυχα ν δον κα ν᾿ πολασουν καρπν π τ σπλχνα τους. Ατ ββαια δν ζημινει τν λοκληρα το γμου τους, σκοπς το ποου δν εναι μνον γννηση παιδιν. Εναι φυσικ κα ατ νας π τος κορυφαους το γμου σκοπος, χι μως κα μνος. Μπορε ν μν πρχουν παιδι, κι στσο γμος ν εναι κατ πντα ξιος κα καλς. ᾿Εκενο πο εναι πμεπτον εναι ν πρχει μν δυναττητα γεννσεως παιδιν, κι μως ο σζυγοι ν᾿ ποφεγουν γωϊστικ τν πλρωση το μεγλου ατο χρους, μαρτνοντας τσο στν Θεν σο κα στ φση.

Ο γμος, ς θεοσστατος θεσμς, εναι κα διλυτος. Εναι νωση σβια. Οπως δ Χριστς εναι διλυτα νωμνος μ τν ᾿Εκκλησα του, τσι κα γαμικ συζυγα εναι κοινωνα κα σχση διλυτη. Η ντητα το γμου χει μεταφυσικ μυστηριακ θεμελωση. Γι᾿ ατ κα παγορεεται διλυσ της. Ατ πο Θες μ τ χρη του δεσε δν μπορε νθρωπος ν κβει κα ν διαλει393. Μνον θνατος εναι φυσικς λτης το γμου. ᾿Επειδ μως μα τσο δανικ κα μεγλη σζευξη παρουσιζει ρωγμς στν καθημεριντητα τς ζως, στν ποαν πολλς φορς κυριαρχον πθη κα δημιουργονται καταστσεις φρητες, φσει διλυτος το γμου δεσμς μπορε, μπροστ στν δριτη νγκη τν πραγμτων, ν διαλυθε κα ν καταστραφε. Ο Κριος ς λγον διαζυγου νεγνρισε μνο τν πορνεα394, ποα καταστρφει τν πστη κα τ βαθι ψυχοσωματικ ντητα τν συζγων. ᾿Αλλ κα σ᾿ ατν κμη τν περπτωση, πορνεα συνιστ δικαωμα μνον κα χι καθκον διαλσεως το γμου π τ μερι το προσβαλλμενου μλους, τ ποο μπορε, ν θλει, ν διατηρσει τ γμο του κα μετ τν προσβολ πο το γινε. Η Δυτικ ᾿Εκκλησα ντθετα καννα λγο διαζυγου δν ναγνωρζει, οτε κν τν πορνεα. ᾿Επιτρπει μνον τν χωρισμ τν συζγων π κοτης κα τραπζης (δηλαδ ν μ κοιμονται κα ν μ τργουν μαζ). Ο πιστς, τλος, μπορε ν συνψει κα τρτο γμο, σ καμι μως περπτωση τταρτο. Γι τ κωλματα το γμου καθς κα γι τος λγους διαζυγου, κνει λγο τ Κανονικ Δκαιο τς ᾿Εκκλησας.

Η ᾿Ορθδοξη ᾿Εκκλησα ναγνωρζει τος λεγμενους μικτος γμους, δηλαδ πιτρπει τ σζευξη ρθοδξου μλους της μ μ ρθδοξο χριστιαν, ρωμαιοκαθολικ προτεστντη. Ο γμοι μ λλοθρσκους παγορεονται. Τος μικτος γμους ᾿Εκκλησα μας πιτρπει «κατ᾿ οκονομαν», δι ν διευκολνει τ ζω τν τκνων της, τ ποα ζον κυρως σ ξνες χρες κα εναι νδεχμενο ν κνουν γνωριμες κα ν συνπτουν δεσμος μ τεροδξους. Στς περιπτσεις ατς ᾿Εκκλησα ποκλνει π τ δογματικ της κρβεια, πιτρποντας σ κποιον πο δν εναι μλος της ν μετχει σ δικ της μυστριο, πργμα φυσικ χι εχριστο. Ββαια ς ρος τελσεως τν γμων ατν παιτεται ποχρωση το ρθοδξου μλους ν τελσει τ μυστριο κατ τ τυπικ τς ᾿Ορθ. ᾿Εκκλησας κα ν ναθρψει τ παιδι πο νδεχμενα θ γεννηθον, σμφωνα μ τ ρθδοξο δγμα κα τς ρθδοξες παραδσεις. Τ διο μως πργμα παιτε κα Ρωμαιοκαθολικ ᾿Εκκλησα. Εναι φανερν τι τν πρακτικ τν μικτν γμων, ς νγκη κα πρβλημα ποιμαντικ, δημιουργον ο δυσκολες τς σγχρονης ζως κα ο πολλς δυναμες τν νθρπων.

Ο Προτεστντες, τλος, πορρπτουν –σμφωνα μ τς κκλησιολογικς τους ρχς– τ γμο ς μυστριο κκλησιαστικ. Ο πολιτικς γμος εναι πινηση δικ τους, να συμβλαιο κοινωνικ, τ ποο μ ση εκολα συνπτεται, μ λλη τση κα διαλεται, πληρουμνων φυσικ τν παιτσεων το νμου. Ομως να ττοιο θεσμ, κατφωρα ξνο πρς τν ρθδοξη πστη κα παρδοση, ν υοθετε κρτος συμπαγς ρθδοξο –πως τ δικ μας– εναι κτι τ ντελς κατανητο κα παρδεκτο!

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.