ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Ο Θες τς χριστιανικς πστεως εναι τριαδικς, πολυδναμος κα πολυενεργς, διαστελλμενος π τν «πενα» θετητος το ᾿Ιουδαϊσμο, ποος ρνεται ποιαδποτε προσωπικν λλη δικριση στν οσα το Θεο, καθς κα τ «δμο θεοττων» το ρχαου εδωλολατρισμο54, στν ποον δα τς θεας ντητος ταν νκουστη.

Γρω π τν περ γας Τριδος διδασκαλα τς ᾿Εκκλησας διεξχθησαν π πολ νωρς σκληρο κα πολυχρνιοι γνες μεταξ αρετικν κα ρθοδξων. Ο νθρπινος νος εναι δσκολο ν συμβιβσει τν ντητα τς θεας οσας μ τν Τριαδικτητα τν προσπων, καθς κα τν πολλτητα τν θεων νεργειν στ θετητα. Πς εναι δυνατν ν εναι Θες νας κα συγχρνως Τριαδικς κα πολυδναμος; Η τριαδικτητα τν προσπων κα τ πλθος τν θεων νεργειν δν ναιρον τν ντητα κα τν πλτητα τς οσας το Θεο; Κα ντητα πλι δν ντιτθεται στν ταυτχρονη παρξη πλθους ποστσεων κα νεργειν; Τ ρωτματα ατ εναι πολ κρσιμα κα προσγγισ τους μ τ γυμν λγο εναι δνατη, δημιουργοσα πολλ δσκολα κα κανθδη προβλματα.

Στ θεολογα τς ρχαας ᾿Εκκλησας ρισμνοι χριστιανικο κκλοι, προασπιζμενοι τν ντητα το χριστιανικο Θεο, θυσαζαν τς ποστατικς διακρσεις στ θετητα. Ο τριαδικς ποστσεις –λεγαν– δν εναι πραγματικς προσωπικς διακρσεις στν να Θε, λλ δυνμεις τρποι (δυναμικς55 τροπικς μοναρχιανισμς). Δν εναι δ πραγματικς διακρσεις, γιατ κτι ττοιο θ πφερε σνθεση στν πλ φση το Θεο κα θ κατστρεφε τν ντητ του. Στ μκος τς σκψεως ατς τοποθετομενος κα Σαβλλιος δδασκεν τι ο ποστσεις στν Θε δν εναι δια νυπστατα πρσωπα, λλ᾿ ξωτερικ προσωπεα, τ ποα χρησιμοποιε Θες κατ τς ξωτερικς σχσεις κα τ φανρωσ του στν κσμο. ᾿Αφ᾿ τρου τονισμς τς πραγματικτητος τν τριαδικν ποστσεων ες βρος τς ντητος τς οσας το Θεο, δηγοσε στν τριθεϊσμ. Ο κραες ατς τοποθετσεις, ποτλεσμα τς προσπθειας το λγου ν λσει τ ρρητο τριαδικ μυστριο ξω π τ πλασια τς παραδεδομνης πστεως κα μ τ βοθεια τς κοσμικς φιλοσοφας, δηγοσαν στν αρετικ κακοποηση τς πστεως, εναι δ γνωστν π τν Ιστορα τν Δογμτων πσον κριβ κστισαν στν ᾿Εκκλησα ο ρχαες ντιτριαδικς αρσεις.

Κατ τν περοδο τν χριστολογικν αρσεων τ πρβλημα λαβε ντστροφη μορφ. ᾿Εδ δυσκολα γκειτο στ συμβιβασμ τς μις ποστσεως (προσπου) το Χριστο μ τς δο πλρεις κα κραιες φσεις του. ᾿Εφ᾿ σον μολογομεν να Κριον ᾿Ιησον Χριστν, πς εναι δυνατν ν πρχουν σ᾿ ατν δο διαφορετικς φσεις (θεα κα νθρπινη), χωρς ν καταστρφεται ντητα το προσπου του; Περισστερα μως περ το ζητματος ατο στ οκεο μρος τς παροσης ργασας μας.

Κατ τν περοδο, τλος, τν συχαστικν ρδων57 (ιδ αἰών) τθηκε τ πρβλημα πρξεως θεων νεργειν στν Τριαδικ Θε. Η διαμχη διεξαγταν μεταξ το γου Γρηγορου το Παλαμ (πισκπου Θεσσαλονκης) κα το κ Καλαβρας τς ᾿Ιταλας μοναχο Βαρλαμ. Ο τελευταος, ρωμαιοκαθολικς στ σκψη, δν μποροσε ν κατανοσει τν παρξη θεων νεργειν στν οσα το Θεο. Κτι ττοιο κατστρεφε, κατ᾿ ατν, τν ντητα τς θεας οσας, πιφροντας σνθεση στν πλτητα ατς. ᾿Ισχυρζετο δ, τι τ Θαβριο φς κα θεα χρη γενικτερα σαν μεγθη κτιστ. Μετ π μακρς κα πολυχρνιες συζητσεις κα ριδες ᾿Εκκλησα δικαωσε τς πψεις το γου Γρηγορου το Παλαμ, καταδικσασα ς αρετικς τς ντιλψεις το ντιπλου του.

Ποι μως εναι διδασκαλα τς ᾿Εκκλησας στ ζητματα ατ;

Κατ τν ρθδοξη πστη Θες εναι Ενας κα Τριαδικς· Πατρ, Υἱός κα Πνεμα γιον. Η ντητα τς οσας δν παραβλπτει τς τριαδικς ποστσεις οτε κα τριαδικτητα τν ποστσεων ζημινει τν ντητα τς οσας. Ετσι Θες παραμνει νας (ναντον το τριθεϊσμο κα τς πολυθεας) κα συνυπρχουν σ᾿ ατν τρες ποστσεις, εναι δηλαδ Θες προσωπικς (ναντον μις ξηρς κα γονης δας περ τς ντητος τς θεας οσας). Η παρξη ποστσεων στν Τριδα εναι δικριση θεοπρεπς. Ο ποστσεις δν εναι κντρα τοπικ στ ποα ν πιμερζεται οσα το Θεο κα τσι ν καταστρφεται πλτητ της κα ν δημιουργονται τρες π μρους θεο. ᾿Αλλ᾿ εναι τρποι τς ϊδου πρξεως το νς Θεο, στος ποους φ᾿ νς μν συνπτεται, φ᾿ τρου δ διακρνεται θετης. Τ πρσωπα δν εναι πλ προσωπεα –πως φλυαροσε Σαβλλιος– λλ πραγματικς διακρσεις στν Θε. Κθε πρσωπον εναι πλρης φορας λκληρης τς οσας το Θεο, στε μνον νας Θες ν πρχει. Ο ποστσεις φ᾿ τρου εναι διακρσεις σγχυτες μεταξ τους. ᾿Εν τς ννει μα οσα, τς διακρνουν τ ποστατικ διματα, τ ποα εναι αστηρς προσωπικ, κοιννητα κα μετδοτα. Εναι δ ατ· τ ναρχο κα γννητο δι τν Πατρα, τ γεννητ δι τν Υἱόν κα τ κπορευτ δι τ Πνεμα τ γιον. Ο Πατρ εναι πηγαα θετης. Εναι ναρχος κα αθυπστατος κα πηγ το εναι τν δο λλων προσπων. Ο Υἱός γεννται π τν Πατρα. Εναι ναρχος μ τ χρονικ ννοια τς ρχς, χι μως κα μ τν ννοια τς προελεσεως, γιατ προρχεται (γεννται) π τν Πατρα. Τ δ Πνεμα τ γιον κπορεεται μοως π τν Πατρα. Εναι κα ατ ναρχο μ τ χρονικ ννοια τς ρχς, χι μως κα μ τν ννοια τς προελεσεως. Ο σχσεις ατς τν προσπων εναι σχσεις ἀΐδιες, πρα δηλαδ π τ χρνο, πο δν μετρει στ θετητα.

Στν Τριαδικ Θε κτς π τς ποστσεις πρχουν κα ο θεες νργειες. Κα ατς εναι διακρσεις θεοπρεπες στν οσα το Θεο. Εναι δ διακρσεις πραγματικς κα χι νματα ψιλ, σχματα το νο πλασματικ, κεν περιεχομνου οσιαστικο. Ο θεες νργειες δν πιφρουν σνθεση στν οσα το Θεο, λλ διακρνονται ατς θεοπρεπς, χωρς ββαια ν γνωρζουμε ες τ συνσταται δικριση ατ, πως δν γνωρζουμε ες τ συνσταται κα δικριση τν τριαδικν ποστσεων. Τ ββαιον εναι τι τσον ο μν σο κα ο δ, δν πιφρουν σνθεση κα πιμερισμ στ θετητα. Ο θεες νργειες εναι ἀΐδιες κα ναρχες. Εναι μφυτος πλοτος τς θετητος, μφυτη πολυδυναμα της. Εναι δ νργειες κτιστες κα ριθμητικς πολλς, νλογα μ τν κδλωση κα τ φανρωσ τους στς σχσεις το Τριαδικο Θεο μ τν ξωτερικ φυσικ κσμο (νργεια σοφοποις, οσιοποις, θεοποις κ..). Ο θεες νργειες, σ ντθεση μ τν οσα το Θεο πο εναι πολτως περβατικ, μθεκτη κα κοιννητη, εναι μεθεκτς κα κοινωνητς. Ατς ποτελον τ ντολογικ θεμλιο τν κτισμτων. Σ᾿ ατς συγκρατονται στ εναι τ φυσικ κτσματα. Μσω ατν φανερνεται ξωτερικ περβατικς Θες, συντελεται θεα ποκλυψη. Δι τν θεων νεργειν καθσταται δυνατ σωτηρα τν πεπτωκτων ντων, λτρωση κα θωση το νθρπου. Η θεα νργεια, τ κτιστο φς το Χριστο κα δξα τς Τριδος ( κτιστη χρη γενικ) συγκροτε τ μακαριτητα τς θεας βασιλεας, στν ποα θ εσλθουν τ θεοποιημνα πνεματα πο κα ατ θ εναι μρφωμα τς θεας νργειας.

Κατ τν ρθδοξη διδασκαλα λση το προβλματος τν σχσεων ντητος οσας κα πολλτητος ποστσεων κα δυνμεων στ θετητα, γκειται στν ρθ κδοχ νσεων κα διακρσεων στν Τριαδικ Θε. Κα ο μν νσεις εναι· ντητα οσας, ποα πληροται πολτως κα σομερς σ κθε πρσωπο τς γας Τριδος. Η ντητα ατ ποσοβε –πως επαμε– κθε κνδυνο πολυθεας. Αλλη νωση εναι κοιντητα βουλς κα νργειας. Σ᾿ ατς μετχουν στιμα λα τ πρσωπα τς γας Τριδος. Σ ,τι νεργε τ να πρσωπο μετχουν στιμα κα τ λλα δο, πργμα πο ποκλεει κθε ννοια ποτλειας κα ποταγς τν προσπων ες λληλα. Αλλη νωση, χι λιγτερο σημαντικ, εναι κα περιχρηση τν Τριαδικν θεων ποστσεων. Σμφωνα μ ατν, κθε πρσωπο νοικε στ δο λλα, τ ποα μπεριχωρε ν γπ, πο εναι ζω τς Τριαδικς θετητος. Μ τν τρπο ατ ο ποστσεις ο ποες εναι ατοτελες κα κοιννητες ς πρς τ ποστατικ τους διματα, κοινωνον μεταξ τους κα ννονται στν γαπητικ λληλενοκηση κα λληλεμπεριχρησ τους.

Ο διακρσεις φ᾿ τρου εναι· ο Τριαδικς ποστσεις, ο ποες, ν κα εναι κθε μι πλρης κα τλειος φορας τς θεας φσεως, δν ταυτζονται οτε κα συγχονται μεταξ τους, λλ διακρνονται δυνμει τν ποστατικν τους διωμτων, πο εναι κοιννητα κα μετδοτα. Ο Πατρ δν εναι δυνατν ν γνει Υἱός Πνεμα γιον, οτε Υἱός Πατρ κα Πνεμα κ.ο.κ. Ο ποστατικς διακρσεις εναι ναρχες κα αἰώνιες (= ἀΐδιες) στν Τριαδικ Θε. Αλλη δικριση εναι θεα νργεια, πο πορρει π τ θεα οσα, διακρνεται ατς θεοπρεπς κα εναι κοιν σ λα τ πρσωπα τς γας Τριδος. Εχουμε, δηλαδ, στν Θε τρα τιν· τν οσα (κοινωνητ στ θεα πρσωπα κα κοιννητη στν ξωτερικ κσμο), τς ποστσεις (κοιννητες μεταξ τους κατ τ ποστατικ διματα κα κοινωνητς δι τς γαπητικς τους λληλεμπεριχωρσεως) κα τς θεες νργειες, διακρινμενες τς θεας οσας κα κοινς στς τριαδικς ποστσεις.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.